Runflatbanden af te raden?
- stingree69
Runflatbanden af te raden?
Hallo allen,
Mijn E61 heb ik gekocht met winterbanden eronder. Mooie velgen, maar winterbanden. Nu het zomer is (ja, ik weet het, het lijkt er nog niet op) ben ik aan het kijken naar andere banden. Voor een set goeie ben je zo 1000 euro verder. Op marktplaats staan wel leuke velgen+banden aangeboden voor minder.
Nu heb ik een set op het oog, breed met runflatbanden. Ik vroeg mij af of 275 breed (achter, 245 voor) nog nadelen oplevert en al zoekend vind ik veel negatieve reacties op runflatbanden. Mijn vraag hier is dan ook tweeerlei :
- is 275 breed nog comfortabel? Krijg ik een rubberboot effect bij de volgende regenbui?
- is runflat nou echt zo beroerd als ik sommigen zie schrijven? Mijn auto wordt vooral gebruikt voor woon-werk op lokale wegen (<100km/u) maar ik wil er ook nog mee naar Frankrijk voor vakantie....
Ik zie jullie reacties graag tegemoet, bedankt voor het meedenken!!
Groet,
Rene [2004 530D E61]
Mijn E61 heb ik gekocht met winterbanden eronder. Mooie velgen, maar winterbanden. Nu het zomer is (ja, ik weet het, het lijkt er nog niet op) ben ik aan het kijken naar andere banden. Voor een set goeie ben je zo 1000 euro verder. Op marktplaats staan wel leuke velgen+banden aangeboden voor minder.
Nu heb ik een set op het oog, breed met runflatbanden. Ik vroeg mij af of 275 breed (achter, 245 voor) nog nadelen oplevert en al zoekend vind ik veel negatieve reacties op runflatbanden. Mijn vraag hier is dan ook tweeerlei :
- is 275 breed nog comfortabel? Krijg ik een rubberboot effect bij de volgende regenbui?
- is runflat nou echt zo beroerd als ik sommigen zie schrijven? Mijn auto wordt vooral gebruikt voor woon-werk op lokale wegen (<100km/u) maar ik wil er ook nog mee naar Frankrijk voor vakantie....
Ik zie jullie reacties graag tegemoet, bedankt voor het meedenken!!
Groet,
Rene [2004 530D E61]
Groet, Rene
550d F11 2014

Re: Runflatbanden af te raden?
Zelf heb ik ook een 18" breedset (Style 124) waar voor de orginele Dunlop runflat banden nog op zitten en achter nieuwe Conti Sport Contact 3 non runflat. Of alle RF banden beroerd rijden weet ik niet maar voor mij geen Dunlop RF meer. Ze hebben de eerste km's altijd een platte kant en maken een naar geluid. De Conti's zijn veel stiller en comfortabeler dan de oude Dunlop RF. Daarom wil ik zsm. ook de voorbanden vervangen door Conti non RF. De 275-ers kostten me € 245,- p/st. Voor zal hopelijk iets minder zijn.
275 breed heeft niets met rijcomfort te maken. De hoogte wel maar dat zit wel goed bij 18".
En ook voor het rubberboot gevoel hoef je ook niet bang te zijn hoor.
Waar je wel last van krijgt is dat de auto heel gevoelig is voor spoorvorming in de weg. Met 245 voor en 275 achter moet je bij erge sporen het stuur goed vasthouden! Het verschil met bijv. 225 banden om 16" velgen (mijn winterset) is groot, die hebben bijna geen last van spoorvorming. Maar ja, het oog wil ook wat en geen super ballonbanden...
275 breed heeft niets met rijcomfort te maken. De hoogte wel maar dat zit wel goed bij 18".

En ook voor het rubberboot gevoel hoef je ook niet bang te zijn hoor.
Waar je wel last van krijgt is dat de auto heel gevoelig is voor spoorvorming in de weg. Met 245 voor en 275 achter moet je bij erge sporen het stuur goed vasthouden! Het verschil met bijv. 225 banden om 16" velgen (mijn winterset) is groot, die hebben bijna geen last van spoorvorming. Maar ja, het oog wil ook wat en geen super ballonbanden...
Dag Renee. Ik heb een winterset RF 17 inch, 225 55. De zomerset is non run flat 245 45. Ik moet je zeggen dat ik nauwelijks verschil merk in het weggedrag, wel of geen run flat. De bekende afwegingen zijn natuurlijk kosten en gemak. Ik rij zonder een reservewiel, beetje risico moet je wel durven nemen.
BMW E61 530i 2007 (LCI)
Mijn ouders kochten een paar jaar geleden een 525D E61 met 18 inch 245 breed rondom op RF.
Dit was echt een stuiterbak op sommige wegen.
Deze een paar maanden later vervangen voor Dunlop Sport Maxx zonder RF en het was meteen een stuk aangenamer in de auto.
Heeft daarbij ook een thuiskomertje gekocht die onder in de kofferbak licht.
Auto heeft geen sport of m onderstel.
Als je het gevoel krijgt dat je in een rubberboot zit, rij je te hard.
Dit was echt een stuiterbak op sommige wegen.
Deze een paar maanden later vervangen voor Dunlop Sport Maxx zonder RF en het was meteen een stuk aangenamer in de auto.
Heeft daarbij ook een thuiskomertje gekocht die onder in de kofferbak licht.
Auto heeft geen sport of m onderstel.
Als je het gevoel krijgt dat je in een rubberboot zit, rij je te hard.
Laatst gewijzigd door Patrickk op 16 jun 2012, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Ik denk dat het ook te maken heeft met wat voor onderstel je hebt.
Vaak neemt het comfort af met de grootte van de velgen.
Als je een M (of M-technik) onderstel hebt .. en je neemt ook nog een Run-Flat banden... dan kan het omcomfortabel worden.
Vaak neemt het comfort af met de grootte van de velgen.
Als je een M (of M-technik) onderstel hebt .. en je neemt ook nog een Run-Flat banden... dan kan het omcomfortabel worden.
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!
ik rij met goodyear runflat en die zijn wat harder dan die met binnenband maar is voor mij goed te doen,
Heb 19" velgen met 245breed en 40 dik, en dat is toch wel iets mooier volgens mij dan 18" op zo'n grote wagen.
Met die breedte van 245 kan een 40 dikke band er gemakkelijk onder, de mijne schuurt nooit, en je weet hoe dikker de band des te meer confort.
Ik zou eens navragen maar ik denk dat breedset niet geschikt is op de E61, en dat je beter 4 dezelfde banden en velgen zoekt. Op 2de hands sites vind ik regelmatig zeer goede velgen en banden voor minder dan 800 euro. Heb er al m'n 2de set opliggen omdat ik telkens mn banden versleten zijn de velgen mee verkoop aan dezelfde prijs als ik ze aankocht en dan weer op zoek ga naar andere velgen met goede banden. Ik heb dat trouwens altijd zo gedaan met al mn wagens en heb nog nooit verlies gemaakt. succes met de zoektocht
Heb 19" velgen met 245breed en 40 dik, en dat is toch wel iets mooier volgens mij dan 18" op zo'n grote wagen.
Met die breedte van 245 kan een 40 dikke band er gemakkelijk onder, de mijne schuurt nooit, en je weet hoe dikker de band des te meer confort.
Ik zou eens navragen maar ik denk dat breedset niet geschikt is op de E61, en dat je beter 4 dezelfde banden en velgen zoekt. Op 2de hands sites vind ik regelmatig zeer goede velgen en banden voor minder dan 800 euro. Heb er al m'n 2de set opliggen omdat ik telkens mn banden versleten zijn de velgen mee verkoop aan dezelfde prijs als ik ze aankocht en dan weer op zoek ga naar andere velgen met goede banden. Ik heb dat trouwens altijd zo gedaan met al mn wagens en heb nog nooit verlies gemaakt. succes met de zoektocht

1990 Audi 90 2.3 20V > 1993 Toyota Corolla 1.6 16V > 1995 VW Golf 2 1.6D >1998 Audi 80 Avant 1.9 Tdi > 2002 Audi A6 Avant 1.9 Tdi > 2007 Audi A4 Avant 1.9Tdi >2011 BMW 520D E61 >2022 BMW F11 520D
Ik heb rondom 245/40/18. Eerst rondom RF van Dunlop en nu "normale"van P-zero van pirelli. Beiden prima banden. De non rf zijn iets comfortabeler maar ik vind verschil niet groot. Nu ben ik ook wel iemand die het liever iets te hard heeft dan iets te zacht. De auto heeft daarnaast sport onderstel en is rondom 3cm verlaagd.
Oh ja, ik koop A merk banden altijd 2de hands op ebay uit duitsland, Per set van 2 ongeveer 100-120 euri met 5-6 mm profiel. Je bent wat eerder aan vervanging toe, maar weegt niet op tegen 750 euri verschil
. Het biedt me tevens de mogelijkheid om wat vaker verschillende merken te testen
Oh ja, ik koop A merk banden altijd 2de hands op ebay uit duitsland, Per set van 2 ongeveer 100-120 euri met 5-6 mm profiel. Je bent wat eerder aan vervanging toe, maar weegt niet op tegen 750 euri verschil

- stingree69
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Vandaag heb ik via Marktplaats bij een handelaar een breedset velgen met banden (6 a 7mm) gekocht. Onder voorwaarde dat ze er weer onderweg mochten als het niet beviel heb ik ze laten monteren. De eerste 80km zit er op en het is wellicht nog wat vroeg om er echt iets over te melden, maar de eerste ervaring is positief. Ik had er Conti winterbanden (245/45) onder liggen. Nu 245/40 voor en 275/40 achter (Bridgestone Potenza RE050 runflats). Ik voel de klinkers nu inderdaad wat meer maar ik vind het wel prettig, wat contact met de weg. En op de snelweg is het veel fijner! Nog even 'rustig aan' gedaan maar ook bij een stukje 160km/u prima. Veel harder zal ik doorgaans toch niet rijden ivm het roze papiertje wat ik graag wil houden
Ik zal over een maandje ofzo nog eens melden of ik tevreden ben.

Ik zal over een maandje ofzo nog eens melden of ik tevreden ben.

Groet, Rene
550d F11 2014

- stingree69
Mooie velgen! Style 120 is van origine een velg die onder de 6 serie (E63) is geleverd maar ik moet zeggen het misstaat niet onder een E61. De opmerking van Broncky dat een breedset niet geschikt is voor een E61 klopt niet. Ze zijn namelijk origineel met breedset geleverd. Maar je zult wel gemerkt hebben dat 275-35 de max. is. Bij het monteren zit je tegen de wielkast aan. Als de auto normaal staat lopen de wielen wel vrij.
Grappig, de banden op de foto lijken helemaal niet zo breed.
Grappig, de banden op de foto lijken helemaal niet zo breed.

- stingree69
Nee, vond ik ook al tegen vallen :pIQM schreef:Grappig, de banden op de foto lijken helemaal niet zo breed.
Misschien had ik de Punto er even wat dichter tegenaan moeten zetten voor het verschil. Want daar liggen 185 banden onder, die vallen ernaast in het niet!
Ik merk trouwens wel spoorvorming maar de grip is toppie!
Groet, Rene
550d F11 2014

Het zal vast optisch bedrog zijn maar mijn Conti Sport Contact 3 achterbanden zijn ook 275 maar lijken een heel stuk breder. Welke maat heb je er precies achter opzitten? 275/35 is origineel, 275/40 is eigenlijk een slagje te groot.
Zit je uitlaat nog wel goed vast? Zo te zien hangt hij net niet helemaal recht.
Zit je uitlaat nog wel goed vast? Zo te zien hangt hij net niet helemaal recht.
- stingree69
Hmm. Je opmerking over de uitlaat is een goeie. Lijkt inderdaad wat scheef te hangen. Heb er net even aan getrokken maar bungelt er niet los onder ofzo.
De maat is 275/40-R18. Je geeft aan dat deze dan aan zou lopen? Ik rook gisteren bij het inparkeren wel even een rubberluchtje. Kan je daar wat specifieker over zijn? Want als ik mijn handen rondom de band houdt voel ik niet dat het ergens tegenaan zit, maar de geur was onmiskenbaar aanwezig.
De maat is 275/40-R18. Je geeft aan dat deze dan aan zou lopen? Ik rook gisteren bij het inparkeren wel even een rubberluchtje. Kan je daar wat specifieker over zijn? Want als ik mijn handen rondom de band houdt voel ik niet dat het ergens tegenaan zit, maar de geur was onmiskenbaar aanwezig.

Groet, Rene
550d F11 2014

- JoostSchouten
Bij in/uitveren komt je band natuurlijk dichter tegen de wielkast aan en zou hij aan kunnen lopen.
voor mij geen runflat banden meer!!! rijden gewoon k.t!!