M'n BMW 320i Cabrio :: interieur delen vervangen

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
eto

M'n BMW 320i Cabrio :: interieur delen vervangen

Bericht door eto » 16 jun 2012, 20:52

Bij deze ook een showroom topic geopend om de voortgang van het opknappen en verbeteren van m'n wagen te documenteren. Ik probeer zo veel mogelijk foto's te nemen. Ik zal van een aantal installaties achteraf nog foto's plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stealth iPod/iPhone dock
Spoiler: Laat zien
Ik was op zoek naar een mooi manier om m'n iPhone (en eventueel iPod) te koppelen aan m'n radio zonder dat m'n dashboard verbouwd moet worden. Ik heb gekozen voor de spec.dock docking welke passend is gemaakt voor de asbak. Ik heb de besteld bij http://www.specdock.com. Het is best een duur ding, zeker omdat er ook nog verzendkosten bijkomen. Ik had ook de pech dat de douane ook nog wat toeslagen voor me had. Ik heb het geld er echter voor over gehad, en het resultaat is erg mooi. Uiteraard is het een passief ding; ik heb 'm aan een Dice Mediabridge gekoppeld.
Tip: bestel gelijk een extra docking-onderdeel voor een andere iPod of iPhone, het witte gedeelte is namelijk verwisselbaar. Ik heb zowel een iPhone 4 als een iPod Classic dock, zodat ik kan wisselen wanneer nodig.

Met iPhone in dock:
Afbeelding
Zonder:
Afbeelding
Klepje dicht, niks meer te zien:
Afbeelding
Vlak na installatie ging het koppelen van de iPhone niet soepel. Ik moest 'm wat heen en weer bewegen voordat de Mediabridge 'm herkende. Ik heb dit opgelost door wat (witte) tape te plakken aan de zijkant zodat de iPhone wat beter klemt. Dit zorgt voor meer druk op de contacten. Dit kan trouwens liggen aan m'n iPhone, omdat deze nogal wat docking stations heeft gezien...
DICE Mediabridge 1500
Via Amazon.com heb ik een DICE Medabridge device laten komen. Voor meer informatie zie: http://diceelectronics.com/media-bridge-info. De bekabeling gaat er echter vanuit dat er een CD-wisselaar kabel naar de achterklep loopt. Echter hebben Duitse modellen dit niet standaard liggen, dus ik heb zelf een
kabel gemaakt. Voordeel is dat de kabel veel korter is, en de audio-kwaliteit daardoor een stuk beter! Mochten er mensen interesse hebben in deze kabel, dan zal ik daar meer details en foto's van posten.

Zelfbouw kabeleinde stekker voor op radio (groene 10-pins):
Afbeelding

'Wire-Tap' aansluiting tbv I-Bus en 12V+ en GND aansluitingen:
Afbeelding

Deze komen samen uit op dit stekkertje voor de MediaBridge kabel 'slechts' 1 meter:
Afbeelding

Mediabridge achter dashboardkastje weggewerkt:
Afbeelding

Ik heb de USB aansluiting gekoppeld aan de spec.dock, waardoor zelfs de radio aangeeft welk nummer gespeeld wordt. Er zit ook bluetooth op, en ik heb het microfoontje verborgen in de lees-verlichting. Daarnaast zit er een AUX aansluiting op, daar heb ik een kabel naar het dashboardkastje geleid, zodat bijrijders hun eigen device kunnen aansluiten:
Afbeelding
BMW Business CD radio vervanging
M'n standaard radio werkte best goed samen met de DICE Mediabridge; echter moest je een knop tweemaal indrukken voordat de media-bridge het commando accepteerde (soort dubbelklik). Dit vond ik storend en ben op zoek gegaan naar een nieuw model radio. Via Marktplaats gevonden en werkt uitstekend. Geluidskwaliteit is ook iets beter.
Afbeelding
Retrofit Multi-functionele knoppen op stuurwiel
Bij aanschaf had m'n stuurwiel geen knoppen voor radio bediening en cruise-control. Ik vond dit een gemis en vond een retrofit kit om dit toe te voegen. Het bleek dat cruise-control reeds aanwezig is in m'n auto (is enkel niet aangesloten). De kit installatie was redelijk straight-forward. Ik ben echter iets van de instructies afgeweken; het leek me niet nodig het stuur te verwijderen (en dat was ook zo) en ik heb weer gebruik gemaakt van een 'wire-tap' ipv het doorknippen van bedrading. Nu kan ik ook van cruise-control genieten!

Installatie instructies welke ik deels gevolgd heb:
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=544160

Foto van de afwijking van de instructies, wire-taps om aansluiting te maken op de licht-module:
Afbeelding
Cabrio dak afstandsbediening
Ik ben me er van bewust dat het mogelijk is om je sleutel te laten programmeren zodat je met je sleutel het cabrio dak kan openen en sluiten. Ik heb echter gekozen voor een third-party oplossing waardoor het niet nodig is om de sluit/open knop ingedrukt te houden. Door drie keer op openen (of sluiten) te drukken zal het cabrio dak open (of dicht) gaan. Bij het sluiten is dit vooral handig; omdat de auto dan ook op slot zit. Je kan weglopen terwijl de auto zich afsluit.

Ik heb deze module gekocht via http://www.cabrio-module.de. Bij installatie heb ik niet gesoldeerd, maar gebruik gemaakt van een 'wire-tap' verbinding. Ik zal proberen daar later een foto van te plaatsen.

Hier een video van het resultaat bij het sluiten:

Youtube link: http://youtu.be/_ZzL1gDRE1Y
Low-profile windscherm
Het standaard windscherm van BMW vond ik erg groot. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een iets lagere. Ik heb dit gevonden bij http://www.kameionline.nl/. Het werkt erg goed, en geniet nu nog vaker van open rijden.

Afbeelding
Binnenverlichting naar LED
Om binnen wat meer licht te hebben ben ik op zoek gegaan naar een LED vervanging van de lampjes. Ik heb een setje voor m'n cabrio via http://www.ledautomotice.com besteld. Installatie was uiteraard gemakkelijk. Ik heb 'cool white' gekozen, geeft iets blauwe teint, al is het minder blauw dan op de foto. Ook de lampjes in het dashboardkastje, in de kofferbak en bij de voeten zijn vervangen. De lampjes in m'n hardtop zal ik doen zodra ie uit de stalling komt.
Afbeelding
Nieuwe pook-hoes en schakelpookknop
Ik ben ook begonnen aan het vervangen van een aantal interieur delen. De pookhoes en de pook waren makkelijk te vervangen, maar maken reeds een wereld van verschil.

De goed gebruikte pook:
Afbeelding

Omdat ik graag alles zo OEM mogelijk wil houden, heb ik gekozen voor een hagelnieuwe OEM lederen 5-bak knop:
Afbeelding
Middenconsole vervangen en rollo-bakje plaatsen
De middenconsole vervangen is een grotere klus. Als je een nieuwe koopt is deze niet op maat (!); deze moet je nog bewerken met een zaag of een dremel. Het gaat om de achterkant was tussen de twee voorstoelen in zit. Je krijgt bij de midden-console een stikker-sjabloon met maten voor het juiste model. De cabrio-versie is het ingewikkelds, omdat deze een module bevat in het achterste gedeelte. Hierdoor moet je veel wegzagen in een ingewikkeld patroon. Ik ben gewoon voorzichtig met een dremel aan de gang gegaan net zolang tot de module weer netjes past.

De schade waar ik me aan erger:
Afbeelding

Het resultaat, oogt weer helemaal nieuw. Ik heb gelijk maar een nieuw rollo-bakje bijgekocht; zodat de kleur plastic hetzelfde is. Na 10 jaar treedt er namelijk nogal wat kleurverschil op.
Afbeelding
...binnenkort meer...
Laatst gewijzigd door eto op 25 jun 2012, 20:43, 13 keer totaal gewijzigd.

Beens1

Re: M'n BMW 320i Cabrio

Bericht door Beens1 » 16 jun 2012, 21:53

Knappe cabrio en ook de mods tot zoverre zijn erg netjes!

JzAero

Bericht door JzAero » 16 jun 2012, 22:30

Hele mooie caab! Die sierlijsten staan echt top! Je iPhone houder is wel een mooie oplossing, mooier dan die lelijke houder die ik in mijn auto heb.. Blijft ie een beetje rechtop bij een wat snellere rijstijl? Mooie zwarte kleur die nog heel mooi eruit ziet. Top!

mulderke

Bericht door mulderke » 17 jun 2012, 09:00

heel knappe cabrio :duimen:

eto

Bericht door eto » 17 jun 2012, 14:16

JzAero schreef:Blijft ie een beetje rechtop bij een wat snellere rijstijl?
Na m'n aanpassing heb ik geen haperingen meer mogen ondervinden. Belangrijk is wel dat het juiste dock voetje geplaatst is... M'n iPhone staat nu rots-vast in het voetje.

Dcreator

Bericht door Dcreator » 17 jun 2012, 15:00

hele mooie mods doorgevoerd man! :duim:

staat er nog een verlaging op het programma??

eto

Bericht door eto » 17 jun 2012, 21:56

Dcreator schreef:staat er nog een verlaging op het programma??
Er zitten net nieuwe schok-dempers en veren onder, dus voorlopig blijf ik even op deze hoogte ;-)

Mocht er echter een mooie aanbieding ergens zijn van een goed setje; dan hou ik me wel aanbevolen!

Frenkz

Re: M'n BMW 320i Cabrio :: stealth gadgets

Bericht door Frenkz » 22 jun 2012, 16:12

Mooie caab! wat staat dat zwart heerlijk op een coupé/cabrio :kwijl:
Ga je nog iets aan je achterlichten doen? (oranje vs wit voor) Mocht je ze gaan vervangen dan zou ik voor (OEM) LED's achter gaan, zouden je achterkant gelijk afmaken en stukken moderner maken tegelijk.. Ik heb dat ook doorgevoerd op mijn coupé en scheelt best wel wat in aanzicht!

eto

Bericht door eto » 22 jun 2012, 18:18

Frenkz schreef:Ga je nog iets aan je achterlichten doen? (oranje vs wit voor) Mocht je ze gaan vervangen dan zou ik voor (OEM) LED's achter gaan, zouden je achterkant gelijk afmaken en stukken moderner maken tegelijk.. Ik heb dat ook doorgevoerd op mijn coupé en scheelt best wel wat in aanzicht!
Die gedachte is wel in me opgekomen. Ik moet wel overtuigd zijn van een goede oplossing rond de problematiek met het verschil in weerstand tussen gewone en LED OEM lichten. Ik heb geen zin in gezeur met rare knipperende lampjes met foutmeldingen... heb jij dat moeten oplossen/probleem gehad?
Laatst gewijzigd door eto op 22 jun 2012, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Frenkz

Bericht door Frenkz » 22 jun 2012, 19:32

Ik heb zelf originele LED lichten erin gezet bij mij en heb ook een DIY hiervoor gemaakt:
Ik vind origineel toch het mooist (heb het uitgebreid vergeleken met aftermarket units)

viewtopic.php?f=34&t=24570

Mocht je voor aftermarket gaan dan zou ik DEPO kiezen, die lijken het meest op OEM.
Die zijn ook gewoon plug and play, weerstanden zitten erbij, je hebt dus geen last van storingen e.d.

Bubbieee

Bericht door Bubbieee » 23 jun 2012, 10:18

Leuke cabrio, mooie gadgets ! Zo dakmodule en iphone dock staan ook op mijn lijstje om te doen!
BMW ///M3 Cabrio SMG

eto

Re: M'n BMW 320i Cabrio :: interieur delen vervangen

Bericht door eto » 25 jun 2012, 20:39

Ik ben vandaag begonnen aan het vervangen van een aantal interieur delen. De pookhoes en de pook waren makkelijk te vervangen, maar maken reeds een wereld van verschil.

De goed gebruikte pook:
Afbeelding

Omdat ik graag alles zo OEM mogelijk wil houden, heb ik gekozen voor een hagelnieuwe OEM lederen 5-bak knop:
Afbeelding

Daarna ben ik aan een grotere klus begonnen, de middenconsole. Als je een nieuwe koopt is deze niet op maat (!); deze moet je nog bewerken met een zaag of een dremel. Het gaat om de achterkant was tussen de twee voorstoelen in zit. Je krijgt bij de midden-console een stikker-sjabloon met maten voor het juiste model. De cabrio-versie is het ingewikkelds, omdat deze een module bevat in het achterste gedeelte. Hierdoor moet je veel wegzagen in een ingewikkeld patroon. Ik ben gewoon voorzichtig met een dremel aan de gang gegaan net zolang tot de module weer netjes past.

De schade waar ik me aan erger:
Afbeelding

Het resultaat, oogt weer helemaal nieuw. Ik heb gelijk maar een nieuw rollo-bakje bijgekocht; zodat de kleur plastic hetzelfde is. Na 10 jaar treedt er namelijk nogal wat kleurverschil op.
Afbeelding

Next up: airco/askbak-frame vervangen...
Laatst gewijzigd door eto op 25 jun 2012, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

ghaas

Bericht door ghaas » 25 jun 2012, 20:42

Lekker bezig, de resultaten spreken voor zich, nice! :duim:

Greetz ghaas
Mijn Showroom
Mijn Voorstel Topic

Frenkz

Re: M'n BMW 320i Cabrio :: interieur delen vervangen

Bericht door Frenkz » 25 jun 2012, 21:18

Ziet er goed uit! wel raar dat je dan moet zagen :gek:
Wel gemiste kans denk ik, nu je toch nieuwe pook moest halen, om niet de korte versie te halen.. (gewoon OEM)
is ook een groot verschil met de gewone

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”