Inlaatspruitstuk

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Beemer328

Inlaatspruitstuk

Bericht door Beemer328 » 19 jun 2012, 16:11

Hallo,
Ik ben net nieuw hier :)
En heb een vraagje, een vriend van me heeft een bmw e36 323 compact vn 2000
En heeft een inlaatspruitstuk van schrickler( sry moest de naam verkeerd zijn :s)
Hij heeft ook een m52 motorblok, nu is men vraag past dat stuk ook op mijn wagen?( bmw e46 328ci vn 1999)
Mijn wagen heeft ook een m52tub28 motorblok
Moest het passen, is het dan gewoon plug and play of moet er nog iets aangepast worden?
En geeft het een verschil in vermogen? Want ik heb me laten wijsmaken dat de 328 is ingehouden op het inlaatsprutstuk.
Alvast bedankt!
Khoop dat iemand me kan helpn

Beemer328

Re: Inlaatspruitstuk

Bericht door Beemer328 » 21 jun 2012, 20:03

kan niemand me helpn?
of heeft er niemand raad?

albertkoe

Bericht door albertkoe » 22 jun 2012, 22:45

Kijk eens op realoem.com, daar vind je alle info over de verschillende blokken.

Beemer328

Bericht door Beemer328 » 22 jun 2012, 23:47

Oke thx! :D

rene323ci

Bericht door rene323ci » 24 jun 2012, 08:21

dat spruitstuk verhaal werkt bij jou niet helemaal ben ik bang , de e36 heeft wel een m52 maar als het goed is
met enkel vanos , en jij hebt in je e46 als het goed is een m52 met dubbel vanos , toch net ff anders
het dubbelvanos blok is niet zo erg geknepen op de inlaat , al kan je er wel een m54 330 i spruitstuk opzetten
dan moet je alleen je eigen gasklep gebruiken dmv een adapterplaat , jij hebt een gasklep die kabel bedient is en de 330 een electroniche gasklep , maar de winst is niet zo heel groot , ong 5 pk .
het dubbelvanos blok van de e46 is wel geknepen op het uitlaat spruitstuk , dat is echt een beetje platgeknepen , letterlijk , als je dat vervangt win je ong 10 tot 15 pk , alleen heb je wel een probleempje voor de apk want je katalysatoren zitten in de spruitstukken , dus voor de apk moet je wel ergens een kat tussen zetten ,
hier staat ook nog een tread over iemand die ook een 328 aan het tunen is met weinig kosten
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=846641 .
succes :zwaai:
koni fsd / eibach pro. h & r stabilisator set .

Roedboy

Bericht door Roedboy » 09 jul 2012, 13:06

Ik zit zelf ook met deze vragen en ik heb al een tijdje zitten te spitten wat ik wil gaan doen aan mijn 328.

Je kan een spruitstuk van een M54 motor erop zetten van de 330.
Denk dat de PK winst van ongeveer 5a6 pk waar rene het over heeft te maken heeft met het upgraden van een m54 325 naar een m54 330 daar is een Dyno van beschikbaar dat er 6PK op vooruit wordt gegaan en daarmee de conclusie wordt getrokken dat als je voor een inlaatspruitstuk upgrade gaat, je het beste voor de inlaatspruitstuk van een 330 kan gaan. Vergeet de DISA klep niet mee te nemen van een 330, als je deze mod gaat doen. En natuurlijk een adapterplaat.

Verder scheelt het inderdaad als je een spaghetti spruitstuk eropzet, aangezien de standaard spruitstuk erg geknepen is.

Daarnaast heb je nog underdrive pulleys van Turner motorsport bijvoorbeeld.
Als je op e46fanatics even zoekt op google kom je zo op die threads.

Succes :)

bofkont

Bericht door bofkont » 11 jul 2012, 18:31

Bij de oudere E36 323i/ 328i kon er vrij makkelijk een M50 inlaat geplaatst worden, maar de ervaringen hiervan zijn wisselend. Pk winst is minimaal en pas erg hoog in de toeren.
Ook zijn er nogal wat mensen die een niet lekker lopend blok bij stationair hierdoor kregen, ook niet goed te krijgen.
Ook zou je de software moeten aanpassen voor het beste resultaat.

Mijn persoonlijke mening is dat ander inlaatspruitstuk plaatsen een lapmiddel is en amper merkbaar.
Moet het sneller overweeg dan een 330i of nog beter een M3.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

T3C

Bericht door T3C » 24 jul 2012, 13:30

bofkont schreef: Mijn persoonlijke mening is dat ander inlaatspruitstuk plaatsen een lapmiddel is en amper merkbaar.
Moet het sneller overweeg dan een 330i of nog beter een M3.
rene323ci schreef: hier staat ook nog een tread over iemand die ook een 328 aan het tunen is met weinig kosten
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=846641 .
succes :zwaai:
Als je naar dit topic kijkt zegt hij ook

" I'm sick of the only answers being FI,M3 or go home. While I agree that if you want super-car performance, those are the routes to go, you can get a fast car with much less money if you are willing to do the work yourself and look for the deals. FI might be something I'll be interested in when I have spare cash, but thats not the case right now. "

Dus iedereen kan altijd wel zeggen koop een 330 of een m3 is in mijn opinie een te makkelijke reactie.
Inlaatspruitstuk, spaghetispruitstuk, CAI en een chiptuning en je zit ook tegen de 250 pk en dat alles kost nog geen 1000 euro bij elkaar.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 15 aug 2012, 12:21

T3C schreef:Dus iedereen kan altijd wel zeggen koop een 330 of een m3 is in mijn opinie een te makkelijke reactie.
Inlaatspruitstuk, spaghetispruitstuk, CAI en een chiptuning en je zit ook tegen de 250 pk en dat alles kost nog geen 1000 euro bij elkaar.
Eens met je dat dat een makkelijke reactie is, maar wel een correcte.
Wat bofkont zegt is n.l. wel helemaal correct. Destijds was er op het Z3 forum ook een hele beweging gaande over die upgrade. De 2.8 single Vanos motoren kunnen op dezelfde manier gedaan worden. Ook ken ik iemand die een 2.8 singel Vanos had getuned mbv uitlaatspruitstuk.
De inlaatspruitstuk methode is idd gedaan. De vermogens winst is idd niet echt merkbaar. Reken op een 10-15 pk. Echter werkt dit alleen als je ook een groter gasklephuis neemt. Dit moet dus opgeboord worden (de Big Bore Throttle Body). Dat is een heel precies werkje. Daarna moet er nog nieuwe software in die aangepast is aan de nieuwe waarden. Alles bijelkaar dus best veel werk voor weinig extra OEMPF. En als het niet goed gebeurd heb je idd een slecht lopende motor. Ik had destijds alles geregeld om het te gaan doen. Het spruitsuk met nieuwe pakkingen en iemand in de UK die het voor me zou aanpassen (montage technisch) met BBTB etc. Toch niet gedaan uiteindelijk.
De 2.8 van een vriend van mij was bij Brasspenning gedaan. Een spaghettispruitstuk en chiptuning. Daarmee had hij idd wat meer vermogen.
Bedenk gewoon bij elke upgrade dat het effect vaak erg beperkt is maar de betrouwbaarheid van de auto vaak minder wordt, de duurzaamheid ook en daarboven op is de kans dat de auto minder lekker gaat lopen erg groot. Zelfs een echte upgrade zoals een supercharger oid geeft de nodige problemen meet de betrouwbaarheid. Ik ken iemand die het helemaal netjes had gedaan bij een Z4 3.0 en een beest van een auto had gekregen sneller dan een M3. Maar de kit ging er uiteindelijk toch vanaf vanwege duurzaamheids problemen.

Ik zou dit soort tuning dus alleen doen op een auto die je kan missen, als een soort hobby project oid. Nooit op je daily ride
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”