Trillen in stuur
Trillen in stuur
Goedendag,
Sinds een tijdje heb ik dat het stuur trilt bij +- 65 km/h. Ook als ik even de rem aanraak trilt het stuur. Wielen gebalanceerd, gewisseld en remmen zijn nieuw. Dit heeft niet geholpen. Kan het probleem de voorste draagarm rubbers zijn die slecht zijn? Als ik me wielen na trek met moment sleutel gaat wel me wiel op en neer maar weet niet of dat zo hoort?
Groeten Aaron
Sinds een tijdje heb ik dat het stuur trilt bij +- 65 km/h. Ook als ik even de rem aanraak trilt het stuur. Wielen gebalanceerd, gewisseld en remmen zijn nieuw. Dit heeft niet geholpen. Kan het probleem de voorste draagarm rubbers zijn die slecht zijn? Als ik me wielen na trek met moment sleutel gaat wel me wiel op en neer maar weet niet of dat zo hoort?
Groeten Aaron
Re: Trillen in stuur
Als de auto op zijn wielen staat en je kan deze duidelijk heen en weer bewegen (zonder beweging in het stuur) zit er inderdaad iets niet lekker. Je doet het toch wel goed met die momensleutel? (kruislings, meerdere keren natrekken) 1x aantrekken is namelijk niet voldoende!
Re: Trillen in stuur
Ik heb het zelfde probleem, ik wijt het ook aan de draagarm rubbers emaar ik vervang tevens de draagarm. De kogelscharnieren op de draagarm kunnen ook kapot gaan of verslijten of gaat lekken. Mijn advies is om voor Meyle HD draagarmen en rubbers te gaan, deze zijn Heavy Duty en gaan langer mee. Ik heb de mijne reeds in huis, moet alleen ff wachten op een gelegenheid om ze te installeren, zal over 3 weken pas zijn ben ik bang
BMW 320i Executive Sedan, Step-tronic - E46_AV11 - M54 < 2,2 Liter > 170pk / 210 Nm - bj: 09-2000
http://picasaweb.google.com/11328070472 ... directlink
http://picasaweb.google.com/11328070472 ... directlink
Re: Trillen in stuur
Hmmm, dat is een grote kans dat het de draag arm rubbers zijn..
ik heb zelf namelijk hetzelfde probleem maar dan net even anders..
als ik over een weg hem drempels rijd dan begint hij hevig te trillen vanaf 60 km/h tot 100 (bij 70 hevig naar rechts trekken)
maar het raarste is als ik links door de bocht ga of uitvoeg van de snel weg is het helemaal over geen trilling niets meer
ik heb zelf fusee stuurkogel en stabalisator stangen gecontroleerd maar die waren 100% in orde
maar het draag arm rubber had behoorlijk wat ruimte..
ik heb me bmw (318 ci coupe van 2003) een week, maar bij aankoop en proefrit was er niks aan de hand tot sinds kort dit probleem..
dus ben van plan om de rubbers zelf te gaan vervangen maar welke zou mij het beste geadviseerd worden?
ik heb zelf namelijk hetzelfde probleem maar dan net even anders..
als ik over een weg hem drempels rijd dan begint hij hevig te trillen vanaf 60 km/h tot 100 (bij 70 hevig naar rechts trekken)
maar het raarste is als ik links door de bocht ga of uitvoeg van de snel weg is het helemaal over geen trilling niets meer
ik heb zelf fusee stuurkogel en stabalisator stangen gecontroleerd maar die waren 100% in orde
maar het draag arm rubber had behoorlijk wat ruimte..
ik heb me bmw (318 ci coupe van 2003) een week, maar bij aankoop en proefrit was er niks aan de hand tot sinds kort dit probleem..
dus ben van plan om de rubbers zelf te gaan vervangen maar welke zou mij het beste geadviseerd worden?
Re: Trillen in stuur
Meyle HD (heavy Duty) of Lemförder (OEM) zou ik adviseren.
BMW 320i Executive Sedan, Step-tronic - E46_AV11 - M54 < 2,2 Liter > 170pk / 210 Nm - bj: 09-2000
http://picasaweb.google.com/11328070472 ... directlink
http://picasaweb.google.com/11328070472 ... directlink
Re: Trillen in stuur
Ik zal eens gaan rond zoeken. Alleen de rubbers vervangen gaat niet?
Re: Trillen in stuur
ik heb hem zojuist op de brug gehad maar verders was er helemaal niks aan te vinden..
subframe/rubbers na gekeken stuurhuis stabalisatorstangen remmen veerpoten alles,
maar alleen de draagarm rubbers zijn zeer slecht maar rechts heeft het behoorlijk meer ruimte
kon t zelf nog net niet schrikbarend noemen..
maar ik ga op zoek naar de OEM rubbers want die worden door de meeste 3-serie rijders geadviseerd!
subframe/rubbers na gekeken stuurhuis stabalisatorstangen remmen veerpoten alles,
maar alleen de draagarm rubbers zijn zeer slecht maar rechts heeft het behoorlijk meer ruimte
kon t zelf nog net niet schrikbarend noemen..
maar ik ga op zoek naar de OEM rubbers want die worden door de meeste 3-serie rijders geadviseerd!
Re: Trillen in stuur
Laat even weten waar je ze koopt etc kan ik ze ook bestellen
Re: Trillen in stuur
ik ben ook nog steeds opzoek waar ik ze bestellen kan, zie dat het meeste uit allemaal verscheept moet worden
kan zelf tot nu toe nog geen site vinden waar de goeie informatie opstaat en betellen etc (tevens is mijn engels niet zo super goed )
kan zelf tot nu toe nog geen site vinden waar de goeie informatie opstaat en betellen etc (tevens is mijn engels niet zo super goed )
Re: Trillen in stuur
De E46 schijnt qua wielophanging erg gevoelig te zijn. Zeer kleine afwijkingen in de naaf (kromming) veroorzaken al trillingen in de remmen. Ik heb zelf een 330d en heb hier ook last van. Draagarmrubbers vervangen en zelfs de schijven voor + blokjes, maar na een paar duizend km komen de trillingen weer terug.
Bij de garage vertelde ze me dat voor BMW en Volvo gevoelig waren in de wielophanging. Ze adviseerde mij om de schijven op de auto af te laten draaien. (Wel eerst even een paar duizend km mee rijden, zodat de schijven zich hebben aangepast aan de kromming in de naar).
Mijn voorstel was om het probleem bij de bron aan te pakken, en maar de naaf te vervangen, maar dat werd me afgeraden: te duur en geen garantie dat het daarna verholpen is. Andere auto's hebben deze kromming namelijk ook in de naaf, maar daar voel je het niet.
Ik heb hem onlangs voor het eerst laten afdraaien op de auto. In het begin was de trilling er voor 95% uit, echter hij komt weer iets terug. Wellicht ben ik te snel geweest met afdraaien, zodat de schijf zich nog niet helemaal had gezet.
Bij de garage vertelde ze me dat voor BMW en Volvo gevoelig waren in de wielophanging. Ze adviseerde mij om de schijven op de auto af te laten draaien. (Wel eerst even een paar duizend km mee rijden, zodat de schijven zich hebben aangepast aan de kromming in de naar).
Mijn voorstel was om het probleem bij de bron aan te pakken, en maar de naaf te vervangen, maar dat werd me afgeraden: te duur en geen garantie dat het daarna verholpen is. Andere auto's hebben deze kromming namelijk ook in de naaf, maar daar voel je het niet.
Ik heb hem onlangs voor het eerst laten afdraaien op de auto. In het begin was de trilling er voor 95% uit, echter hij komt weer iets terug. Wellicht ben ik te snel geweest met afdraaien, zodat de schijf zich nog niet helemaal had gezet.
Re: Trillen in stuur
Het zwakste punt van de wielophanging van de E46 zijn de (voorste)draagarmrubbers. BMW levert overigens zelf ook de gemodificeerde en versterkte versie ervan.
Die van mij had destijds last van trillen in het stuur bij afremmen tussen de 100 en 70 km/h. Auto naar de dealer gebracht en die vonden de draagarmrubbers nog goed. Op mijn verzoek hebben ze ze toch vervangen door de gemodificeerde versie en voila probleem opgelost.
Conclusie: zelfs bij geringe slijtage van deze rubbers kan het toch al veel invloed hebben op trillingen en het fijne stuurgedrag, wat het rijden in een BMW nu net zo leuk maakt. Bij twijfel gewoon vervangen, ze kosten immers de hoofdprijs niet Versleten draagarmrubbers veroorzaken vaak ook een onnauwkeurig of shimmiend(zwalkend) stuurgedrag. Je moet als het ware steeds de auto corrigeren om in rechte lijn te blijven rijden.
Het gevoelig zijn voor trillingen ivm remschijfproblemen herken ik echter totaal niet. Heb de voorste remschijven tot net over de minimale dikte versleten en er was niets merkbaar van deze slijtage tijdens het remmen. Zelf nieuwe geperforeerde remschijven gemonteerd inclusief remblokken waar ik nu ook al weer zo'n 40.000km probleemloos mee rij. Nee de trillingen in het stuur tijdens remmen waren bijmij echt te wijten aan de draagarmrubbers.
Zelfs nu ik al een tijd met een 18 inch breedset rij (225 voor/255 achter) geen last van trillingen of zoekerig gedrag etc. Moet hier wel bij vermelden dat de uitlijning van een E46 erg nauw luistert en het kan geen kwaad om bij minder goed rijgedrag dit even te laten controleren.
Het goed uitgebalanceerd zijn van de wielen is ook een voornaam iets om trillingen in het stuur te voorkomen. Mocht dit nog niet het gewenste resultaat hebben dan kunnen ze bij een bandenspecialist vaak ook de wielen gemonteerd aan de auto dynamisch balanceren. Hierdoor haal je ook de trillingen weg die in eerste instantie niet door de band/velg worden veroorzaakt. Feitelijk wordt hierdoor niet de oorzaak weggenomen maar het lost vaak wel het trillingsprobleem op (hoewel dit ook van tijdelijke aard kan zijn door toegenomen speling/onbalans in de aandrijf-/ophangingscomponenten).
Die van mij had destijds last van trillen in het stuur bij afremmen tussen de 100 en 70 km/h. Auto naar de dealer gebracht en die vonden de draagarmrubbers nog goed. Op mijn verzoek hebben ze ze toch vervangen door de gemodificeerde versie en voila probleem opgelost.
Conclusie: zelfs bij geringe slijtage van deze rubbers kan het toch al veel invloed hebben op trillingen en het fijne stuurgedrag, wat het rijden in een BMW nu net zo leuk maakt. Bij twijfel gewoon vervangen, ze kosten immers de hoofdprijs niet Versleten draagarmrubbers veroorzaken vaak ook een onnauwkeurig of shimmiend(zwalkend) stuurgedrag. Je moet als het ware steeds de auto corrigeren om in rechte lijn te blijven rijden.
Het gevoelig zijn voor trillingen ivm remschijfproblemen herken ik echter totaal niet. Heb de voorste remschijven tot net over de minimale dikte versleten en er was niets merkbaar van deze slijtage tijdens het remmen. Zelf nieuwe geperforeerde remschijven gemonteerd inclusief remblokken waar ik nu ook al weer zo'n 40.000km probleemloos mee rij. Nee de trillingen in het stuur tijdens remmen waren bijmij echt te wijten aan de draagarmrubbers.
Zelfs nu ik al een tijd met een 18 inch breedset rij (225 voor/255 achter) geen last van trillingen of zoekerig gedrag etc. Moet hier wel bij vermelden dat de uitlijning van een E46 erg nauw luistert en het kan geen kwaad om bij minder goed rijgedrag dit even te laten controleren.
Het goed uitgebalanceerd zijn van de wielen is ook een voornaam iets om trillingen in het stuur te voorkomen. Mocht dit nog niet het gewenste resultaat hebben dan kunnen ze bij een bandenspecialist vaak ook de wielen gemonteerd aan de auto dynamisch balanceren. Hierdoor haal je ook de trillingen weg die in eerste instantie niet door de band/velg worden veroorzaakt. Feitelijk wordt hierdoor niet de oorzaak weggenomen maar het lost vaak wel het trillingsprobleem op (hoewel dit ook van tijdelijke aard kan zijn door toegenomen speling/onbalans in de aandrijf-/ophangingscomponenten).
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: Trillen in stuur
Ik had ook trillingen bij ~60km/u en bij remmen, in een bocht remmen trouwens niet.
Bleek dus speling te zitten in de stabilisatorstang. Links+rechts vernieuwd en de stabilisator rubbers vervangen en nu geen trillingen meer.
Bleek dus speling te zitten in de stabilisatorstang. Links+rechts vernieuwd en de stabilisator rubbers vervangen en nu geen trillingen meer.
Re: Trillen in stuur
Ik ben benieuwd wat jij moest betalen voor afdraaien aan de auto en waar.rluijten schreef: [...snip...]
Ik heb hem onlangs voor het eerst laten afdraaien op de auto. In het begin was de trilling er voor 95% uit, echter hij komt weer iets terug. Wellicht ben ik te snel geweest met afdraaien, zodat de schijf zich nog niet helemaal had gezet.
Ik heb een prijs opgevraagd en dat was 90 euro.
Een nieuwe schijf kost ook 90, dus dat levert niet zoveel op.
Mijn klauw is blijven hangen waardoor mijn 4 maanden oude schijf nu trilt, vandaar.
Re: Trillen in stuur
Bij mij kostte het €60, omdat ik van te voren daar de schijven heb laten vervangen. Normaal was het €100 zeiden ze me. Voor €90 euro krijg je bij mijn weten toch geen nieuwe schijf. En je moet ze sowieso per set kopen.
Re: Trillen in stuur
Schijven zitten er pas 4 maanden onder, beetje jammer om weer gelijk 2 nieuwe te kopen omdat die klotige klauw bleef hangen
1 schijf kost bij winparts nog geen 90 euro.
1 schijf kost bij winparts nog geen 90 euro.