Snelheidsmeter wijkt af.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
martin318

Snelheidsmeter wijkt af.

Bericht door martin318 » 09 aug 2012, 10:46

Hoi allemaal.

Ik heb een vraag over mijn type 2 E30. Ik heb er laatst een ander differentieel onder gezet met een iets langere verhouding en het bevalt mij prima kwa toerental tegenover snelheid.
Alleen het probleem is ik heb op advies van de verkoper van het diff mijn oude snelheids-sensor terug gezet in het nieuwe diff maar nu klopt de kilometer teller niet meer precies.
Voor mijn gevoel merkte ik het al tijdens het rijden dus het navigatie systeem erbij gepakt en een stuk dezelfde snelheid gereden en de snelheidsmeter geeft ongeveer 10 km teveel aan !
Dus wat is wijsheid ? Moet ik een sensor halen wat precies bij het nieuwe diff past ? Kan ik misschien iets anders veranderen ? Of is het een onoplosbaar probleem ?

Hoor graag wat jullie denken en alvast heel erg bedankt voor reacties !!!!!

Mvgr,
Martin

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Re: Snelheidsmeter wijkt af.

Bericht door bjornc » 09 aug 2012, 21:59

Naar mijn weten zit er een potmeter (stelschroefje) achterop de tellerbak unit.
Deze kan je bijstellen, om de teller zo te corrigeren.
Weet alleen niet zeker meer of de achterkant van de bak eraf moet, of dat er rechtstreeks eentje op zit.
Kan de DIY ook zo snel niet vinden helaas...

Corpse

Bericht door Corpse » 13 aug 2012, 08:11

Welke auto heeft geen tellerafwijking? Pak je GPS maar en elke teller wijst teveel aan, ik denk ergens tussen de 5 en 8%. Is je bandenmaat veranderd? daardoor kun je ook een redelijke afwijking krijgen: http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Afbeelding

martin318

Bericht door martin318 » 13 aug 2012, 10:14

Hoi Bjorn en Corpse.

Bedankt voor de reacties !
Ik zal binnenkort eens kijken op een van mn oude tellerhuisjes of ik iets kan vinden wat erop lijkt hoop dat dat lukt !
Ja corpse je hebt ergens wel gelijk maar ik vind 10 km/u afwijking wel erg vervelend ik rijd hier iedere dag langs een stuk of 5 punten waar vaak geflitst word ( Lees VAAAAAAAAAAKKKKK !!!!!! ) echt niet normaal af en toe dus een goede km teller vind ik goud waard.
Maar ik zal eens aan het zoeken gaan en nogmaals bedankt voor de reacties.

Ohh ja mn banden maat is trouwens niet veranderd zover ik weet maar zal dat ook eens controleren.

martin318

Bericht door martin318 » 14 aug 2012, 18:14

Hoi Bjorn en Corpse.

Heb zojuist even mijn oude tellers bekeken en uit elkaar gehaald maar achterop de tellerbak zelf zit niks.
Dus de km teller zelf eruit gehaald en links achterop de printplaat zelf van de km teller zit inderdaad een pot metertje.
Dus nu is mijn vraag moet dit hem zijn ? En hoeveel moet je draaien om ongeveer draaien om 10 km/u te corrigeren ?

Mvgr,
Martin

dw70

Bericht door dw70 » 14 aug 2012, 21:27

heren van het bimmerportal forum:

Na maanden is het nog steeds niet mogelijk om direkt te posten. De voorbeeld functie werkt wel, maar wil je posten is je bericht weg. Druk je 3 maal op Opnieuw verzenden, dan wil het wel eens lukken. Wat is dat toch met deze bug?

Martin, staat de naald in rust ook op 0 Km per uur?

Anders moet je de naald omsteken totdat je op een enigsinds juiste waarde uitkomt. Helemaal 1 op 1 vergelijken met GPS systemen gaat nooit lukken.

Potmeter draaien kun je nog altijd doen. Een antwoordt op die vraag zul je niet eens van een van de ingenieurs van BMW krijgen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

martin318

Bericht door martin318 » 14 aug 2012, 21:54

Hoi DW70. Ik zal eens checken morgenvroeg laat het je weten ! Ik wou dat ik van de ingenieurs van de E30 kende haha aan de andere kant hij zou misschien niet willen dat ik hem ken met al die vragen die ik heb Fluit.... Fluit.... :P

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 14 aug 2012, 22:29

dw70 schreef:heren van het bimmerportal forum:

Na maanden is het nog steeds niet mogelijk om direkt te posten. De voorbeeld functie werkt wel, maar wil je posten is je bericht weg. Druk je 3 maal op Opnieuw verzenden, dan wil het wel eens lukken. Wat is dat toch met deze bug?
Het probleem is bekend, zie dit topic: Klik

Een tijdelijke work-around is om eerst op 'voorbeeld' te drukken, vervolgens op bevestigen.

Over het probleem:
e30fansite schreef:Je kunt je teller nog op een betere manier eiken dan door middel van de naald een stukje te verschuiven. Zoals jullie weten bevat de e30 een electronische KM-teller (in ieder geval de 325). Door de weestand te vergroten slaat de KM-teller minder uit of juist meer als je de weerstand verlaagt. ALs je de tellerbak loshaald en de km-teller zelf ook dan zul je zien dat er een klein schroefje aan de zijkant zit waarmee je de weerstand kunt verhogen. Als je nu je GPS erbij houdt en je teller wel terug in je bak plugt (maar nog niet helemaal vastschroeft) dan kun je een stukje rijden, schroefje draaien, stukje rijden, schroefje draaien, totdat je teller precies zo staat als je zelf wilt. Zo heb ik het gedaan en geeft nu precies evenveel aan als de gps. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je teller bijvoorbeeld 5 km. meer aan te laten geven.
Meer kan ik helaas niet terug vinden over dit euvel.

martin318

Bericht door martin318 » 19 aug 2012, 19:40

Hoi Bjorn.

Bedankt voor je reactie. Zal het binnenkort eens proberen ! Het probleem met iets posten en dat het verdwijnt plaagt mij ook lange tijd net zoals deze reactie die ik jou een tijd terug ook al heb gestuurd !

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E30) Techniek”