Koelvloeistoflampje brandt. Koelvloeistofreservoir?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Remi-k

Koelvloeistoflampje brandt. Koelvloeistofreservoir?

Bericht door Remi-k » 14 aug 2012, 10:20

Hallo allemaal,

Ik bezit een BMW 318i uit 2000 met 132000km op de teller.

Kort geleden heb ik de koelvloeistof laten verversen. Drie dagen hierna begon het koelvloeistoflampje te branden. Ongeveer een halve liter tot een liter bijgevuld en na een aantal dagen weer het lampje dat ging branden. Weer bijgevuld en het lijkt erop dat na +/- 100km verreden te hebben het lampje weer aan gaat.

Het koelsysteem heb ik al op druk laten komen en hierbij zijn geen lekkages waargenomen. Slangen lekken ook niet. Het enige wat ik heb kunnen constateren is dat er op de bodemplaat een plasje water ligt.
Ook heb ik het koelwaterreservoir gecontroleerd aangezien dit een zwakke plek schijnt te zijn. Ook hier geen lekkages waargenomen. Wel heb ik aan de onderkant van het reservoir gevoeld bij een soort stekker / aansluiting. Na hier langs te zijn gegaan met mijn vingers waren ze wel nat. Ik weet niet of dit normaal is.

Auto rijdt verder goed en blijft mooi op temperatuur. Ook geen witte rook uitlaat.
Is er mogelijk wat anders aan de hand of is het toch een klein scheurtje ergens in het reservoir?

Alvast bedankt!

Beens1

Re: Koelvloeistoflampje brandt. Koelvloeistofreservoir?

Bericht door Beens1 » 14 aug 2012, 18:07

Bedoel je het aftappunt van het reservoir? Als dat er niet goed in zit, dan heb je inderdaad ook een lekkage.
Ik zou eerst de bron opzoeken van het 'plasje water' op de bodemplaat.
Dus blok (onder en boven) helemaal schoonmaken en daarna gaan kijken op lekkagesporen.

Oxellaar

Re: Koelvloeistoflampje brandt. Koelvloeistofreservoir?

Bericht door Oxellaar » 14 aug 2012, 22:38

Ik heb hetzelfde probleem gehad, niets te vinden, wel lekkage.
Bij mij was er een afdek flens op de achterkant van het blok lek.
Deze zit vlakbij de vacuümpomp, aan de kant van het schutbord dus.

Is een kunststof deksel wat een opening afdicht, kost nog geen €10,-
En het vervangen is ook niet al teveel werk.
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”