323Ci schokt in 1e versnelling bij koude motor
- twanheering
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 11 jul 2012, 23:21
323Ci schokt in 1e versnelling bij koude motor
Hallo,
Ik rij een handgeschakelde bmw 323Ci uit 1999 (190000km gelopen)
Als ik met een koude motor in de 1e versnelling wegrij, en ik blijf laag in de toeren, dus tussen de 1000 en 1500 rpm dan begint de auto te schokken, dit houdt zo'n 5 seconden aan, en dan stopt t.
Als ik wegrij en ik geef wat meer gas, rond de 2500/3000 rpm dan is er geen probleem, en in de rest van de versnellingen is er ook geen probleem.
Als de motor warm is en ik rij lage toeren in de 1e versnelling is er eveneens geen probleem.
Wie weet wat dit kan zijn?
Alvast bedankt!
Ik rij een handgeschakelde bmw 323Ci uit 1999 (190000km gelopen)
Als ik met een koude motor in de 1e versnelling wegrij, en ik blijf laag in de toeren, dus tussen de 1000 en 1500 rpm dan begint de auto te schokken, dit houdt zo'n 5 seconden aan, en dan stopt t.
Als ik wegrij en ik geef wat meer gas, rond de 2500/3000 rpm dan is er geen probleem, en in de rest van de versnellingen is er ook geen probleem.
Als de motor warm is en ik rij lage toeren in de 1e versnelling is er eveneens geen probleem.
Wie weet wat dit kan zijn?
Alvast bedankt!
Re: 323Ci schokt in 1e versnelling bij koude motor
wat ik denk, de CDV (Clutch Delay Valve).
heb ik namenlijk ook gehad,hij hakkelt dan ff met wegrijden.
dat ding zorgt ervoor dat als jij de koppeling snel loslaat met je voet,de koppeling zelf wel wat langzamer op komt/aangrijpt.Het is niet meer dan een restrictie in de leiding naar je koppelingscylinder,deze zit aan de buitenkant tegen de versnellingsbak,dicht bij de koppelingscilinder,tussen de leiding.
oplossing ;ertussenuit gooien.
je hebt er niks voor nodig als een paar sleuteltjesom het ding tussen de leiding uit te halen,daarna past de leiding gewoon weer aan elkaar.
Alleen daarna de handel weer ff ontluchten..
ik heb ergens ooit een HOW TO DO gezien,maar weet ff niet meer waar.
typ anders Clutch Delay Valve eens in bij google of zo.
bij mij heeft het super veel geholpen,soms voel ik het nog een heeeeel klein beetje.
heb ik namenlijk ook gehad,hij hakkelt dan ff met wegrijden.
dat ding zorgt ervoor dat als jij de koppeling snel loslaat met je voet,de koppeling zelf wel wat langzamer op komt/aangrijpt.Het is niet meer dan een restrictie in de leiding naar je koppelingscylinder,deze zit aan de buitenkant tegen de versnellingsbak,dicht bij de koppelingscilinder,tussen de leiding.
oplossing ;ertussenuit gooien.
je hebt er niks voor nodig als een paar sleuteltjesom het ding tussen de leiding uit te halen,daarna past de leiding gewoon weer aan elkaar.
Alleen daarna de handel weer ff ontluchten..
ik heb ergens ooit een HOW TO DO gezien,maar weet ff niet meer waar.
typ anders Clutch Delay Valve eens in bij google of zo.
bij mij heeft het super veel geholpen,soms voel ik het nog een heeeeel klein beetje.
- twanheering
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 11 jul 2012, 23:21
Re: 323Ci schokt in 1e versnelling bij koude motor
Dus als ik t goed begrijp, gaat ie schokken op t moment dat ik de koppeling loslaat?
Maar dat is bij mij niet altijd t geval! Het kan zo maar zijn dat 5 seconden na dat ik de koppeling
los heb gelaten en in de 1e versnelling (lage toeren) rij dat ie dan pas begint te schokken!
Of kan dat ook iets met die Clutch Delay Valve te maken hebben?
En hij doet t namelijk alleen met koude motor, en met een warme motor is er geen enkel probleem!
Maar dat is bij mij niet altijd t geval! Het kan zo maar zijn dat 5 seconden na dat ik de koppeling
los heb gelaten en in de 1e versnelling (lage toeren) rij dat ie dan pas begint te schokken!
Of kan dat ook iets met die Clutch Delay Valve te maken hebben?
En hij doet t namelijk alleen met koude motor, en met een warme motor is er geen enkel probleem!
Re: 323Ci schokt in 1e versnelling bij koude motor
Dit is inderdaad ook meestal na ongeveer 5sec of zo nadat je de koppeling losgelaten hebt,(komt omdat het even duurt voordat de olie compleet door die restrictie gestroomt is en de koppeling compleet aangegrepen heeft)
Als je wat met het gas speelt heb je kans dat ie het niet doet.
Bij warme motor(en koppeling dus ook) is het inderdaad over.
Klinkt echt als de cdv (clutch delay valve)(koppeling vertragings klepje)
Zoals ik ooit gehoort heb,gemaakt voor vrouwen die geen gevoel hebben en de kopping te snel erin laten hakken
Het ding ertussenuit,en bij mij is het zo goed als over,voel het af en toe nog een heeeel klein beetje.
Auto schakelt trouwens ook nog eens beter (omdat de koppeling nu ook eerder los is als je hem intrapt)dan dat ie al deed!
Stelt niks voor,en kost niks.
Suc6 !
Als je wat met het gas speelt heb je kans dat ie het niet doet.
Bij warme motor(en koppeling dus ook) is het inderdaad over.
Klinkt echt als de cdv (clutch delay valve)(koppeling vertragings klepje)
Zoals ik ooit gehoort heb,gemaakt voor vrouwen die geen gevoel hebben en de kopping te snel erin laten hakken
Het ding ertussenuit,en bij mij is het zo goed als over,voel het af en toe nog een heeeel klein beetje.
Auto schakelt trouwens ook nog eens beter (omdat de koppeling nu ook eerder los is als je hem intrapt)dan dat ie al deed!
Stelt niks voor,en kost niks.
Suc6 !
- twanheering
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 11 jul 2012, 23:21
Re: 323Ci schokt in 1e versnelling bij koude motor
Oke, bedankt, hier kan ik wel wat mee
Re: 323Ci schokt in 1e versnelling bij koude motor
En opgelost ?
- twanheering
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 11 jul 2012, 23:21
Re: 323Ci schokt in 1e versnelling bij koude motor
Het is opgelost, maar heb er verder niks aan gedaan, t was zo opeens weg!!
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: 323Ci schokt in 1e versnelling bij koude motor
Lijkt me niet dat die cdv de koppelingsolie zoveel vertraagd.
Denk eerder dat ie gewoon nukkig is met een koude motor, heeft mijn 325 ook wel eens last van het niet even soepel gaat sochtends.
Denk eerder dat ie gewoon nukkig is met een koude motor, heeft mijn 325 ook wel eens last van het niet even soepel gaat sochtends.