Climate control icm Koppakking?
Climate control icm Koppakking?
Beste leden,
Ik heb gister een onderhoudsbeurt laten uitvoeren aan mijn BMW E46, 323 Ci Coupe uit 2000. KMS 233.400
Filters en olie vervangen, de normale werkzaamheden dus.
Nu het volgende. Al een tijd komt er alleen maar koude lucht uit de roosters. Ook al ik de temperatuur instel op 32 graden! Zodra ik mijn auto start, loopt de temperatuur netjes op en blijft op peil staan. Er lekt geen koelvloeistof.
GIster is de thermostaat vervangen, maar zonder resultaat.
De bmw specialist gaf aan dat de cilinder koppakking vervangen zou moeten worden, omdat deze licht lekt.
Zien jullie verband met de koude lucht? Is het verstandig een second opinion te laten uitvoeren?
Tevens moeten er 2 katalysatoren vervangen worden, een dure grap. Dat naar aanleiding dat de auto niet volledig doortrekt.
Hoop op wat nuttige reacties!
Ik heb gister een onderhoudsbeurt laten uitvoeren aan mijn BMW E46, 323 Ci Coupe uit 2000. KMS 233.400
Filters en olie vervangen, de normale werkzaamheden dus.
Nu het volgende. Al een tijd komt er alleen maar koude lucht uit de roosters. Ook al ik de temperatuur instel op 32 graden! Zodra ik mijn auto start, loopt de temperatuur netjes op en blijft op peil staan. Er lekt geen koelvloeistof.
GIster is de thermostaat vervangen, maar zonder resultaat.
De bmw specialist gaf aan dat de cilinder koppakking vervangen zou moeten worden, omdat deze licht lekt.
Zien jullie verband met de koude lucht? Is het verstandig een second opinion te laten uitvoeren?
Tevens moeten er 2 katalysatoren vervangen worden, een dure grap. Dat naar aanleiding dat de auto niet volledig doortrekt.
Hoop op wat nuttige reacties!
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Climate control icm Koppakking?
ik heb hier verder ook niet echt verstand van. maar werkt je tempratuur sensor nog wel. die zit in je regelunit van je clima. verder weet ik niet of het systeem werkt met automatische kleppen. bij een fiat was het zo dat de clima dan ook alleen maar warme of koude lucht blies. ik zie geen verband met koude lucht blazen en je koppakking, evenals je thermostaat vervangen als de temperatuur netjes geleidelijk warm wordt. d.w.z. binnen een minuut of 5 a 10 in het midden staat. het lijkt me dat ze zomaar wat aan het doen zijn.
verder zou ik voor dat doortrekken eerst eens naar de luchtmassameter, vanos, nokkenassensor oid gaan kijken i.p.v. meteen de katalysatoren te vervangen. Dit is echt een helse klus en is nog duur ook.Hebben ze hem al wel gewoon uit gelezen?
verder zou ik voor dat doortrekken eerst eens naar de luchtmassameter, vanos, nokkenassensor oid gaan kijken i.p.v. meteen de katalysatoren te vervangen. Dit is echt een helse klus en is nog duur ook.Hebben ze hem al wel gewoon uit gelezen?
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: Climate control icm Koppakking?
uitlezen, daar moet je beginnen.
Dan zie je wat er loos is volgens je computer.
(lambda waarde pre-kat en post-kat, missfires, airco fouten etc)
Een goeie interpretatie daarvan zal je in de meeste gevallen tot een oplossing leiden.
Een defecte koppakking kan gas in je koelsysteem blazen, dus de doorstroming van koelvloeistof kan dan beperkt zijn in de hoger gelegen delen.
Ook zal je geborrel moeten horen als het echt lekt.
Heb ooit een lekke koppakking gehad, de motor werd heter en borrelen in het expansievat maar de verwarming bleef heet) (geen BMW)
Dan zie je wat er loos is volgens je computer.
(lambda waarde pre-kat en post-kat, missfires, airco fouten etc)
Een goeie interpretatie daarvan zal je in de meeste gevallen tot een oplossing leiden.
Een defecte koppakking kan gas in je koelsysteem blazen, dus de doorstroming van koelvloeistof kan dan beperkt zijn in de hoger gelegen delen.
Ook zal je geborrel moeten horen als het echt lekt.
Heb ooit een lekke koppakking gehad, de motor werd heter en borrelen in het expansievat maar de verwarming bleef heet) (geen BMW)
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
Re: Climate control icm Koppakking?
De thermostaat is gister vervangen, maar de temperatuur bleef koud. De bmw specialist gaf aan het voertuig te hebben uitgelezen. Het rare is, dat zodra ik start de auto zelf gewoon op temperatuur komt, netjes op peil, precies in het midden. Niet te heet of te koud.
Re: Climate control icm Koppakking?
Wat gaf het uitlezen allemaal aan????
Dit zijn geen goedkope zaken om te herstellen.(2xkat en koppakking)
Waarom de thermostaat vervangen als de temperatuur geen probleem gaf?
Dit zijn geen goedkope zaken om te herstellen.(2xkat en koppakking)
Waarom de thermostaat vervangen als de temperatuur geen probleem gaf?
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
Re: Climate control icm Koppakking?
Ik zou kijken met een andere regel unit,
Anders je dashboard kastje demonteren en kijken of alles beweegt.
Die van mij was alleen koud uit de voorste roosters aan het blazen, en bij de voeten en het raam was het lekker warm
ik heb 1 staaf (wit plastic) vervangen in de unit en nu doet hij het helemaal goed
Anders je dashboard kastje demonteren en kijken of alles beweegt.
Die van mij was alleen koud uit de voorste roosters aan het blazen, en bij de voeten en het raam was het lekker warm
ik heb 1 staaf (wit plastic) vervangen in de unit en nu doet hij het helemaal goed
Re: Climate control icm Koppakking?
Ik heb inderdaad een kostenplaatje van 2700 euro gekregen incl montage.Hugo M schreef:Wat gaf het uitlezen allemaal aan????
Dit zijn geen goedkope zaken om te herstellen.(2xkat en koppakking)
Waarom de thermostaat vervangen als de temperatuur geen probleem gaf?
Hij dacht dat het aan de thermostaat zou liggen en dan wel warme lucht zou blazen. Maar daar lag het niet aan.
Hij geeft zelf aan dat de koppakking licht aan het lekken is, beginfase en dat dat er mee te maken zou hebben.
Mijn auto heeft niet meer het vermogen lijkt het als een jaar terug. Hij geeft zelf aan dat het aan de katalysator zou liggen.
Ik wil toch een second opinion.
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Climate control icm Koppakking?
Dat zou ik maar doen ja. Hoe heeft hij getest dat je kop lekt?
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: Climate control icm Koppakking?
Misschien een stomme vraag,maar heb je het wieletje wel naar boven gedraaid zodat je 3 rode stipje ziet van de luchtrooster?
Stel, ik stel hem op 21 graden en het wieletje staat op "koud" (3 blauwe stipjes) ,dan blaast ie ook alleen maar koude lucht, draai ik hem naar de 3 rode stipjes dan wordt ie pas warm.
Middelste wieletje
http://www.getparts.nl/detail.asp?id=31402&bigpic=0#img
Stel, ik stel hem op 21 graden en het wieletje staat op "koud" (3 blauwe stipjes) ,dan blaast ie ook alleen maar koude lucht, draai ik hem naar de 3 rode stipjes dan wordt ie pas warm.
Middelste wieletje
http://www.getparts.nl/detail.asp?id=31402&bigpic=0#img
Re: Climate control icm Koppakking?
Ik zou zeker voor een second opinion gaan.
En iemand die goed BMW kan uitlezen!! (uitgebreide foutcodes).
Als ze eerst de thermostaat verdenken bij zo'n klacht dan zou ik al helemaal geen vertrouwen meer in zo'n garage hebben.....
Als die katten stuk zijn dan moet je motormanagement lampje toch gaan branden neem ik aan.(bij vooraf bepaalde afwijking tov nieuwstaat gemeten met de lambdasensor(s) na je katten)
En dan nog loopt hij normaal met defecte katten, je hebt ook nog lambda sensor(s) voor je kat zitten en die regelen het mengsel.
Alleen als de boel binnenin gebroken is en de doorlaat verslechterd dan kun je hem gaan vervangen.
2700,- pffff.
Ik hoop voor je dat t toch nog meevalt, dit lijkt me geen juiste diagnose maar meer giswerk....
En iemand die goed BMW kan uitlezen!! (uitgebreide foutcodes).
Als ze eerst de thermostaat verdenken bij zo'n klacht dan zou ik al helemaal geen vertrouwen meer in zo'n garage hebben.....
Als die katten stuk zijn dan moet je motormanagement lampje toch gaan branden neem ik aan.(bij vooraf bepaalde afwijking tov nieuwstaat gemeten met de lambdasensor(s) na je katten)
En dan nog loopt hij normaal met defecte katten, je hebt ook nog lambda sensor(s) voor je kat zitten en die regelen het mengsel.
Alleen als de boel binnenin gebroken is en de doorlaat verslechterd dan kun je hem gaan vervangen.
2700,- pffff.
Ik hoop voor je dat t toch nog meevalt, dit lijkt me geen juiste diagnose maar meer giswerk....
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
Re: Climate control icm Koppakking?
Ja het wieltje staat op warm. Blijft koude lucht blazen.bullus schreef:Misschien een stomme vraag,maar heb je het wieletje wel naar boven gedraaid zodat je 3 rode stipje ziet van de luchtrooster?
Stel, ik stel hem op 21 graden en het wieletje staat op "koud" (3 blauwe stipjes) ,dan blaast ie ook alleen maar koude lucht, draai ik hem naar de 3 rode stipjes dan wordt ie pas warm.
Middelste wieletje
http://www.getparts.nl/detail.asp?id=31402&bigpic=0#img
Re: Climate control icm Koppakking?
Als je nog specialisten kent, hoor ik het graag! Lampje brandt niet inderdaad, maar had wle het gevoel dat de auto minder goed optrok en wat zwaarder geluid produceerde. Normaal als je een 6 in lijn lekker doortrekt, hoor je em 'fluiten' dan zit het goed. Maar dat heb ik de laatste keren niet meer gehoord. Of er moet iets mis zijn met mijn gehoor ;-)Hugo M schreef:Ik zou zeker voor een second opinion gaan.
En iemand die goed BMW kan uitlezen!! (uitgebreide foutcodes).
Als ze eerst de thermostaat verdenken bij zo'n klacht dan zou ik al helemaal geen vertrouwen meer in zo'n garage hebben.....
Als die katten stuk zijn dan moet je motormanagement lampje toch gaan branden neem ik aan.(bij vooraf bepaalde afwijking tov nieuwstaat gemeten met de lambdasensor(s) na je katten)
En dan nog loopt hij normaal met defecte katten, je hebt ook nog lambda sensor(s) voor je kat zitten en die regelen het mengsel.
Alleen als de boel binnenin gebroken is en de doorlaat verslechterd dan kun je hem gaan vervangen.
2700,- pffff.
Ik hoop voor je dat t toch nog meevalt, dit lijkt me geen juiste diagnose maar meer giswerk....
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Climate control icm Koppakking?
je krijgt alleen een melding wanneer je kat niet meer filtert. Dus je krijgt geen foutmelding als je kat b.v. verstopt zou zitten. Verder denk ik dat het idd maar een beetje aan beunen is en dure reparaties uit te voeren. Een koppakking vervangen en 2 katalysatoren vervangen kan aardig in de papieren lopen. Ik zou eerst met de sensoren beginnen.
Die thermostaat die vervangen is, had imo ook niet gehoeven, zeker niet als de auto gewoon normaal op warmt. Gewoon een keer goed uit laten lezen is denk ik ook het beste. En niet meer bij deze "specialist" in de buurt komen.
Die thermostaat die vervangen is, had imo ook niet gehoeven, zeker niet als de auto gewoon normaal op warmt. Gewoon een keer goed uit laten lezen is denk ik ook het beste. En niet meer bij deze "specialist" in de buurt komen.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: Climate control icm Koppakking?
Wat ik me eigenlijk afvroeg, bij het uitlezen kunnen voorgaande storingen ook gewist worden, zodat een ander de storingen niet meer kan zien? Of blijft een historie zichtbaar? Klopt, dat het heel wat kost.matheeuwissen schreef:je krijgt alleen een melding wanneer je kat niet meer filtert. Dus je krijgt geen foutmelding als je kat b.v. verstopt zou zitten. Verder denk ik dat het idd maar een beetje aan beunen is en dure reparaties uit te voeren. Een koppakking vervangen en 2 katalysatoren vervangen kan aardig in de papieren lopen. Ik zou eerst met de sensoren beginnen.
Die thermostaat die vervangen is, had imo ook niet gehoeven, zeker niet als de auto gewoon normaal op warmt. Gewoon een keer goed uit laten lezen is denk ik ook het beste. En niet meer bij deze "specialist" in de buurt komen.
Zo heb ik vorig jaar een Xenon lamp laten vervangen, 75 ps ex. omdat die uitviel. een jaar goed gedaan, valt ie weer uit. Heeft hij gister een nieuwe lamp gratis erin gezet, hij zei geen storing te hebben gezien, ik rij de straat uit en gelijk een storing. Terug gereden dus. Geeft ie aan dat het aan de starter zou liggen, maar, mijn stadsverlichting viel ook uit, ene keer xenon, soms stads, beide linkerkant. Het kan dus niet de starter zijn?
Maar goed beginnen met 2e diagnose.
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Climate control icm Koppakking?
Ik denk dat dat van je verlichting meer een aarde probleem is dan, of een andere sluiting in de bekabeling.
Historie kan gewist worden. Ik weet niet of deze historie terug gelezen kan worden. Maar als het probleem zich blijft voordoen, heb je de melding zo terug.
Historie kan gewist worden. Ik weet niet of deze historie terug gelezen kan worden. Maar als het probleem zich blijft voordoen, heb je de melding zo terug.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem