Electronica/Dashboard leeft eigen leven, idee wat het is?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
wiebewiersma

Electronica/Dashboard leeft eigen leven, idee wat het is?

Bericht door wiebewiersma » 22 okt 2012, 18:15

Beste Forum leden,

Ik heb weer een bijzonder verschijnsel, mijn kilometer teller begint namelijk zijn eigen leven te lijden. Het is niet constant maar elke rit wel een keer beginnen eerst het ABS, Tractioncontrol en uitroep teken lamtpje te branden/flikkeren. Daarna zakt de km teller soms ineens naar 0 of naar een lagere km/p-uur stand dan werkelijk. Het is niet zo dat ik langs de kant van de weg kom te staan maar het resulteert in; een radio die zachter gaat, een cruise control welke de ingestelde snelheid probeert te handhaven (geeft gas omdat deze denkt dat de auto afremt) en een nieuw verschijnsel dat de motor begint te stotteren.

Om dit alles beeld te geven het volgende:
Knipperende lampjes: http://www.youtube.com/watch?v=UPtA7YKdgo4&feature=plcp
Een bijzondere snelheid meter: http://www.youtube.com/watch?v=B1sjLvk6D6s&feature=plcp

Enig idee?

AlexS

Re: Electronica/Dashboard leeft eigen leven, idee wat het is

Bericht door AlexS » 22 okt 2012, 19:10

dynamo/spanningsregelaar? Wilde gok hoor
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 22 okt 2012, 19:12

of accu die aan het overlijden is.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

wiebewiersma

Bericht door wiebewiersma » 22 okt 2012, 19:18

AlexS schreef:dynamo/spanningsregelaar? Wilde gok hoor
Op zich is dit niet eens zo gekke gedachtegang, ik merkte namelijk laatst op dat mijn voorlampen soms feller en dan weer minder fel zijn. Heeft iemand een idee wat deze spanningsregelaar nog meer regelt en waar deze zit? Onlangs is er nog een nieuwe dynamo op de auto geplaatst (6 mnd geleden) dat zou het aannemelijk niet kunnen zijn?

De accu is overigens naar mijn idee nog prima, starten lopen. Ik zal het binnenkort voor de zekerheid even meten maar verwacht hier weinig van..

Iig alvast bedankt voor het meedenken.

dw70

Bericht door dw70 » 22 okt 2012, 20:28

het boordnet is niet stabiel.
Dat je lampjes beginnen te branden: tijdens het rijden zijn sensoren de "vinger aan de pols" voor bijvoorbeeld tractiecontrole. Gebeurt er niks geks, brandt er geen enkele lamp. Valt de spanning weg, registreren de sensoren dat en geven dit door aan de hoofdunit, die zich weer uit in een brandende lamp op je dash.
Als dit in een "komen en gaan" tact zich manifesteert gaat de lamp flikkeren.

Wat kan het nu zijn?
Sommige E46 dynamo's hebben 2 aansluitingen. Zoals iedere dynamo, een aansluiting voor de accu, en een voor je boordcomputer (DME / ECU). Een intelligent systeem dat je dynamo vertelt: nu laden, nu niet laden. Een foefje. Aangezien je accu netjes wordt opgeladen werkt dit.

Je massa zou niet goed vast kunnen zitten tijdens de montage van je nieuwe accu. Of je massa kabel kan kapot zijn. Dat kan ook een instabiel boordnet geven.

Je spanningsregelaar kan weldegelijk kapot zijn want feller brandende lampen zijn daar een voorbode voor. De spanningsregelaar zorgt ervoor dat je spanning niet boven de 14,4V / 14,6V MAX komt. Feller brandende lampen dan normaal krijgen dus weldegelijk een hogere spanning dan 14,6V. Dat zou betekenen dat je spanningsregelaar kapot is. Het is een begrenzer. En die werkt bij jou niet meer.

Ik zou je adviseren niet meer met de auto te rijden om je boordcomputer en alle electronica aan boord niet kapot te maken. Ze krijgen nu een veel te hoge spanning voor hun kiezen waar zet niet op berekend zijn. Gaat je ECU defect kun je een nieuwe gaan kopen. Alarm, centrale vergrendeling, ruitenwissermotoren, bobines, etc. Het gaat er allemaal aan als je gewoon blijft doorrijden.

Teruggaan met de dynamo en onder de garantie laten vallen. 6mnd valt ruim binnen de garantie. En laat ons weten hoe dit afgelopen is.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

AlexS

Bericht door AlexS » 23 okt 2012, 09:12

Wiebe, spanningsregelaar zit op/aan je dynamo dus dat zou op zijn minst vreemd moeten zijn als ie nu stuk is (kan natuurlijk wel altijd). Had je deze problemen ook voor de vervanging of zijn die erna onstaan?

Ik zou eens inderdaad een volledige stroom en spanningstest laten uitvoeren om te zien of het je dynamo, accu,startmotor (ja, kan ook nog) of bedrading is. Ik hoop dat daar wat uitkomt, omdat je anders al gauw aan een defect dashboard moet gaan denken,maar volgens mij gebeurt dat bijna nooit
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”