Vreet banden
Vreet banden
Hallo,
Onze E60 vreet banden. Binnen 20.000 km 2 setjes voorbanden naar de knoppen. Auto is uitgelijnd, en de uitlijning is correct volgens beide bandenbedrijven waar ik geweest ben met dit probleem.
Er zit een brede set velgen onder, met voor de bandenmaat 245-35-19 en achter 285-35-19. De achterbanden zijn nog als nieuw, terwijl de 2e set voorbanden(Toyo PROXES T1 SPORT, vorige banden waren Conti sportcontact) al binnen 10000km aan 3.5mm profiel zit, over het hele loopvlak...
Iemand enig idee waar de slijtage door komt?
Alvast bedankt.
Onze E60 vreet banden. Binnen 20.000 km 2 setjes voorbanden naar de knoppen. Auto is uitgelijnd, en de uitlijning is correct volgens beide bandenbedrijven waar ik geweest ben met dit probleem.
Er zit een brede set velgen onder, met voor de bandenmaat 245-35-19 en achter 285-35-19. De achterbanden zijn nog als nieuw, terwijl de 2e set voorbanden(Toyo PROXES T1 SPORT, vorige banden waren Conti sportcontact) al binnen 10000km aan 3.5mm profiel zit, over het hele loopvlak...
Iemand enig idee waar de slijtage door komt?
Alvast bedankt.
Re: Vreet banden
Bizar voorbanden zou langer moeten meegaan dan de achterbanden bij een BMW.
Buiten uitlijning en rijstijl zou ik het niet weten.
Hoe is de slijtage, gelijkmatig over het gehele oppervlakte ?
Buiten uitlijning en rijstijl zou ik het niet weten.
Hoe is de slijtage, gelijkmatig over het gehele oppervlakte ?
525d E61 2007 pre-LCI
Jup, gelijkmatig, over het gehele oppervlak. Bij de vorige set dacht ik aan een productiefout in de band, het zou wel heel ongelukkig zijn, wil ik twee keer achter elkaar banden hebben met een fabrieksfout. Maar als het geen fabrieksfouten zijn, en ik gooi er nu weer nieuwe banden onder, dan zijn ze zo weer weg, en dan word het een dure hobby. Kan er iets met de velgen aan de hand zijn, en hoe dit te controleren?
De velgen die eronder zitten zijn originele BMW velgen, zoals op onderstaande afbeelding

De velgen die eronder zitten zijn originele BMW velgen, zoals op onderstaande afbeelding

Laatst gewijzigd door kouwearie op 15 nov 2012, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
met 245 heb je wel grip. Dan gaat het wat sneller.
En als je veel rotondes tegenkomt bij woon-werk-prive, gaat het erg hard. Dan houden de achterwielen dit niet bij.
Jij moet wel een monstergrip hebben met die 245 voor. En dan wil dat zich nog wel eens doorzetten naar de rijstijl.
Lang geleden dat ik iemand met 10.000Km einde banden hoor zeggen. De vorige was een vriend van mij. Reed pirelli's. Geweldige grip. Niks vreemds aan de auto te vinden. Was een Porsche 911 bj 2000.
En als je veel rotondes tegenkomt bij woon-werk-prive, gaat het erg hard. Dan houden de achterwielen dit niet bij.
Jij moet wel een monstergrip hebben met die 245 voor. En dan wil dat zich nog wel eens doorzetten naar de rijstijl.
Lang geleden dat ik iemand met 10.000Km einde banden hoor zeggen. De vorige was een vriend van mij. Reed pirelli's. Geweldige grip. Niks vreemds aan de auto te vinden. Was een Porsche 911 bj 2000.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 

Maar dan zou je toch eerder zeggen dat ie de achterbanden zou opvreten? Onderstuur dat heeft ie niet en de grip is inderdaad lekker op de voorwielen, naar mijn idee stuurt en rijd ie juist perfect..
Rond punt zal vooral aan je voorbanden vreten. tenzij je gaat driften
.
Hoe zit jouw Toe-in/uit op de voorwielen, een hoge waarde is nefast voor de bandenslijtage, maar dit zou getest gemeten moeten zijn bij de uitleining.

Hoe zit jouw Toe-in/uit op de voorwielen, een hoge waarde is nefast voor de bandenslijtage, maar dit zou getest gemeten moeten zijn bij de uitleining.
525d E61 2007 pre-LCI
- Kingfisher
- Contacteer:
Lijkt mij inderdaad niet gezond. Ik doe nu al 75000km (!) met dezelfde set banden en die waren beslist niet nieuw toen ik de auto kocht. Oke, ze zijn nu wel aan vervanging toe.
Wat denk ik aanzienlijk uitmaakt is het merk, ik heb er GoodYears NCT5 (RFT) onder zitten. Ik heb ook ooit eens Toyo's gehad onder een andere auto, en die plakten prima maar sleten als een dolle.
En wat natuurlijk ook belangrijk is, is de bandenspanning. Te zacht opgepompte banden slijten harder.
[update]Ik bedacht later dat die 75dkm niet klopt, want ik heb er sowieso 3 winters zo'n 4-5 maanden winterbanden onder gehad. Ik doe met mijn set zomerbanden dus nu ruim 50dkm, wat ik nog steeds niet beroerd vind.
Wat denk ik aanzienlijk uitmaakt is het merk, ik heb er GoodYears NCT5 (RFT) onder zitten. Ik heb ook ooit eens Toyo's gehad onder een andere auto, en die plakten prima maar sleten als een dolle.
En wat natuurlijk ook belangrijk is, is de bandenspanning. Te zacht opgepompte banden slijten harder.
[update]Ik bedacht later dat die 75dkm niet klopt, want ik heb er sowieso 3 winters zo'n 4-5 maanden winterbanden onder gehad. Ik doe met mijn set zomerbanden dus nu ruim 50dkm, wat ik nog steeds niet beroerd vind.
Laatst gewijzigd door Kingfisher op 16 nov 2012, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Lijkt me ook niet normaal.
Ik heb ook voor 245 en achter 275 liggen.
Hopelijk gaan mijn banden wat langer mee, want anders gaat de lol er rap vanaf.
Heb trouwens nog nooit zo'n slijtage meegemaakt behalve op mijn oude E30 Circuit Racer, maar dat is een ander verhaal.
Ik heb ook voor 245 en achter 275 liggen.
Hopelijk gaan mijn banden wat langer mee, want anders gaat de lol er rap vanaf.
Heb trouwens nog nooit zo'n slijtage meegemaakt behalve op mijn oude E30 Circuit Racer, maar dat is een ander verhaal.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
misschien een domme suggestie, maar misschien rijd je met een te lage bandendruk? Ik ken het merk toyo niet, maar ik heb wel eens van die goedkope banden gehad, met een te lage bar gereden. De profiel lag daar zo van af
Nee, bandenspanning houd ik altijd juist goed, ivm verbruik in brandstof. Wat overigens ook niet belachelijk hoog is voor een 3 liter diesel met 200+ pk. 1:14rg530d schreef:misschien een domme suggestie, maar misschien rijd je met een te lage bandendruk? Ik ken het merk toyo niet, maar ik heb wel eens van die goedkope banden gehad, met een te lage bar gereden. De profiel lag daar zo van af
Toyo is overigens echt geen hashimoto merk...
The TOYO Tire & Rubber - group is one of the leading tire manufacturers worldwide and is represented in more than 100 countries and regions. Established in 1945, the headquarters of the business is in Osaka, Japan. The global activities of the group are based on the three core competencies tires, chemicals and materials. Toyo Tires has been present in Europe for over thirty years and in 2005 established the company Toyo Tire Europe GmbH. The location of the business is in Willich (Nord Rhine-Westphalia), Germany. From here, all business activities for Europe are managed. Core business of TOYO TIRES is the development, manufacture and marketing of high-value, High Performance tires. TOYO offer a range of tire patterns and dimensions for cars (summer and winter), vans, trucks and Offroad vehicles.
- DJLeonardo
oohh, nou als ze het zelf zeggen dan klopt het wel idd. Wij van WC Eend......
Nee Toyo is idd een groot merk maar naar mijn ervaring niet superbest.
Nee Toyo is idd een groot merk maar naar mijn ervaring niet superbest.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Persoonlijke ervaring of van horen zeggen? Ik heb toch al verschillende setjes Toyo versleten, maar niet met zo weinig kilometers... Ik vind de rijeigenschappen bepaald niet verkeerd van dit type band, maar als ze allemaal zo hard slijten, zal AUDI snel stoppen met het standaard leveren van deze banden onder een RS5 en S6.. oh nee, die denken dat het normaal is dat iets kapot gaat met 10000km 

- DJLeonardo
Persoonlijke ervaring idd. Zomer en winterbanden! Ze waren een jaar of 6-8 geleden enorm hip maar ik vond ze lawaaierig en met name de winterbanden hadden een vrij slechte grip in het nat, wat niet hoort voor een band met lamellen.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Voor mij ook geen toyo, zeker niet op een zware auto is mijn ervaring.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Winterbanden zijn sowieso volkomen k*t van Toyo ja, persoonlijk gaat mijn voorkeur dan naar Vredestein.DJLeonardo schreef:Persoonlijke ervaring idd. Zomer en winterbanden! Ze waren een jaar of 6-8 geleden enorm hip maar ik vond ze lawaaierig en met name de winterbanden hadden een vrij slechte grip in het nat, wat niet hoort voor een band met lamellen.