gekraak koppeling kan bijna niet normaal wegrijden

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Salade

gekraak koppeling kan bijna niet normaal wegrijden

Bericht door Salade » 30 nov 2012, 18:47

Hallo,

Ben sinds een jaar de trotse eigenaar van een 330ci uit 2002,
maar zit al een tijdje met een ergerlijk probleem,

Het is vrijwel onmogelijk "normaal" van de plaats te komen in zowel de eerste versnelling en de achteruit versnelling, alleen als ik de koppeling langer vasthoud kom ik "normaal" van de plaats maar kan in mijn ogen niet helemaal normaal zijn, en dan bedoel ik dat het altijd wel schokt of trilt en lijkt het of de koppeling dan wel pakt en dan weer niet is maar een fractie van een seconde(schieten de toeren even omhoog onder het koppelen, heb op dat moment logisch geen aandrijving merk ik)
merk ook als de motor nog koud is dat overschakelen vooral naar de 2e versnelling ook met schokken en trillen teweeg gaat
Het is wel zo dat als de auto een tijdje gelopen heeft dat het makelijker gaat, maar nog niet zoals het hoort, vermoed dan ook dat de koppeling aan z'n einde is, ook hoor ik een soort van krakend geluid als ik de koppeling intrap en loslaat,

en merk ook een trilling als ik een constante snelheid rij vooral in de 4 en dan 50 rijden denk dat dit echter buiten het bovengenoemde probleem omgaat,

ga binnenkort zowiezo de rem/koppelingsvloeistof vervangen en wil meteen de CDV (clutch delay valve) er tussenuit halen hoop dat dat helpt, iemand ervaringen mee?

Heb trouwens nog een probleem dat is een trilling in de deuren links en rechts (coupe) maar wou deze binnenkort even loshalen en alles bekijken misschien dat iemand daar ook al ervaring mee heeft! is het trouwens normaal dat een raam suist (boven 100km/h) bij zo'n auto of is dit te verhelpen

baal hier echt enorm van, haalt zoveel rij plezier weg bij een auto waar het een genot moet zijn om in te rijden!
hoop dat jullie bmw vrienden me verder kunnen helpen!

graag hulp!
met vriendelijke groet
Jimmy Mattheijssen

bmwpeter

Re: gekraak koppeling kan bijna niet normaal wegrijden

Bericht door bmwpeter » 01 dec 2012, 10:18

Normaal is het zeker niet wat je omschrijft, je zou inderdaad de rem/koppelingsvloeistof kunnen verversen/ontluchten en kijken wat ie dan doet.

CDV wordt er ook weleens tussen uit gehaald om iets meer koppelingsgevoel te krijgen dus zou ook kunnen helpen.

Ik vermoed echter dat er meer aan de hand kan zijn (koppeling en drukgroep) maar zou zoals je zelf al aangeeft eerst even het bovenstaande doen om dit uit te kunnen sluiten.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Salade

Bericht door Salade » 01 dec 2012, 13:15

Ok bedank voor de reactie

Ga dat zeker eerst proberen,
En als dat niet help gaat de bak er maar onderuit

BMW316TI

Bericht door BMW316TI » 03 dec 2012, 13:35

Zou je ff kunnen laten weten wanneer je het probleem hebt opgelost en hoe je dit hebt gedaan? Een vriend van mij heeft soortgelijke problemen met zijn e36 sinds afgelopen week. Hij kan niet normaal optrekken in de 1ste versnelling zonder trillen/schokken van de auto. Mocht hij tussentijds het probleem weten te verhelpen zal ik je dit uiteraard ff laten weten.

Voor het windsuizen bij hoge snelheden met een coupe worden vaak de deurrubbers vervangen, dit zijn hoge kosten die niet altijd het probleem verhelpen. Wat je het beste kunt doen is de "haak" waar je deurslot in valt een klein beetje losdraaien en dan wat naar binnen duwen en weer goed vastdraaien. Hierdoor sluit je deur beter aan waardoor het geruis vaak volledig weg is! Mocht dit niet helpen kun je altijd nog ervoor kiezen om de rubbers te vervangen.

Succes!
Geld moet rollen, en wat rolt er nu beter dan een BMW?

Coldburn

Bericht door Coldburn » 07 dec 2012, 22:06

Heb ik ooit eerder meegemaakt in de werktplaats en was het dubbel massa vliegwiel de oorzaak! Let daar dus op

Salade

Bericht door Salade » 10 dec 2012, 02:17

Nou heb dus de vloeistof vervangen en de cdv er tussen uit, heeft helemaal niks geholpen dus ga even kijken of ik binnenkort de bak er onder uit ga halen,
coldburn bedank voor je reactie ga ik zeker ook naar kijken,

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”