Melding "PDC uitgevallen"

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
chicco68

Melding "PDC uitgevallen"

Bericht door chicco68 » 16 dec 2012, 15:49

Gisteren werkte alles nog perfect....
Net even met de auto weggeweest kan zet m in z'n achteruit en de melding "PDC uitgevallen" in mijn HUD.
Iemand een idee wat ik zelf kan ondernemen c.q. aan kan geven wat het waarschijnlijke probleem is?

BMW_Lover
Contacteer:

Re: Melding "PDC uitgevallen"

Bericht door BMW_Lover » 16 dec 2012, 17:59

Zelfde gehad een paar weken heleden. Laten uit lezen bij de dealer, 1 sensor was stuk en dan wordt de ring verbroken en dus de melding.
Light travels faster than sound...
which is why most people appear brilliant until you hear them.

Afbeelding

chicco68

Bericht door chicco68 » 16 dec 2012, 20:50

Hmmm oké. Heb net zelf nog even gekeken met INPA maar op de een of andere manier krijg ik een foutmelding :(
Enig idee wat je kwijt bent om het te laten uitlezen?

Of is er iemand afkomstig uit de omgeving Zuid Limburg die in het bezit is van een werkende INPA welke mij mogelijk zou kunnen helpen met het uitlezen?

BMW318I

Bericht door BMW318I » 16 dec 2012, 21:12

Het is heel simpel hoe je achterkan komen welke sensor kapot is !

Nou ik zal het uitleggen
Als je de auto op contact zet en dan achteruitrij versnelling zet en dan gewoon op laten staan
Nu met je vinger op elke sensor voelen een voor een als je een tiktiktiktiktik geluid hoort dan werkt die
maar als ene sensor niks doet dan hoor je ook geen getik dus deze is de kapote ! Die vervangen en probleem
opgelost !

Succes.
BMW Bayerische Motoren Werke

Sjaak

Bericht door Sjaak » 16 dec 2012, 21:44

In achteruit is niet eens nodig. De pdc aanzetten met knopje onder climate control knopjes is mogelijk. Vinger erop leggen hoeft ook niet. Gewoon met je oor dichtbij elk sensor gaan staan en luisteren. De sensor die niet tikt is kapot. Vervangen is niet moeilijk (auto demontage bedrijf opbellen en vragen of er een in dezelfde kleur is, rond de €50,-), bumper eraf (in sommige gevallen is dat zelfs niet eens nodig) en monteren!
Gr,
Sjaak
Laatst gewijzigd door Rene08 op 17 dec 2012, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd

Schmiedmann530

Bericht door Schmiedmann530 » 17 dec 2012, 09:16

Startend in achteruit zetten, vervolgens er achteraan rennen :rolf: :tong:

chicco68

Bericht door chicco68 » 19 dec 2012, 21:16

Bedankt voor jullie wijze woorden, maar ik zou toch kiezen voor de optie waarbij de auto stil blijft staan ;)

Maar...... omdat ik me er zo aan ergerde (en jullie reacties nog niet had gelezen) ben ik naar de BMW-dealer gereden om hem te laten uitlezen en..... of jullie het geloven of niet...... ik zet de auto in z'n achteruit om aldaar te parkeren en ik hoor piep piep piep piep pieeeeeeeeep !
Hij werkte weer ! Dus aldaar maar snel weer vertrokken ;) Alleen jammer dat de oorzaak nu nog niet bekend is.
Maar me = in ieder geval weer happy.
Zou dit probleem nog eens optreden weet ik in ieder geval wat ik er zelf aan kan doen. Thx !

Sjaak

Bericht door Sjaak » 19 dec 2012, 21:47

Wel fijn dat het "tijdelijk" voorbij is. Dat gaat zeker nog een keer (of meer) plaatsvinden..vooral als het iets kouder begint te worden zul je het merken. Had ik ook; wisselend wel/ niet. Uiteindelijk valt hij helemaal weg. Ik zou gewoon vervangen! :whistle:
Laatst gewijzigd door Rene08 op 19 dec 2012, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd

Schmiedmann530

Bericht door Schmiedmann530 » 20 dec 2012, 09:44

Dan denk ik dat er iets met je bekabeling aan de hand is, (geen goed contact) mocht hij in de toekomst het weer niet doen haal de sensoren eruit en spuit deze in met contact spray. Denk dat het dan goed moet komen.

Burp

Bericht door Burp » 20 dec 2012, 17:58

Niet inspuiten met contactspray, daar sloop je ze juist mee. Net als met WD40 of een hogedrukspuit.

Als je de auto in de P stand zet kun je gewoon met je oor luisteren of ze tikken. Ik heb zelfs een keer gehad dat ze allemaal tikte maar eentje beduidend minder hard. Deze toen vervangen en alles werkte weer. Onlang nog een sensor defect gegaan en deze tikte helemaal niet meer.

Kijk even naar mijn topic in DIY hoe je dit simpele klusje zelf kunt doen. Via ebay kun je ze nieuw op de juiste kleur bestellen in Duitsland. Ik heb er een paar weken geleden twee gekocht in kleur voor 100 euro incl verzenden. Vervangen kost je de eerste keer 45 minuten als je de hele bumper eraf haalt. De tweede keer nog maar 20 minuten.

viewtopic.php?f=125&t=26384

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 21 dec 2012, 09:36

Hoe kan je de PDC modules testen als deze het niet doet? Oplossing is dat dus niet. Maar ik had ook hetzelfde dat die het in 1 keer weer ff deed, maar daarna weer niet. Was echt 1 module stuk. Hoop voor jou dat je PDC het blijft doen, maar helemaal goed is het niet.

Afbeelding

eric_nl

Bericht door eric_nl » 23 dec 2012, 17:29

Ook als het systeem meldt dat PDC uitgevallen is blijven de sensoren signaal geven. Je kunt dus altijd checken welke van de sensoren defect is.

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 24 dec 2012, 08:50

Ok was bij mij dus niet het geval. Was echt helemaal dood.

Afbeelding

Burp

Bericht door Burp » 24 dec 2012, 09:55

Het kan beide. Ik had dus twee uitvallers waarvan 1 nog tikte en de andere niet meer. Je kunt er toch simpel achter komen welke defect is doordat degene die defect is zachter tikt dan de overige. Gewoon vergelijken dus.

Sjaak

Bericht door Sjaak » 24 dec 2012, 13:34

Burp schreef:Het kan beide. Ik had dus twee uitvallers waarvan 1 nog tikte en de andere niet meer. Je kunt er toch simpel achter komen welke defect is doordat degene die defect is zachter tikt dan de overige. Gewoon vergelijken dus.
diegene die defect is tikt helemaal niet!! Dus ook niet zachter.
Gr,
Sjaak

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”