318is ratelt

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
désomers
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 dec 2012, 20:58

318is ratelt

Bericht door désomers » 30 dec 2012, 21:09

beste ,

ik ben sinds kort eigenaar van een zwarte e36 coupe 318is van 1993

nu zit ik met het volgende probleem ,
de motor heeft er 235.000 km opzitten , en is goed behandeld
de motor heeft zen volle vermogen , dus daar is alles in orde ,

toch begint de ketting te ratelen ,
nu is de vraag , de kettingspanner vervangen , hoe werkt die kettingspanner?

mvg stijn :ja:

Gebruikersavatar
Ramon 325 Vanos
Berichten: 2277
Lid geworden op: 04 jul 2011, 18:59
Locatie: Sint Joost

Re: 318is ratelt

Bericht door Ramon 325 Vanos » 30 dec 2012, 22:09

Als je pech hebt moet er een nieuwe distubutie ketting erop
Want dan zal de spanner nu wel aan de maximum zitten.
En is de ketting al teveel uitgerekt.

désomers
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 dec 2012, 20:58

Re: 318is ratelt

Bericht door désomers » 30 dec 2012, 22:31

is da n dure grap ? of valt da mee ? ,kosten ketting en spanner vallen mee + werkuren als je het laat doen

mvg stijn

318iSCabrioman
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 dec 2012, 10:36

Re: 318is ratelt

Bericht door 318iSCabrioman » 31 dec 2012, 01:11

Je zal alles los moeten halen aan de voorkant en als je alles los hebt het hele pakket vernieuwen.

Dus ketting ,ketting gelijders ,kettingspanner,en uiteraard pakkingen.
Iedereen denkt dat motoren met een ketting levenslang mee gaan maar ze vergeten dat de ketting langs de gelijders glijd en deze op een gegeven moment zo slijt dat deze echt wel verniewd moeten worden.
had eerder als eens berichten gelezen dat er stukken metaal onder in het blok zaten,wat het metaal van een ketting gelijder bleek te zijn..
Dus de beste aanpak is alles er nieuw op te gooien zodat je verzekerd bent van weer jarenlang rij plezier..

Goedkoop is het niet aangezien alles aan de voorkant van het blok eraf moet en uiteraard zul je de onderdelen zelf nieuw moeten kopen (a zo'n 3 a 400 euro) en dan de uren nog van de monteur

Gebruikersavatar
johnsdale
Berichten: 1641
Lid geworden op: 18 aug 2009, 19:54

Re: 318is ratelt

Bericht door johnsdale » 31 dec 2012, 11:26

Heb dit vorig jaar laten doen... Kostte 900 euro..

Gebruikersavatar
johnsdale
Berichten: 1641
Lid geworden op: 18 aug 2009, 19:54

Re: 318is ratelt

Bericht door johnsdale » 31 dec 2012, 11:33

Ik had er toen alleen nog geen 150.000 op zitten -_-

désomers
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 dec 2012, 20:58

Re: 318is ratelt

Bericht door désomers » 01 jan 2013, 22:29

kheb de kettingspanner eruitgehaald , de veer voelt te 'week' aan naar men goesting , eens kijken om in de week een nieuwe ketting en spanner te steken ,

maar hiervoor zyn speciale tools nodig r de krukas te blokeren? duur grapje ?
kan t werk perfect zelf doen :)

mvg stijn

Gebruikersavatar
Ramon 325 Vanos
Berichten: 2277
Lid geworden op: 04 jul 2011, 18:59
Locatie: Sint Joost

Re: 318is ratelt

Bericht door Ramon 325 Vanos » 02 jan 2013, 15:24

volgens mij is dat een soort pen voor de krukas te blokeren.
Maar welke spanner is dan slecht?
Als je voor de wagen staan links boven?
En kan je die niet gewoon eruit draaien en een nieuwe erin?

Gebruikersavatar
bimmer-jeroen
Berichten: 569
Lid geworden op: 06 jul 2010, 17:57
Locatie: Brucht

Re: 318is ratelt

Bericht door bimmer-jeroen » 03 jan 2013, 13:19

Om even in te haken,
Heb me wel eens vaker afgevraagt wat 318iscabrioman ook al zei..: Ketting en levenslang
een fabrikant ontwerpt een auto zo dat ze minimaal 10jaar mee gaan..(dus levenslang voor hun)
Maar nu zijn van onze bmw`s de ketting al heel wat jaartjes ouder.. dus mischien niet een keer goed om preventief te doen?

Heb zelf nu nog nergens last van, maar de teller begint mooi een paar km`s te tellen.. en rijd soms best sportief, maar heb echt nog nooit van een geknapte ketting bij een e36 gehoord..

Dus is levenslang echt levenslang (totdat je ze hoort ratelen) of toch voor preventief kiezen..
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: 318is ratelt

Bericht door Beens1 » 03 jan 2013, 16:48

Ik heb wel eens wat over een geknapte ketting gehoord van een E36, vrij recent nog. Maar het komt maar zeer sporadisch voor.

désomers
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 dec 2012, 20:58

Re: 318is ratelt

Bericht door désomers » 03 jan 2013, 21:28

ik heb de bmw via inruil verkregen , en de ketting ratelt als ik gas geef van 3000 naar stationair
een soort van ratel , komt van de ketting ,

blok is heel goed , loopt heel goed , geen olie of waterverbruik

de spanner heb ik er al uitgehaald en voelt nog krachtig aan , maar in myn ogen niet genoeg ,
ik ga proberen met nieuwe spanner

als dat niet helpt nieuwe ketting erop

mvg stijn

Gebruikersavatar
ClOwN
Berichten: 320
Lid geworden op: 19 aug 2009, 17:01

Re: 318is ratelt

Bericht door ClOwN » 05 jan 2013, 19:34

Ik raad je aan om eens goed te informeren bij meerdere (goede) garage bedrijven...de prijzen hiervoor lopen heel erg uiteen...ik moest dit ook een aantal jaar geleden bij men toen die tijd 318IS... Johnsdale gaf al aan 900 euro te hebben betaald...echt had ik het gevraagd bij 6 garages met uitlopende prijzen.... van 600 tot 900 ;) uiteindelijk maar 600 euro gekost! sucses!
Bmw e36 316 Sedan verkocht
Bmw e36 318IS Coupe verkocht
Bmw e36 325 Coupe verkocht
Bmw e87 116 in bezit

Gebruikersavatar
deepbass909
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 318is ratelt

Bericht door deepbass909 » 10 jan 2013, 21:01

Zelf vervangen is overigens niet heel duur, een nieuwe ketting is maar 7 tientjes, om iets te noemen. Kosten zitten vooral in de arbeid. Omdat de ketting normaal nooit vervangen hoeft te worden, zit hij niet heel bereikbaar.
Alles aan de voorzijde van de motor moet los, kleppendeksel eraf, olie en water eruit.

Afbeelding
Dit is je volledige distributie (klikbaar), de onderdelen die vervangen moeten worden (ketting, geleiders, spanner) kosten samen zo'n €200 ex btw als je het bij de dealer haalt. Alleen alle pakkingen komen er nog bij.

De spanner mag ratelen, maar voor slechts een paar seconden na het starten, en zeker niet minuten.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

DesmoDuc
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 jul 2012, 07:08

Re: 318is ratelt

Bericht door DesmoDuc » 10 jan 2013, 22:15

Heb dat ooit een bij een e30 318is gehad.
Heel toevallig vond ik op MP iemand die net alles had aangeschaft ketting, geleiders enz enz dus voor weinig kunnen overnemen.
Vervolgens had ik een site gevonden waar precies staat hoe het moest gebeuren.
Nadat ik alles opengehaald bleek er een geleider gebroken te zijn.
Zou het gewoon zelf eerst de boel open halen en dan kijken wat de schade is, misschien valt het mee.
Misschien dat dit je helpt http://www.esatclear.ie/~bpurcell/318istimingchain.html is alleen in het engels en van een e30, in principe hetzelfde.
Als je een beetje technische bent moet het lukken, ik ben ook geen monteur.

BMWE39FREAK
Berichten: 259
Lid geworden op: 11 okt 2010, 15:48
Locatie: Bellingwolde

Re: 318is ratelt

Bericht door BMWE39FREAK » 11 jan 2013, 10:33

even een aanvullen..

Mocht het blijken dat bij jou ook een geleider kapot is en er delen missen,houd er dan rekening mee dat die delen onderin je carterpan liggen en het dan verstandig is om deze er ook onderweg te halen om dit er allemaal uit te halen ,want als deze delen in je oliepomp terrecht komen dan kun je je blok goodbay zeggen ;)
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”