323i Cabrio, US Spec

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
deepbass909

323i Cabrio, US Spec

Bericht door deepbass909 » 09 jan 2013, 13:19

Ik had al een vrij uitgebreide voorstel-ronde gedaan, maar het is toch wel eens tijd een goede showroom aan te maken ;)

Sinds 1,5 jaar heb ik een Avus-blauwe E36 323i cabrio uit 1998, welke van oorsprong uit Amerika komt. En dat geeft wat leuke details. Zo is de 323i alleen als cabrio geleverd in de UK (met stuur rechts) en de USA, maar daar buiten niet. Ergens wat raar, want met de 170pk sterke motor is het een heerlijke cruiser.
Verder heeft hij natuurlijk mijlen-tellers, een airco in Fahrenheit, runninglights en hele irritante aanpassingen om te kunnen voldoen aan de emissie-eisen van Californië... (daar heb ik zo af en toe ook ruzie mee...)

Goed, bij aanschaf was het al een verder nette auto, zeker gezien zijn km-stand (omgerekend stond hij al boven de 2 ton namelijk):
Afbeelding
Maar wel met de nodige schoonheidsfoutjes. De kap is niet helemaal lekker meer, de lak heeft her en der beschadigingen, een vorige eigenaar heeft die om een aantal plekken bovendien heel lelijk opgevuld met een lakstift... Verder was de onderhoudshistorie nogal onbekend (alleen de laatste beurt voor aankoop was bekend), maar een inspectie en proefrit overtuigde mij al wel dat het in basis een goede wagen was.
En toen kon het grote wennen beginnen! Want ik reed voor het eerst van m'n leven in een cabrio, en dat is toch wel even een andere ervaring. Je hoort namelijk zoveel meer geluiden van buiten, dat je je continu afvraagt of het nou je eigen auto was of iets anders wat je hoorde...

Vlak na aankoop mocht hij nog even op de foto met z'n voorganger, namelijk mijn vorige 316i Compact die vlak daarna verkocht is:
Afbeelding

En toen begon het klussen. Hoewel de wagen er gewoon goed uitzag, merkte ik al snel dat hij niet bepaald schoon was van binnen...
Dus even kwaad maken, en dit lag allemaal naast de auto om eens goed onder handen genomen te worden:
Afbeelding
Alles mee naar binnen, en in de badkamer met een goede allesreiniger schoongemaakt. En daar kwam een ander typisch Amerikaans kenmerkje om de hoek kijken, het interieur is namelijk niet van leer, maar kunstleder. En daarop heeft BMW ooit niet bepaald bezuinigd, want vrijwel niemand heeft het direct door, en ook in aanraken voelt het niet direct als nep-leer.

Na dat allemaal schoon gemaakt te hebben, was het de beurt aan het hemeltje. De stof hing bij de achterstijlen los (zoals bij elke E36 cabrio vroeg of laat zal gebeuren), dus de stof eruit om te repareren. Aangezien de bekleding al niet echt schoon was, en er in het verleden gerookt was in de auto, werd het hemeltje eerst maar eens grondig gewassen:
Afbeelding

Doen er geen zwart water meer af kwam, was het tijd om de stof te repareren en terug te plaatsen, met zeer goede resultaten:
Afbeelding
Het zit weer mooi strak in de hoeken.

Ondertussen werd mij ook wat meer duidelijk over het onderhoud in het verleden...
Afbeelding
Het interieurfilter, die was dus nooit vervangen in 14 jaar... (hoort minimaal elke 5 jaar vervangen te worden)

Ondertussen werd het ook tijd voor wat leuke upgrades van de auto:
Afbeelding
Een originele CD43 en 18-knops OBC.

Omdat ik niet van half werk hou, heb ik de OBC zo goed mogelijk via de fabrieksaansluitingen aangesloten:
Afbeelding
Dat zijn dus heel wat draadjes trekken, maar ook een goede manier om eens goed te ontdekken hoe de auto in elkaar steekt.

Verder zijn afgelopen jaar de remschijven achter vervangen (die waren compleet op :roll: ) en bleek afgelopen najaar dat het zachte Amerikaanse gevoel in de vering vooral kwam omdat de schokdempers gewoon compleet versleten waren...
Dus de brug op met de auto, en rondom nieuwe Bilstein B4's plaatsen:
Afbeelding
Nu rijdt hij weer heerlijk strak, zoals je van een BMW mag verwachten.

En gedurende het afgelopen jaar, heb ik de hele audio-installatie ook nog omgebouwd van het 10-speaker hifi-systeem, naar het 11-speaker Harman/Kardon top-hifi-systeem. Dat laatste was wel een klus met hindernissen. Bij de set die ik via eBay Amerika op de kop had getikt, zaten de voorste 4 kleine speakers niet bij en bleek de sub van kapot te zijn. De sub was relatief snel vervangen, de voorste 4 speakers bleken iets lastiger. Tot ik tegen een setje aanliep, wederom in Amerika (beige is namelijk een moeilijke kleur om hier te vinden...) Dit leek een complete miskoop te zijn, de tweeters deden niks en de mids waren eigenlijk door veroudering kapot.
Afbeelding
Maar na een avond rustig de tijd nemen, waren de mids voorzien van nieuwe rubberranden en speelde weer als nieuw. De tweeters heb ik uiteindelijk kunnen fixen door voor een prikkie nieuwe landrover tweeters op de kop te tikken, die identiek waren op het huis na.
Die zitten inmiddels ingebouwd, en het klinkt werkelijk heerlijk:
Afbeelding

Dit was om eerlijk te zijn nog lang niet alles wat afgelopen 1.5 jaar gedaan is, maar laat het nu even hierbij.

Als uitsmijter, nog een nette foto van hoe hij er nu (in de zomer) erbij staat:
Afbeelding

En ik kan niet wachten tot het weer voorjaar is, en de kap weer open kan, want er is niks lekkerder dan open rijden, en bovendien is het ook de manier waarop ik de wagen het liefste zie :love:
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

BMWe46Mike

Re: 323i Cabrio, US Spec

Bericht door BMWe46Mike » 09 jan 2013, 13:39

Welkom.

Leuk stuk om te lezen.
Het gevoel van cabriorijden mag ik ook sinds augustus vorig jaar beleven, en vind het geweldig.
En snap dat je veel geluidjes hoort met open rijden, ik moest er ook even aan wennen :)

Have fun en laten we hopen dat het snel voorjaar gaat worden en open kunnen rijden.

Ramon 325 Vanos

Bericht door Ramon 325 Vanos » 09 jan 2013, 17:17

Hey Deepbass.

Weer een mooie caab op het forum :)
Welkom :duim:

frankko

Bericht door frankko » 09 jan 2013, 19:17

Hele mooie originele cabrio. Zo zie je ze (helaas) nog maar weinig.

Wat voor verschil merk je met een EU auto dan?
e46 320i touring M

Dcreator

Bericht door Dcreator » 09 jan 2013, 19:28

Zeer goed bezig! mooie updates! :duim:

lieuwe

Bericht door lieuwe » 09 jan 2013, 21:51

hey, een bekende :)

Welkom, hier. echt weer een liefhebber er bij.
Zo jij de cabrio onderhoud/verbeterd, kunnen velen nog een puntje aan zuigen!

ga zo door :driving:

Maikybmw318is

Bericht door Maikybmw318is » 09 jan 2013, 22:47

Wat een heerlijk interieur :love:
Zeer subliem exemplaar :duimen:
[b]>>Showroom!<<[/b] http://www.bimmerportal.nl/showroom-f75 ... 26414.html" onclick="window.open(this.href);return false;

mithras17

Bericht door mithras17 » 09 jan 2013, 23:24

Nice, ziet er goed uit en met zo'n vlijtige eigenaar zal dat ook wel zo blijven :)

deepbass909

Bericht door deepbass909 » 10 jan 2013, 11:29

frankko schreef:Hele mooie originele cabrio. Zo zie je ze (helaas) nog maar weinig.

Wat voor verschil merk je met een EU auto dan?
Met gebruik eigenlijk niks, maar de tellerbak heeft bijv. een dubbele schaal voor de snelheid:
Afbeelding
En de kilometerteller is een mijlenteller (hij staat nu op 150.000 mijl bijv. wat omgerekend naar kilometers iets minder positief is :whistle: )
De airco werkt op Fahrenheit in plaats van Celsius (ik hoop dit overigens nog wel om te kunnen zetten), om te kunnen starten moet je de koppeling intrappen (ja, het is een US-auto mét handbak :gek: ) en de knipperlichten aan de voorzijde branden permanent. Verder kom ik onderhuids regelmatig toch dingen tegen die net anders zijn.
Er zit een extra lambda achter de katalysator (de EU E36's hebben alleen een lambda ervoor zitten), er zit een luchtpomp op de uitlaat om de katalysator sneller op te warmen (die overigens enorm jankt tegenwoorden...), de motor is een aangepaste versie met andere cilinders (vanwege het nicasil-probleem in Amerika in de jaren 90) en alle veiligheidsvoorzieningen (gordels en airbags) zijn zwaarder uitgevoerd. Maar daar merk je bij gewoon gebruik allemaal niks van, alleen kan bij reparatie het krijgen van de goede onderdelen soms wat lastig zijn.

Een ander punt waren de koplampen. De auto is ooit als verhuisgoed Nederland in gekomen, waardoor de invoereisen een stuk lager waren. Hij is toen ingevoerd en op kenteken gezet met Amerikaanse koplampen, en als je één ding niet wilt (weet ik nu), zijn het wel Amerikaanse koplampen. Die geven veel minder licht, en missen bovendien het bermlicht (de punt aan de rechterkant die verder en iets omhoog schijnt).
Die moesten vanwege de APK afgelopen jaar vervangen worden, door ouderdom was de lichtopbrengst namelijk helemaal dramatisch geworden...
Afbeelding
Links nieuw, rechts oud :gek:

Maar het belangrijkste voor mij bij deze auto is, is dat de E36 cabrio nooit als 323i (2,5 liter M52 motor) is geleverd, terwijl die in mijn ogen één van de meest fijne motoren in de E36 is. Voldoende kracht (170pk), maar nog dragelijk verbruik (zie onderschrift). Een 320i mist toch al snel wat pk's (zeker in een auto van 1450kg), een 328i wordt al snel wat dorstig als je sportief gaat rijden.

Op dit moment richt ik alleen mijn aandacht even op een storing in de motor die mij echt voor een raadsel stelt. Hij start altijd, loopt soepel en rustig, verbruik is goed (ik zit onder wat gemiddeld is voor een E36 323i op Spritmonitor.de), maar als ik hem in de toeren jaag, krijg ik een motorstoring. Ik moet dan wel goed doorhalen, bij normaal gebruik is er geen vuiltje aan de lucht.
Maar als ik in de 3de versnelling op 5000 toeren kom, 4de op 4500 en in de 5de op 4000 toeren, gaat hij inhouden, en uiteindelijk het storingslampje branden. Het vervelende is dat hij daarmee ook niet meer boven de 160km/u uitkomt.
Ik lees hem elke keer uit, en altijd staat dezelfde fout erin, namelijk een misfire-detectie in cilinder 5. Uiteraard heb ik al nieuwe bougies geplaatst en de bobines verwisselt, maar dat heeft geen effect, er blijft een misfire optreden in cilinder 5 (en na vervangen van de bougies ook alleen cilinder 5). De ontsteking is dus het probleem niet, er gaat wat anders fout, maar wat... Kleppen die lekken lijkt me ook sterk (dan zou ik bij lagere toeren ook problemen moeten ondervinden), een lek in de inlaat geldt eigenlijk hetzelfde voor.
Wat mij het meeste puzzelt, is dat het altijd bij exact dezelfde toerentallen in een specifieke versnelling voordoet (dus altijd dezelfde combinatie van toerental en snelheid). Dat geeft mij het gevoel dat er op dat moment iets om moet schakelen, wat niet lijkt te lukken. Ik zit nu daarom aan de Vanos te denken (die rond die toerentallen hoort om te schakelen bij de M52-motor) en er staat daarom een revisie van de ringen op de planning. Een andere potentiële dader zijn de injectoren, die ik komend voorjaar professioneel wil laten reinigen en testen.

En eigenlijk moet het wel voor midden april opgelost zijn, want dan staat er een tripje Duitsland in gepland, en wil ik natuurlijk wel toetreden tot de groep rijders die géén helling nodig heeft om boven de 200km/u uit te kunnen komen :leip:
Maikybmw318is schreef:Wat een heerlijk interieur :love:
Ik ben ook erg te spreken over het interieur. De combinatie beige van binnen en blauw van buiten doet het erg goed en ziet er gewoon sjiek uit (terwijl ik normaal beige eigenlijk niks vind).
Het enige wat ik mis, is stoelverwarming en zijn misschien toch stiekem wel de sportstoelen. Maar eerlijk is eerlijk, de standaard stoelen zitten perfect en door het kunstleer mis ik stoelverwarming ook niet echt (in de winter is gewoon de hele auto koud...)
Work in progress

deepbass909

Bericht door deepbass909 » 14 jan 2013, 20:51

Winter mode.... ON!
Afbeelding
En damn, wat knipperde het ASC-lampje panisch vandaag... Sneeuw en tramrails gaan echt niet samen :leip:

Beetje jammer alleen van alle tijd die ik gisteren in de wasbox heb doorgebracht...
Vanavond nog even de rubbers goed ingespoten. Hopelijk gaan morgen de portieren wel gewoon goed open. Vanochtend zaten namelijk beide portieren vastgevroren, en zat bovendien de deurschakelaar van de bestuurdersdeur vast, dus reageerde het raam ook niet...
Work in progress

DeTonny

Bericht door DeTonny » 14 jan 2013, 21:57

Dat had ik dus vanmorgen ook. Uiteindelijk via de passagierszijde in mijn coupe gekropen. Gelukkig wou de bestuurderskant weer open toen ik op het werk kwam, je moet aardig lenig zijn om van stoel te wisselen xD

Waar spuit jij de rubbers mee in dan? Is daar een speciaal middeltje voor?

Maikybmw318is

Bericht door Maikybmw318is » 14 jan 2013, 22:46

Maikybmw318is schreef:Wat een heerlijk interieur :love:
Ik ben ook erg te spreken over het interieur. De combinatie beige van binnen en blauw van buiten doet het erg goed en ziet er gewoon sjiek uit (terwijl ik normaal beige eigenlijk niks vind).
Het enige wat ik mis, is stoelverwarming en zijn misschien toch stiekem wel de sportstoelen. Maar eerlijk is eerlijk, de standaard stoelen zitten perfect en door het kunstleer mis ik stoelverwarming ook niet echt (in de winter is gewoon de hele auto koud...)
ziet er ook wat luxer uit.. :) en zie je niet vaak!
haha dan moet je smorges maar een pittezak opwarmen leg je die maar onder je reet :gek:
en je moet maar aan de goede kant van nederland gaan wonen want hier licht nog geen sneeuw hahah :gekdoen:
[b]>>Showroom!<<[/b] http://www.bimmerportal.nl/showroom-f75 ... 26414.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dcreator

Bericht door Dcreator » 15 jan 2013, 01:06

DeTonny schreef:
Jazeker zijn daar middelen voor!

wij gebruiken een soort van stift, smeer je over je rubbens, wrijf je het daarna even uit, en dan zouden ze niet meer vast vriezen, we zullen het aankomende dagen meemaken! tot nu toe idd geen problemen! :duim:

johnsdale

Bericht door johnsdale » 15 jan 2013, 09:36

Dat is troep vind ik... Paar jaar terug had ik dat ook op de rubbers gesmeerd.
Het hielp wel... Maar in de zomer was ik heel lang bezig om die meuk van de sponningen te krijgen..

Mooie caab btw!! Mooie kleur combo!!

deepbass909

Bericht door deepbass909 » 16 jan 2013, 15:02

Maikybmw318is schreef: ziet er ook wat luxer uit.. :) en zie je niet vaak!
haha dan moet je smorges maar een pittezak opwarmen leg je die maar onder je reet :gek:
en je moet maar aan de goede kant van nederland gaan wonen want hier licht nog geen sneeuw hahah :gekdoen:
Volledig beige is zeker zeldzaam in Nederland, en volgens mij zelfs de EU. Als ik op beige interieurdelen zoek op eBay, vind ik die eigenlijk alleen in Amerika, terwijl zwart en grijs wel volop in de EU te vinden zijn.

En sneeuw erg? Zeker niet! Zolang maar niet iedereen stil gaat staan (zodat ik ineens 2,5 uur over een ritje thuis - werk doe, ipv een uurtje -_- ). Met sneeuw kan je juist lekker spelen :devil:
DeTonny schreef:Dat had ik dus vanmorgen ook. Uiteindelijk via de passagierszijde in mijn coupe gekropen. Gelukkig wou de bestuurderskant weer open toen ik op het werk kwam, je moet aardig lenig zijn om van stoel te wisselen xD

Ik gebruik Valma Rubberspray, wat op zich wel werkt, maar als groot nadeel heeft dat het op basis van siliconen is (en dus lekker glad wordt...), maar verder eigenlijk geen troep achter laat.
Vanochtend ging alles ook gewoon open gelukkig.

Zo stond hij er gisteren bij, met de pootjes in de sneeuw:
Afbeelding
Opvallend detail trouwens, op de motorkap zat nog steeds ijs, na 2,5 uur onderweg te zijn geweest :leip: De geluidsisolatiemat onder de motorkap werkt blijkbaar wel heel erg goed. Nadeel alleen, mijn ruitensproeierkopjes zijn niet verwarmt, en die ontdooien dus ook amper -_-
Work in progress

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Showroom”