Sinds 1,5 jaar heb ik een Avus-blauwe E36 323i cabrio uit 1998, welke van oorsprong uit Amerika komt. En dat geeft wat leuke details. Zo is de 323i alleen als cabrio geleverd in de UK (met stuur rechts) en de USA, maar daar buiten niet. Ergens wat raar, want met de 170pk sterke motor is het een heerlijke cruiser.
Verder heeft hij natuurlijk mijlen-tellers, een airco in Fahrenheit, runninglights en hele irritante aanpassingen om te kunnen voldoen aan de emissie-eisen van Californië... (daar heb ik zo af en toe ook ruzie mee...)
Goed, bij aanschaf was het al een verder nette auto, zeker gezien zijn km-stand (omgerekend stond hij al boven de 2 ton namelijk):

Maar wel met de nodige schoonheidsfoutjes. De kap is niet helemaal lekker meer, de lak heeft her en der beschadigingen, een vorige eigenaar heeft die om een aantal plekken bovendien heel lelijk opgevuld met een lakstift... Verder was de onderhoudshistorie nogal onbekend (alleen de laatste beurt voor aankoop was bekend), maar een inspectie en proefrit overtuigde mij al wel dat het in basis een goede wagen was.
En toen kon het grote wennen beginnen! Want ik reed voor het eerst van m'n leven in een cabrio, en dat is toch wel even een andere ervaring. Je hoort namelijk zoveel meer geluiden van buiten, dat je je continu afvraagt of het nou je eigen auto was of iets anders wat je hoorde...
Vlak na aankoop mocht hij nog even op de foto met z'n voorganger, namelijk mijn vorige 316i Compact die vlak daarna verkocht is:

En toen begon het klussen. Hoewel de wagen er gewoon goed uitzag, merkte ik al snel dat hij niet bepaald schoon was van binnen...
Dus even kwaad maken, en dit lag allemaal naast de auto om eens goed onder handen genomen te worden:

Alles mee naar binnen, en in de badkamer met een goede allesreiniger schoongemaakt. En daar kwam een ander typisch Amerikaans kenmerkje om de hoek kijken, het interieur is namelijk niet van leer, maar kunstleder. En daarop heeft BMW ooit niet bepaald bezuinigd, want vrijwel niemand heeft het direct door, en ook in aanraken voelt het niet direct als nep-leer.
Na dat allemaal schoon gemaakt te hebben, was het de beurt aan het hemeltje. De stof hing bij de achterstijlen los (zoals bij elke E36 cabrio vroeg of laat zal gebeuren), dus de stof eruit om te repareren. Aangezien de bekleding al niet echt schoon was, en er in het verleden gerookt was in de auto, werd het hemeltje eerst maar eens grondig gewassen:

Doen er geen zwart water meer af kwam, was het tijd om de stof te repareren en terug te plaatsen, met zeer goede resultaten:

Het zit weer mooi strak in de hoeken.
Ondertussen werd mij ook wat meer duidelijk over het onderhoud in het verleden...

Het interieurfilter, die was dus nooit vervangen in 14 jaar... (hoort minimaal elke 5 jaar vervangen te worden)
Ondertussen werd het ook tijd voor wat leuke upgrades van de auto:

Een originele CD43 en 18-knops OBC.
Omdat ik niet van half werk hou, heb ik de OBC zo goed mogelijk via de fabrieksaansluitingen aangesloten:

Dat zijn dus heel wat draadjes trekken, maar ook een goede manier om eens goed te ontdekken hoe de auto in elkaar steekt.
Verder zijn afgelopen jaar de remschijven achter vervangen (die waren compleet op

Dus de brug op met de auto, en rondom nieuwe Bilstein B4's plaatsen:

Nu rijdt hij weer heerlijk strak, zoals je van een BMW mag verwachten.
En gedurende het afgelopen jaar, heb ik de hele audio-installatie ook nog omgebouwd van het 10-speaker hifi-systeem, naar het 11-speaker Harman/Kardon top-hifi-systeem. Dat laatste was wel een klus met hindernissen. Bij de set die ik via eBay Amerika op de kop had getikt, zaten de voorste 4 kleine speakers niet bij en bleek de sub van kapot te zijn. De sub was relatief snel vervangen, de voorste 4 speakers bleken iets lastiger. Tot ik tegen een setje aanliep, wederom in Amerika (beige is namelijk een moeilijke kleur om hier te vinden...) Dit leek een complete miskoop te zijn, de tweeters deden niks en de mids waren eigenlijk door veroudering kapot.

Maar na een avond rustig de tijd nemen, waren de mids voorzien van nieuwe rubberranden en speelde weer als nieuw. De tweeters heb ik uiteindelijk kunnen fixen door voor een prikkie nieuwe landrover tweeters op de kop te tikken, die identiek waren op het huis na.
Die zitten inmiddels ingebouwd, en het klinkt werkelijk heerlijk:

Dit was om eerlijk te zijn nog lang niet alles wat afgelopen 1.5 jaar gedaan is, maar laat het nu even hierbij.
Als uitsmijter, nog een nette foto van hoe hij er nu (in de zomer) erbij staat:

En ik kan niet wachten tot het weer voorjaar is, en de kap weer open kan, want er is niks lekkerder dan open rijden, en bovendien is het ook de manier waarop ik de wagen het liefste zie