Rammelgeluid koude start (opnieuw geplaatst)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Hompie
Contacteer:

Rammelgeluid koude start (opnieuw geplaatst)

Bericht door Hompie » 09 jan 2013, 15:22

Ben er nog steeds niet uit na lange tijd waar me gerammel vandaan komt met koude start, hoe kouder hoe meer hoorbaar, geluid is meer hoorbaar als je stilstaat en stuurt, echter heb ik me stuurbekrachtigingspomp al vervangen, maar daar lag het niet aan, zal waarschijnlijk ook niet door het sturen komen, maar meer omdat het toerental dan iets zakt.
Geluid is precies zoals op het filmpje alleen iets minder erg.
Alle spanrollen, riemen zijn al vervangen, DISA klep is vervangen, nieuwe dynamo, nieuwe stuurpomp.
Geluid komt ook niet uit de waterpomp en alle hitteschilden zijn het ook niet :gek:
Iemand enig idee :!

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... trYmgFjT8M

Mathieue30

Re: Rammelgeluid koude start (opnieuw geplaatst)

Bericht door Mathieue30 » 09 jan 2013, 18:05

Ik heb presies het zelfde met mijn n42 motor.
Naar mijn gevoel is het ook erger als het kouder is.
monteur zij dat het de hydrolische kleppenstoters waren die op druk moeten komen.
hij zei ook dat het geen kwaad kon.

Ik ga binnenkort mijn olie maar vervesen. scheen ook te helpen.

houd je wel op de hoogte.

AlexS

Bericht door AlexS » 09 jan 2013, 20:42

Als je de multiriem eraf haalt en dan kort start, doet ie t dan nog?
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Hompie
Contacteer:

Bericht door Hompie » 10 jan 2013, 13:33

Niet geprobeerd nog, kan dat geen kwaad dan ? met een koude start duurt het ongeveer 2-3 minuten voordat het geluid er in komt.

AlexS

Bericht door AlexS » 10 jan 2013, 13:56

Bij een koude motor kan dat geen kwaad, niet een half uur laten lopen uiteraard maar eenmalig een minuutje of 5-10 zal geen ellende opleveren.

Je koppelt airco, waterpomp en dynamo af op deze manier dus normaal gesproken kan dat geen kwaad als het kort is en de motor afgekoeld.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Hompie
Contacteer:

Bericht door Hompie » 10 jan 2013, 14:15

Oke, ik had het inderdaad even gegoogeld en ga dat eens proberen inderdaad, mocht het geluid dan weg zijn weet ik dat het ergens daar in moet zitten, ik hou jullie op de hoogte :)

deepbass909

Bericht door deepbass909 » 10 jan 2013, 15:58

Het geluid dat ik in het filmpje hoor, is van iets wat resoneert. Klepstoters zijn het zeker niet, dat is echt een getik/ratel.
Dit klinkt eigenlijk als een kap, stuk plaatwerk, bumper, etc dat tegen iets anders rammelt.

Verdwijnt het direct als je iets gas geeft (een paar toeren meer) en hoor je het alleen bij stationair? En is het onder de motorkap duidelijker te horen? Ik zou het namelijk in de richting van de afdekkappen van de motor zoeken. Het is geen metaal op metaal (dat is veel scherper/scheller van geluid), maar lijkt op kunststof op metaal.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

Hompie
Contacteer:

Bericht door Hompie » 10 jan 2013, 17:37

Dat klopt, het lijkt net alsof er een schroevendraaier los ligt op de bodemplaat bijvoorbeeld.
Ik had alles al los eraf gehad een keer, afdekkappen beiden en bodemplaat, ventilator behuizing, wielkasten nagekeken.
Het is alleen met koude start en alleen met stationair draaien, met gas geven hoor je niks meer en hoe kouder hoe meer hoorbaar, maar met insturen wordt het nog meer hoorbaar (waarschijnlijk omdat het toerental dan iets zakt)
Het is moeilijk om om precies te beoordelen waar het vandaan komt, maar het lijkt uit de omgeving van de stuurpomp, dat zei de dealer toen ook, die heb ik toen vervangen maar het geluid was er nog steeds :gek:
Het nu het luchtfilterhuis eruit compleet, alleen de luchtmassameter aangesloten, dan kan ik morgenochtend nog even goed luisteren in die hoek van boven af in plaats van onder af.

deepbass909

Bericht door deepbass909 » 10 jan 2013, 19:35

Hou er rekening mee dat geluid heel moeilijk te plaatsen kan zijn, zeker als het wat dieper uit de motorruimte komt. Je kan namelijk net zo makkelijk iets horen wat alleen op die plek weerkaatst.

Controleer zeker ook de motorsteun aan die kant en kijk of je in de bumper kan voelen of daar misschien een kap, houder, kabel, etc in ligt te rammelen.

Dat je het bij koud weer duidelijker hoort, valt te verklaren omdat de motor dan meestal ook iets meer trilt als die nog koud is (dikkere olie).
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

stefan328

Bericht door stefan328 » 11 jan 2013, 09:21

Ik heb dit dus ook. Ik heb het al dik een jaar denk ik. Ik kan er dus niet achter komen wat nu de oorzaak is. nu het kouder is wordt de rammel ook erger en duurt het langer voordat het over is. Ook das ik de automaat in schakel klinkt het veel luider. Ik irriteer me rot bij dat geluid. Bij wat relaxte temperaturen is het heel snel over en vind ik het niet heel erg, maar ik wil gewoon dat het inorde komt. Binnenkort ga ik preventief de riemen en rollen van de airco en multiriem vervangen. Ik hoop dat ik dan wat wijzer wordt. Wellicht dat we wat kunnen ontdekken als we de riemen gaan doen... Ik heb het idee dat het daar ergens fout gaat.

Hompie
Contacteer:

Bericht door Hompie » 11 jan 2013, 11:09

Ik hoop dat dat het probleem is bij jouw, ik heb alle spanrollen, geleiderollen en riemen al vervangen, maar de rammel is er nog.
Misschien ook eens de automaatolie laten vervangen incl. nieuw filter, heb ik ook laten doen bij 95000 km, was ook wel nodig ook :ja:

BMWE39FREAK

Bericht door BMWE39FREAK » 11 jan 2013, 11:26

in eerste instantie ben je goed bezig om een filmpje te plaaten , ar met alle respect..
Wat verwacht je nou op deze manier voor een oplossing te krijgen als je gewoon van buitenaf het geluid laat horen. -_-

Pak alsnog eens je camera en doe de motorkap eens open en ga dan eens rondom het blok om aan te duiden waar je het geluid hoord ,want op deze manier is het een spelt in een hooiberg voor ons en zal er van alles geroepen worden ,wat het misschien helemaal niet is en je misschien wel geld uit blijft geven ;)
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

edho

Bericht door edho » 11 jan 2013, 16:47

Ik hoor ook wel een rammeltje van onderen bij koude start. Kan het iets te maken hebben met een losgelaten pijpje binnenin het uitlaatsysteem of katalysator?
De kat wordt ook snel warm, zet dan uit (itern) en rammeltje stopt. Het is maar een idee.

Hompie
Contacteer:

Bericht door Hompie » 11 jan 2013, 17:12

Heb vandaag weer geluisterd met een stethoscoop en kan niks anders ontdekken dan dat het geluid uit/van de stuurpomp komt.
Vreemd want die heb ik toen vervangen voor een nieuwe op advies van de dealer en het geluid was daarmee niet weg.
Kan natuurlijk wel een nieuwe poelie en leidingen erop zetten, maar denk niet dat het daar door komt, maar ben er wel zeker van dat het uit die hoek komt.

Hompie
Contacteer:

Bericht door Hompie » 13 jan 2013, 17:55

Inmiddels twee nieuwe poelies besteld incl. nieuwe bouten bij de dealer voor de stuurpomp en de waterpomp om te beginnen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”