E 61 kopen?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

E 61 kopen?

Bericht door Naalroc » 13 feb 2013, 23:31

Hallo specialisten.
In ben in de markt voor een E91.. Dus wat doe ik dan hier?

eigenlijk vanwege het drukken op het verkeerde knopje in de zoekmachine kwam ik opeens veel meer auto's tegen die aan mijn wensen voldeden, en kijkend naar de interieur foto's had ik niet eens in de gaten dat ik in de sectie '5 serie' was beland.
Goed, er zijn dus in dezelfde prijsklasse [ik zocht tot 15k en ná 2005] meer 5 serie wagens
Dus waarom geen 5 serie kopen?
Hij is 30 cm langer , en 100 kg zwaarder dus duurder in de wegen belasting, maar dat is geen probleem.
Ik zoek een 6 cilinder automaat, en weet dat in 3-2005 de nieuwe 2,5 liter motor is uitgekomen.
Nu wordt er een import wagen aangeboden, die volgens de RDW al wel 217 pk [of daaromtrent] heeft, dus de nieuwe serie.
Kan ik er blind op afgaan dat de RDW dit goed heeft gedocumenteerd?
De wagen heeft een relatief lage km stand, en zou volledig gedocumenteerd zijn.
Nu ga ik niet de beruchte vraag stellen 'waar moet ik op letten', maar wat is er tegen het aanschaffen van een 5 serie t.o.v een E91?
Iets duurder in gebruik natuurlijk, maar wel veel meer laadruimte, en daardoor ook een wat minder gedrongen uiterlijk.

Om het duidelijk te stellen: waarom geen 5 serie, zijn er bekende problemen, die niet op de E91 voorkomen van hetzelfde jaar en wel op de E61?
Alle advies is welkom
Bedankt voor de moeite.
Groet,
Cor

Overigens, mijn hoofd criteria zijn:
automaat, cruise, auto airco, 6 cilinder, bij voorkeur een 2500 cc, groot Navi scherm
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

Gebruikersavatar
IQM
Berichten: 302
Lid geworden op: 21 sep 2010, 19:38

Re: E 61 kopen?

Bericht door IQM » 15 feb 2013, 00:02

Het grootste verschil is denk ik toch wel dat sommige dingen die op een 3 serie een optie zijn op een 5 serie standaard kunnen zijn. En het is een stukje beleving. De 3 voelt lichtvoetiger en sportiever aan dan de 5. De 5 voelt vergeleken met een 3 wat afstandelijker aan. Maar daar staat tegenover dat de 5 comfortabeler is. Mede doordat luchtvering achter standaard is. Erg handig met vakanties! (de compressor is een bekend zwak punt, net als de draadverbinding in de achterklep)
Mijn E46 kon ik met sneeuw helemaal naar mijn hand zetten, bij de E61 is het lastiger aanvoelen wanneer je op de grens zit. En als hij er eenmaal overheen gaat is hij ook lastiger terug te krijgen.

Bij een E60/61 heb je overigens altijd automatische airco. Een eenvoudige en uitgebreide versie. De laatste heeft gescheiden klimaatregeling voor links en rechts. Cruise is volgens mij op beide standaard.
Het navigatie professional is ook op de 5 een optie.

Maar ik ben toevallig in het bezit van een E61 HE van 2006 met de betreffende 218pk motor. De N52B25 motor is van 2005-2007 geleverd, daarna is de N53 gekomen. Die heeft altijd 3.0 liter inhoud maar met hetzelfde vermogen.
Ik denk wel dat je er blind op kan gaan dat dit juist is. Je kunt het ook herkennen aan de motorinhoud, 2497cc. (de oude 525i met M54 motor had 192pk uit 2494cc) Als je je rechtervoet in bedwang kunt houden is de auto nog redelijk zuinig te rijden. Zelf haal ik makkelijk 1 op 10,5, soms 1 op 11. Door het lagere gewicht is de 3 ietsjes zuiniger.

Mijn ervaring is dat de automaat wel prettig rijd maar puur op comfort is afgesteld. Als je van sportief rijden houdt kun je beter een handgeschakelde bak kiezen. Qua rijden is 218pk voldoende maar het hogere gewicht van de fünfer speelt hem wel parten.

Ga beide een keer proefrijden en ervaar het verschil zou ik zeggen!

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: E 61 kopen?

Bericht door Naalroc » 15 feb 2013, 11:09

Kijk, daar heb ik wat aan!
Bedankt.
Ik heb gisteren met een E61 van 2006 gereden, en die heeft dus de nieuwe motor
Maar hoe kan je die herkennen ? Staat dat nummer ergens vermeld op de motor zelf?
Er is ook een invoerwagen van 4/2005 in de aanbieding, en die zou [ook volgens de RDW site] wèl 218 pk hebben; dat kan natuurlijk nèt, want die uitvoering is vanaf 3/2005 in productie, voor zover ik weet. De voorgaande versie is zo rond de 185 of zo, dus hoe zie ik dat aan de wagen zelf?

Bij de rit volde de 525 wel iets rustiger/zwaarder aan, maar dat kan ook komen doordat de E91 sportstoelen had, waarin je zo ongeveer geklemd zit. De bakken schakelden op identieke wijze, en de navi vond ik gewoon een droom [ook vergeleken met de aftermarket kleine navi in de 325 in het luchtrooster]
Maar wat is nu het verschil, of de meerwaarde van de Navigatie professional?

Bij het stationair draaien van de E61 leek het of er een hele lichte vibratie te voelen was in het stuur, zonder dat je er zelfs heel licht aan probeerde te draaien; in dat laatste geval zou dat een stuurpomp probleem kunnen zijn, hoewel deze auto door een onafhankelijke handelaar standaard mèt 6 maanden Bovag garantie wordt aangeboden.
Ook had deze wagen RFT en dus geen reserve wiel, maar dat is dacht ik een optie op de 525 en standaard op de 325 dacht ik. Heb liever 'gewone' banden, die zijn hard genoeg voor mij ;)
Nogmaals bedankt, en als er nog andere info is betreffende min of meer zwakke punten, dan hoor ik dat ook graag.
Cor
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: E 61 kopen?

Bericht door tom_il » 15 feb 2013, 12:02

Van professional heeft een kaart en pijlen, de Buisness heeft alleen pijlen. Voor de rest is er praktisch geen verschil.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
kos.be
Berichten: 297
Lid geworden op: 18 mar 2012, 13:19

Re: E 61 kopen?

Bericht door kos.be » 15 feb 2013, 12:11

Typenummer van de motor kan je terugvinden op de stikker op de deurstijl van het bestuurderportier.
Daar staat ook de kleur van je wagen, chassisnummer, gewicht per as, bandendruk,... vermeld.
Wou er even een fotootje bijvoegen, maar ik kan momenteel niet verbinden op mijn webspace...

Professional GPS heeft een groter scherm waarbij radio en navigatie tegelijk kunnen getoond worden. Bovendien heeft professional 2 sleuven voor CD/DVD. De ene dient voor muziek, de andere voor de GPS DVD. Bij business heb je een kleiner scherm en 1 sleuf die voor zowel muziek als navigatie moet dienen. Hoe dat concreet in zijn werk gaat, weet ik eigenlijk niet... ik veronderstel dat je een route kan plannen, dat die gecached wordt en dat je dan de navigatie DVD er kan uithalen om dan een muziek-cd'tje er in te steken.

AfbeeldingAfbeelding
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.

Dutch_E61
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 apr 2012, 18:29

Re: E 61 kopen?

Bericht door Dutch_E61 » 15 feb 2013, 12:40

Ik heb een klein jaar geleden ook een zoektocht naar andere Funfer gehad.

Het kan eens de moeite waard zijn voor je in Duitsland te kijken ( http://www.mobile.de ). Ik ben van een 530d zoektocht geeindigd in een 520d maar wel uit 2009, ipv 2005-2007 bouwjaren.

Als je een 520 vindt uit de nieuwe serie dan is de invoer BPM veel lager dan bij de oudere 5 series. Lage uitstoot tegen een laag tarief. Maakte destijds een verschil van duizenden euro's. En dan wordt het erg aantrekkelijk...
Ik mis de 6 cilinders niet en het verbruik (1 op 17-18) is best prettig...

Ik heb een 520d LCI met prof navi, sport interieur, pano dak, automaat, standverwarming, Logic7 etc op de kop getikt vanuit BMW finance. Je vindt in D erg mooie uitvoeringen van de 520d, iets wat hier vaak wat bescheidener wordt uitgeleverd... Qua onderhoud/slijtage denk ik dat er weinig verschil is tussen Duitse en Nederlandse gebruikers in het algemeen. Uiteraard moet je dat per auto zelf beschouwen, idioten en liefhebbers vind je overal..

Vanaf de LCI in 2009 heb je een navi met hard disk (nieuwe iDRive controller) en zijn verbeteringen aan de swirl flaps en compressor slang doorgevoerd. Issue met kabelboom in het dak is, oordelend naar fora, gebleven. De afvoer van een pano-dak kun je eenvoudig zelf open maken en het grote probleem (overstroming in de kofferbak) voorkomen.

Succes.

Martin

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: E 61 kopen?

Bericht door Naalroc » 15 feb 2013, 13:13

@ kos & tom: dan denk ik dat ik met de professional heb gereden, zal dit nog even natrekken. Ik vond dat scherm ontzettend handig, met links ca. 2/3 van het scherm met kaart, en waar je bent, en 1/3 rechts met dikke pijlen voor de volgende afslag e.d.
Dat is heel fijn, als je leesbrildrager bent[ en die je dus niet op hebt tijdens het rijden] en toch is alles prima te zien.
En bedankt voor de info waar het motor type e.d te vinden is!

@ Martin: een diesel is niet handig voor mij, omdat ik daarvoor te weing ga rijden; maar ik heb wel ervaring met de 2,5 turbodiesel, die standaard in de Omega werd geleverd in de UK, daarvan heb ik er een paar gehad, en dat waren super motoren.

Ik geef niet om het panorama dak, heb verschillende wagens met electrisch schuifdak gehad, maar gebruik het eigenlijk nooit, omdat je toch een auto-airco hebt.

Cor
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: E 61 kopen?

Bericht door tom_il » 15 feb 2013, 13:55

Dan moet je zeker niet gaan voor een panorama dak. Dit was de enigste optie die ik echt NIET wou hebben. Die dingen geven gewoon teveel problemen.

Optie die voor mij van belang waren :
- Prof navigatie. Was echt niet van plan om alleen de pijltjes te hebben.
- Bluetooth
- Automaat
- 6 Cylinder vind dat dit bij deze wagen hoort.
- Leder.

Recente wagen maar een LCI betekende direct een 3L wat dan weer in belgie te hard belast word. Daarom ben ik voor een pre-LCI van 2007 gegaan. Er zijn Toch wel wat problemen opgelost in de latere wagens, heb mij dit nog niet beklaagd.
525d E61 2007 pre-LCI

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: E 61 kopen?

Bericht door Naalroc » 15 feb 2013, 14:33

Er wordt in advertenties ook gesproken over
Navi-business..
Welke is dat? kennelijk onderdeel van een 'business' pakket of zo. Wie weet dit.
Cor
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: E 61 kopen?

Bericht door tom_il » 15 feb 2013, 14:41

Dat is het kleine scherm (ook wel MASK genoemd) . Professional (of CCC) is het grote.
525d E61 2007 pre-LCI

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: E 61 kopen?

Bericht door Naalroc » 15 feb 2013, 15:03

Dus die kleine is de rechtse op de foto's van kos, hierboven

In de 325 heb ik een ècht klein scherm gezien dat een BMW aftermarket schermpje is, dat ingebouwd zit in het linkse-midden lucht rooster; daar hebben we het hier toch niet over?

Op de foto's hierboven zien we dus naast elkaar de CCC versie links en de business versie [MASK] rechts?

Bedankt.
Cor
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: E 61 kopen?

Bericht door tom_il » 15 feb 2013, 16:44

Naalroc schreef: Op de foto's hierboven zien we dus naast elkaar de CCC versie links en de business versie [MASK] rechts?
klopt
525d E61 2007 pre-LCI

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: E 61 kopen?

Bericht door Naalroc » 16 feb 2013, 18:43

Vandaag gekeken/gereden met een 525 met 3L motor. Voldeed aan al mijn wensen [behalve de prijs natuurlijk ;) ]
Daar was mogelijk de accu aan vervanging toe; over mijn opmerking dat je over die €100 wel heen komt, merkte de verkoper op dat dit wel een hele dure accu/heel iets speciaals was bij deze auto's.
Vraag waarom dan?
Wel dat heeft te maken met het start-stopsysteem wat hier op zit.

Dit komt me een beetje vreemd over, maar de accu zou vervangen kunnen worden in het kader van de garantie.
Vraag: wat is er speciaal aan de accu?
Dat start-stop systeem komt nu toch al bij veel auto's/merken voor?
Bedankt maar weer.
Cor
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: E 61 kopen?

Bericht door tom_il » 16 feb 2013, 19:27

Start-stop hebben deze wagens niet bij mijn weten.

Batterij is gewoon een zwaar type en dus niet goedkoop. Daarenboven heb je nog het feit dat ze in de wagen geregistreerd moeten worden. Als dit bij de dealer laat doen ben je toch wel een mooi bedrag kwijt.

Vandaag toevallig een batterij voor mijn vrouw hare focus gaan halen, was toch 150Euro kwijt, daar kom je niet mee toe voor een E61.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Mooggie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 22 sep 2007, 15:48
Locatie: Lisse

Re: E 61 kopen?

Bericht door Mooggie » 16 feb 2013, 19:34

Een auto met start/stop systeem heeft te maken met startcycli die 10 x vaker en 2 a 3 x sneller moeten worden uitgevoerd.

Je kan je voorstellen dat je daar een 'bijzondere' accu voor nodig hebt.

Hier wat info over Bosch accu's:

http://garagevandorland.nl/accu/bosch-a ... serie.html
http://garagevandorland.nl/accu/prijsli ... s5-s6.html

Je zal met een 525 al snel richting een S6 serie accu met 95 Ah 850a gaan (in mijn 535d zat 90Ah 720 en sinds afgelopen week zelfs 95Ah 800a) dus dan heb je het meteen over aardige bedragen. Laat staan als je een OEM accu bij de dealer vandaan haalt.
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”