kei harde radiateur slangen
kei harde radiateur slangen
Beste BMW liefhebbers,
Ik heb een BMW 528i(e39)uit 2000.
Nu neb ik sinds dat ik mijn olie koeler van de automaat heb vervangen(dus ook mijn kvs),last van witte rook uit de uitlaat,niet veel en ook niet constant.Ook zijn de koelslangen rechts boven en links onder kei en keihard na een stuk gereden te hebben.Ook wordt de koelslang links onder niet echt warm.Ik verlies ook langzaam kvs.Bij draaiende motor borrelt het niet in het reservoir,en ook is het onder mijn olie dop niet echt wit.Bij koude start loopt de auto een 20 tal seconden schokkerig en daarna weer goed,
Graag jullie hulp.
Vr.gr.Henry
Ik heb een BMW 528i(e39)uit 2000.
Nu neb ik sinds dat ik mijn olie koeler van de automaat heb vervangen(dus ook mijn kvs),last van witte rook uit de uitlaat,niet veel en ook niet constant.Ook zijn de koelslangen rechts boven en links onder kei en keihard na een stuk gereden te hebben.Ook wordt de koelslang links onder niet echt warm.Ik verlies ook langzaam kvs.Bij draaiende motor borrelt het niet in het reservoir,en ook is het onder mijn olie dop niet echt wit.Bij koude start loopt de auto een 20 tal seconden schokkerig en daarna weer goed,
Graag jullie hulp.
Vr.gr.Henry
Re: kei harde radiateur slangen
Hoi,
Als de onderste slang niet warm wordt heb je geen goede doorstroming van je koelvloeistof. Dat kan komen door een kapotte waterpomp, verstopte radiateur maar zoals je zelf al zegt heb je de koelvloeistof vervangen. Lijkt mij dat er nog lucht in het koelsysteem zit en dat daardoor de thermostaat niet open gaat. Ik zou hem eerst opnieuw ontluchten en mocht dat niet werken dan de thermostaat vervangen.
Wat betreft de witte rook, dat hebben alle auto's wel bij een lage buitentemperatuur. Is gewoon condens. Maar als de motor warm is moet het roken wel weg zijn.
Als de onderste slang niet warm wordt heb je geen goede doorstroming van je koelvloeistof. Dat kan komen door een kapotte waterpomp, verstopte radiateur maar zoals je zelf al zegt heb je de koelvloeistof vervangen. Lijkt mij dat er nog lucht in het koelsysteem zit en dat daardoor de thermostaat niet open gaat. Ik zou hem eerst opnieuw ontluchten en mocht dat niet werken dan de thermostaat vervangen.
Wat betreft de witte rook, dat hebben alle auto's wel bij een lage buitentemperatuur. Is gewoon condens. Maar als de motor warm is moet het roken wel weg zijn.
Re: kei harde radiateur slangen
Hoi robster84
Bedankt voor je snelle reactie.Als de motor draait met de dop van het reservoir komt er wel een straaltje het reservoir in dus heb ik het idee dat het wel circuleert in het circuit.En met warme motor stationair komt er ook nog wel witte rook uit de uitlaat,en die slangen kun je echt niet indrukken het lijkt bewijze van spreke wel of ze op springen staan,
vr.gr.Henry
Bedankt voor je snelle reactie.Als de motor draait met de dop van het reservoir komt er wel een straaltje het reservoir in dus heb ik het idee dat het wel circuleert in het circuit.En met warme motor stationair komt er ook nog wel witte rook uit de uitlaat,en die slangen kun je echt niet indrukken het lijkt bewijze van spreke wel of ze op springen staan,
vr.gr.Henry
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: kei harde radiateur slangen
Met de lage temperaturen van de laatste tijd dampt hij ook met warme motor nog wel
Re: kei harde radiateur slangen
Ja dat kan kloppen maar dat wil niet zeggen dat je thermostaat open is en dat alle lucht uit het systeem is, een BMW is lastiger te ontluchten omdat de koelvin constant mee draait. Ik zou de thermostaat vervangen en dan nog eens ontluchten en de motor op 2000 toeren laten draaien. De motor kan ook wat slechter lopen als er bijvoorbeeld een luchtbel bij een sensor zit.
Als ik jou was zou ik eerst dit controleren alvorens de koppakking te gaan vernieuwen.
Als je de motor warm laat draaien blijft de koelvloeistof dan mooi op niveau of gooit hij alles er uit?
Als ik jou was zou ik eerst dit controleren alvorens de koppakking te gaan vernieuwen.
Als je de motor warm laat draaien blijft de koelvloeistof dan mooi op niveau of gooit hij alles er uit?
Re: kei harde radiateur slangen
Hoi Robster,
Als de motor draait komt de kvs er niet uit en blijft netjes op niveau.Als ik net een stuk gereden hebt en de dop er langzaam afdraai komt er wel kvs uit.Ook heb ik de aansteker test gedaan wat ik in een ander bericht las,en er begint niets te knetteren of id.Maar de slangen zijn echt niet in te knijpen.
vr.gr.Henry
Als de motor draait komt de kvs er niet uit en blijft netjes op niveau.Als ik net een stuk gereden hebt en de dop er langzaam afdraai komt er wel kvs uit.Ook heb ik de aansteker test gedaan wat ik in een ander bericht las,en er begint niets te knetteren of id.Maar de slangen zijn echt niet in te knijpen.
vr.gr.Henry
Re: kei harde radiateur slangen
Uit mijn ervaring blijkt dat als de koppakking eruit ligt dat de koelvloeistof er op een gegeven moment uit komt. De onderste slang blijft koud dwz dat de thermostaat niet open gaat. Dat kan zijn dat de thermostaat kapot is of dat er een luchtbel tegen zit.
De test met de aansteker ken ik niet, wat ik wel eens gedaan heb is de co2 meter bij de koelvloeistof gehouden en als hij dan een waarde aangeeft weet je dat er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten dus de koppakking lek is.
Ik zou echt beginnen met een nieuwe thermostaat en goed ontluchten.
De test met de aansteker ken ik niet, wat ik wel eens gedaan heb is de co2 meter bij de koelvloeistof gehouden en als hij dan een waarde aangeeft weet je dat er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten dus de koppakking lek is.
Ik zou echt beginnen met een nieuwe thermostaat en goed ontluchten.
Re: kei harde radiateur slangen
Hoi,
Die test las ik bij ene Ad,Je moet dan een aansteker langs de onderkant van de oliepijlstok aansteken en als het dan gaat knetteren is de koppakking waarschijnlijk lek.
Een luchtbel kan waarschijnlijk wel omdat alles is begonnen na de vervanging van de oliekoeler.Zijn daarom die koelslangen dan ook zo hard.vr.gr.Henry
Die test las ik bij ene Ad,Je moet dan een aansteker langs de onderkant van de oliepijlstok aansteken en als het dan gaat knetteren is de koppakking waarschijnlijk lek.
Een luchtbel kan waarschijnlijk wel omdat alles is begonnen na de vervanging van de oliekoeler.Zijn daarom die koelslangen dan ook zo hard.vr.gr.Henry
Re: kei harde radiateur slangen
Ja want dan gaat de thermostaat in de meeste gevallen niet open. Ik zou hem eerst nogmaals goed ontluchten, dus motor op 2000 toeren laten draaien, kachel op warm zetten maar de blower op de laagste stand.
Re: kei harde radiateur slangen
Robster tot zover bedankt,
Ik ga morgen direct proberen opnieuw te ontluchten.
vr.gr.Henry
Ik ga morgen direct proberen opnieuw te ontluchten.
vr.gr.Henry
Re: kei harde radiateur slangen
Oke ik hoop dat het lukt. Succes
Re: kei harde radiateur slangen
Hallo beste forum leden,
Het ontluchten van het koelsysteem is zeer belangrijk, en dat het ook op de juiste wijze gebeurt.
Stel u gaat de vloeistof vervangen of een onderdeel.
U zet de warmteregelaar op de warmste stand, en u gaat nu het koelsysteem aftappen.
De aftapplug onder het uitlaatspruitstuk draait u uiteraard ook even uit het blok, dan is alle oude vloeistof verwijderd.
Nu is het zaak, dat u het contact aanzet, en dat u de warmteregelaar(s) op de warmste stand laat staan, u schakelt de ventilator ook nog in op een paar tandjes/standen.
Waarom dan zou u kunnen vragen?
Ja, dat is een hele goede vraag, ik geef u het antwoord.
De reden van het inschakelen van de ventilator heeft als reden, dat vele types van BMW hiermede ook de extra electrische waterpomp, die vaak net achter onder de radiateur is gemonteerd, dat deze ook gaat pompen.
U gaat nu de ontluchtingsnippels, te herkennen aan de zwarte ronde kop van ongeveer 10 mm met een kruis boven op de kop, een zit er bij de radiateur (boven op ) de andere nippel zit vaak vlabij de thermostaat.
Deze kunt u er even helemaal uit nemen, en let even goed op het dichtingsringetje, dat dit niet beschadigd is of dat het naderhand wel gemonteerd word.
Als u de nippels heeft losgedraaid of verwijderd, dan gaat u de juiste KVS ( Koel Vloei Stof ) bijvullen.
Net zolang dat er KVS zonder bubbels uit de nippel openingen stroomt, bent u zover, sluit dan eerst de nippel op het motorblok, en vul nog wat bij tot de nippel op de radiateur ook bubbelvrij is. Sluit deze nippel nu ook.
Vul het koelsysteem nu bij tot het juiste peil.
Draai de vuldop nu dicht.
Ga nu vooral echt niet rijden met de auto!!
U start nu de motor, u geeft nu 4 x een stoot gas waarbij het motor toerental tussen de 3.500 en de 5.000 toeren/per minuut liggen, beter is zo dicht mogelijk tegen de 5.000 toeren/minuut. Afgekort RPM/Min.
Dit dient echter binnen de 30 seconden te gebeuren, de reden daarvan is, dat de KVS dan niet opgewarmt word, dan kan de KVS ook niet uitzetten door de warmte.
Nu kunt u de motor weer stil zetten, en even ter controle even in de radiateurslang knijpen of er druk is opgebouwd, het zou nu niet mogelijk moeten zijn, maar veiligheid staat wel voor op!!
De radiateurslang zou nu drukloos moeten zijn, dus kunt u nu de vuldop verwijderen, en het KVS peil controleren, en bij vullen tot het juiste peil.
Nu kunt u de vuldop weer sluiten als het KVS peil op de juiste stand hebt gebracht.
Nu start u de motor weer, en laat deze gewoon rustig warm draaien tot deze de bedrijfstemperatuur heeft bereikt.
Dat kunt u controleren aan de hand van de temperatuurmeter, u weet immers waar de wijzer altijd staat als u een tijd gereden heeft. Normaal gaat de wijzer eerst even voorbij die normale stand, dat is gewoon normaal, en zakt dan even later weer direct terug naar de normale stand terug, dit gebeurt voordurend zo, enkel letten we daar nooit op.
Maar u heeft nu zelf gezien dat het nu gebeurt, en de wijzer zakt weer terug naar de normale waarde van de juiste temperatuur. De motor heeft op dit moment de bedrijfs temperatuur bereikt.
U controleert nu nog even op eventuele lekkages.
U kunt de motor weer stil zetten, en u laat nu de motor helemaal afkoelen.
***En draai nu vooral de vuldop niet los.
Dit kan echt heel erg gevaarlijk zijn, u word echt bespoten met kokend hete KVS, wat hele gemene brandwonden geeft.
Dus doe dit echt nooit.*** ( meer dan 100 Graden Celsius ).
Als de motor nu helemaal is afgekoeld, dan kunt u nu veilig de vulddop verwijderen, en u kunt nu dus gewoon eventueel bijvullen indien nodig.
Nu is het koelsysteem goed ontlucht.
U kunt nu de auto weer gewoon gebruiken.
Controleer nu wel de eerste 200 tot 300 km het KVS peil, beter elke dag bij koude motor voordat u gaat rijden. ( 200/300 km.)
Als het goed is zullen er nu weinig of geen problemen meer aanwezig mogen zijn.
Het is even een lange uitleg, wat het ontluchten betreft, men kan deze procedure beter even volgen, dan bent u er in een keer vanaf, anders blijft de kans aanwezig dat de motor warm/heet blijft draaien, en wel met de nodige schade aan de koppakking of de cilinderkop.
En dat willen we echt voorkomen.
Ik zelf heb deze procedure ook gevolgd, toen ik de radiateur moest vervangen door een lekkage.
Ik heb geen problemen gehad met het warm lopen van de motor ( E39 525 i M54 motor ).
TIP:
Houd er ook rekening mee, dat de vloeistoffen allemaal met 24 maanden vervangen dient te worden, dus alle olie soorten + KVS ( Motor vaak bij 15.000 km, of bij de LL olie rond de 30.000 km.)
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Het ontluchten van het koelsysteem is zeer belangrijk, en dat het ook op de juiste wijze gebeurt.
Stel u gaat de vloeistof vervangen of een onderdeel.
U zet de warmteregelaar op de warmste stand, en u gaat nu het koelsysteem aftappen.
De aftapplug onder het uitlaatspruitstuk draait u uiteraard ook even uit het blok, dan is alle oude vloeistof verwijderd.
Nu is het zaak, dat u het contact aanzet, en dat u de warmteregelaar(s) op de warmste stand laat staan, u schakelt de ventilator ook nog in op een paar tandjes/standen.
Waarom dan zou u kunnen vragen?
Ja, dat is een hele goede vraag, ik geef u het antwoord.
De reden van het inschakelen van de ventilator heeft als reden, dat vele types van BMW hiermede ook de extra electrische waterpomp, die vaak net achter onder de radiateur is gemonteerd, dat deze ook gaat pompen.
U gaat nu de ontluchtingsnippels, te herkennen aan de zwarte ronde kop van ongeveer 10 mm met een kruis boven op de kop, een zit er bij de radiateur (boven op ) de andere nippel zit vaak vlabij de thermostaat.
Deze kunt u er even helemaal uit nemen, en let even goed op het dichtingsringetje, dat dit niet beschadigd is of dat het naderhand wel gemonteerd word.
Als u de nippels heeft losgedraaid of verwijderd, dan gaat u de juiste KVS ( Koel Vloei Stof ) bijvullen.
Net zolang dat er KVS zonder bubbels uit de nippel openingen stroomt, bent u zover, sluit dan eerst de nippel op het motorblok, en vul nog wat bij tot de nippel op de radiateur ook bubbelvrij is. Sluit deze nippel nu ook.
Vul het koelsysteem nu bij tot het juiste peil.
Draai de vuldop nu dicht.
Ga nu vooral echt niet rijden met de auto!!
U start nu de motor, u geeft nu 4 x een stoot gas waarbij het motor toerental tussen de 3.500 en de 5.000 toeren/per minuut liggen, beter is zo dicht mogelijk tegen de 5.000 toeren/minuut. Afgekort RPM/Min.
Dit dient echter binnen de 30 seconden te gebeuren, de reden daarvan is, dat de KVS dan niet opgewarmt word, dan kan de KVS ook niet uitzetten door de warmte.
Nu kunt u de motor weer stil zetten, en even ter controle even in de radiateurslang knijpen of er druk is opgebouwd, het zou nu niet mogelijk moeten zijn, maar veiligheid staat wel voor op!!
De radiateurslang zou nu drukloos moeten zijn, dus kunt u nu de vuldop verwijderen, en het KVS peil controleren, en bij vullen tot het juiste peil.
Nu kunt u de vuldop weer sluiten als het KVS peil op de juiste stand hebt gebracht.
Nu start u de motor weer, en laat deze gewoon rustig warm draaien tot deze de bedrijfstemperatuur heeft bereikt.
Dat kunt u controleren aan de hand van de temperatuurmeter, u weet immers waar de wijzer altijd staat als u een tijd gereden heeft. Normaal gaat de wijzer eerst even voorbij die normale stand, dat is gewoon normaal, en zakt dan even later weer direct terug naar de normale stand terug, dit gebeurt voordurend zo, enkel letten we daar nooit op.
Maar u heeft nu zelf gezien dat het nu gebeurt, en de wijzer zakt weer terug naar de normale waarde van de juiste temperatuur. De motor heeft op dit moment de bedrijfs temperatuur bereikt.
U controleert nu nog even op eventuele lekkages.
U kunt de motor weer stil zetten, en u laat nu de motor helemaal afkoelen.
***En draai nu vooral de vuldop niet los.
Dit kan echt heel erg gevaarlijk zijn, u word echt bespoten met kokend hete KVS, wat hele gemene brandwonden geeft.
Dus doe dit echt nooit.*** ( meer dan 100 Graden Celsius ).
Als de motor nu helemaal is afgekoeld, dan kunt u nu veilig de vulddop verwijderen, en u kunt nu dus gewoon eventueel bijvullen indien nodig.
Nu is het koelsysteem goed ontlucht.
U kunt nu de auto weer gewoon gebruiken.
Controleer nu wel de eerste 200 tot 300 km het KVS peil, beter elke dag bij koude motor voordat u gaat rijden. ( 200/300 km.)
Als het goed is zullen er nu weinig of geen problemen meer aanwezig mogen zijn.
Het is even een lange uitleg, wat het ontluchten betreft, men kan deze procedure beter even volgen, dan bent u er in een keer vanaf, anders blijft de kans aanwezig dat de motor warm/heet blijft draaien, en wel met de nodige schade aan de koppakking of de cilinderkop.
En dat willen we echt voorkomen.
Ik zelf heb deze procedure ook gevolgd, toen ik de radiateur moest vervangen door een lekkage.
Ik heb geen problemen gehad met het warm lopen van de motor ( E39 525 i M54 motor ).
TIP:
Houd er ook rekening mee, dat de vloeistoffen allemaal met 24 maanden vervangen dient te worden, dus alle olie soorten + KVS ( Motor vaak bij 15.000 km, of bij de LL olie rond de 30.000 km.)
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: kei harde radiateur slangen
Hoi,,
Ik heb de auto goed ontlucht precies hoe hier boven door specialist Ad is aangegeven,Maar nog steeds na een stuk gereden te hebben keiharde slangen,niet in te drukken.Ik heb de auto laten testen bij de garage,ze deden zo'n borrelding met een blauwachtige vloeistof in mijn reservoir en de kleur veranderde niets.Ze zeiden dat mijn koppakking in ieder geval niet lek is,wat kan het wel zijn.
Nu een paar uur later is ook mijn KVS reservoir bovenin gescheurd!!!!!!!!!!!!
vr.gr.Henry
Ik heb de auto goed ontlucht precies hoe hier boven door specialist Ad is aangegeven,Maar nog steeds na een stuk gereden te hebben keiharde slangen,niet in te drukken.Ik heb de auto laten testen bij de garage,ze deden zo'n borrelding met een blauwachtige vloeistof in mijn reservoir en de kleur veranderde niets.Ze zeiden dat mijn koppakking in ieder geval niet lek is,wat kan het wel zijn.
Nu een paar uur later is ook mijn KVS reservoir bovenin gescheurd!!!!!!!!!!!!
vr.gr.Henry
Re: kei harde radiateur slangen
Hallo beste Henry,
Is de radiateurdop dan wel goed?
de radiateurdop dient ergens open te gaan bij de 1 Bar druk.
Dus als de rediateurdop gesloten blijft, dan kan de overdruk niet weg!
De temperatuur van de motor, blijft deze dan wel goed?
Dat de expansietank gebarsten is, dat kan wel eens voorkomen.
Kunststof heeft helaas niet het eeuwige leven, en komt wel eens vaker voor! Helaas..
Wat de garage heeft uitgevoerd, dat is nu een CO test, om te kijken of er uitlaatgassen in het koelsysteem komen.
Dit zou dus ook een mogelijkheid geweest kunnen zijn, dat de expansietang stuk gegaan was.
Ik zal u verklaren waarom en hoe.
Stel dat er een lekage zit tussen de verbrandingsruimte en het koelsysteem, dan zit deze vaak in de cilinderkop.
En niet in de koppakking, zoals velen soms denken.
Men heeft dan een scheurtje tussen de kleppen, net waar de koelpoortjes zitten.
Bij sommige merken had men vaak dit soort problemen, doordat de kleppen dicht bij elkaar zaten, en dan ging het erg vaak mis, en scheurde de cilinderkop.
Om dit te voorkomen ging men de cilinderinhoud vergroten, dus de cilinderboring werd vergroot, zodat men de boringen van de kleppen verder uit elkaar konden geboord worden, en het probleem was dan over.
Bij dit probleem, de scheur in de cilinderkpop, kwam er dus ook geen water in de olie en andersom.
De aansteker test werkte dan ook niet.
Dan ging men over naar de CO test die dus bij u ook is uitgevoerd.
Of men hanteerde de drukmeter, die men op het reservoir zetten en de motor lieten draaien, zo kon men het ook zien aan de hand van de drukmetertest, deze liep dus op als de motor draaide.
De radiateurdop kon deze enorme compressie druk niet de baas, waardoor de expansietank of de radiateur kon barsten.
Ik heb het al eens een keer gezien, dat een radiateur openknalde, wat een doffe dreun was dat.
Maar nu terug naar uw auto.
Worden beide radiateurslangen even warm, en de kachelslangen, dat is erg belangrijk.
Is dit niet het geval, dan ga ik er aan denken, dat de waterpomp wel eens defct kan zijn.
Ja, ook al is deze net vervangen!
Wat er aan de hand kan zijn, soms zijn de schoepenradjes wel eens van kunststof, en deze kunnen wel eens van de as af gaan, of gedeeltelijk afbreken.
Nu is het nog koud weer, maar zodra het wat warmer gaat worden, dan is de kans erg groot dat de motor ook nog te heet kan gaan worden.
Kijk daarom altijd of het schoepenrad van metaal is en niet van kunststof!
Wat er nog aan de hand kan zijn, een verstopte radiateur, of een vervuild koelsysteem.
Dit kan voortvloeien door het gebruik van een verkeerd koelmiddel!
Dit kan men reinigen door een radiateur/koelsysteem reiniger te gebruiken.
Lees dan ook altijd de gebruiksaanwijzing erg goed door.
Het verkeerd aansluiten van de slangen.
Als men de aanvoer en de retour slang verkeerd om aan brengt, dan kan er een strubbeling ontstaan in de circulatie!
let dus altijd erg goed op, hoe de slangen gezeten hebben.
Dit kan dus de circulatie ernstig verstoren.
Een goed circulatie bestaat uit een goede doorstroming, en een gedeelte is dan ook erg belangrijk, dat er een gedeelte van de circulatie bestaat uit een natuurlijke circulatie.
Dit wil zeggen:
Dat de warmte altijd de hoogste zijde op zoekt, en de kou altijd de laagste delen opzoekt!
Kijkt u maar eens naar de Centrale verwarmings installatie van uw huis!
De laagste leidingen zijn de retour leidingen, hier door word de koudere vloeistof terug gevoerd naar de ketel.
Draai deze maar eens om, het werkt niet meer naar behoren, of het werkt zelfs helemaal niet meer!
Ook niet doordat de pomp werkt, de natuurlijke circulatie is verstoord!
Er kunnen dus nog al wat oorzaken zijn.
Dus het kan dus gemakkelijk zijn, om eerst te bedenken, wat men gedaan heeft, waarna de oorzaak van dit euvel is ontstaan, of wel mogelijk kan ontstaan zijn.
Een verstoorde circulatie kan erg veel problemen veroorzaken dus.
Dit kan door lucht komen, maar ook door een verstopping of zelfs door het verwisselen van een paar slangen!
Ik kan dus van een afstand niet met zekerheid zeggen, wat er loos is, dat is erg moeilijk omdat er geen voertuig voor handen is, dan kan ik enkel wat oorzaken opnoemen, die dit probleem kunnen veroorzaken.
Ik hoop dat het niet uit de hand gaat lopen met de onkosten, en ik zou zelf beginnen met het goedkoopste uit te voeren.
Ik had het graag korter gehouden, maar dat ging helaas niet, er waren teveel oorzaken die aan bod konden komen.
Ik hoop dat het gaat lukken, beste Henry.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Is de radiateurdop dan wel goed?
de radiateurdop dient ergens open te gaan bij de 1 Bar druk.
Dus als de rediateurdop gesloten blijft, dan kan de overdruk niet weg!
De temperatuur van de motor, blijft deze dan wel goed?
Dat de expansietank gebarsten is, dat kan wel eens voorkomen.
Kunststof heeft helaas niet het eeuwige leven, en komt wel eens vaker voor! Helaas..

Wat de garage heeft uitgevoerd, dat is nu een CO test, om te kijken of er uitlaatgassen in het koelsysteem komen.
Dit zou dus ook een mogelijkheid geweest kunnen zijn, dat de expansietang stuk gegaan was.
Ik zal u verklaren waarom en hoe.
Stel dat er een lekage zit tussen de verbrandingsruimte en het koelsysteem, dan zit deze vaak in de cilinderkop.
En niet in de koppakking, zoals velen soms denken.
Men heeft dan een scheurtje tussen de kleppen, net waar de koelpoortjes zitten.
Bij sommige merken had men vaak dit soort problemen, doordat de kleppen dicht bij elkaar zaten, en dan ging het erg vaak mis, en scheurde de cilinderkop.
Om dit te voorkomen ging men de cilinderinhoud vergroten, dus de cilinderboring werd vergroot, zodat men de boringen van de kleppen verder uit elkaar konden geboord worden, en het probleem was dan over.
Bij dit probleem, de scheur in de cilinderkpop, kwam er dus ook geen water in de olie en andersom.
De aansteker test werkte dan ook niet.
Dan ging men over naar de CO test die dus bij u ook is uitgevoerd.
Of men hanteerde de drukmeter, die men op het reservoir zetten en de motor lieten draaien, zo kon men het ook zien aan de hand van de drukmetertest, deze liep dus op als de motor draaide.
De radiateurdop kon deze enorme compressie druk niet de baas, waardoor de expansietank of de radiateur kon barsten.
Ik heb het al eens een keer gezien, dat een radiateur openknalde, wat een doffe dreun was dat.
Maar nu terug naar uw auto.
Worden beide radiateurslangen even warm, en de kachelslangen, dat is erg belangrijk.
Is dit niet het geval, dan ga ik er aan denken, dat de waterpomp wel eens defct kan zijn.
Ja, ook al is deze net vervangen!
Wat er aan de hand kan zijn, soms zijn de schoepenradjes wel eens van kunststof, en deze kunnen wel eens van de as af gaan, of gedeeltelijk afbreken.
Nu is het nog koud weer, maar zodra het wat warmer gaat worden, dan is de kans erg groot dat de motor ook nog te heet kan gaan worden.
Kijk daarom altijd of het schoepenrad van metaal is en niet van kunststof!
Wat er nog aan de hand kan zijn, een verstopte radiateur, of een vervuild koelsysteem.
Dit kan voortvloeien door het gebruik van een verkeerd koelmiddel!
Dit kan men reinigen door een radiateur/koelsysteem reiniger te gebruiken.
Lees dan ook altijd de gebruiksaanwijzing erg goed door.
Het verkeerd aansluiten van de slangen.
Als men de aanvoer en de retour slang verkeerd om aan brengt, dan kan er een strubbeling ontstaan in de circulatie!
let dus altijd erg goed op, hoe de slangen gezeten hebben.
Dit kan dus de circulatie ernstig verstoren.
Een goed circulatie bestaat uit een goede doorstroming, en een gedeelte is dan ook erg belangrijk, dat er een gedeelte van de circulatie bestaat uit een natuurlijke circulatie.
Dit wil zeggen:
Dat de warmte altijd de hoogste zijde op zoekt, en de kou altijd de laagste delen opzoekt!
Kijkt u maar eens naar de Centrale verwarmings installatie van uw huis!
De laagste leidingen zijn de retour leidingen, hier door word de koudere vloeistof terug gevoerd naar de ketel.
Draai deze maar eens om, het werkt niet meer naar behoren, of het werkt zelfs helemaal niet meer!
Ook niet doordat de pomp werkt, de natuurlijke circulatie is verstoord!
Er kunnen dus nog al wat oorzaken zijn.
Dus het kan dus gemakkelijk zijn, om eerst te bedenken, wat men gedaan heeft, waarna de oorzaak van dit euvel is ontstaan, of wel mogelijk kan ontstaan zijn.
Een verstoorde circulatie kan erg veel problemen veroorzaken dus.
Dit kan door lucht komen, maar ook door een verstopping of zelfs door het verwisselen van een paar slangen!
Ik kan dus van een afstand niet met zekerheid zeggen, wat er loos is, dat is erg moeilijk omdat er geen voertuig voor handen is, dan kan ik enkel wat oorzaken opnoemen, die dit probleem kunnen veroorzaken.
Ik hoop dat het niet uit de hand gaat lopen met de onkosten, en ik zou zelf beginnen met het goedkoopste uit te voeren.
Ik had het graag korter gehouden, maar dat ging helaas niet, er waren teveel oorzaken die aan bod konden komen.
Ik hoop dat het gaat lukken, beste Henry.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Re: kei harde radiateur slangen
Dag Ad,
bedankt voor je snelle reactie,
Nee de de slang links onder wordt niet warm en de druk was enorm wat ook het scheurtje in het expansie vat verklaard!Ook witte rook uit de uitlaat(misschien door de grote druk in het systeem!!!).Nu heb ik de garage weer gebeld na het kapot gaan van het expansievat en die denkt aan de thermostaat,is dat mogelijk met de problemen die mijn auto heeft??????
bedankt voor je snelle reactie,
Nee de de slang links onder wordt niet warm en de druk was enorm wat ook het scheurtje in het expansie vat verklaard!Ook witte rook uit de uitlaat(misschien door de grote druk in het systeem!!!).Nu heb ik de garage weer gebeld na het kapot gaan van het expansievat en die denkt aan de thermostaat,is dat mogelijk met de problemen die mijn auto heeft??????