Remmen schuren
Remmen schuren
Al een tijdje geleden is me opgevallen dat ik een scheurend geluid hoor bij mijn linker voorwiel. Dit is er voornamelijk in de ochtend als ik net vertrek met de auto op lage snelheid (ook bij achteruit rijden). Wanneer ik een tijdje gereden heb is dit verdwenen. Waar kan dit op duiden? Versleten remblokken? Heb zelf nog niet veel verstand van het onderstel van mijn auto.
Laatst gewijzigd door blitzyj op 03 mar 2013, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Schurend geluid tijdens rijden
Ik denk dat dit de wiellagers zijn. Maar het kan vanalles zijn
Re: Schurend geluid tijdens rijden
Met wat meer vochtig weer kan dit ook aanslag zijn op je remschijven. Normaal komt er een beetje roest op je schijf wanneer je auto stil staat en er vocht/water op komt. Kijk na het autowassen maar eens naar je remschijven. Op het moment dat je vertrekt en bijvoorbeeld de rem aanraakt schuurt dit er af en dat hoor je.
Probeer een volgende keer maar eens een stukje goed te remmen in het begin van je rit, luister daarna nog maar eens of je het geluid nog hoort.
Probeer een volgende keer maar eens een stukje goed te remmen in het begin van je rit, luister daarna nog maar eens of je het geluid nog hoort.
Re: Schurend geluid tijdens rijden
ok bedankt, ga van de week eerst kijken of er speling op het wiel zit en of ik een klikkend geluid hoor(wiellager). Als dit niet het geval is ga ik de remmen eens reinigen. Bedankt voor de suggesties!
Re: Schurend geluid tijdens rijden
Heb net even de voorkant opgekrikt en aan beide wielen gedraait, maar hoor op een bepaalt moment het wiel dus schuren alsof remschijf tegen remblok aankomt op dat punt. Als ik het wiel los laat draaien stopt hij ook als hij op dit punt komt. Duid dit op versleten remschijven die op de ene plek meer versleten zijn dan op de andere plek?
Zit trouwens geen aanslag op de remschijven.
Zit trouwens geen aanslag op de remschijven.
Re: Schurend geluid tijdens rijden
De remblokken liggen eigenlijk los in hun huis. Dus het kan altijd zijn als de auto stil staat dat je hem een beetje hoord schuren. Om het zeker te weten haal je je wiel eraf en kijk je naar de blokken. Als die dun zijn zijn ze versleten. Daarna kijk je naar de schijf als daar een grote rand van een paar mm zit dan zijn de schijven versleten. Een mm of 2 is nog normaal voor een schijf.
Hoop je hiermee voldoende mee geïnformeerd te hebben
Hoop je hiermee voldoende mee geïnformeerd te hebben
Re: Schurend geluid tijdens rijden
Bedankt voor je reacties matthew,
heb vandaag het wiel eraf gehaald, het remblok schuurt tegen de remschijf aan. De remschoen gaat dus niet meer goed naar buiten? Waar komt dit door en hoe is dit op te lossen? Remsysteem ontluchten?
heb vandaag het wiel eraf gehaald, het remblok schuurt tegen de remschijf aan. De remschoen gaat dus niet meer goed naar buiten? Waar komt dit door en hoe is dit op te lossen? Remsysteem ontluchten?
Re: Schurend geluid tijdens rijden
in het simpelste geval zijn de geleide pinnen (nr. 6) niet mooi zuiver, waardoor er weerstand ontstaat met als gevolg dat de klauw iets aan blijft lopen.
Kan ook dat het oppervlak waar de remblokken overheen moeten schuiven zodanig vies is geworden en het vet inmiddels niks meer doet.
Ook kan het zijn dat de remvloeistof lang niet ververst is en dat er inmiddels vuiligheid in de slang of wielremcilinder(in de klauw) zit. Of dat door veroudering vocht, en daardoor roest is ontstaan. Waardoor de zuiger niet vrij kan bewegen.
Ik zou beginnen met het demonteren van de remblokken. Deze even schoonborstelen met een staalborstel eventueel zels met een oude schroevendraaier vuiligheid weg steken.
Pinnen 6 goed schoonmaken met een staalborstel en vervolgens lichtjes invetten met lagervet. Deze komen los met inbus 7.
Begin met het verwijderen van de beugel nr.7 . Vervolgens de dopjes 5 eraf wippen met een schroevendraaiertje. Dan de pinnen nr 6. los. pak je de klauw met remblokken eraf indien nodig de zuiger een stukje terug duwen.
Let op aan de kant met sensor. Even de sensorstekker aan de kant van de auto, niet van het remblok, loshalen om te voorkomen dat je die beschadigd.
Vergeet niet de dopjes 5 terug te zetten, beperken de hoeveelheid vuil die erin kan komen.
-- Houdoe wanne --
Re: Schurend geluid tijdens rijden
Bedankt voor de uitgebreide info Verheeske, ga morgen gelijk aan de slag.
Re: Schurend geluid tijdens rijden
Net alles schoon gemaakt en pin ingevet. Zodra ik weer op de rem drukte bleef het blokje weer tegen de remschijf hangen. Ontluchten remsysteem volgende stap? Is dit makkelijk zelf te doen?
Re: Schurend geluid tijdens rijden
Hij blijft er altijd wel een beetje tegen aan hangen, maar niet dat het wiel stroef draait.
Ontluchten kan zelf maar zou je het beste een ontluchting setje/ververs setje kunnen halen bij cartal oid.
Sommige hebben een pompje of werken op druk van band. De laatste heb ik zelf gehad, niet zo een succes met teveel druk :-p
Ontluchten kan zelf maar zou je het beste een ontluchting setje/ververs setje kunnen halen bij cartal oid.
Sommige hebben een pompje of werken op druk van band. De laatste heb ik zelf gehad, niet zo een succes met teveel druk :-p
Laatst gewijzigd door Rene08 op 03 mar 2013, 13:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
Re: Schurend geluid tijdens rijden
ontluchten van remsysteem is alleen noodzakelijk als het systeem (ergens) open is geweest.
Ik denk eerder dat de remzuiger net niet fijn in de remtang heen en weer kan bewegen. Vaak is roest daar de oorzaak van. Overigens is het normaal dat remblok net de remschijf raakt. Alleen, dit moet een soort lichte aanraking zijn. Als dat meer is dan een lichte aanraking, komt de remzuiger net niet mooi terug bij rem loslaten.
Remtang loshalen, remblokken verwijderen, de hele handel goed en grondig schoonmaken en dan met name de stofhoes van de remzuiger in de remtang goed controleren op deugdelijke afdichting. Als het stofhoesje kapot is, kan vuil etc binnendringen wat weer kan leiden tot jouw klachten
Ik denk eerder dat de remzuiger net niet fijn in de remtang heen en weer kan bewegen. Vaak is roest daar de oorzaak van. Overigens is het normaal dat remblok net de remschijf raakt. Alleen, dit moet een soort lichte aanraking zijn. Als dat meer is dan een lichte aanraking, komt de remzuiger net niet mooi terug bij rem loslaten.
Remtang loshalen, remblokken verwijderen, de hele handel goed en grondig schoonmaken en dan met name de stofhoes van de remzuiger in de remtang goed controleren op deugdelijke afdichting. Als het stofhoesje kapot is, kan vuil etc binnendringen wat weer kan leiden tot jouw klachten
Beest Met 4 Wielen
Re: Schurend geluid tijdens rijden
met het ontluchten ververs je meteen de vloeistof. Dat is waar hij ook op doelt neem ik aan. Het verversen van de remvloeistof, waarmee je dus oud vervuild vloeistof uit de klauw haalt.
Dat is het makkelijkst met een gereedschap wat je ervoor kunt komen. Maar ook prima uit te voeren met een extra persoon. namelijk zo:
Dat is het makkelijkst met een gereedschap wat je ervoor kunt komen. Maar ook prima uit te voeren met een extra persoon. namelijk zo:
- Spoiler: Laat zien
-- Houdoe wanne --
Re: Schurend geluid tijdens rijden
Ok bedankt voor jullie reacties, komende week nieuwe remvloeistof erin doen. Aangezien er nu gele vloeistof in zit kan ik het beste blauwe DOT4 kopen voor de vloeistoffen te onderscheiden. Bij het kopen van deze vloeistof moet ik nog ergens specifiek op letten?
Als ik de remvloeistof ga verversen kan ik dan het beste ook meteen de koppeling ontluchten? Hierbij moet ik dus rustig door blijven pompen totdat ik blauwe remvloeistof uit het systeem krijg?
Als ik de remvloeistof ga verversen kan ik dan het beste ook meteen de koppeling ontluchten? Hierbij moet ik dus rustig door blijven pompen totdat ik blauwe remvloeistof uit het systeem krijg?
Re: Remmen schuren
Wat voor remblokken zitten erin? Misschien zijn die wat verglaasd of metaal gesinterd?
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan