Bandenspanning?
Bandenspanning?
Ik rij een E36 318iS
Naar mijn idee is de bandenspannig aan de achterkant nog steeds te laag nadat ik de banden had opgepomt
aan de voorkant heb ik 2.0bar en aan de achterkant 2.2bar
Weet iemand hoeveel bar er in mijn banden moet?
De maten zijn 215/40r17 voor en achter 225/45r17 achter en mijn auto weegt 1190kg
Naar mijn idee is de bandenspannig aan de achterkant nog steeds te laag nadat ik de banden had opgepomt
aan de voorkant heb ik 2.0bar en aan de achterkant 2.2bar
Weet iemand hoeveel bar er in mijn banden moet?
De maten zijn 215/40r17 voor en achter 225/45r17 achter en mijn auto weegt 1190kg
BMW E92 325i :///m: Sport
Re: Bandenspanning?
Dat staat op de B-stijl, aan de bestuurderskant. Er zit daar een sticker waarop alles staat wat je wilt weten.
Ik heb zelf 2.5 voor en 3 achter, maar daar heb je verder niets aan
Het is modelspecifiek en ook nog afhankelijk van wat je allemaal meeneemt en je eigen voorkeur.
Ik heb zelf 2.5 voor en 3 achter, maar daar heb je verder niets aan

Laatst gewijzigd door jitzzzze op 01 mar 2013, 07:55, 1 keer totaal gewijzigd.
E36 318tds touring, montrealblau.
Re: Bandenspanning?
Bandenmaat maakt niks uit..
Ik had mijn banden altijd 2.4 voor en 2.5 achter
Ik had mijn banden altijd 2.4 voor en 2.5 achter
- bimmer-jeroen
- Berichten: 569
- Lid geworden op: 06 jul 2010, 17:57
- Locatie: Brucht
Re: Bandenspanning?
Gewoon rondom 2,5 bar, ik rijd zelf ook een 318is sedan. Kan best zijn dat jou bandenspannings meter niet helemaal fijn werkt. en veel te weinig aangeeft. En daarbij scheeld het heel erg welke kwaliteit banden je hebt, dunlopp 17inch heeft bijv een hele sterke wang daar zie je amper of de spanning te laag is. Maar neem je een cheap bandje dan kunnen ze zelfs met 3bar nog doorknijpen.
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)
Re: Bandenspanning?
Ik heb ze altijd voor op 2.2 en achter op 2.5. Ik geloof niet dat het op een 0.1e bar aankomt.. Klappen doen ze niet hoor.. Je hebt alleen kans dat wanneer je goed fout zit, de banden harder slijten of oncomfortabel rijden.
x BMW E36 320i Coupé
x BMW E21 318i
x BMW E38 730i
x BMW E36 316i Compact
x BMW E36 328i Coupé
BMW E39 520i
x BMW E21 318i
x BMW E38 730i
x BMW E36 316i Compact
x BMW E36 328i Coupé
BMW E39 520i
- bimmer-jeroen
- Berichten: 569
- Lid geworden op: 06 jul 2010, 17:57
- Locatie: Brucht
Re: Bandenspanning?
haha lange na niet, soms moet je met hele stugge banden zo ver doorpompen voor ze een x over de ''humb" schieten, dan heb je al bijna 5bar.. en dat kunnen ze ook hebben 

e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)
Re: Bandenspanning?
2.0 en 2.2 is wel wat laag. Ik heb 225/45/17 en doe achter 2.7 en voor 2.5. Ook een 318is uit 1995
Re: Bandenspanning?
Ieder voor zich!
Maar aan de binnenkant van je chassis als je de bestuurders deur opentrekt dan hoort daar origineel eens sticker te zitten met wat je nou precies volgens fabriek opgave in je banden hoort te hebben!
Als je net hebt gereden zal er meer lucht in zitten dan waneer je controleert als de auto en dag stil staat.
Als jij dus met koude banden 2.5 bar erin pompt,
Zal er waneer je gereden hebt 2.7 bar in zitten.
Waneer jij dus met warme banden 2.5 bar in pompt,
Zal er waneer je de auto en dag laat staan 2.3 bar in zitten.
Dit is maar een voorbeeld weet niet exact hoeveel erbij komt,
Is ook weer afhankelijk van het weer natuurlijk.
Maar aan de binnenkant van je chassis als je de bestuurders deur opentrekt dan hoort daar origineel eens sticker te zitten met wat je nou precies volgens fabriek opgave in je banden hoort te hebben!
Als je net hebt gereden zal er meer lucht in zitten dan waneer je controleert als de auto en dag stil staat.
Als jij dus met koude banden 2.5 bar erin pompt,
Zal er waneer je gereden hebt 2.7 bar in zitten.
Waneer jij dus met warme banden 2.5 bar in pompt,
Zal er waneer je de auto en dag laat staan 2.3 bar in zitten.
Dit is maar een voorbeeld weet niet exact hoeveel erbij komt,
Is ook weer afhankelijk van het weer natuurlijk.
530d E61 titan silber 2005 daily,
728i E38 oxford grunn 1996,
325i E36 mauritius blau 1992,
318is E36 techno violet 1996,
540i E39 techno violet 1996,
318is E36 madeira violet 1997 driftcar,
728i E38 oxford grunn 1996,
325i E36 mauritius blau 1992,
318is E36 techno violet 1996,
540i E39 techno violet 1996,
318is E36 madeira violet 1997 driftcar,
Re: Bandenspanning?
Kwam dit topic tegen , zoekend met Google naar bandenspanning.
Heb zelf geen BMW , dus zal me niet in een apart bericht voorstellen.
eind 2007 heb ik de formule bemachtigd, die de banden- en auto-fabrikanten gebruiken, om bandendruk-advies te bepalen, en ben er mee aan de haal gegaan.
Toen artikel gezet op het nederlands camperforum, en mezelf Excell aangeleerd om er spreadsheets mee te maken.
Velen daarvan heb ik op mijn skydrive gezet die bij mijn hotmail adres hoort met de zelfde gebruikersnaam als hier.
https://skydrive.live.com/?cid=a526e0ee ... E6DC%21168
Heb er zelfs enkele naar Engels vertaald , om er wereldwijd mee te gaan.
Door reageren en zoeken in Engels , ben ik veel te weten gekomen over draagvermogen en druk , en er achter gekomen dat de formule niet zo heilig is , als dat ik hem in het begin verklaard had.
Kort geleden ben ik er achter gekomen , dat het opgegeven draagvermogen van banden met lage Aspect ratio ( verder AR is de 40 in 215/40 R17) te hoog is , en heb daaruit de conclusie getrokken , dat dat de reden is van de hoge adviesdrukken van na pakweg 2000.
Heb van een Amerikaans IR J.C.Daws, waar ik contact mee heb gezocht , naar aanleiding van een artikel van hem , waarin hij een andere berekening beschrijft , en vergelijkt met de oude in 1928 geintroceerde formule met zijn verschillend gebruikte machten in Europa en Amerika, een grafiek gekregen waarin de doorvering van banden , als je de maximum load er op zet met de referentiedruk ( niet de maximum druk) . Deze doorvering in procenten van het vrij flexibele deel van de bandwang, voor banden met verschillende AR.
Dan blijkt dat een 40% AR band , zoals je hebt, ongeveer 27 % doorveert , en een 80%AR maar 20%.
Dit is onlogisch , de 40%AR band zou ook maar 20% door mogen veren, en ik heb zelf globaal berekent , om de zelfde verbuiging van het rubber te geven mag die 40% maar iets van 17% doorveren.
Wat betekent dit voor jouw banden. Dat je het idee hebt dat de spanning nog te laag is, klopt dan ook.
Je beoordeelt dat , denk ik , aan de doorvering, die ook daadwerkelijk te veel is ,ondanks dat de oude berekeningen kloppen . Doel van de berekeningen is de doorvering van de band het zelfde te houden als waneer maximum load en Pr( Pressure reference = referentiedruk), die dan ook 27 % is en dus te veel.
Maximum load van een band wordt ook berekent met een andere formule, en gebruikt daar ook de berekende doorvering in. Is de doorvering in beginsel al te hoog ( boven 17 of 20 % begint bandschade op te treden, en dan vooral de bandwang, of indirect daardoor het loopvlak dat loskomt), dan kun je daar de ideale formule op loslaten, maar is de doorvering nog te veel. Bedenk wat voor impact het zou hebben als alle laag AR banden herberekent zouden moeten worden in hun draagvermogen, sommige zouden niet meer onder de auto mogen omdat 2 banden samen de MTA niet meer mogen dragen.
Als je mij gegevens geeft van de auto en banden, dan zal ik het voor je berekenen.
Nodig van banden, de maximum load of loadindex en het soort band ( zie je XL/Reinforced/Extraload staan dan is dat zo en is een hoger referentiedruk nodig, anders gewone autoband met lagere Pr).
Van de auto : MTA ( maximum toelaatbare aslast) voor en achter , MTM ( Max toelaatbare massa) , en maximum technische wagensnelheid, of maximum wat je er ooit denkbaar mee zal rijden. Advies is dan voor vol beladen met die maximum snelheid. Als je leeggewicht geeft en gewichtsverdeling over de assen ( motor voorin voorin zwaarder) en de dagelijkse belading ( personen en vracht) dan kan ik een inschatting maken van de asgewichten en daarvoor de adviesdruk , met mijn eigen formule en aangepast draagvermogen van de banden.
Verhalen van mij dreigen vaak nogal lang te worden, dus stop ik nu , maar kan er nog veel meer over vertellen.
Heb zelf geen BMW , dus zal me niet in een apart bericht voorstellen.
eind 2007 heb ik de formule bemachtigd, die de banden- en auto-fabrikanten gebruiken, om bandendruk-advies te bepalen, en ben er mee aan de haal gegaan.
Toen artikel gezet op het nederlands camperforum, en mezelf Excell aangeleerd om er spreadsheets mee te maken.
Velen daarvan heb ik op mijn skydrive gezet die bij mijn hotmail adres hoort met de zelfde gebruikersnaam als hier.
https://skydrive.live.com/?cid=a526e0ee ... E6DC%21168
Heb er zelfs enkele naar Engels vertaald , om er wereldwijd mee te gaan.
Door reageren en zoeken in Engels , ben ik veel te weten gekomen over draagvermogen en druk , en er achter gekomen dat de formule niet zo heilig is , als dat ik hem in het begin verklaard had.
Kort geleden ben ik er achter gekomen , dat het opgegeven draagvermogen van banden met lage Aspect ratio ( verder AR is de 40 in 215/40 R17) te hoog is , en heb daaruit de conclusie getrokken , dat dat de reden is van de hoge adviesdrukken van na pakweg 2000.
Heb van een Amerikaans IR J.C.Daws, waar ik contact mee heb gezocht , naar aanleiding van een artikel van hem , waarin hij een andere berekening beschrijft , en vergelijkt met de oude in 1928 geintroceerde formule met zijn verschillend gebruikte machten in Europa en Amerika, een grafiek gekregen waarin de doorvering van banden , als je de maximum load er op zet met de referentiedruk ( niet de maximum druk) . Deze doorvering in procenten van het vrij flexibele deel van de bandwang, voor banden met verschillende AR.
Dan blijkt dat een 40% AR band , zoals je hebt, ongeveer 27 % doorveert , en een 80%AR maar 20%.
Dit is onlogisch , de 40%AR band zou ook maar 20% door mogen veren, en ik heb zelf globaal berekent , om de zelfde verbuiging van het rubber te geven mag die 40% maar iets van 17% doorveren.
Wat betekent dit voor jouw banden. Dat je het idee hebt dat de spanning nog te laag is, klopt dan ook.
Je beoordeelt dat , denk ik , aan de doorvering, die ook daadwerkelijk te veel is ,ondanks dat de oude berekeningen kloppen . Doel van de berekeningen is de doorvering van de band het zelfde te houden als waneer maximum load en Pr( Pressure reference = referentiedruk), die dan ook 27 % is en dus te veel.
Maximum load van een band wordt ook berekent met een andere formule, en gebruikt daar ook de berekende doorvering in. Is de doorvering in beginsel al te hoog ( boven 17 of 20 % begint bandschade op te treden, en dan vooral de bandwang, of indirect daardoor het loopvlak dat loskomt), dan kun je daar de ideale formule op loslaten, maar is de doorvering nog te veel. Bedenk wat voor impact het zou hebben als alle laag AR banden herberekent zouden moeten worden in hun draagvermogen, sommige zouden niet meer onder de auto mogen omdat 2 banden samen de MTA niet meer mogen dragen.
Als je mij gegevens geeft van de auto en banden, dan zal ik het voor je berekenen.
Nodig van banden, de maximum load of loadindex en het soort band ( zie je XL/Reinforced/Extraload staan dan is dat zo en is een hoger referentiedruk nodig, anders gewone autoband met lagere Pr).
Van de auto : MTA ( maximum toelaatbare aslast) voor en achter , MTM ( Max toelaatbare massa) , en maximum technische wagensnelheid, of maximum wat je er ooit denkbaar mee zal rijden. Advies is dan voor vol beladen met die maximum snelheid. Als je leeggewicht geeft en gewichtsverdeling over de assen ( motor voorin voorin zwaarder) en de dagelijkse belading ( personen en vracht) dan kan ik een inschatting maken van de asgewichten en daarvoor de adviesdruk , met mijn eigen formule en aangepast draagvermogen van de banden.
Verhalen van mij dreigen vaak nogal lang te worden, dus stop ik nu , maar kan er nog veel meer over vertellen.