Help statisch geladen alleen bij mijn eigen auto

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
BMW318I

Help statisch geladen alleen bij mijn eigen auto

Bericht door BMW318I » 09 apr 2013, 22:19

Hoi beste mensen,

Als ik iederekeer in mijn auto stap en kleine of lange ritten maakt dan ben ik en mijn familie statisch geladen ???
Het is heel raar gevoel en dat gebeurd alleen in mijn eigen BMW en bij mijn vaderse auto is er niks aan de hand.

Iemand een idee waar het van kan zijn of tip om het te voorkomen ?
BMW Bayerische Motoren Werke

kos.be

Re: Help statisch geladen alleen bij mijn eigen auto

Bericht door kos.be » 10 apr 2013, 07:49

Bij het uitstappen, voordat je een voet op de grond zet, je dakrand vastpakken en vasthouden tot je uitgestapt bent.
Laatst gewijzigd door kos.be op 10 apr 2013, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.

Martijn.

Bericht door Martijn. » 10 apr 2013, 08:14

Of gewoon even iets harder op je auto "slaan" dan is het ook weg zonder dat je iets voelt.
Als het zo wat beter weer is ben je er toch vanaf.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

BMW318I

Bericht door BMW318I » 10 apr 2013, 08:36

Haha ik zie het al voorme iederekeer auto uitstappen en dan klapjes uitgeven haha.

Ik zag gisteren zo'n strip wat je onder auto vastmaakt ??

tom_il

Bericht door tom_il » 10 apr 2013, 08:56

yep zo een strip zou dat moeten oplossen.
525d E61 2007 pre-LCI

dw70

Bericht door dw70 » 10 apr 2013, 11:32

De goedkoopste oplossing: je vriendin eerst laten uitstappen.....

Aardstrip kopen en onder je auto monteren.

Je eigen kleding die je draagt, zeker je schoeisel (kunststof zool of lederen zool), de vloerbedekking (!) en de bekleding van de autostoel zijn die factoren waarom het in de ene auto wel en in de andere auto niet of minder knettert.

Opeltjes hebben een kwalitatief een mindere vloerbedekking dan de hoogpolige BMW tapijten.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

yltkdy

Bericht door yltkdy » 10 apr 2013, 17:20

dw70 schreef:De goedkoopste oplossing: je vriendin eerst laten uitstappen.....
:rolf:

Ik zie het al, hier spreekt iemand die van zijn vriendin houdt :devil: :devil: :devil: ;)

Maar zo'n aardstrip is idd de beste oplossing.

koertplert

Bericht door koertplert » 10 apr 2013, 17:56

Auto swaffelen voordat je instapt!

BMW318I

Bericht door BMW318I » 10 apr 2013, 19:13

Hahaha mijn vrouw hahaha ik zie het al ook voor me :whistle:
schat jij mag eerst uitstappen.

dw70

Bericht door dw70 » 11 apr 2013, 09:00

de aardstrip is de enige gangbare mogelijkheid. Het is nooit bewezen dat het een oplossing is. De enig juiste methode is gewoon zeer onpraktisch en haast niet uitvoerbaar. Het wordt in de telecom centrales toegepast als er gewerkt wordt aan apparatuur: een polsbandje om je arm, wat in dit geval aan de carrosserie gelegd zou moeten worden, plus ESD (Electro Static Discharge) schoenen dragen. ESD schoenen hebben een weerstandswaarde van 0 Ohm. Met je polsband en schoenen sta je altijd op hetzelfde potentiaal als de carrosserie van de auto. Pas als je naast de auto staat kun je rustig je polsbandje losmaken en gebeurt er niks. Nooit niet.

In een telecom centrale hoef je geen ESD mat onder je voeten te leggen (de toegevoegde maatregel voor thuis als je aan je computer werkt op een hoogpolig tapijt of parket vloer....). De verhoogde vloertegels in een centrale zijn 0 Ohm in weerstand. Deze heeft KPN extra laten aanleggen in de jaren '90. Telfort trouwens ook..
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

BMW318I

Bericht door BMW318I » 11 apr 2013, 09:43

Bedankt voor je mooie uitleg dw70

eric_nl

Bericht door eric_nl » 11 apr 2013, 20:39

Er is nog een oplossing. Ik heb ooit (helaas kwijt geraakt) een apparaatje gehad dat de statische lading geleidelijk afbouwt. Het is een soort buisje wat je aan je sleutelhanger kunt doen. Als je uitgestapt bent houd je het uiteinde van het buisje tegen een metalen deel van de auto. In een fractie van een seconde is de lading weg, maar zonder schok. De lading wordt opgenomen door een soort lampje in het buisje.

Afbeelding

AdE39

Bericht door AdE39 » 12 apr 2013, 11:00

Hallo beste forum leden,

Die strip onder uw BMW maken, dat gaat helaas niet helpen!
Dit heb ik uit eigen ondervinding.
Ik werd gewoon stik ziek van die optaters, en ben toen ook een aantal weken flink ziek thuis geweest.
Mijn vrouw deed de voordeur open, zodat ik niets hoefde aan te raken, ja, fout dus!
ik ging op de bank zitten, de hond kwam me begroeten, want mijn vrouw bleef uit mijn buurt, tot ik ontladen was, hihi.
Maar de hond kreeg een flinke optater van de stroom op zijn zwarte dop, zo die jankte alles bij elkaar, en ik moet zeggen, hij was niet kinderachtig, hij is een hele avond niet meer in mijn buurt geweest, wat ik best kan begrijpen.
Het ligt gewoon aan de bekleding van de stoelen, ik had dus als extra bescherming, stoelhoezen over de bekleding gedaan.
En dit was de oorzaak, syntethische stof.

Sindsdien gebruik ik echte schapenvachten hoezen, en ik heb nooit meer een probleem gehad, met de statische electriciteit.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

dw70

Bericht door dw70 » 12 apr 2013, 13:03

eric_nl schreef:De lading wordt opgenomen door een soort lampje in het buisje.
Een verbruiker tussen persoon en auto is altijd een prima oplossing.
dw70 schreef:de aardstrip is de enige gangbare mogelijkheid. Het is nooit bewezen dat het een oplossing is.
Door alle bewegingen die we maken wordt lading van elkaar gescheiden. Helaas kunnen wij niet bepalen wat in dit geval positief of wat negatief geladen wordt. We (de auto en de persoon erin) zullen nooit beide negatief of positief geladen zijn. De een is negatief en de ander positief. Ongelijke ladingen trekken elkaar aan. En dat merkt men bij het uitstappen. Het vonkt letterlijk.

Wordt de auto positief geladen, zij wij negatief geladen en dat kan ook andersom het geval zijn. Dat natuurkundige gevecht zal er altijd zijn (mede door synthetische materialen, eigenlijk ieder materiaal waaronder ook lederen bekleding).

Schapenwol is een prima isolator, net zoals paardenhaar. Dat is van hetzelfde. Daarom poetsen we computers altijd met penselen die alleen uit 100% paardenhaar bestaan. Het geleid niet. Dus ook geen statische lading.

Met de schapenwollen zetelbekleding is 3/4 van je lijf al geïsoleerd opgesteld. Alleen je onderbenen worden nog geladen. Bij het uitstappen is dit niet genoeg om pijnprikkels te krijgen.

AdE39 mocht je in het burgerleven veel last hebben van statische lading kan ik je een ding adviseren. Koop ESD schoenen. Weerstand 0 Ohm. Als je loopt ontlaad je continue i.p.v. continue op te laden. Je wordt niet meer (of in ieder geval amper) opgeladen. Het is een normale schoen, met of zonder stalen neus te verkrijgen.

Die kun je hier krijgen: http://www.romex.nl/navigatie.aspx?c=2

Een ding mag je nooit doen met ESD schoenen: werken aan laagspanningsinstallaties (en hoger). Dan ben je een levende aardkabel geworden. Dan ben je overgeleverd aan een goed functionerende aardlekschakelaar mocht je een volle sluiting maken met knutselen aan je woonkamerlamp of iets dergelijks. Dan dans je zo :gekdoen: maar niet van plezier....

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”