Diverse problemen met BMW E46 (olie, verbruik en stotteren)
Diverse problemen met BMW E46 (olie, verbruik en stotteren)
Hallo, ik ben in het bezit van een BMW E46 320i van bouwjaar 1998. Huidige kmstand is 205.000.
Nu zijn er de laatste tijd wat zaken die er aan de hand zijn.
1) olieverbruik. Het olieverbruik is het laatste halfjaar behoorlijk gestegen. Nu als ik gereden heb, en draai de sleutel om, begin het gele olielampje te branden. Laatste peiling is 14 dagen geleden en in de tussentijd is er 450 km gereden. Nu begint het lampje weer te branden. Sensor is vorig jaar al vervangen. Olie wat erin zit is 10W40.
Wat kan de oorzaak/probleem zijn dat het olieverbruik zo hoog is ?
2) benzineverbruik. Met een 60 liter tank rijd ik nu rond de 550 km. Woon-werkverkeer is voornamelijk autobaan.
3) stotteren/even inhouden. Vanuit stilstand optrekken en dan komt het wel eens voor dat de auto heel even "inhoudt/stottert". Weet niet goed hoe ik het in woorden moet omschrijven. Het is maar heel kort, maar de acceleratie gaat dan niet vloeiend door die kleine hapering. Ook zie ik dat dan de verbruiksmeter in 1x doorschiet naar rechts en weer terugvalt als de auto weer "gewoon" doorrijdt. Op de autobaan en ik duw gaspedaal in is er geen hapering of verschil merkbaar. Het begint tussen de 1000 en 2000 toeren.
Ander voorbeeld is als ik de autobaan oprijdt in ik neem een bocht bijvoorbeeld in de 3e versnelling, dan komt het moment van stotteren/inhouden ook weer.
Ik ben op dit gebied een leek, maar het lijkt net of hij iets teveel benzine ofzo krijgt, ook omdat de verbruiksmeter in een keer uitslaat.
Excuses voor het lange verhaal. Wie kan me helpen ?
Alvast bedankt.
Nu zijn er de laatste tijd wat zaken die er aan de hand zijn.
1) olieverbruik. Het olieverbruik is het laatste halfjaar behoorlijk gestegen. Nu als ik gereden heb, en draai de sleutel om, begin het gele olielampje te branden. Laatste peiling is 14 dagen geleden en in de tussentijd is er 450 km gereden. Nu begint het lampje weer te branden. Sensor is vorig jaar al vervangen. Olie wat erin zit is 10W40.
Wat kan de oorzaak/probleem zijn dat het olieverbruik zo hoog is ?
2) benzineverbruik. Met een 60 liter tank rijd ik nu rond de 550 km. Woon-werkverkeer is voornamelijk autobaan.
3) stotteren/even inhouden. Vanuit stilstand optrekken en dan komt het wel eens voor dat de auto heel even "inhoudt/stottert". Weet niet goed hoe ik het in woorden moet omschrijven. Het is maar heel kort, maar de acceleratie gaat dan niet vloeiend door die kleine hapering. Ook zie ik dat dan de verbruiksmeter in 1x doorschiet naar rechts en weer terugvalt als de auto weer "gewoon" doorrijdt. Op de autobaan en ik duw gaspedaal in is er geen hapering of verschil merkbaar. Het begint tussen de 1000 en 2000 toeren.
Ander voorbeeld is als ik de autobaan oprijdt in ik neem een bocht bijvoorbeeld in de 3e versnelling, dan komt het moment van stotteren/inhouden ook weer.
Ik ben op dit gebied een leek, maar het lijkt net of hij iets teveel benzine ofzo krijgt, ook omdat de verbruiksmeter in een keer uitslaat.
Excuses voor het lange verhaal. Wie kan me helpen ?
Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Manuel74 op 12 apr 2013, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Maikybmw318is
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 08 feb 2012, 22:28
Re: Diverse problemen met BMW E46 (olie, verbruik en stotter
beste manuel
ik heb precies hetzelfde probleem met mijn E36 het stottere dan mijn bmw is vandaag bij de bmw garage geweest ik kan hem dalijk gaan halen als het is opgelost zal ik de oplossing met je delen.. maar het kan verschillende zijn kwa auto... bij alle kan het anders zijn ik heb ook al vanalles geprobeert beste is gewoon naar de garage gaan want hier kan niemand oordeel over doen. of uit laten lezen
zie mijn showroom kun je het volgen
ik heb precies hetzelfde probleem met mijn E36 het stottere dan mijn bmw is vandaag bij de bmw garage geweest ik kan hem dalijk gaan halen als het is opgelost zal ik de oplossing met je delen.. maar het kan verschillende zijn kwa auto... bij alle kan het anders zijn ik heb ook al vanalles geprobeert beste is gewoon naar de garage gaan want hier kan niemand oordeel over doen. of uit laten lezen
zie mijn showroom kun je het volgen
[b]>>Showroom!<<[/b] http://www.bimmerportal.nl/showroom-f75 ... 26414.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Diverse problemen met BMW E46 (olie, verbruik en stotter
Als ik dit zo lees heb je denk ik meerdere zaken die je kunt bekijken:
- benzineverbruik is denk ik een gevolg van.
- olieverbruik, kan via lekkage maar voor de hand liggend de carterventilatie.
- stotteren kan hier ook vandaan komen. grote kans dat de mengseladaptatie nog net alles in het gareel houdt.
- olievuldop vervangen (de o-ring in de deksel), hier kan valse lucht worden aangezogen.
Succes,
Rob
- benzineverbruik is denk ik een gevolg van.
- olieverbruik, kan via lekkage maar voor de hand liggend de carterventilatie.
- stotteren kan hier ook vandaan komen. grote kans dat de mengseladaptatie nog net alles in het gareel houdt.
- olievuldop vervangen (de o-ring in de deksel), hier kan valse lucht worden aangezogen.
Succes,
Rob
Re: Diverse problemen met BMW E46 (olie, verbruik en stotter
Olielekkage is optisch niet te zien. Geen vlekken op straat of iets dergelijks. Onlangs in de kleppendekselpakking vervangen omdat het hier wel lekte. Ook was af en toe de oliegeur in de auto te ruiken, maar sinds de nieuwe pakking is dit euvel weg. Spruitstuk is ook onlangs vervallen, maar het lijkt wel sinds de vervanging van het spruitstuk dat het verbruik (olie) is toegenomen.
Beste optie is dus om de carterventilatie en bijbehoren maar te vervangen ??
Iemand enig idee wat de kosten en ongeveer de uren zijn wat dit met zich meebrengt ?
Beste optie is dus om de carterventilatie en bijbehoren maar te vervangen ??
Iemand enig idee wat de kosten en ongeveer de uren zijn wat dit met zich meebrengt ?
- Maikybmw318is
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 08 feb 2012, 22:28
Re: Diverse problemen met BMW E46 (olie, verbruik en stotter
heb je onlangs niet een zekering vervangen ?
ik ben bij de BMW garage geweest hebben mij de auto uitgelezen en hun kwamen erachter dat ik eeen zekering op de verkeerde plek had zitten.. en mijn carterontluchting zat verstopt. bij de bmw garage koste dit 130 euro
ik ben bij de BMW garage geweest hebben mij de auto uitgelezen en hun kwamen erachter dat ik eeen zekering op de verkeerde plek had zitten.. en mijn carterontluchting zat verstopt. bij de bmw garage koste dit 130 euro
[b]>>Showroom!<<[/b] http://www.bimmerportal.nl/showroom-f75 ... 26414.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Diverse problemen met BMW E46 (olie, verbruik en stotter
Voor dit bedrag het uitlezen en reparatie ?
- Maikybmw318is
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 08 feb 2012, 22:28
Re: Diverse problemen met BMW E46 (olie, verbruik en stotter
jup is 100 euro uur tarief zonder btw
[b]>>Showroom!<<[/b] http://www.bimmerportal.nl/showroom-f75 ... 26414.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Diverse problemen met BMW E46 (olie, verbruik en stotter
hallo,
ik zit net met het zelfde probleem wat het stotteren betreft toch?
maar bij mij is het van sinds ik hem een onderhoudsbeurt gegeven heb
propere olie, nieuw bougies, nieuwe luchtfilter en nieuwe oliefilter
ik dacht in het begin dat het zou komen door de nieuwe bougies maar ik heb er ondertussen ook al 600km mee gereden en hij doet nog net hetzelfde
ik heb hem uitgelezen en er kwam altijd de foutmelding P1341: Multiple cylinder Misfire with Fuel Cut-Off
het zou het aan de “bremi coil” kunnen liegen, dat zijn die stukken die je vanboven aansluit op die bougies,
maar uit een testje leek me dat niet.
ik heb op het net gelezen dat het aan de MAF (Mass Air Flow sensor) zou kunnen liegen, maar ik heb er al vanalles aan gedaan uitgeblazen met compressor en dergelijke maar nog altijd zonder succes.
ik ben nu nog eens aan het kijken of al mijn lucht aazuigslangen goed zijn aangesloten of ik geen valse lucht intrede heb. ik hoop dat je snel een antwoord vind en dat alles snel opgelost raakt
ik ga in ieder geval nog blijven zoeken tot ik het gevonden heb
ik hoop dat er nog mensen afkomen met tips
grtz
ik zit net met het zelfde probleem wat het stotteren betreft toch?
maar bij mij is het van sinds ik hem een onderhoudsbeurt gegeven heb
propere olie, nieuw bougies, nieuwe luchtfilter en nieuwe oliefilter
ik dacht in het begin dat het zou komen door de nieuwe bougies maar ik heb er ondertussen ook al 600km mee gereden en hij doet nog net hetzelfde
ik heb hem uitgelezen en er kwam altijd de foutmelding P1341: Multiple cylinder Misfire with Fuel Cut-Off
het zou het aan de “bremi coil” kunnen liegen, dat zijn die stukken die je vanboven aansluit op die bougies,
maar uit een testje leek me dat niet.
ik heb op het net gelezen dat het aan de MAF (Mass Air Flow sensor) zou kunnen liegen, maar ik heb er al vanalles aan gedaan uitgeblazen met compressor en dergelijke maar nog altijd zonder succes.
ik ben nu nog eens aan het kijken of al mijn lucht aazuigslangen goed zijn aangesloten of ik geen valse lucht intrede heb. ik hoop dat je snel een antwoord vind en dat alles snel opgelost raakt
ik ga in ieder geval nog blijven zoeken tot ik het gevonden heb
ik hoop dat er nog mensen afkomen met tips
grtz
Re: Diverse problemen met BMW E46 (olie, verbruik en stotter
Ik heb het probleem ook. Onder vollast tussen 1500 en 2500 toeren wilt de auto vaak even stotteren. Daarna accelereert hij gewoon normaal verder. Vaak herhaalt dit zich weer wanneer ik tussen 1500 en 2500 toeren vollast accelereer. Ik verdenk zelf de carterventilatie. Waarom? Ik heb dit vaker wanneer ik kortere stukken rijd en dan kan ik ook vaak wat dikkere sludge ontdekken onder de kap. Na een lange rit heb ik die sludge meestal weer stuk minder en is het grotendeels verdwenen. Dit weekend naar Duitsland geweest en daar 8 min lang 240 gereden. Daarna reed de auto weer helemaal vloeiend. Nu ben ik paar dagen terug en weer voornamelijk korte stukken, stottert hij als hij koud is weleens onder vollast, maar minder dan hiervoor. Hiervoor heb ik 3 weken lang alleen maar korte stukken gereden. Ik ga er ook eens even achteraan!
Re: Diverse problemen met BMW E46 (olie, verbruik en stotter
bijmij is het probleem opgelost
ik heb gisteren avond nog wat aan het zoeken geweest, en het was blijkbaar de bobine (bobijn) die doorslaagde :p
in de rubber aan de bobine was een scheur, ik heb deze vervangen en het was gefixd
met nog wat opzoek werk was ik er op uitgekomen dat het meesten de bobine is dat defect is, het kan ook een bougie zelf zijn. Hoe je kunt weten welke bobine faalt kun je best eens je bougies er 1 voor 1 uithalen en kijken welke punt zwart is, dit is mogelijk de bobine die faalt. En er zijn nog verschillende mogelijkheden om te zien welke er zou falen, maar moest het met deze tips nog niet lukken laat het dan maar even weten, ik ben altijd bereid om nog wat te helpe meezoeken
alvast nog veel succes
ik heb gisteren avond nog wat aan het zoeken geweest, en het was blijkbaar de bobine (bobijn) die doorslaagde :p
in de rubber aan de bobine was een scheur, ik heb deze vervangen en het was gefixd
met nog wat opzoek werk was ik er op uitgekomen dat het meesten de bobine is dat defect is, het kan ook een bougie zelf zijn. Hoe je kunt weten welke bobine faalt kun je best eens je bougies er 1 voor 1 uithalen en kijken welke punt zwart is, dit is mogelijk de bobine die faalt. En er zijn nog verschillende mogelijkheden om te zien welke er zou falen, maar moest het met deze tips nog niet lukken laat het dan maar even weten, ik ben altijd bereid om nog wat te helpe meezoeken
alvast nog veel succes
Re: Diverse problemen met BMW E46 (olie, verbruik en stotter
Even een update:
auto is gisteren uitgelezen en er kwamen de volgende meldingen:
* EF Verbrandingsprobleem cillinder 2 herkend
* 41 Positiesensor nokkenas inlaatnokkenas signaal niet logisch
* 12 Positiesensor nokkenas uitlaatnokkenas signaal niet logisch
Wat is het advies nav van deze meldingen ??
auto is gisteren uitgelezen en er kwamen de volgende meldingen:
* EF Verbrandingsprobleem cillinder 2 herkend
* 41 Positiesensor nokkenas inlaatnokkenas signaal niet logisch
* 12 Positiesensor nokkenas uitlaatnokkenas signaal niet logisch
Wat is het advies nav van deze meldingen ??
Re: Diverse problemen met BMW E46 (olie, verbruik en stotter
Ivm afkeur van auto gaan we een aantal reparaties uitvoeren. (remslangen vervangen, draagarmsrubbers).
Tevens het advies gekregen om de carterventilatieslang eens door te spuiten ivm gestotter van de auto.
Is het raadzaam om de nokkenassensor te vervangen ivm naar voor gekomen foutmelding ?
Tevens het advies gekregen om de carterventilatieslang eens door te spuiten ivm gestotter van de auto.
Is het raadzaam om de nokkenassensor te vervangen ivm naar voor gekomen foutmelding ?
Re: Diverse problemen met BMW E46 (olie, verbruik en stotter
UPDATE:
de nokkenassensor is vervangen, en bij het testrijden bleek het euvel van het inhouden/stotteren nog steeds aanwezig...alleen nu hoorde je bij het volgas intrappen de auto "schieten".
Hierop hebben we de luchtmassameter eraf gehaald en ben ik weer gaan testrijden. De auto was merkbaar beter qua acceleratie en het inhouden/stotteren was ook een stuk minder.
Met het starten vanmorgen sloeg de auto moeilijk aan, en voor liep maar op 5 cylinders. Na diverse malen opnieuw de auto gestart te hebben, heb ik de mijn weg vervolgd.
Nu merk ik dat de auto toch nog een beetje inhoudt, wel minder, maar als ik 40 a 50 km per uur rijdt en ik trap de gaspedaal in, hoor ik de auto weer een enkele keer schieten.
Komt dit nu door het feit dat de luchtmassameter nu losgekoppeld is dat hij toch nog af en toe "schiet"?
de nokkenassensor is vervangen, en bij het testrijden bleek het euvel van het inhouden/stotteren nog steeds aanwezig...alleen nu hoorde je bij het volgas intrappen de auto "schieten".
Hierop hebben we de luchtmassameter eraf gehaald en ben ik weer gaan testrijden. De auto was merkbaar beter qua acceleratie en het inhouden/stotteren was ook een stuk minder.
Met het starten vanmorgen sloeg de auto moeilijk aan, en voor liep maar op 5 cylinders. Na diverse malen opnieuw de auto gestart te hebben, heb ik de mijn weg vervolgd.
Nu merk ik dat de auto toch nog een beetje inhoudt, wel minder, maar als ik 40 a 50 km per uur rijdt en ik trap de gaspedaal in, hoor ik de auto weer een enkele keer schieten.
Komt dit nu door het feit dat de luchtmassameter nu losgekoppeld is dat hij toch nog af en toe "schiet"?
Re: Diverse problemen met BMW E46 (olie, verbruik en stotter
Beste Manuel,
is het olieprobleem nu ook opgelost of is het verbruik nog aanwezig? Ik heb zelf sinds kort ook last van een hoger olieverbruik en alle ''kenners'' wijzen op het vervangen van de carterventilatie(slangen). Dit ga ik dus ook doen, blijkt een klus maar ja..
Ik wil hiervoor de juiste slangen bestellen, maar weet iemand de juiste onderdeelnummers en/of tekening hiervan?
Alvast bedankt!
is het olieprobleem nu ook opgelost of is het verbruik nog aanwezig? Ik heb zelf sinds kort ook last van een hoger olieverbruik en alle ''kenners'' wijzen op het vervangen van de carterventilatie(slangen). Dit ga ik dus ook doen, blijkt een klus maar ja..
Ik wil hiervoor de juiste slangen bestellen, maar weet iemand de juiste onderdeelnummers en/of tekening hiervan?
Alvast bedankt!
- RenéHofman
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 27 jan 2011, 11:55
- Locatie: Regio Den Haag/Rotterdam
Re: Diverse problemen met BMW E46 (olie, verbruik en stotter
Ik heb een maand of twee min of meer hetzelfde gehad; alleen geen olieverbruik.
Eerst m'n carterventilatie en slangen laten vervangen. Euvel en gigantisch stotteren en misfires werden steeds erger met veel foutmeldingen.
Na veel speurwerk van m'n garage bleek er een lek in een slang naar (naast) de lambadasondes te zijn en los liggende slang over m'n blok en de lmm ook nog aan het eind te zijn hoewel ik daarover geen enkele foutmeldingen kreeg en ook de test met of zonder aangesloten lmm geen verschil gaf.
Ook is m'n gasklep(huis) gereinigd.
M'n vanos was al twee jaar eerder gereviseerd.
Resultaat na twee weken zoeken en herstel is een weer perfect en zijdezacht lopende en trekkende 320i die weer jaren meekan.
Met dank aan de echte vakman die nog echt om auto's geeft en qua prijs zeer schappelijk is.
Marco's, wanneer je een 320i (PFL) hebt kan ik je de nummer geven. Qua materiaal kost je een cvv met slangen de hoofdprijs niet. Wel kost het veel moeite om hem te vervangen en te plaatsen.
Ik weet niet waar je woont maar heb een adres in Rotterdam die alle onderdelen voor je in huis heeft en kan plaatsen.
Ze doen twee a drie vervangingen per week en hebben dus ervaring en doen het in ongeveer drie a vier uur.
Stuur me anders een PB
Groet
Eerst m'n carterventilatie en slangen laten vervangen. Euvel en gigantisch stotteren en misfires werden steeds erger met veel foutmeldingen.
Na veel speurwerk van m'n garage bleek er een lek in een slang naar (naast) de lambadasondes te zijn en los liggende slang over m'n blok en de lmm ook nog aan het eind te zijn hoewel ik daarover geen enkele foutmeldingen kreeg en ook de test met of zonder aangesloten lmm geen verschil gaf.
Ook is m'n gasklep(huis) gereinigd.
M'n vanos was al twee jaar eerder gereviseerd.
Resultaat na twee weken zoeken en herstel is een weer perfect en zijdezacht lopende en trekkende 320i die weer jaren meekan.
Met dank aan de echte vakman die nog echt om auto's geeft en qua prijs zeer schappelijk is.
Marco's, wanneer je een 320i (PFL) hebt kan ik je de nummer geven. Qua materiaal kost je een cvv met slangen de hoofdprijs niet. Wel kost het veel moeite om hem te vervangen en te plaatsen.
Ik weet niet waar je woont maar heb een adres in Rotterdam die alle onderdelen voor je in huis heeft en kan plaatsen.
Ze doen twee a drie vervangingen per week en hebben dus ervaring en doen het in ongeveer drie a vier uur.
Stuur me anders een PB
Groet
E46 320i sedan
F21 118i
F21 118i