Weggedrag 320i is belabberd. Wat moet ik checken

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
willem320

Weggedrag 320i is belabberd. Wat moet ik checken

Bericht door willem320 » 03 jun 2013, 20:57

Van het weekend met mijn 320i touring naar zeeland gereden. Nu reden we met zijn vieren en merkte ik dat de touring wat begon te slingeren bij flauw bochtenwerk. Ik heb me gehouden aan de standaard snelheden. De afgelopen periode alleen in de spits gereden, dus lage snelheden en korte stukjes op de provinciale weg gereden en is dit gedrag me niet opgevallen.
De auto is geheel standaard, niet verlaagd, geen tuning delen, standaard alu velgen met 195/65/15 banden met bandendruk conform specs. Thuisgekomen op de 4 hoeken de auto ingeveerd en deze komt netjes terug zonder na te deinen. De banden vertonen geen bijzondere eventedige slijtage.
Ik heb de verschillende forums gelezen over versleten e46 problemen m.b.t. rubbers, draagarmen, gebroken veren, schokbrekers etc.. Nu ben ik op zoek naar een planmatige aanpak van het probleem. Wie kan helpen?

Bedankt, Willem
320i Touring

PIR3lly

Re: Weggedrag 320i is belabberd. Wat moet ik checken

Bericht door PIR3lly » 03 jun 2013, 21:49

Ik zou gewoon eens beginnen met de auto per wiel op te krikken en met de hand en/of een ijzeren staaf te controleren op speling. Beginnend bij de wielen/lagers, daarna draagarm delen zoals fusee kogels en draagarm rubbers. Als er ergens speling op zit, zul je dit moeten voelen.
Als je die wielen eraf hebt, kun je ook de veren bekijken. Misschien zijn ze ergens gebroken of zie je lekkage van schokdempers.

peeet

Bericht door peeet » 04 jun 2013, 17:07

hallo

mijn auto was erg nerveus in het stuur (standaard 316i met 16 inch 205 55 16).

schokbrekers laten testen zijn goed ,toen de brug op en alle kogels en rubbers bekeken (met bandenlepel).
ik schrok toen ik zag hoeveel speling ik had op de rubbers van me beide draagarmen voor(achterste rubbers).
vervangen door nieuwe meyle versterkt en uitgelijnd.

hij rijdt nu als een scheermes ,bochten zijn een genot! 8) 8) 8)
zo moet een bmw rijden.

misschien bij jouw hetzelfde ,rubbers met alu huis waren iets van 80 euro, zelf eronder gezet uurtje werk.
en uitlijnen(4 wiel) is nooit verkeerd ,maar dan moet je onderstel wel speling vrij zijn dus goed alle kogels en rubbers op speling controleren.

draagarm rubbers kun je testen door iemand in je auto laten rijden (gewoon in de 1 zachtjes rechtuit) en dan op de rem trappen ,kijk goed naar je voorwielen (er naast lopen) ,bij mij zag je de wielen gewoon heen en weer schieten met remmen (ja ja rubbers waren echt gaar).

succes peet

willem320

Bericht door willem320 » 04 jun 2013, 18:44

Heren bedankt zover.
Vandaag de dempers laten testen, die waren goed. Morgen verder zoeken adhv jullie tips. Ik laat wel weten wat er uitkomt.
Groeten, Willem
320i Touring

willem320

Bericht door willem320 » 05 jun 2013, 18:16

Vandaag zijn alle punten van het onderstel gecheckt op scheuren, slijtage, speling etc... Niets opmerkelijks gevonden. Het enige wat zou kunnen zijn de achterste rubbers van de voorste draagarmen. Hier zit wel wat beweging in, maar niets opvallends.
Is het slim om deze te vervangen met Meyle rubbers? Zoals al is aangegeven?
Als je nog andere tips hebt, graag?

Groeten, Willem
320i Touring

willem320

Bericht door willem320 » 07 jun 2013, 15:31

Vandaag de auto opgehaald en voorwielen nog even bij het bedrijf op de schudplaat gezet. Hierbij kon je zien wat de rubbers doen van de draagarm. Ik zag dat er idd beweging zit in de achterste rubbers, maar volgens het bedrijf niets dramatisch. Deze wil ik toch als eerste gaan vervangen. Nu las ik op het forum over de verschillende merken. Nu wil ik de diverse discussies die al gevoerd zijn niet nog eens in deze post gaan voeren. Maar ik wil wel weten wat de prijzen per set van 2 (compleet rubber met bus en montage deel aan de carrosserie) en de onderdeelnummers zijn. Ik heb geen pers vandaar de prijzen van complete sets.
Graag je hulp om het aan te vullen.
Origineel dealer 138 euro ex.btw
FebiBilstein 100 euro ex.btw onderd.nr. F18686
Lemforder
Meyle
Moog
TRW
etc..
320i Touring

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 14 jun 2013, 09:07

Als je powerflex draagarm rubbers achter monteerd, heb je geen pers nodig om ze erin te zetten. Voor zover ik weet komen ze in twee helften, die gemakkelijk te monteren zijn (zo was het tenminste op mijn e46 M3).

Prijs per stuk, ongeveer 30 euro. PFR5-3608

Afbeelding

Je bent alleen even bezig met het hakken en zagen van de oude, om deze eruit te kunnen krijgen, als je niet de beschikking hebt over zo'n set:
http://i1238.photobucket.com/albums/ff4 ... /tools.jpg

willem320

Bericht door willem320 » 17 jun 2013, 11:23

Van het weekend Lemforder 17978 01 erop gezet 78 euro incl. btw en verzend.
De oude (origineel BMW) vertoonden geen zichtbare schade of slijtage, je kunt echter de oude makkelijk met je vingers bewegen. Dat lukt met de nieuwe nauwelijks.
Stukje gereden en je merkt wel verschil. De auto is minder zoekerig en bij links rechts bewegingen met het stuur bij een snelheid van 60-70 km/per uur komt de auto sneller tot een neutrale rijstand ipv op en neer blijven bewegen.
Ik zou echter de volgende keer voor een stuggere versie kiezen.
Een tip voor het verwijderen van de oude. Ik las dat je voor de installatie van de nieuwe een spanband kunt gebruiken. Dit werkt heel goed. Je kunt dit ook doen voor het verwijderen. Spanband naar achteren toe bevestigen aan het chassis (onder de uitlaat halverwege de auto zitten 2 plaatjes die aan het chassis vastzitten) en de alu. behuizing met de 2 boutgaten en licht opspannen. vervolgens met een schroevendraaier een beetje wrikken en het valt er zo af. Scheelt een hoop bot beukwerk.
Iedereen bedankt voor de input.
320i Touring

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 21 jun 2013, 17:20

En, is het weggedrag nu ook verbeterd, of ligt het toch ergens anders aan?

Wel even laten uitlijnen na het vervangen van draagarm rubbers.
Maar waarom niet voor de powerflex gegaan? Goedkoper en stugger... Wordt door de meeste M3 rijders aanbevolen boven origineel.

willem320

Bericht door willem320 » 24 jun 2013, 21:25

Update: Zoals eerder gemeld bij betrekkelijk lage snelheden hebben de nieuwe Lemforders zeker effect. Alleen op de snelweg bleef de auto instabiel. Vandaag nog maar een keer op de brug gezet. Nog een keer de voor en achterkant op de schudplaat. Ook voor de zekerheid de rubber koppelingsplaat van de stuurinrichting bekeken op speling niets te vinden....totdat... We de voorbanden (Michelin Energysavers) met de achterbanden( B/C merk) gingen wisselen....
Probleem op gelost! Bij 140km/u stuurbeweging links rechts gedoseerde beweging en de auto ging weer terug naar neutraale rijstand zonder na deining. Ben blij...
320i Touring

=BMW320=

Bericht door =BMW320= » 25 jun 2013, 19:42

Raar maar waar, bij mij lag het ook met name aan de banden (had Bridgestone's RE050).

Met m'n Dunlop Wintersport M3 (225/45/17) en Dunlop All Season M2 (205/55/16) 100x beter weggedrag.

Dus belabberd rijgedrag, vergeet je banden(spanning) niet!

Alex400

Bericht door Alex400 » 27 jun 2013, 08:14

Zoals BMW320 ook zegt. Ik heb het ook gehad toen ik verkeerde banden spanning reed. Het leek zelfs gevaarlijk, leek bijna over de wegen te stuiteren.

Toen de bandenspanning op de juiste bandenspanning gebracht (staat op plaatje aan de binnenkant van de bestuurders portier) en toen was het compleet weg.

Ook heb ik bij goedkope sjing sjang banden die hebben vaak ook belabberd weggedrag. Daar helpt een goede bandenspanning niet eens. Gelukkig nog niet meegemaakt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”