E36 320 vanos hikt/ trekt nietmeer

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Figo91

E36 320 vanos hikt/ trekt nietmeer

Bericht door Figo91 » 09 jun 2013, 22:51

Beste mensen,

Ik ben nieuw op deze forum, weet nietmeer waar ik naartoe moet met mijn probleem. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! :)

Het zit dus zo,

Ik rijd met een e36 cabrio 320 vanos van het bj 1997. Sins vorig week begint de auto heel raar te doen...
Als ik ermee rijd houd hij na een tijdje rijden plots heel hard in ( een seconde ofzo). Nadat hij dit doet trekt hij echt nietmeer op, rijd heel sloom en gaat in stukken op toeren... Als ik hem uitzet en opnieuw start is de probleem eventjes weg maar het komt alsmaar terug... Ik heb mijn luchtmassameter vervangen, nieuwe bougies in gestoken, bobines getest,... Niets heeft geholpen. Ik heb hem dan eens laten uitlezen en het gaf 'nokkenassensor' als foutcode. Ik heb dan deze ook vervangen maar het probleem is weer niet opgelost....
Ik weet echt nietmeer wat ik moet doen... Iemand die er wat kennis van heeft zei dat ik mijnn gasklep ook eens moet vervangen, en mss ook de lambdasondes...

Ik hoop,dat ik er zo snel mogelijk een antwoord op krijg want ik voel mij er echt slecht bij!

Alvast bedankt!

dw70

Re: E36 320 vanos hikt/ trekt nietmeer

Bericht door dw70 » 10 jun 2013, 10:41

de gasklep hoef je in ieder geval niet te vervangen. Dit mechanisch apparaat gaat amper tot nooit kapot. En dan zou je het altijd hebben. Je kunt hem reinigen met een carburateurreiniger. Meer hoef je daar niet te doen. Maar deze storing zal met de gasklep weinig van doen hebben, tenzij deze potdicht gekoold is.

Je auto gaat duidelijk in een noodloop als hij vanaf een bepaald punt in elkaar zakt.

Je zult toch iemand erbij moeten gaan halen als je het zelf nu niet lukt. Ook heb je hulpapparatuur nodig.

Ik zou beginnen met een rit naar een goede APK garage waar jij een warm gevoel bij hebt. Mensen met gedegen kennis. Laat daar je uitlaatgaswaardes meten en daarbij kan de werking van de lambda gechecked worden. Als die regeling helemaal niet meer werkt bij een bepaalde temperatuur is dat te zien. Hun uitleesapparatuur moet dus geschikt zijn voor de e36. Mocht je lambda kapot zijn: koop alleen de originele bosch met de originele kleur bedrading. Iets anders hoef je er niet in te zetten, dat werkt niet. Daarvoor is het wat te duur om hier te gokken dat het zal werken.

Injectoren blijven hangen. Na het aan en uitzetten van de motor reset de DME/ECU zich. Dan willen Injectoren die vastzitten wel weer even normaal aan de gang. Of deze een professionele reinigingsbeurt nodig hebben is moeilijk te zeggen. Een flesje wynns injectorreiniger in je tank gooien doe ik normaal 2x per jaar om dit tegen te gaan. Ik zou nu een flesje kopen en de gehele inhoud in de tank kieperen (60 Liter). Normaal gaat er de helft in op een volle tank, maar met een verdacht op, kun je de gehele inhoud erin gooien. Daar houdt je geen schade aan over. Integendeel, het product zal alleen maar beter zijn werk doen. Dat kan wel een poos duren voordat je enig verschil merkt. Normaal merk je er niks van en doet het product alleen maar zijn reinigende werk.

Laat een derde zoeken naar valse lucht in het inlaattraject. Alle luchtslangen controleren op scheuren en gaten. Alles. Ook je pakking van je inlaatspruitstuk. Het spruitstuk zelf ook controleren. Het gebeurt amper, maar je weet maar nooit.

Dynamospanning checken. Niet dat je dynamo niet genoeg laadt en je gedurende de rit, je batterij leeg trekt. Dan zit je met een onderspanning te rijden en dat vindt geen enkel elektronisch component ok. Je dynamospanning moet boven de 13,6V zijn op de accupolen met een stationair draaiende motor. En niet hoger dan 14,8V. Zit hij hierboven is je spanning-stabilisator kapot.

Blijft alles na dit alles nog steeds niet goed: Benzineopbrengst laten meten (tevens de werkdruk). En ook het brandstofpomprelais checken.

Nokkenassensor vervangen: vroeg of laat kom je hierbij uit. Het is niet erg dat je deze nu vervangen hebt. Beter nu, dan dat je gaat stilvallen vroeg of laat, want dat wil de e36 nog wel eens gebeuren op leeftijd. Maar vervang dan ook je krukassensor. Dan heb je dit in ieder geval voor jaren weer in orde.

Je hebt een goede storing. Stap voor stap. Je kunt nu niet weten dat misschien je DME/ECU kapot is. Transistoren hebben niet het eeuwige leven. Daarvoor zal je eerst andere zaken moeten uitsluiten. En helaas: met uitlezen zal de unit die je voorziet van info vaak niet zijn eigen storing weergeven.

Succes en houdt ons op de hoogte!
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Telos

Bericht door Telos » 10 jun 2013, 11:12

Nog een hele kleine aanvulling op het verhaal van dw70, op je gaskephuis zit een stekkertje. Ik heb bij mijn wagen een kabelbreukje gehad bij dat stekkertje, en dat zorgde ervoor dat de wagen in de noodloop ging! Misschien een tip om daar ook eens naar te kijken..
x BMW E36 320i Coupé
x BMW E21 318i
x BMW E38 730i
x BMW E36 316i Compact
x BMW E36 328i Coupé

BMW E39 520i

Figo91

Bericht door Figo91 » 10 jun 2013, 14:14

Bedankt voor jullie hulp, ik zal alles nog eens controleren en mijn uitlaatgassen eens laten meten. Ik hoop dat het probleem opgelost zal zijn!

Figo91

Bericht door Figo91 » 10 jun 2013, 19:45

Hallo mensen,
Ik heb de lambdasondes laten controleren maar deze zijn nog goed...
Ik vraag mij af of het aan de krukassensor kan liggen? Zo ja waar ligt deze ongeveer? Want op google vind ik enkel de nokkenassensor...

dw70

Bericht door dw70 » 10 jun 2013, 20:21

Crankshaft sensor bmw e36. Google afbeeldingen is je beste vriend.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Figo91

Bericht door Figo91 » 11 jun 2013, 05:28

Bedankt! Zal eens kijken

Figo91

Bericht door Figo91 » 11 jun 2013, 16:22

Ik heb vandaag eens iets anders geprobeerd, ik heb de stekker van de nokkenassensor uitgetrokken en zo eens gereden, en het probleem lijkt dan weg te zijn?? Alleen draait de auto op stationair nietmeer zo goed maar trekt al veel zuiverder op en valt niet stil? Zu kunnen zijn dat ik de nokkenassensor die ik vervangen heb ook niet goed is? Want het is een gebruikte nokkenassensor van een ander 320 vanos.

Figo91

Bericht door Figo91 » 11 jun 2013, 16:23

En nog een vraagje, weet er iemand hoe ik een nokkenassensor kan uitmeten? Ik heb een multimeter maar welke waarden moet ik meten? Hoeveel moet de weerstand ongeveer zijn?

dw70

Bericht door dw70 » 11 jun 2013, 19:28

Figo: hier kun je nog uren aan meten. Dat heeft geen enkele zin. Een storing die zich
zo oplost door de storende bron weg te nemen: duidelijker kun je het niet krijgen. Dat hij niet
lekker stationair loopt: een van de ijkpunten is weg voor de dme.

Bij deze kleine prullaria elektra storingen: nieuwe kopen bij de dealer. De andere die je gekocht hebt zou best kapot zijn. Daar heeft het alle schijn van als de auto veel beter draait zonder.

Figo91

Bericht door Figo91 » 11 jun 2013, 22:14

Ik heb er vandaag een nieuwe besteld, morgen heb ik hem en zal het monteren. Ik laat nog weten of het opgelost is of niet.

Bedankt voor al u hulp dw70

Figo91

Bericht door Figo91 » 12 jun 2013, 16:45

Nieuwe nokkenassensor geplaats resultaat? Negatief... Het is mij beu ik verkoop de auto Topic mag gesloten worden.

dw70

Bericht door dw70 » 12 jun 2013, 17:29

DME kapot. Of kabelbreuk naar de DME vanaf nokkenassensor (dat geloof ik niet). Je kunt de draad tot aan de DME meten. 4 draden. Komen op DME binnen op 43,64,65 en de afscherming op 41. Zolang hier zonder aangesloten componenten geen verbinding te meten is tussen de draden onderling, is de kabel goed. Wel zou ik dit met 2 man doen en de kabel tijdens het meten flink bewegen. Meetpunten op 43 en 64 zetten en Ohms meten, 64 en 65, etc totdat je alle combinaties hebt gehad.

Vind je hier niks, kan de DME wel functioneren zonder nokkenassensor en niet met. Dan riekt het ernaar dat de DME kapot is, want deze maakt er met een aangesloten nokkenassensor een puinhoop van.

A joh, bij een andere auto kan je dit net zo gebeuren. Je hebt onderdelen vervangen en zaken laten controleren en die waren goed. Komt de hele santakraam bij elkaar bij de DME.

Die wissel je niet zonder slag of stoot uit. Daar zal de programmeur aan te pas moeten komen. Het uitwisselen van jouw DME (1997, heeft EWSII) met een andere (alleen matching numbers) zal door een derde moeten worden aangepast op het punt van EWSII.

Of er iemand binnen dit Bimmerportal forum is die dat kan weet ik niet.

Of BMW.

Uitbouwen die DME en controleren op vocht in de omgeving of een kapot component aan de binnenzijde (zicht controle).

e28-520i
Contacteer:

Bericht door e28-520i » 13 jun 2013, 23:11

Mocht je je auto verkopen!
Ik koop loop en sloop Bmw in ;)
530d E61 titan silber 2005 daily,
728i E38 oxford grunn 1996,
325i E36 mauritius blau 1992,
318is E36 techno violet 1996,
540i E39 techno violet 1996,
318is E36 madeira violet 1997 driftcar,

Figo91

Bericht door Figo91 » 14 jun 2013, 04:00

Hij staat op het internet net koop, momenteel is hij in de garage, word hersteld... Maar erna doe ik hem weg. Dus hij gaat weg in een werkende staat zeker geen sloop :p

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”