Ruitensproeier e60 defect
Ruitensproeier e60 defect
Hallo allemaal even een vraag sinds kort doet de ruitensproeier het niet meer ik heb alle zekeringen nagekeken maar alles was goed. Als ik de hendel over haal reageren de wissers wel maar er komt geen vloeistof uit en de pomp hoor ik ook niet kan het een relais zijn of is de pomp gewoon kapot. Alvast bedankt voor de reacties
Re: Ruitensproeier e60 defect
Als he niks hoort is je pomp kapot, pomp kan je heel invoudig na checken even plus en min op zetten en als niks doet is die defect !
BMW Bayerische Motoren Werke
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 dec 2010, 20:45
Re: Ruitensproeier e60 defect
L.S.
Hoe is het met dit topic afgelopen? Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem en nog geen oplossing gezien.
Probleem is gisteren ontstaan, zomaar uit het niets. De ruitenvloeistof komt wel uit de koplampsproeiers alsmede de achterruit!!
Dus dacht ik: het zijn de zekeringen! Ik het overzichtje erbij gepakt, de betreffende zekeringen eruit getrokken en bekeken. En? Alle zekeringen gewoon heel/werkend!
De leidingen onder de sproeierkapjes onder de motorkap losgehaald en met een compressor/luchtdruk doorgeblazen. De vloeistof loopt terug/omhoog uit het vulpunt dus de leiding is niet geblokkeerd/verstopt. Wat kan dit zijn? Is er een aparte pomp voor de ruitenwissers voor, welke losstaat van de pomp achter of de pomp bij de koplampen? Ik begreep dat er maar 1 pomp zit en die werkt klaarblijkelijk.
Wie-o-wie?! Moet ik de stekkertjes onder de ruitenwisserkapjes vervangen?
Gr
E. Oppelaar
Hoe is het met dit topic afgelopen? Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem en nog geen oplossing gezien.
Probleem is gisteren ontstaan, zomaar uit het niets. De ruitenvloeistof komt wel uit de koplampsproeiers alsmede de achterruit!!
Dus dacht ik: het zijn de zekeringen! Ik het overzichtje erbij gepakt, de betreffende zekeringen eruit getrokken en bekeken. En? Alle zekeringen gewoon heel/werkend!
De leidingen onder de sproeierkapjes onder de motorkap losgehaald en met een compressor/luchtdruk doorgeblazen. De vloeistof loopt terug/omhoog uit het vulpunt dus de leiding is niet geblokkeerd/verstopt. Wat kan dit zijn? Is er een aparte pomp voor de ruitenwissers voor, welke losstaat van de pomp achter of de pomp bij de koplampen? Ik begreep dat er maar 1 pomp zit en die werkt klaarblijkelijk.
Wie-o-wie?! Moet ik de stekkertjes onder de ruitenwisserkapjes vervangen?
Gr
E. Oppelaar
Re: Ruitensproeier e60 defect
Als je even hier het bedradingsschema checked, zie je dat de pomp direct aangestuurd word door de Basic Body Module.
Ook zie je dat er voor de voor- en achter-ruit aparte pompen in de wagen zijn.
Wat je kunt doen is met een multimeter even meten of er inderdaad 12 volt op het stekkertje van de pomp komt te staan als je je ruit sproeit.
Is dat het geval? dan kan de pomp kapot zijn. Deze even demonteren en er stroom op zetten om te kijken wat ie doet.
Het kan zijn dat er een vuiltje in zit, of dat het contactje een beetje vervuild is.
Succes.
Ook zie je dat er voor de voor- en achter-ruit aparte pompen in de wagen zijn.
Wat je kunt doen is met een multimeter even meten of er inderdaad 12 volt op het stekkertje van de pomp komt te staan als je je ruit sproeit.
Is dat het geval? dan kan de pomp kapot zijn. Deze even demonteren en er stroom op zetten om te kijken wat ie doet.
Het kan zijn dat er een vuiltje in zit, of dat het contactje een beetje vervuild is.
Succes.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 dec 2010, 20:45
Re: Ruitensproeier e60 defect
Probleem opgelost pomp bleek overleden te zijn!! Hierbij een DIY voor de mede forummers en overige bezoekers. Overigens met dank aan Knakkel!
Bij mijn BMW E61 Touring zit het ruitenwisser reservoir linksvoor, achter de beschermkap van het wiel. Het is wel handig het linker voorwiel te verwijderen om zo makkelijker bij de beschermkap en het reservoir te kunnen komen. Nadat je het wiel hebt verwijderd, schroef je een stuk of 6 schroeven (dopmaatje 8 )los van de plastic zwarte kap die tegen je bumper gemonteerd zit. Nu kun je bij het reservoir komen en de pompen die eringeklikt zitten.
Het zijn 3 pompen indien je Xenon/koplampsproeiers hebt. De linkerpomp is voor de koplampsproeiers, de middelste pomp is voor de achterruitsproeier en de rechter is voor de voorruit. Maak de leidngen los uit de klemmen voor meer ruimte en trek de pomp ook uit de klem. Let erop dat de vloeistof nu uit het reservoir omhoog komt en er dus uitloopt. Misschien handig er een emmertje onder te zetten... Met je vinger druk je vervolgens het gat dicht zodat de vloeistof er niet meer kan uitlopen. Daarna stekkertje losmaken van de kapotte pomp, nieuwe eraanklikken (gewoon via internet besteld bij een onderdelenboer, wel het juiste artikelnummer opschrijven, kosten incl. verzendkosten ongeveer 35 EUR) en de procedure in omgekeerde volgorde uitvoeren. Extra paar handen is welkom of je moet het niet erg vinden dat je reservoir leegloopt...
Tot slot: onder het reservoir zit een lekbak met een gaatje in de hoek waaruit het overtollige water kan lopen. Nu de boel toch open is, gelijk even checken! Bij mij zat het hele bakje en dus ook het gaatje verstopt met zand en klei. Hierdoor liep het eventuele water of gelekte vloeistof niet weg en dat is niet handig bij kabeltjes in de buurt!!
Succes met het vervangen van (1 van) de pompjes!
Bij mijn BMW E61 Touring zit het ruitenwisser reservoir linksvoor, achter de beschermkap van het wiel. Het is wel handig het linker voorwiel te verwijderen om zo makkelijker bij de beschermkap en het reservoir te kunnen komen. Nadat je het wiel hebt verwijderd, schroef je een stuk of 6 schroeven (dopmaatje 8 )los van de plastic zwarte kap die tegen je bumper gemonteerd zit. Nu kun je bij het reservoir komen en de pompen die eringeklikt zitten.
Het zijn 3 pompen indien je Xenon/koplampsproeiers hebt. De linkerpomp is voor de koplampsproeiers, de middelste pomp is voor de achterruitsproeier en de rechter is voor de voorruit. Maak de leidngen los uit de klemmen voor meer ruimte en trek de pomp ook uit de klem. Let erop dat de vloeistof nu uit het reservoir omhoog komt en er dus uitloopt. Misschien handig er een emmertje onder te zetten... Met je vinger druk je vervolgens het gat dicht zodat de vloeistof er niet meer kan uitlopen. Daarna stekkertje losmaken van de kapotte pomp, nieuwe eraanklikken (gewoon via internet besteld bij een onderdelenboer, wel het juiste artikelnummer opschrijven, kosten incl. verzendkosten ongeveer 35 EUR) en de procedure in omgekeerde volgorde uitvoeren. Extra paar handen is welkom of je moet het niet erg vinden dat je reservoir leegloopt...
Tot slot: onder het reservoir zit een lekbak met een gaatje in de hoek waaruit het overtollige water kan lopen. Nu de boel toch open is, gelijk even checken! Bij mij zat het hele bakje en dus ook het gaatje verstopt met zand en klei. Hierdoor liep het eventuele water of gelekte vloeistof niet weg en dat is niet handig bij kabeltjes in de buurt!!
Succes met het vervangen van (1 van) de pompjes!
Re: Ruitensproeier e60 defect
Misschien kan dit verplaatst worden naar DIY ? is wel handig voor toekomstige problemen bij andere E60/61 gebruikers
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver
E91 330D - Daily Driver