slechte koude start en onregelmatig lopen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
RenéHofman

slechte koude start en onregelmatig lopen

Bericht door RenéHofman » 20 jun 2013, 21:10

Ik heb een probleem met m'n 320 i en ik/we weten niet meer hoe dat te verhelpen is.

Een paar maanden geleden ging het beruchte MM lampje branden tijdens een lange rit. De auto liep verder normaal en na overleg met de anwb ben ik verder gereden. Na het uitlzen thuis bleek dat de waardes van mn sondes voor de kat te hoge grenswaardes aangaven. Gereset en paar dagen later weer aan. Zo ging het door.

Uiteindelijk bleek een paar weken later mn luchtslang scheuren te hebben na de strenge vorst periode.
Deze is vervangen. Daarna heb ik mn cvv vervangen compleet met slangen.

M'n auto start goed maar daarna gaat het toerental als een jojo op en neer om vervolgens in de noodloop te gaan. waarbij rijden tijdens de eerste paar honderd meter bijna onmogelijk is en ik puur op de noodloop reed. Na een paar honderd meter was dat weg en ging rijden redelijk. Wel hikte de motor. Opnieuw laten uitlezen en weer lambdasonde melding en misfires van twee cilinders.

Gisteren zijn er twee nieuwe sondes in gezet. Daarna proefrit en de auto reed goed.
Vanmorgen bij het starten weer hetzelfde euvel...erg slecht lopen en alle 6 cilinders gaven een misfire.
Vanavond na een koude start loopt de motor redelijken wel beter maar het blok trilt nog steeds (licht) en ik heb het idee dat hij af en toe hikt.
De motor klinkt ook niet mooi en heb het idee dat ik geen voldoende vermogen krijg. Er komt geen extra ( blauwe) rook uit en ook het oliepeil ziet er goed uit.

LMM is vandaag ook schoon geblazen. Toen ik hem loskoppelde tijdens de koude loop sloeg de motor af.

Ter info: de bougies zijn 15.000 km geleden met de grote beurt vervangen

Heeft iemand een idee waar nu naar te zoeken of waaraan dit kan liggen?
E46 320i sedan
F21 118i

RenéHofman

Re: slechte koude start en onregelmatig lopen

Bericht door RenéHofman » 21 jun 2013, 20:33

Kan iemand me wat suggesties geven.
E46 320i sedan
F21 118i

dw70

Bericht door dw70 » 23 jun 2013, 21:17

- nokkenassensor (timing van de leg)
- voorverwarming lambda sondes laten checken.
- ALLE luchtslangen controleren inclusief inlaatspruitstuk pakking (valse lucht).

Werkt jouw 320i met een elektronisch gaspedaal voor zover je weet?

P.s.: een LMM nooit "droog- of schoonblazen". Dan maak je het niet schoner, maar vuiler. Perslucht bevat vocht en dat gaat met elektronica componenten echt niet samen. Vocht en stof samen is gewoon een puinhoop. Dit reinig je alleen met de hand en de juiste poetsdoeken die niet pluizen in combinatie met een elektro-reiniger. En dat is geen remmenreiniger. Dat is weer corrosief en tast kopersporen aan.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

amante

Bericht door amante » 24 jun 2013, 16:06

Hoi, ik heb het zelfde probleem gehad, bleek na veel zoeken toch gewoon de maf sensor te zijn. Probeer eens een koude start zonder de lmm te hebben aangesloten, bij mij liep de motor direct beter. Maf sensor vervangen, loopt weer als een zonnetje en trekt weer geweldig!

RenéHofman

Bericht door RenéHofman » 24 jun 2013, 16:50

Bedankt voor jullie reacties.

DW, die heeft idd een elektronisch gaspedaal.

Als ik m'n lmm afkoppel slaat de auto zelfs af.. Heb dit dit weekend geprobeerd even na de start.
Sloeg af..met connector aangekoppeld weer redelijk normaal.

Hij lijkt idd te laat in de timing te zitten soms. Luchtslangen nu schoongemaakt. Zat rotzooi in de slangen.
Raar omdat m'n cvv met slangen paar weken geleden vervangen zijn
E46 320i sedan
F21 118i

dw70

Bericht door dw70 » 24 jun 2013, 19:11

Rene,
Probeer via google wijzer te worden over het opnieuw "handmatig" calibreren van je gaspedaal. Dat
schijnt niet zo schokkend te zijn, maar ik weet alleen niet hoe. Zeker is dat jouw auto niet meer weet
wat stationair is als de lmm losgekoppeld wordt. Dat is vreemd te noemen. Een icv heb jij niet als je een elektronisch gadpedaal bezit. Die zou de stationaire loop moeten oplossen.

In die gevallen kan het zijn dat de elektronica van de leg is en je standen van het elektronisch gaspedaal niet meer ziet, of weet wat ermee te doen. Men koppelt dan de batterij af voor een uur en na heraansluiten haalt men de kalibreerprocedure uit. Daar moet je naar op zoek.

You never know!
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

dw70

Bericht door dw70 » 24 jun 2013, 22:03

Volgens mij heb jij zo'n elektronisch ding.

Dus wel met een icv. Je motor valt uit zonder lmm. Ergens werkt een bypass niet. Poetsen die handel! :)

RenéHofman

Bericht door RenéHofman » 26 jun 2013, 19:06

Bedankt dw70,

Dat gaspedaal herken ik zo (toch) niet.

M'n auto staat nu al n paar dagen bij de garage..hij zoekt (verder). Gelukkig wel in z'n r
Privé uurtjes zodat het te betalen blijft. Ik hoop mrg f vrijdag meer te weten.

Je hoort zsm!
E46 320i sedan
F21 118i

RenéHofman

Bericht door RenéHofman » 03 jul 2013, 16:43

Het probleem is eindelijk opgelost, met dank aan mijn (top) garage die de gehele motor stap voor stap geïnspecteerd en open gehad heeft.

Er zat een lek in n vacuümslang, een stang die over het blok loopt bleek op één van de drie bouten los te zitten waardoor hij wel vacuüm trok op snelheid maar niet bij stationair lopen etc.
En tot slot bleek toch ook m'n lmm toch aan t eind te zijn, dus die is vervangen.

En na al maanden gaat rijden met m'n bimmer als nooit eerder in 2 jaar rijden en blijft m'n motorlampje uit.

Service ten top, Richard bedankt, leve de echte monteur!

Wanneer jullie in de regio den haag/Westland een ouderwets goede garage zoeken die ook niet duur is..stuur me maar een PB!

DW70 en amante: bedankt voor jullie hulp en suggesties
E46 320i sedan
F21 118i

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”