S50B32 vraag

Specifieke vragen of gewoon praten over het E36 ///M3 model
Gebruikersavatar
BimmerBoy
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 jul 2013, 11:29
Locatie: Noord-Brabant

S50B32 vraag

Bericht door BimmerBoy » 29 jul 2013, 18:18

Heb sinds kort een s50b32 in men bezit.

nou is er een probleem met de bak... tenminste. vermoed ik
Soms schakelt hij perfect. echt als nieuw. en soms doet ie moeilijk bij de 1ste en Reverse. moet ik hem er letterlijk knarsend induwen.

wat zou dit euvel kunnen zijn?

mvg
320i coupe 92' = sold
530D Sedan 00' = sold
316i Sedan 94' = sold/scrapped
325i coupe 92' = sold
Current rides: M3 E36 3.2 Manual |318IS E36 Individual |325I Cabrio | 750IL E38

markm
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 jan 2008, 13:32

Re: S50B32 vraag

Bericht door markm » 31 jul 2013, 14:23

Heb ik ook.
Schijnt een meer voorkomend probleem te zijn.
de dealer zei bij mij ontluchten, ding is 2 keer ontlucht. dus dat kan het niet wezen.
Mn koppeling is 30.000 km geleden compleet vervangen incl drukgroep, dus dat kan het ook niet zijn.
de voorste koppellingcilinder is ook al vervangen. de achterste nog niet, die schijnt bij de bak te zitten hoorde ik, misschien dat dat het kan zijn. weet het niet.
Het gekke is dat het bij mij alleen voordoet wanneer de temperaturen hoog zijn. als het 18 gr buiten is en ik ga stampen met het ding heeft die nergens last van. is het buiten 27 gr. en ga een beetje stampen, gaat die soms moeilijk doen.

Het lijkt of de bak niet vrij komt wanneer je de koppeling intrapt, onder het koppelingspedaal zit een plastic schroefje, deze kun je eruitdraaien dan kan je koppelingspedaal net even iets dieper waardoor het misschien net beter gaat.
deze ligt dr bij mij ook al uit en heb het soms nog steeds.

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: S50B32 vraag

Bericht door dw70 » 31 jul 2013, 15:09

Wat ik in engelse fora lees: cilinder bij de bak lekt. En men wisselt alle
kunstofdelen uit die in de schakelmechanisme zitten. Raakt door speling de weg kwijt.

De koppeling zelf is het zeker niet.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

markm
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 jan 2008, 13:32

Re: S50B32 vraag

Bericht door markm » 31 jul 2013, 15:22

De kunststof delen in het schakelmechanisme vervangen heb ik ook over gelezen, ff zoeken waar dat was

markm
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 jan 2008, 13:32

Re: S50B32 vraag

Bericht door markm » 31 jul 2013, 15:35

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... &start=425

hier nog een heel verhaal over het slecht in 1 en achteruit gaan

markm
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 jan 2008, 13:32

Re: S50B32 vraag

Bericht door markm » 31 jul 2013, 15:40

hier nog iets over het koppelingspedaal

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... lit=hartge

Als je dr uit bent wat het probleem is geweest laat het ff weten

Gebruikersavatar
BimmerBoy
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 jul 2013, 11:29
Locatie: Noord-Brabant

Re: S50B32 vraag

Bericht door BimmerBoy » 31 jul 2013, 20:35

markm schreef:http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... &start=425

hier nog een heel verhaal over het slecht in 1 en achteruit gaan
ik ga dit eerst eens onder handen nemen.
klopt enigsinds wel. alleen had ik het bij koude motor ook. naarmate hij wat warmer werd schakelde hij weer soepeler.
heb der net nieuwe bakolie inzitten. nu maar eens remvloeistof vervangen /ontluchten etc.

kijken of dat helpt.

in ieder geval zeer bedankt voor de info! kan ik zeker wat mee:)
320i coupe 92' = sold
530D Sedan 00' = sold
316i Sedan 94' = sold/scrapped
325i coupe 92' = sold
Current rides: M3 E36 3.2 Manual |318IS E36 Individual |325I Cabrio | 750IL E38

Gebruikersavatar
BimmerBoy
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 jul 2013, 11:29
Locatie: Noord-Brabant

Re: S50B32 vraag

Bericht door BimmerBoy » 02 okt 2013, 10:26

markm schreef:Heb ik ook.
Schijnt een meer voorkomend probleem te zijn.
de dealer zei bij mij ontluchten, ding is 2 keer ontlucht. dus dat kan het niet wezen.
Mn koppeling is 30.000 km geleden compleet vervangen incl drukgroep, dus dat kan het ook niet zijn.
de voorste koppellingcilinder is ook al vervangen. de achterste nog niet, die schijnt bij de bak te zitten hoorde ik, misschien dat dat het kan zijn. weet het niet.
Het gekke is dat het bij mij alleen voordoet wanneer de temperaturen hoog zijn. als het 18 gr buiten is en ik ga stampen met het ding heeft die nergens last van. is het buiten 27 gr. en ga een beetje stampen, gaat die soms moeilijk doen.

Het lijkt of de bak niet vrij komt wanneer je de koppeling intrapt, onder het koppelingspedaal zit een plastic schroefje, deze kun je eruitdraaien dan kan je koppelingspedaal net even iets dieper waardoor het misschien net beter gaat.
deze ligt dr bij mij ook al uit en heb het soms nog steeds.
heb gisteren het systeem van nieuwe olie voorzien en het cylindertje onderin vervangen.

Afbeelding


Afbeelding

probleem blijft zich voordoen, motor ontkoppeld niet helemaal. denk toch maar de hoofdcylinder vervangen. enkel, als die zou lekken zou ik toch ook geen remdruk moeten hebben?
320i coupe 92' = sold
530D Sedan 00' = sold
316i Sedan 94' = sold/scrapped
325i coupe 92' = sold
Current rides: M3 E36 3.2 Manual |318IS E36 Individual |325I Cabrio | 750IL E38

markm
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 jan 2008, 13:32

Re: S50B32 vraag

Bericht door markm » 04 okt 2013, 14:55

Het probleem schijnt een lekkende afdichting te zijn in de hoofdkoppelingcilinder.
Heb alleen geen idee wat de kosten hiervan moeten bedragen. Mijn m3 gaat volgende week voor onderhoud naar bas roos. Daarna gaat die de winterslaap in. Zal het er wel met hem over hebben en vragen wat die denkt dat dat gaat kosten.

Gebruikersavatar
BimmerBoy
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 jul 2013, 11:29
Locatie: Noord-Brabant

Re: S50B32 vraag

Bericht door BimmerBoy » 04 okt 2013, 15:04

markm schreef:Het probleem schijnt een lekkende afdichting te zijn in de hoofdkoppelingcilinder.
Heb alleen geen idee wat de kosten hiervan moeten bedragen. Mijn m3 gaat volgende week voor onderhoud naar bas roos. Daarna gaat die de winterslaap in. Zal het er wel met hem over hebben en vragen wat die denkt dat dat gaat kosten.
die cylinders vallen opzich wel mee, circa 80 euro.
mijne gaat ook per 1 nov in winterslaap. denk dat het pas volgend jaar iets word. ga der in iedergeval een bestellen, na je alles hebt vervangen hebt weet je uiteraard wel wat je hebt.
320i coupe 92' = sold
530D Sedan 00' = sold
316i Sedan 94' = sold/scrapped
325i coupe 92' = sold
Current rides: M3 E36 3.2 Manual |318IS E36 Individual |325I Cabrio | 750IL E38

markm
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 jan 2008, 13:32

Re: S50B32 vraag

Bericht door markm » 11 okt 2013, 14:29

Mn m3 is vandaag geweest bij bas roos.
Weer voorzien van nieuwe olie en oliefilter.
Nog over de niet vrij komende versnellingsbak gehad. Ik had al mn onderhoudpapieren bij me.
Ik dacht dat ik de hulpkoppelingcilinder ooit vervangen had. Maar dat bleek de hoofkoppelingcilinder te zijn.
Het is een veel voorkomend iets bij de e36 m3 zegt die.
Hij heeft nu bij mij de hulpkoppelincilinder vervangen door die van een 325 die heeft een andere diameter dan die van een m3. Waardoor de slag wat groter word. En inderdaad de slag iets groter en het pedaal gaat iets zwaarder. Voorlopig ben ik tevreden dr over. Maar kan volgend jaar pas echt wat zeggen dr over aangezien het probleem zich bijmij juist voordoet bij warm weer. Maar ik merk wel verschil.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) ///M3”