trillen en schudden bij stationair loop

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
philippehopman
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2013, 18:20

trillen en schudden bij stationair loop

Bericht door philippehopman » 30 sep 2013, 19:14

Hallo Mensen,

Ik ben al door de zoekfunctie aan t struinen geweest, maar mijn auto 525 d 2001 heeft het volgende probleem:

Bij stationair toerental loopt de auto te bonken alsof hij op 5 cilinders loopt, soms is dit maar heel gering, soms zo erg dat zelfs mijn zus zegt :``hee hij trilt'''

en soms is het dan ook ineens weg, vooral bij warme motor was t weg.

Nu wordt het erger, hij doet t vrijwel altijd. Bij het rijden is er weinig tot niets van te merken, soms wel een klein beetje bij 1500 toeren sukkelen met 50 km per uur.

Je zou zeggen: injectoren.

Nu ben ik hier al een verhaal tegen gekomen van iemand die dat ook had met zn 530d. Ik heb hierna ook alle stekkers losgehad 1 voor 1 en kijken of het misschien erger werd.

niets aan te merken, bij de garage hier uit laten lezen (simpele tester) en geen storingen opgeslagen, er branden ook geen lampjes.

Wel vertelde ze me een verhaal dat er schijnbaar 6 kleppen in het inlaatspruitstuk zitten, niet zozeer een gasklephuis voor zover ik het begrijp maar meer om het inlaat traject te varieren. 6 kleppen die synchroon bediend worden. Hier wil er wel iets afbreken de motor in, of vuil of iets dergelijks er tussen.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Ik ga morgen de handel open halen en kijken hoe het eruit ziet.

En dan gelijk ook ff de gloeistiften nakijken werd me verteld.

Alvast bedankt!

philippehopman
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2013, 18:20

Re: trillen en schudden bij stationair loop

Bericht door philippehopman » 03 okt 2013, 17:55

Alles zit weer dicht!

De kleppen waren zo vet als spek, ik terug naar de garage: ``jah daar ligt t aan'' je kan ze ook loskoppelen dan loopt de motor veel beter en ben je ook van t probleem af''

Kleppen losgemaakt van het vaccuum mechanisme alls weer dichtgebouwd.

Starten: geen verschil te merken! wat kan dit nou zijn!

Ik ga er morgenvroeg maar mee verder

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: trillen en schudden bij stationair loop

Bericht door Patrickk » 03 okt 2013, 18:10

Die klepjes zijn de swilflaps. Als je daar op zoekt vind je genoeg (ellende).
Deze willen wel eens afbreken en dan is het vaak exit.
Wat heb je losgekoppeld?
Heb je de EGR ook als nagekeken? Blijt deze niet open staan door de vervuiling?
Brandstof filter al eens vervangen?

Als de inlaat er af is kan je wel makkelijk de gloeistiften vervangen.
Gloeistiften werken alleen bij het starten en daarna niet meer.

Hier wat leesvoer daarover: viewtopic.php?f=34&t=3586&hilit=wel+en+wee

Succes.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

philippehopman
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2013, 18:20

Re: trillen en schudden bij stationair loop

Bericht door philippehopman » 23 dec 2013, 20:39

Ik kreeg een PB hierop, probeer nog te reageren!

Ik heb het brandstof filter vervangen (1 maand terug) korte stukken vermeden, en forte erin gehad 2x.

Niets geholpen, diagnose laten stellen bij diesel specialist, de middelste 2 injectoren wijken af met waardes,

Injectoren eruit laten halen, op cilinder 4 supervast, heeft langs het brandplaatje gelekt.

injecotren laten testen, cil 4 afkeur omdat hij onderaan 4 kant geworden zou zijn door lekkage, en een andere cilinder, was niet meer te zien welke precies maar igg de openingsdruk te hoog.

2 andere injectoren gekocht en die moeten er nu in!

wordt vervolgd

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”