320d 2004 startproblemen (toch niet de opvoerpomp)
- Simpele Ziel
320d 2004 startproblemen (toch niet de opvoerpomp)
Heren,
Sinds 2 dagen wil mijn motor soms niet meer starten.
Het is een 320d van 7-2004.
De startmotor draait zonder problemen, voorgloei lampje gaat ook net uitjes uit en ik krijg ook geen foutcode.
Anwb is erbij geweest maar toen startte hij natuurlijk probleemloos.
Ik hoor de pomp onder de motorkap lopen en na heel veel proberen start hij weer probleemloos.
ANWB vermoedde de diesel opvoerpomp. Is dit plausibel?
Sinds 2 dagen wil mijn motor soms niet meer starten.
Het is een 320d van 7-2004.
De startmotor draait zonder problemen, voorgloei lampje gaat ook net uitjes uit en ik krijg ook geen foutcode.
Anwb is erbij geweest maar toen startte hij natuurlijk probleemloos.
Ik hoor de pomp onder de motorkap lopen en na heel veel proberen start hij weer probleemloos.
ANWB vermoedde de diesel opvoerpomp. Is dit plausibel?
Laatst gewijzigd door Simpele Ziel op 11 jan 2014, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 320d 2004 startproblemen (opvoerpomp?)
Zeker en met name het relais er van is een goede verdachte
- Simpele Ziel
Het probleem is 2X voorgekomen, beide keren kon ik na een
tijdje gewoon weer starten.
Ik heb wat gegoogeld en ik vermoed een probleem met het relais.
Als het de pomp is had ik wel wat meer verwacht zoals bijv. vermogensverlies.
Mijn garage vermoed ook de pomp of een injector die open blijft staan. Injector zou natuurlijk kunnen maar deze zijn ong. 1 jaar geleden getest en schoon gemaakt.
Voordat ik lukraak grof geld ga uitgeven wil ik het relais wisselen.
Zit deze in het dashboardkastje?
tijdje gewoon weer starten.
Ik heb wat gegoogeld en ik vermoed een probleem met het relais.
Als het de pomp is had ik wel wat meer verwacht zoals bijv. vermogensverlies.
Mijn garage vermoed ook de pomp of een injector die open blijft staan. Injector zou natuurlijk kunnen maar deze zijn ong. 1 jaar geleden getest en schoon gemaakt.
Voordat ik lukraak grof geld ga uitgeven wil ik het relais wisselen.
Zit deze in het dashboardkastje?
- Simpele Ziel
Re: 320d 2004 startproblemen (toch niet de opvoerpomp)
Gisterenavond reed ik op de a12 en ging plots het voorgloei lampje branden.
Gelijktijdig viel de motoruit en deze viel ook niet meer te starten.
ANWB er voor de 3e keer bij en nu viel er dus wat te onderzoeken.
Beide pompen in de tank werken, aftanken hielp dus ook niet.
De commomrail pomp krijgt 5v, dit zou omhoog moeten lopen tijdens het starten maar blijft op 5v schommelen.
Als ik remmenreiniger in de inlaat spuit loopt hij wel maar valt ook gelijk weer uit.
Ik heb gezocht naar een relais, maar kin onder de kap en in het dashboardkastje niets vinden.
Betekent dit dan echt het einde van mijn commomrail pomp?
Gelijktijdig viel de motoruit en deze viel ook niet meer te starten.
ANWB er voor de 3e keer bij en nu viel er dus wat te onderzoeken.
Beide pompen in de tank werken, aftanken hielp dus ook niet.
De commomrail pomp krijgt 5v, dit zou omhoog moeten lopen tijdens het starten maar blijft op 5v schommelen.
Als ik remmenreiniger in de inlaat spuit loopt hij wel maar valt ook gelijk weer uit.
Ik heb gezocht naar een relais, maar kin onder de kap en in het dashboardkastje niets vinden.
Betekent dit dan echt het einde van mijn commomrail pomp?
Uitlezen, maar waarschijnlijk wel.
Mocht het zo zijn heb je 3 opties.
1. Electronica laten repareren.
2. Revisie pomp erin.
3. Nieuwe pomp erin.
Ikzelf heb optie 1 gedaan, werkte een half jaartje toen ging de pomp intern naar de klote. Optie 3 is veel te duur, beter breng je hem gelijk dan naar de sloop. Optie 2 is de beste keus.
Succes.
Sven.
Mocht het zo zijn heb je 3 opties.
1. Electronica laten repareren.
2. Revisie pomp erin.
3. Nieuwe pomp erin.
Ikzelf heb optie 1 gedaan, werkte een half jaartje toen ging de pomp intern naar de klote. Optie 3 is veel te duur, beter breng je hem gelijk dan naar de sloop. Optie 2 is de beste keus.
Succes.
Sven.
Omdat het af en toe optreed zou ik eerst het elektronische deel laten controleren. Een commonrail pomp valt uit zichzelf niet af en toe uit.
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn 150 Kw 330d, deze startte af en toe niet, maar na de sleutel tig keer omgedraait te hebben (contact uit /aan) startte de auto ineens en als ie dan liep kon ik rijden tot de tank leeg was maar uitvallen deed hij niet.
Uiteindelijk heb ik het brandstofpomprelais gewisseld met die van de interieurventilator en is het probleem opgelost. Het brandstofpomp relais zit achter je dashbordkast en is de 2e van links van het rijtje van 4.
Het relais was niet stuk, maar had een contact storing in zijn sokkel, want mijn ventilator doet het ook nog probleemloos.
Als het aan je commonrail(hogedruk) pomp ligt zou het de electronica die daar omheen zit kunnen zijn, ik heb eens gelezen dat de solderingen kunnen loslaten door de vele heatcycles die deze pomp te verduren krijgt.
Uiteindelijk heb ik het brandstofpomprelais gewisseld met die van de interieurventilator en is het probleem opgelost. Het brandstofpomp relais zit achter je dashbordkast en is de 2e van links van het rijtje van 4.
Het relais was niet stuk, maar had een contact storing in zijn sokkel, want mijn ventilator doet het ook nog probleemloos.
Als het aan je commonrail(hogedruk) pomp ligt zou het de electronica die daar omheen zit kunnen zijn, ik heb eens gelezen dat de solderingen kunnen loslaten door de vele heatcycles die deze pomp te verduren krijgt.
- Simpele Ziel
Bedankt voor de tips.
Inmiddels staat de auto nu al een week bij de garage omdat
alles wat ik er zelf aan kan doen nu wel gedaan heb.
Ik kon geen relais, alleen een rijtje zekeringen vinden.
Eerste vermoede was een kapotte nokkenas sensor.
Bijkomend: geen van mijn gloeispiralen zou werken.
Een dag later kwam het nieuws dat het dit wsk niet is.
Nu weten ze het probleem, de voorpomp(wtf?) krijgt geen stroom... Maar soms ook weer wel.
Ik hou jullie op de hoogte!
Inmiddels staat de auto nu al een week bij de garage omdat
alles wat ik er zelf aan kan doen nu wel gedaan heb.
Ik kon geen relais, alleen een rijtje zekeringen vinden.
Eerste vermoede was een kapotte nokkenas sensor.
Bijkomend: geen van mijn gloeispiralen zou werken.
Een dag later kwam het nieuws dat het dit wsk niet is.
Nu weten ze het probleem, de voorpomp(wtf?) krijgt geen stroom... Maar soms ook weer wel.
Ik hou jullie op de hoogte!
Opvoerpomp is de pomp onder je stoel, waarschijnlijk toch het relais (als het de zekering niet is).
Dit is exact het probleem dat ik ook had.
Dit is exact het probleem dat ik ook had.
Om bij het relais te komen moet je je dashbordkast uitbouwen, zijn maar paar schroefjes. Daarachter beetje bovenin zit een sooft wit blok met een centrale moer die je kunt lossen en dan kan het relaispakket naar voren/beneden getrokken worden. 2e relais van links wisselen met de derde (=dezelfde type). Daarna weer terug bouwen.
Altijd leuk om gelijk te krijgenNiels schreef:Zeker en met name het relais er van is een goede verdachte
- Simpele Ziel
Nou, de bimmer is weer thuis.
Schade:
Alles doorgemeten, alle drukken gecontroleerd en het bleek dat de voorpomp niet aangestuurd wordt.
Gloeirelais en spiralen waren stuk, kortsluiting.
Nokkenassensor viel af en toe weg, ook vervangen.
Het zou nu over moeten zijn, ik hoop het.
ik heb de auto nu precies 3 maanden en 2000km...
Daar had ik geen diesel voor gekocht.
Schade:
Alles doorgemeten, alle drukken gecontroleerd en het bleek dat de voorpomp niet aangestuurd wordt.
Gloeirelais en spiralen waren stuk, kortsluiting.
Nokkenassensor viel af en toe weg, ook vervangen.
Het zou nu over moeten zijn, ik hoop het.
ik heb de auto nu precies 3 maanden en 2000km...
Daar had ik geen diesel voor gekocht.
Hebben ze het relais ook gecontroleerd, want dat is het meest waarschijnlijk voor het uitvallen van je opvoerpomp ?
Of het opgelost is zal de tijd leren......
Of het opgelost is zal de tijd leren......
- largeproject
- Contacteer:
Als je auto niet meer wilt aanslaan dan is vaak de elektronica van de brandstof pomp stuk, een klacht die veel voor komt vanaf km stand 180000.
Bij men heb ik toen gekozen voor electronics te laten vervangen, auto heeft daar 2 jaar op gelopen, toen heb ik hem door verkocht.
Om te testen of het idd die pomp is zou je een start pilot in de luchtinlaat kunnen spuiten, dan slaat ie ff en paar seconden aan.
Maar bij deze stopt de auto ermee en is niet meer aan te krijgen en niet dan wel en dan niet.
Bij men heb ik toen gekozen voor electronics te laten vervangen, auto heeft daar 2 jaar op gelopen, toen heb ik hem door verkocht.
Om te testen of het idd die pomp is zou je een start pilot in de luchtinlaat kunnen spuiten, dan slaat ie ff en paar seconden aan.
Maar bij deze stopt de auto ermee en is niet meer aan te krijgen en niet dan wel en dan niet.
Jij bedoelt de hogedrukpomp van een PFL 320D denk ik? Die gaan vaak idd tegen de 2 ton kapot.largeproject schreef:Als je auto niet meer wilt aanslaan dan is vaak de elektronica van de brandstof pomp stuk, een klacht die veel voor komt vanaf km stand 180000.
Het relais wat de pomp aanstuurt van een FL 320D gaat wel iets langer mee, in mijn geval 275.000km