Vragen, vragen, vragen! (kleur, navi, telefoon, sleutel...)

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
iBorisch

Vragen, vragen, vragen! (kleur, navi, telefoon, sleutel...)

Bericht door iBorisch » 27 dec 2013, 10:05

Beste forummers,

Inmiddels een aantal dagen in het bezit van mijn 523i en ik ben voorlopig zeer tevreden. Echter blijven er nog wel een aantal vragen... Ik snap dat jullie misschien niet alle antwoorden weten, maar met antwoorden per bepaalde vragen ben ik ook al erg blij!

1. De kleur op het kentekenbewijs is "zwart", de afleverkleur is volgens BMW "carbonschwartz metallic", in mijn ogen is de auto echter meer "donkerblauw"...? Moet ik me zorgen maken?

2. Als ik de optielijst bekijkt, dan zie ik "Voorbereid. mobiele telefoon m Bluetooth", maar in iDrive lijk ik dat niet vrij te kunnen schakelen? Iemand tips hoe dit werkt, want ik wil echt wel kunnen bellen in de auto. (Op internet vind ik verschillende bedrijven die hiervoor kastjes van BMW of Dension inbouwen, maar zit er dan wel standaard een microfoon in de auto?)

3. De auto heeft een navi-professional aan boord, groot scherm, 2 sleuven voor discs, maar dit systeem vind ik niet terug in de optielijst? Is het wel origineel af-fabriek? Alles lijkt goed te werken, ik krijg alleen de gesproken navigatie niet aan. Alles uit het instructieboekje heb ik geprobeerd. (Aanzetten via talen, alleen harder te zetten op het moment dat er gesproken wordt.)

4. Ook zit in de BMW-map een boek voor iPod-interface. Hiervoor zit ook een kabel in het dashboardkastje. Heeft dat misschien te maken met vraag 3? Kan dit later zijn ingebouwd?

5. Bij aflevering heb ik de 2 sleutels gekregen, maar niet het portomonnee-sleuteltje, dat is natuurlijk een onprettig idee. Kan de BMW-dealer dat sleuteltje ook blokkeren? (Ik ga vandaag even met de autohandelaar bellen of hij nog aan dit sleuteltje kan komen.)

6. De instaplijsten zijn niet mooi meer, deze wil ik graag vervangen. Zijn de oude makkelijk los te halen? Hoe zitten deze vast? (Met dubbelzijdige plak-iets, of met klemmetjes?)

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Afbeelding

Afbeelding

Jeremy

Re: Vragen, vragen, vragen! (kleur, navi, telefoon, sleutel.

Bericht door Jeremy » 27 dec 2013, 10:14

Als eerste, mooie wagen! Als tweede, ik heb alleen ervaring met de E46 dus het is hoogstwaarschijnlijk dat jou E60 een stuk geraffineerder is dan mijn wagen en allicht een stuk beter/anders werkt. Toch hoop ik dat je wat aan mijn antwoorden hebt.

1.) Carbonschwarz is inderdaad een donkerblauwe kleur met metallic. In de verte en op foto's lijkt deze zwart, kom je echter dichtbij en met eventueel wat licht is het een hele donkere blauwe kleur. Dit is dus zoals het hoort en in mijn ogen één van de mooiste kleuren die je kan hebben op een BMW. :)

3/4.) iPod interface inbouw kan inderdaad achteraf gedaan zijn. Ik heb ook een OEM navigatie in mijn E46, weliswaar later ingebouwd en dus ook niet op de optielijst, met een Dension Bluetooth interface. Deze interface is, wanneer het boekje niet origineel van BMW is, dus later ingebouwd en zou kunnen betekenen dat de navigatie zelf ook latererin is gezet. Ik neem aan dat je de "bobbel" in het dashboard hebt waar je scherm in zit? Wanneer deze goed werkt is er niks aan de hand, maar het volume zou je gewoon in moeten kunnen stellen. De radio en de iPod interface werken verder wel goed?

5.) Bij de E46 is het plastic sleuteltje alleen om de auto open te maken. Voor zover ik weet zal je hem niet lekker kunnen starten met dit sleuteltje en dient dit echt alleen voor nood. Ik zou nog even naar de handelaar gaan, kijken of die hem heeft en eventueel contact opnemen met de vorige eigenaar. Het plastic sleuteltje zal je niet kunnen blokkeren, maar de metalen sleutel wel denk ik.

tikkie

Bericht door tikkie » 27 dec 2013, 10:18

1. No worries. De RDW kent alleen maar zwart/blauw/groen et cetera. Carbonschwarz komt genoeg in de buurt. Als je nog steeds twijfelt, kijk eens onder de motorkap.
2.Voorbereid=voorbereid, dat moet gewoon werken. Ook microfoon. Zo niet, meteen terug ervan uitgaande dat je die Bovag garantie hebt..
3.Heb je naar het icoon gekeken links in het scherm van de navi, daar kun je de stem aan/uit zetten. Als dat niet werkt, zie 2.
4. Dat kan, maar waarschijnlijker is het dat die er bij aflevering in zat, vandaar ook dat boekje. Ik heb ook een Ipod interface, stond evenmin in mijn optielijst.
5. Wat is het portemonnee sleuteltje? Los daarvan, volgens mij kun je niet één sleutel uit een serie laten blokkeren.
6. Nooit gedaan, maar op het forum hier lees ik dat dit eenvoudig is, ik vermoed klik systeem.

Succes!
BMW E61 530i 2007 (LCI)

iBorisch

Bericht door iBorisch » 27 dec 2013, 10:24

Kijk, wat een enthousiasme, meteen even weer op inhaken...

2. Tja, Bovag-garantie, dat heb ik nou net even lekker laten liggen... Mijn garagehouder had de auto helemaal bekeken, dus ik heb de gok genomen. Maar volgens jullie insinueert de optielijst dat het erin zou zitten, af-fabriek?

3. Ja, icoon is aan, talen-menu is aan, maar geen geluid...

4. iPod interface nog niet geprobeerd, mijn iPod ligt op mijn werk en mijn iPhone heeft een andere aansluiting.

tom_il

Bericht door tom_il » 27 dec 2013, 10:43

Kan het niet zo duidelijk zien, maar hij lijkt Xenon's te hebben. Staat ook niet op de optielijst.
Heb je wel de juiste vin-nummer genomen bij het opvragen van de lijst ?
525d E61 2007 pre-LCI

iBorisch

Bericht door iBorisch » 27 dec 2013, 11:10

De Xenon is inderdaad helaas van later, maar is verder wel prima. (Daar heeft iemand een hoop spaargeld ingestopt.

DennieV

Bericht door DennieV » 27 dec 2013, 11:47

Het groot beeld navi lijkt mij wel standaard,ik zie in de optielijst namelijk code 'S698a' met als tekt 'areacode 2 voor dvd'.
Daar is de 2e sleuf voor en hoort het grote 'dubbele' navischerm bij.
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau

Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber

Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203

DennieV

Bericht door DennieV » 27 dec 2013, 11:49

Het groot beeld navi lijkt mij wel standaard,ik zie in de optielijst namelijk code 'S698a' met als tekt 'areacode 2 voor dvd'.
Daar is de 2e sleuf voor en hoort het grote 'dubbele' navischerm bij.

Edit; Wat een mooie complete 5 trouwens!
Ik hoop eenzelfde te vinden binnen aanzienlijke tijd :ja:
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau

Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber

Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203

tom_il

Bericht door tom_il » 27 dec 2013, 11:51

Grote scherm is optie S609A NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL
525d E61 2007 pre-LCI

iBorisch

Bericht door iBorisch » 27 dec 2013, 13:53

Ik zit dit als ik de bluetooth wil aanzetten. Aanklikken kan alleen niet...?

Afbeelding

vijfje

Bericht door vijfje » 27 dec 2013, 14:28

Als je deze niet kan aanklikken is de bluetooth module kapot. Had precies hetzelfde. Dit geeft een foutmelding die je kan laten uitlezen. Vervangen door dealer kost een paar honderd euro...
G31 540ix & E89 28i & i4 35

tikkie

Bericht door tikkie » 27 dec 2013, 16:38

Misschien toch nog eens informeren bij die garagehouder die de auto "helemaal had bekeken" ...
BMW E61 530i 2007 (LCI)

iBorisch

Bericht door iBorisch » 27 dec 2013, 23:33

Nee, mijn garagehouder treft geen blaam. Die heeft puur naar de technische staat gekeken. Ik mag van hem niet verwachten dat ie alle bmw-systemen kent.

Kan de kapotte bluetoothmodule ook de reden zijn dat het geluid van de navi niet werkt?

Vanmiddag even gebeld met de autohandelaar, die heeft weer contact gezocht met de vorige eigenaar. Die beweerde dat zijn radio ooit stoorde en dat er via de "mos" iets is doorgelust en dat daarom de bluemodule is uitschakelt. Het zegt mij niets. Maar kan zoiets het geval zijn? Vast wel iemand hier die dat wat zegt, toch?

a90

Bericht door a90 » 28 dec 2013, 00:02

Volgens mij was er ergens anders nog een BT instelling die eerst aangezet moest worden ?
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r

Mooggie

Bericht door Mooggie » 28 dec 2013, 14:00

iBorisch schreef: Die beweerde dat zijn radio ooit stoorde en dat er via de "mos" iets is doorgelust en dat daarom de bluemodule is uitschakelt. Het zegt mij niets. Maar kan zoiets het geval zijn? Vast wel iemand hier die dat wat zegt, toch?
Is in dit topic wat over te lezen:

viewtopic.php?f=123&t=19799

Het is alleen de vraag of je BT module alleen is uitgeschakeld of wellicht gewoon kapot is, heb de mijne (ook uit 2005) namelijk ook al en keer moeten vervangen.
Laatst gewijzigd door Mooggie op 28 dec 2013, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”