Waterschade E92, wat nu?
-
Waterschade E92, wat nu?
Mijn 320i automaat coupe Model 2011 is deze week te water geraakt. De neus en motorkap lag volledig onder water, de achterkant tot 10cm boven de parkeersensoren ongeveer. Binnen is er nog water tot de dorpel/zitvlak voorstoelen. (Misschien was er binnen iets meer water, maar nadat de Berger de deur opende is er wat uitgelopen). Stuurhoogte en dashboardkastje/ versnellingspook zien er droog uit. De auto lag ruim een uur in het water.
1 Is het mogelijk om de auto te repareren/drogen? Of is de motor en alles onder de kap aan vervanging toe?
2 kan er water vanuit de voorkant naar binnen/interieur komen, of is het helemaal dicht? (Of via airco?)
3 hoe zit het met remschijven/blokken/uitlaat enz?
4 lopen er kabels op de bodem van het interieur of via het dak? Zit er belangrijke electronica of apparatuur onder de ondergelopen voorstoelen?
5 zijuit is kapot door lifehammer, kan er water in het mechanisme door regenval na de berging?
Ik heb zelf weinig verstand van auto's zoals je leest. Misschien dat iemand een paar antwoorden heeft...
1 Is het mogelijk om de auto te repareren/drogen? Of is de motor en alles onder de kap aan vervanging toe?
2 kan er water vanuit de voorkant naar binnen/interieur komen, of is het helemaal dicht? (Of via airco?)
3 hoe zit het met remschijven/blokken/uitlaat enz?
4 lopen er kabels op de bodem van het interieur of via het dak? Zit er belangrijke electronica of apparatuur onder de ondergelopen voorstoelen?
5 zijuit is kapot door lifehammer, kan er water in het mechanisme door regenval na de berging?
Ik heb zelf weinig verstand van auto's zoals je leest. Misschien dat iemand een paar antwoorden heeft...
-
- Contacteer:
Re: Waterschade E92, wat nu?
Ik vrees voor je dat de auto niet meer te repareren is. Waarschijnlijk is de computer van de motor kapot. Als verder nog wat bekabeling nat geworden is, is dit waarschijnlijk het einde. Remmen etc moeten hier wel tegen kunnen. Elektronische systemen, kunnen dat niet.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
v.w.b. de ECU (computer van de motor):
http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f12 ... s-t132045/
Echter vrees ik wel dat alle andere elektronische systemen ook gesneuveld zijn, dus dat wordt opnieuw bekabelen...geen idee of dat realistisch is bij een 2-3 jaar oude 3 serie...
http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f12 ... s-t132045/
Echter vrees ik wel dat alle andere elektronische systemen ook gesneuveld zijn, dus dat wordt opnieuw bekabelen...geen idee of dat realistisch is bij een 2-3 jaar oude 3 serie...
-
Zit de ecu onder de motorkap of binnen in de auto? Is de bekabeling onder de motorkap niet waterdicht, als het wegdek nat is komt er toch ook water van onder?
dat is waarschijnlijk 'spatwaterdicht' maar niet geschikt om een duik te nemen ( als ik naar de elektronica in mijn e46 kijk )Louis320e92 schreef:Zit de ecu onder de motorkap of binnen in de auto? Is de bekabeling onder de motorkap niet waterdicht, als het wegdek nat is komt er toch ook water van onder?
E46 320D sedan
E36 328I cabrio
-
Als hij met de motorkap onder water gelegen heeft kun je er ook wel vanuit gaan dat het blok vol water staat.
Maar dan vraag ik me af hoe je verzekerd bent. Bij een 2011 coupe ga ik er vanuit dat je gewoon allrisk verzekerd bent. Waterschade is meestal zwaar genoeg om het total loss te krijgen.
Dus dat wordt gewoon uitgekeerd
Mocht iemand het bedenken zo'n auto op te lappen, dan moeten er heel veel elektronische componenten vervangen worden. Anders heb je er over een tijdje alsnog lol van in de vorm van storingen.
Een auto is tenslotte bedoeld om boven water te blijven en niet erin, je kunt stellen dat de onderkant wel waterdicht moet zijn. Maar spatwater is heel wat anders dan onder water
Maar dan vraag ik me af hoe je verzekerd bent. Bij een 2011 coupe ga ik er vanuit dat je gewoon allrisk verzekerd bent. Waterschade is meestal zwaar genoeg om het total loss te krijgen.
Dus dat wordt gewoon uitgekeerd
Mocht iemand het bedenken zo'n auto op te lappen, dan moeten er heel veel elektronische componenten vervangen worden. Anders heb je er over een tijdje alsnog lol van in de vorm van storingen.
Een auto is tenslotte bedoeld om boven water te blijven en niet erin, je kunt stellen dat de onderkant wel waterdicht moet zijn. Maar spatwater is heel wat anders dan onder water
- largeproject
- Contacteer:
Een verzekering zal het TT verklaren zeker met alle veiligheid systemen die in een auto zitten.
Deze moeten 100% goed blijven werken en dat is niet te garanderen als het onder water heeft gestaan.
Daarbij wil je ook niet hebben dat tijdens het rijden plotseling een airbag ontploft omdat door corrosie de stuurunit een fout melding geeft.
2) Kan via de rubbers van bv de koppeling, remmen, door voor rubbers van de stroom kabels die van onder de motorkap naar binnen lopen, kachel unit.
3) Uitlaat en remmen plus blokken maakt nix uit, tijdens een regen bui worden ze ook nat en water in de uitlaat is ook geen probleem.
4)Overal lopen kabels,maar de meeste langs de dorpels aan beide kanten, onder de stoelen zitten de stuur unit van bv elektrische stoel verstelling of stoelverwarming.
5)In de deur stroomt tijdens een regenbui ook altijd water, dus das geen probleem, dat kan wel wat water hebben.
Deze moeten 100% goed blijven werken en dat is niet te garanderen als het onder water heeft gestaan.
Daarbij wil je ook niet hebben dat tijdens het rijden plotseling een airbag ontploft omdat door corrosie de stuurunit een fout melding geeft.
2) Kan via de rubbers van bv de koppeling, remmen, door voor rubbers van de stroom kabels die van onder de motorkap naar binnen lopen, kachel unit.
3) Uitlaat en remmen plus blokken maakt nix uit, tijdens een regen bui worden ze ook nat en water in de uitlaat is ook geen probleem.
4)Overal lopen kabels,maar de meeste langs de dorpels aan beide kanten, onder de stoelen zitten de stuur unit van bv elektrische stoel verstelling of stoelverwarming.
5)In de deur stroomt tijdens een regenbui ook altijd water, dus das geen probleem, dat kan wel wat water hebben.
-
Hij staat bij een bergingsbedrijf nu. Deze week zal iemand vd verzekering wel langsgaan, dan hoor ik wel wat ze zeggen en laat het wel weten!
Bedankt voor de info!
Bedankt voor de info!
Is de auto met draaiende motor te water geraakt? Anders is de kans op waterslag ook groot en dan kan de motor zeker uit elkaar........
Mag ik vragen hoe dit gebeurd is?
Mag ik vragen hoe dit gebeurd is?
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Ik hoop voor je dat hij goed verzekerd is en dan total loss verklaard wordt.
Dit gaat nooit meer een probleemloze auto worden !!
Dit gaat nooit meer een probleemloze auto worden !!
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
-
Ik hoop voor je dat hij total loss verklaard wordt....als je op kort termijn geen problemen krijgt dan komen ze later zeker wel!
- largeproject
- Contacteer:
Word ten aller tijden een TT, der is geen verzekering die het risico durft te nemen met water in de electronica.
Ik neem aan dat je all risk verzekert bent?
Ik neem aan dat je all risk verzekert bent?
Toevallig heeft 1 van onze medewerkers heel lang geleden een soortgelijk ongeluk gehad met zijn DAF. Was alhier in de buitenhaven gereden, gelukkig is hij eruit gehaald door een omstander, maar de auto was daarna 1 groot probleem verhaal. Nadat de auto gedroogd en helemaal nagekeken was is er daarna van alles gebeurd, olie verlies, zomaar spontaan afslaan tijdens het rijden. Wat bleek, er zaten ook haarscheurtjes in het blok door het plotselinge afkoelen. Uiteindelijk is alles wel goedgekomen (andere auto), maar het heeft hem toch veel ellende en geld gekost.
Nee, een auto die kopje onder geweest is kun je maar beter niet meer laten maken.
Nee, een auto die kopje onder geweest is kun je maar beter niet meer laten maken.