ik heb een Azev breedset
8.5 J breed met bandenmaat 215/35/18
10 J breed met bandenmaat 225/40/18
Wat is de beste bandenspanning die ik kan toepassen ?
Ik gebruik de auto dagelijks.
Dacht zelf aan voorbanden 2.3 bar , achter 2.6 bar.
Vanwege toch getrokken banden.
alvast bedankt
Bandenspanning voor Azev Breedset , bmw e36 328
Re: Bandenspanning voor Azev Breedset , bmw e36 328
2 berichten, 2 vragen.
Welkom, en wie ben jij?
Welkom, en wie ben jij?
Sorry , had me voor moeten stellen inderdaad.
Dank je wel .
Ik ben Corné Kunst , heb een BMW e36 328i sedan.
Woon in Nederhorst den Berg , is vlakbij Hilversum.
Mijn auto is 4 cm verlaagd rondom , heb ac schnitzer velgen er nu onder als winterset.
Dank je wel .
Ik ben Corné Kunst , heb een BMW e36 328i sedan.
Woon in Nederhorst den Berg , is vlakbij Hilversum.
Mijn auto is 4 cm verlaagd rondom , heb ac schnitzer velgen er nu onder als winterset.
Ik durf niets definitiefs te zeggen over de bandenspanning. Hangt namelijk ook af van weer en gebruiksdoeleinden.
Denk dat je vanaf de 2,3 bar save bent.
Maak gerust een showroom aan. Ben benieuwd naar foto's. Ik heb zelf ook een 328i sedan.
Ken je garage Jan Hermsen in Kortenhoef (Emmaweg 58B)?
Denk dat je vanaf de 2,3 bar save bent.
Maak gerust een showroom aan. Ben benieuwd naar foto's. Ik heb zelf ook een 328i sedan.
Ken je garage Jan Hermsen in Kortenhoef (Emmaweg 58B)?
Benodigde bandenspanning hangt af van het werkelijk gewicht op de band , en een beetje van maximum snelheid die je gebruikt, maar ook van de camber hoek wat meestal bij de achterwielen gedaan wordt ( wielen zo op de as van achter gezien /-\ ) .
Ik houdt me al lange tijd bezig met bandendruk uitrekenen , in het begin met de formule die de bandenfabrikanten zelf ook nog steeds gebruiken, en ben achter veel dingen gekomen die niet kloppen.
Bijvoorbeeld je laag aspect ratio banden van 35 en 40 % ( hoogte breedte verhouding), hebben een hogere maximum load of loadindex op de bandwang staan, dan volgens de natuurkunde wetten goed voor ze is.
Zou zomaar 20% vanaf getrokken moeten worden om veilige invering van de band te geven, zodat je geen klapband krijgt, met de ellende die daar bij komt. Ook heeft een camber hoek een grotere invloed op een laag AR band.
Om een lang verhaal kort te maken, geef de volgende gegevens
Van de banden
De maten ( hebben we al)
Het soort band om de druk benodigd voor de maximum load te bepalen.
zie je XL/reinforced/Extraload op de band dan hebben die hogere druk nodig dan een standaard load band.
Meeste laag Aspect ratio banden zijn XL//.
Dan de snelheidscode letter ( tussen S en Y )
Van de auto
Bij voorkeur de werkelijke gewichten op de afzonderlijke wielen in je normale gebruik of als je het voor andere omstandigheden wilt weten voor die.
Meestal niet voorhanden, maar asgewichten is ook goed.
Om dit in te schatten , leeggewicht en de belading voor de toestanden( personen en vracht en waar in de auto).
Ook handig de MTA's ( max toelaatbare aslast) en MTM ( max toelaatbare massa).
Maximum technische wagensnelheid of snelheid waar je in jouw gebruik zeker niet overheen gaat.
De camberhoek van de meest alleen achterwielen.
Ik ga uit bij de inschattingen van motor voorin en voorwielaandrijving, maar indien anders laat het weten.
Mijn voorzichtige schatting voor normaal gebruik voor en achter zelfde druk iets van 2,5 bar.
Achterbanden zijn groter en hebben daardoor toch nog een hoog draagvermogen, zelfs als je de nodige vermindering doet, wat de druk lager toelaat, maar camber hoek schroeft dat weer wat op.
Asgewichten bij BMW , zo lees ik vaak , in normaal gebruik voor en achter gelijk.
Ik houdt me al lange tijd bezig met bandendruk uitrekenen , in het begin met de formule die de bandenfabrikanten zelf ook nog steeds gebruiken, en ben achter veel dingen gekomen die niet kloppen.
Bijvoorbeeld je laag aspect ratio banden van 35 en 40 % ( hoogte breedte verhouding), hebben een hogere maximum load of loadindex op de bandwang staan, dan volgens de natuurkunde wetten goed voor ze is.
Zou zomaar 20% vanaf getrokken moeten worden om veilige invering van de band te geven, zodat je geen klapband krijgt, met de ellende die daar bij komt. Ook heeft een camber hoek een grotere invloed op een laag AR band.
Om een lang verhaal kort te maken, geef de volgende gegevens
Van de banden
De maten ( hebben we al)
Het soort band om de druk benodigd voor de maximum load te bepalen.
zie je XL/reinforced/Extraload op de band dan hebben die hogere druk nodig dan een standaard load band.
Meeste laag Aspect ratio banden zijn XL//.
Dan de snelheidscode letter ( tussen S en Y )
Van de auto
Bij voorkeur de werkelijke gewichten op de afzonderlijke wielen in je normale gebruik of als je het voor andere omstandigheden wilt weten voor die.
Meestal niet voorhanden, maar asgewichten is ook goed.
Om dit in te schatten , leeggewicht en de belading voor de toestanden( personen en vracht en waar in de auto).
Ook handig de MTA's ( max toelaatbare aslast) en MTM ( max toelaatbare massa).
Maximum technische wagensnelheid of snelheid waar je in jouw gebruik zeker niet overheen gaat.
De camberhoek van de meest alleen achterwielen.
Ik ga uit bij de inschattingen van motor voorin en voorwielaandrijving, maar indien anders laat het weten.
Mijn voorzichtige schatting voor normaal gebruik voor en achter zelfde druk iets van 2,5 bar.
Achterbanden zijn groter en hebben daardoor toch nog een hoog draagvermogen, zelfs als je de nodige vermindering doet, wat de druk lager toelaat, maar camber hoek schroeft dat weer wat op.
Asgewichten bij BMW , zo lees ik vaak , in normaal gebruik voor en achter gelijk.