Probleem: trillen, ratelen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Probleem: trillen, ratelen

Bericht door Tomba » 14 jan 2014, 20:56

Ik doe mijn best om het één en andere uit te leggen.
Ik weet dat uitlezen het beste is maar wil ook een mening van jullie horen hierover, mogelijk komt het bekend voor.
En voordat ik weer 75 euro ga uitgeven ....... :gek:

17:10 uur rij ik van mijn werk en kom ik na 1km in de file te staan voor het stoplicht.
Het toerental van de auto doet vreemd en beweegt zich tussen de 500 a 700 toeren en als ik even stil sta lijkt deze zich te stabiliseren op de 700 toeren.
Ik trek op, de stoplichten gaan weer op rood (lange file en stond achteraan), kom weer tot stilstand, toeren gaan weer op en neer en ik voel de bodem "trillen": bij het gas geven is het net alsof het "rateld", de hele auto lijkt te schudden, tenminste zo voelt het.
Stoplichten op groen en de auto schud/rateld/prutteld de hele tijd: bij gas geven houdt het in, verslikt zich en geeft een duidelijk ratelend geluid, net alsof deze op 3 poten loopt (ooit een ervaring met een 4 cilinder gehad).
Bij het gas geven is het heel duidelijk merkbaar/voelbaar.
Dit gaat ongeveer een 5km lang door totdat ...... weg, niets meer, de auto rijd weer goed en trekt direct op bij het gas geven. Voelt nog niet helemaal soepel aan moet ik zeggen en zit mij af te vragen wat dit uberhaupt kan zijn.

Bij het inschakelen van de CC heb ik totaal geen probleem, deze werkt gewoon: dit geeft mij aan dat de LMM niet stuk is en zijn werk gewoon doet.

Morgenvroeg een afspraak bij mijn monteur gemaakt, hij kan de auto uitlezen tot zover dat mogelijk is maar is natuurlijk niet een BMW specialist en heeft ook niet hun apparatuur.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

GianniD
Berichten: 161
Lid geworden op: 12 dec 2013, 21:45

Re: Probleem: trillen, ratelen

Bericht door GianniD » 14 jan 2014, 21:49

is idd alsof ie maar op 5 van de 6 cilinders loopt, zelf heb ik dit probleem ook, binnenkort maar eens uitlezen met de Maxidas op school.

Mvg

BimmertE46

Re: Probleem: trillen, ratelen

Bericht door BimmertE46 » 14 jan 2014, 23:13

Heb ik ook gehad met mijn E46. Een coupe 318i met het (bijna) 2 liter blok. Daar gaf de computer ook niets aan en hij liep stationair ook heel beroerd. Vanaf steenkoud starten zeg maar niks aan het handje, is de motor goed warm ook niks aan het handje. Daartussenin schommelend toerental tussen 500/1500 rpm en een extreem hoog brandstofverbruik. Auto ging ook vanzelf gas geven dat kon wel worden gezien tijdens uitlezen, de computer kreeg een signaal dattie 13% meer brandstof in moest spuiten, en dit terwijl alle sensoren/meetwaarden goed weerkwamen (d.w.z. geen foutcodes uit kunnen lezen) Motorlampje ging ook niet branden. Na lang gezoek bleek er een vaccuumslang lek te zijn..... slangetje vervangen en hij loopt sindsdien weer als een zonnetje :D. Wil niet zeggen dat dit ook bij jou het geval is, de computer kan meerdere signalen krijgen om gas bij te geven/minderen, van de stuurpomp, aircopomp, temperatuursensor water en de lamba sonde.
Succes met storingzoeken!

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Probleem: trillen, ratelen

Bericht door Tomba » 15 jan 2014, 13:55

Auto is uitgelezen: gaf 2 foutmeldingen van lambdasondes aan, CA en CB als ik het goed zag.

Foutmeldingen gereset, toerental van auto liep weer naar de +/-800rpm toe, voelde weer goed aan.
10 minuten later kwamen de 2 foutmeldingen weer terug, toerental van auto was ook weer lager.

Snuffelaar in de einddemper, gasgeven, waardes van de 2 lambdasondes liepen nagenoeg gelijk op, de andere 2 bleven op een stabiele waarde staan (in de katalysator).
De gasmeting gaf op de onderste digitale meting, de derde van boven, een waarde aan van 1,05: was mooier geweest als deze op 1,00 had gestaan (geen idee wat deze waarde precies aangeeft).

Het loskoppelen van de LMM leverde voor de rest ook weinig op: bij ingeschaklede CC vanochtend naar de garage toe reed de auto gewoon perfect en hield zich goed en constant, geen stotter of wat dan ook.

Alleen het intrappen van de koppeling bij het stilstaan zorgde ervoor dat het toerental ging schommelen tussen de 500 a 700rpm voordat deze zich ging stabiliseren op de bovenste waarde.

De aansluitingen van de bobines nagekeken, deze waren goed, controle uitgeoefend op mogelijk luchtlekkage of false luchtaanzuiging, we konden niets vinden maar dat zegt niets, mogelijk komt het ergens vandan waar we niet bij kunnen komen.

Het rijden naar mijn werk ging weer goed, gas wordt goed opgepakt, pedaalreactie is prima.
Merk en voel wel dat het niet helemaal soepel gaat, niet vlekkeloos.

Weet het even niet meer.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

rob75
Berichten: 992
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Probleem: trillen, ratelen

Bericht door rob75 » 15 jan 2014, 15:47

De uitlaatgastester laat zien dat de werking van kat etc. nog goed is. De foutmeldingen van de lambdasondes geven waarschijnlijk aan dat deze buiten het regelbereik raken.

Ik denk zelf aan een luchtlek ergens. Er zitten allerlei slangen aan het inlaattraject, evenals de mogelijkheid dat er iets met de carterventilatie aan de hand is. Een andere mogelijkheid is de olievuldop die wat lekt.

Succes,
Rob

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Probleem: trillen, ratelen

Bericht door Tomba » 15 jan 2014, 17:37

rob75 schreef:De uitlaatgastester laat zien dat de werking van kat etc. nog goed is. De foutmeldingen van de lambdasondes geven waarschijnlijk aan dat deze buiten het regelbereik raken.

Ik denk zelf aan een luchtlek ergens. Er zitten allerlei slangen aan het inlaattraject, evenals de mogelijkheid dat er iets met de carterventilatie aan de hand is. Een andere mogelijkheid is de olievuldop die wat lekt.

Succes,
Rob
Toen de oliedop los werd gedraaid begon het te brommen als een gek en de aanduiding op de meter liep op van 1,05 naar 1,50: toen de dop er weer opgedraaid werd ging de meting terug naar 1,05.

Peilstok werd ook uitgehaald voor ... geen idee om eerlijk te zijn ... en dit leverde ook niets bijzonders.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Probleem: trillen, ratelen

Bericht door Jeremy » 15 jan 2014, 17:49

Ik ding even mee met dit topic.

Ik heb ongeveer hetzelfde. Met een koude motor wellicht, zakt mijn toerental naar zo'n 500 en schiet omhoog naar 900 om vervolgens te stabiliseren op 750. Met een warme motor gaat dit een stuk beter, maar ik merk dat ie koud ook gewoon niet zo lekker loopt. De volgende punten heb ik aangepakt;

1.) Nokkenassensor inlaat vervangen (gaf een storing)
2.) Gasklep en LMM ultrasoon schoongemaakt, beide weer teruggezet door de dealer dus aangenomen dat deze goed zijn. Ook zijn tijdens dit proces de vacuumslangen dus gecontroleerd en deze lijken me dan ook goed.
3.) Olie vervangen en carterventilatie gecontroleerd. Bij het afdraaien van de vuldop zakt het toerental een beetje en heb ik een lichte zuigende werking. Carterventilatie lijkt me dus goed
4.) LMM ook losgekoppelt gehad, geen verschil en CC werkt dan niet. Bij het aankoppelen en opnieuw opstarten werkt alles weer zoals vanouds, dus ook de CC.
5.) Wel heb ik óók een storing omtrent de lambdasensoren. Bij mij geeft er eentje ook een stabiele waarde aan van 0.43v, ongeacht de gasklepstand en dus uitstoot.


Binnenkort wil ik sowieso preventief maar de gehele inlaat laten vervangen, maar ik vind het érg toevallig dat we beide een zelfde storing rondom de lambda's hebben met ongeveer dezelfde stationair problemen?

Ik ken nog iemand die óók een storing heeft op de lambda's en die wordt binnenkort vervangen, met precies dezelfde symptomen als ons. Ik laat het wel even weten! Ter info; zijn auto staat op 178k, mijne op 182k, en voor zover ik weet zijn bij mij en bij hem de lambda's nog origineel van de fabriek. Hoeveel km heeft de jouwe gelopen?

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: Probleem: trillen, ratelen

Bericht door bofkont » 15 jan 2014, 19:54

Slecht werkende vanos zou ik bijna gaan denken.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Probleem: trillen, ratelen

Bericht door Tomba » 15 jan 2014, 20:45

320ciE46 schreef: Ik ken nog iemand die óók een storing heeft op de lambda's en die wordt binnenkort vervangen, met precies dezelfde symptomen als ons. Ik laat het wel even weten! Ter info; zijn auto staat op 178k, mijne op 182k, en voor zover ik weet zijn bij mij en bij hem de lambda's nog origineel van de fabriek. Hoeveel km heeft de jouwe gelopen?
De stand staat op 148k

Punt 3 Olie was 13k geleden vervangen met Presteza MSP 5W-30 olie, zo ook de filter
Punt 4 heb ik alleen maar losgekoppeld, niet gekeken of groen lampje ging branden
Punt 5 is wat ik dus ook heb.

@Bofkont Dat is dus mijn vraag: wie heeft ervaringen met dezelfde storingen en heeft gemerkt dat bij het vervangen van de Vanos deze dan ook helemaal over waren?
Ik ben niet beroerd om wat geld uit te gaan geven maar het moet niet opeens een opstapeling gaan worden van diverse dingen waarbij ik uiteindelijk klauwen met geld heb uitgegeven terwijl het iets heel simpel was.
Begrijp mij goed ..... wil alles best doen maar een stukje duidelijkheid/zekerheid zou op zijn plaats zijn en als dat voor 100% de Vanos is dan gaat deze vervangen/gereviseerd worden, zo simpel is dat.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: Probleem: trillen, ratelen

Bericht door bofkont » 15 jan 2014, 21:02

Heb je gelijk in Tomba, loop trouwens hardop na te denken.
Echt zeker weten doe ik het niet, echt lastig zulke storingen.

Een defecte bobine zou wellicht ook nog een optie kunnen zijn, maar die zou hij dan weer moeten uitlezen als miss fire.

IDB op dit forum bied trouwens een complete vanos revisie aan met de juiste seals voor 260 euro.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=10393
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Probleem: trillen, ratelen

Bericht door Tomba » 15 jan 2014, 21:49

@Bofkont
Ik heb al kontakt opgenomen met Idb en hij weer met mij, het één en andere is al doorgenomen.
Ben echter nu alles aan het afsluiten om zekerheid te krijgen, straks ligt het aan mijn inlaatgedeelte.

Niets mis mee met hard meedenken :duim:

Moet bekennen dat ik dit probleem kreeg toen ik de ASC had uitgeschakeld, kan toeval zijn, was er een beetje aan het meespelen.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: Probleem: trillen, ratelen

Bericht door bofkont » 16 jan 2014, 16:28

Wat ik me ineens bedenk,

Wellicht zou het nog met de ASC te maken kunnen hebben.
Misschien heeft de wagen kortstondig verkeerde waardes gemeten en het gaspedaal dicht gooit ?
Ook omdat u aangeeft dat het na het ASC uitgeschakeld had.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Probleem: trillen, ratelen

Bericht door Tomba » 16 jan 2014, 16:45

bofkont schreef:Wat ik me ineens bedenk,

Wellicht zou het nog met de ASC te maken kunnen hebben.
Misschien heeft de wagen kortstondig verkeerde waardes gemeten en het gaspedaal dicht gooit ?
Ook omdat u aangeeft dat het na het ASC uitgeschakeld had.
Zeg maar je hoor ;)
Ik moet je bekennen dat ik nu de knop totaal niet meer heb aangeraakt en ik niet meer last heb van dat trillen/ratelen: het is iig de 2de dag dat het nagenoeg goed gaat, is kijken hoe het zich houdt voor de rest van de week.

Schiet mij nog te binnen dat het uitleesapparaat iets aangaf bij de 4de, 5de en 6de cilinder/bobine: na het resetten is dat helemaal niet meer in beeld gekomen.

Zu je nou echt denken dat de ASC dit allemaal heeft veroorzaakt?
Dan ben ik nu benieuwd naar het probleem van @320ciE46 en die kennis van hem die het probleem rond de lambda's ook heeft.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Probleem: trillen, ratelen

Bericht door Jeremy » 16 jan 2014, 17:05

Ik denk niet dat het bij mij de VANOS is. Deze is in 2011 gereviseerd, ook door een Beisan systeem en onderin trekt ie als een tierelier, een 328i Sedan handgeschakeld is nét een tandje sneller dan de mijne, wat denk ik door het meer koppel te maken heeft, en een 330i coupé automaat uit '04 met 45.000 op de teller trek ik er bijna uit. Of ze moeten allemaal een rotte VANOS hebben... Ook heb ik geen last van getik tijdens stationair. Ik zal van de week eens kijken hoe lang het duur om naar de 100 te accelereren, volgens de fabriek zou dit 7,2 seconden moeten zijn.

Ik vind het erg toevallig dat er nu al drie E46's met 6 cilinders zijn die dit probleem hebben en een foutieve lambdasensor waarden hebben. Ik vermoed bij mij dat het géén valse lucht is, want de readout van mijn lambda blijft ten alle tijde 0,43v, ongeacht het gaspedaal. Als er valse lucht zou zijn en een foutieve waarde van de lambda zou zijn lijkt mij dat deze toch nog varieert, echter dan in waardes buiten bereik. Ik weet niet hoe dat bij jou is Tomba, registreert de lambda nog wat of loopt deze ook constant op hetzelfde voltage?

Het ASC knopje zou er niks mee te maken mogen hebben hoor. Het enige wat deze doet is je tractiecontrole uitzetten, en je ABS sensoren geloof ik. Dat heeft niks te maken met het motormanagement en lambda's voor zover ik weet.

De lambdasensor van mijn maat wordt binnenkort vervangen en dan laat ik het resultaat wel weten! Als dit een goed resultaat geeft ga ik de mijne dus ook laten vervangen. :)

rob75
Berichten: 992
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Probleem: trillen, ratelen

Bericht door rob75 » 16 jan 2014, 18:01

320ciE46 schreef:
Ik vermoed bij mij dat het géén valse lucht is, want de readout van mijn lambda blijft ten alle tijde 0,43v, ongeacht het gaspedaal. Als er valse lucht zou zijn en een foutieve waarde van de lambda zou zijn lijkt mij dat deze toch nog varieert, echter dan in waardes buiten bereik. Ik weet niet hoe dat bij jou is Tomba, registreert de lambda nog wat of loopt deze ook constant op hetzelfde voltage?
Een beetje vreemde conclusie. De spanning van de lambdasonde voor de kat hoort voortdurend te pendelen tussen ca. 0,2 V en 0,9 V. De controle sensor (na de kat) hoort een constant signaal te geven.

Alleen een lambdasondewaarde zegt niets, aangezien de ECU redelijk wat kan regelen. Je zult dus echt meer moeten bekijken dan alleen een voltage.

Bedenk goed dat we praten over wat oudere auto's met veel kunsstofdelen in het inlaatttraject die verouderen. Allerhande o-ringen, pakkingen en slangen worden poreus en laten (kleine beetjes) lucht door die de mooie loop verstoren. Zeker ook met wisselende temperaturen en luchtvochtigheden.

Met een universeel apparaat uitlezen laat meestal maar een deel zien wat mogelijk is om te meten. Je zult dus naast uitlaatgastester ook allerhande parameters van de ECU moeten meten (druk, temperatuur etc.)

Lijkt er in ieder geval op dat de carterventilatie goed werkt.

Succes,
Rob

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”