Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
sean318
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jun 2009, 19:02

Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door sean318 » 28 jan 2014, 05:16

Hallo Allemaal,

Ik heb een probleem met mijn 318ci cabrio automaat uit 2003 met 111.000 km op de teller. Nu vind ik het altijd leuk om alle creatieve oplossingen die geboden worden op dit forum mee te lezen en ik hoop dat jullie ook mij kunnen helpen..

Een vaker beschreven probleem op het forum had ik al gezien; mijn 318ci heeft een olieverbruik van +/- 800 km op 1 liter olie. Ik heb de auto pas 2 maanden, heb hem zonder garantie gekocht en kan mezelf uiteraard nu wel voor m'n kop slaan :bang: .

Ik heb de motor laten flushen, olie + filter vervangen en rijd nu op castrol edge 5w30.

Nu hoopte ik eigenlijk dat jullie misschien aan de hand van mijn omschrijving van het probleem me een beetje kunnen vertellen wat het zou kunnen zijn. Ik heb het idee dat hij het meeste verbruikt bij koude motor en wanneer ik bijvoorbeeld in de stad van verkeerslicht naar verkeerslicht rol. Hij rookt dan enorm (zal met deze temperaturen denk ik ook wel wat condens zijn?!)

Als hij eenmaal goed warm is, rookt de motor vooral wanneer ik gas geef bij het wegrijden. Dat is dan blauwe rook uiteraard. Echter, dit is niet zoveel dat het me opgevallen is voordat ik doorhad dat hij veel verbruikte. Alleen als ik er echt goed op let, zie ik blauwe damp in mijn spiegel.

Daarnaast heb ik bij kleine stukjes echt mega veel sludge in de motor. Na ritten van +/- 50 km snelweg is het wel stukken minder, echter nooit helemaal weg. Het zit aan de peilstok en aan de vuldop. De motor loopt toch wel mooi stationair en ik heb ook geen bokken of stoten tijdens het intrappen van het gas. Hij rijd eigenlijk heerlijk.

Zoals jullie ongetwijfeld snappen baal ik enorm. de auto is verder met zijn 111 duizend kilometer echt nog in super mooie staat en ik lees allemaal horrorberichten over kapotte katalysatoren wanneer ik met dit probleem door blijf rijden.

Hebben jullie enig idee waar dit probleem vandaan komt? Zuigerveren? Klepseals? en of het bijvoorbeeld een idee is om de motor, wanneer hij de volgende keer om olie vraagt, te vullen met 15w40? (dikkere olie tegen het verbruik)?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik ben het helemaal zat om met buikpijn naar de rook in de spiegel te kijken :nee:

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 790
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:38

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door Vliet » 28 jan 2014, 08:53

Het zou zo maar eens de carterventilatie kunnen zijn. Als je dat ff opzoekt onder E46 techniek heb je pagina's leesplezier :duim:

bmwhans
Berichten: 539
Lid geworden op: 18 jan 2008, 15:24
Locatie: gelderland

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door bmwhans » 28 jan 2014, 13:39

+ 1

blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door blitzyj » 28 jan 2014, 14:25

ik zou eerst een seal conditioner proberen bij de olie te doen, weet niet of dit al na de flush is gebeurt?

Sludge duid idd aan op carterventilatie, bij mij bijna geen sludge meer na het vervangen van carterventilatie en ik rij vaak kleine stukken.

sean318
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jun 2009, 19:02

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door sean318 » 28 jan 2014, 15:26

Klopt mijn omschrijving van de momenten waarop hij vooral veel rookt een beetje met een slechte carterventilatie dan?

Wat is een seal conditioner? Zou dat het verbruik van olie kunnen verminderen? En was jouw olieverbruik ook lager na het vervangen van de carterventilatie?

Denken jullie dat er in mijn motor ook 10w40 kan? Om het verbruik te minderen? En wegen de voordelen dan tegen de nadelen op?

Gebruikersavatar
erikselhorst
Berichten: 147
Lid geworden op: 02 apr 2010, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door erikselhorst » 28 jan 2014, 17:04

Misschien een raar idee van mij, maar sludge ontstaat toch door vocht dat met de olie in aanraking komt? Of zit ij er helemaal naast?

LlukeK
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jul 2013, 17:59

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door LlukeK » 28 jan 2014, 18:01

Dat zou kunnen maar bij mijn weten is koelwater gemengd met olie een donkerdere bruine substantie en sludge is een lichte substantie..
Wie géén BMW rijdt, heeft pech.

Showroom 320i Touring 2,2 170PK Orient Blau

Gebruikersavatar
erikselhorst
Berichten: 147
Lid geworden op: 02 apr 2010, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door erikselhorst » 28 jan 2014, 18:24

Sludge is sludge... Water + olie = sludge
Vroeger betekende dat een lekkage (lekke pakkingen o.i.d)
Zou dat nu ook niet kunnen? Dat zou ook de blauwe rook verklaren

streamline
Berichten: 1832
Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door streamline » 28 jan 2014, 18:44

Als je carterontluchting dicht zit kan het vocht wat aanwezig is in de olie niet weg uit het blok.
Dus is dat een mogelijke verklaring voor al die sludge.

Daarnaast gaat je motor meer olie verbranden bij een verstopte carterontluchting.

Zou dus eerst eens de carterontluchting laten/gaan vervangen, sealconditioner zijn slechts lapmiddelen, 1 liter olie op 800km is een structureel probleem wat je niet met zoiets op gaat lossen.

Verder zou ik geen andere olie erin gooien dan bmw aanraadt, deze motoren staan erom bekend dat ze daar gevoelig voor zijn.

streamline
Berichten: 1832
Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door streamline » 28 jan 2014, 18:46

erikselhorst schreef:Sludge is sludge... Water + olie = sludge
Vroeger betekende dat een lekkage (lekke pakkingen o.i.d)
Zou dat nu ook niet kunnen? Dat zou ook de blauwe rook verklaren
Dat klopt, alleen er zijn bmw specifieke problemen die soortgelijke symptomen kunnen veroorzaken.

stefan328
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 jun 2012, 08:07

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door stefan328 » 28 jan 2014, 20:27

Ik zou zeker even je carterventilatie na kijken. Als je ventilatie dicht zit kan hij olie gaan aanzuigen, het probleem waar jij nu hoogst waarschijnlijk last van heb. Pas op met vorst, als de boel dicht of kapot vriest kan het snel gaan met je olie in het blok. Olie inderdaad gewoon wat Bmw voorschrijft aanhouden.

sean318
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jun 2009, 19:02

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door sean318 » 28 jan 2014, 22:07

Toen ik hem wegbracht naar een zelfuitgeroepen bmw specialist in de omgeving van Ede, waar ik overigens verder keurig geholpen ben, vertelden ze mij dat het geen zin zou hebben om de carterventilatie te bekijken. De motor zou dan ook erg slecht moeten lopen als hier het olieverbruik uit voortkwam. Dit is dus volgens jullie niet het geval? De motor loopt namelijk ook koud gewoon soepel stationair, bokt niet en heeft ook geen vermogensverlies of iets dergelijks.

Heeft iemand enig idee hoeveel dat nakijken van die carterventilatie me gaat kosten?

streamline
Berichten: 1832
Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door streamline » 28 jan 2014, 22:34

Je carterventilatie is op dit moment de goedkoopste optie om naar te kijken.
Als dit het niet is kun je het uitsluiten, heb je iig een goede carterventilatie.

Anders zit er toch iets serieus mis in je blok, en dan gaat het evengoed veel geld kosten.

stefan328
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 jun 2012, 08:07

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door stefan328 » 28 jan 2014, 22:49

Mijn Bmw liep prima met een dicht geslipt membraam. Dus dat zegt niks. Als ik de oliedop met draaiende motor los draaide begon deze een raar geluid te maken. Soort snierken. Is overigens wel een 6 cil. Weet niet of dit bij de 4 cil ook is..

sean318
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jun 2009, 19:02

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door sean318 » 28 jan 2014, 22:54

Nou, dan gaan we daar maar eens een afspraak voor maken. Zelf doen is voor mij echt geen optie. Ben helemaal niet handig.

Denk wel dat het goed mogelijk is dat hij dicht zit. Voor zover ik weet, heeft de vorige eigenaar de laatste keer lang met dezelfde olie gereden en veelal korte stukjes.

Ik heb ook nog gelezen dat het iets als de klepseals of de zuigerveren zouden kunnen zijn. Zou dat dan ook de sludge kunnen veroorzaken? Ik ga morgen +/- 60 kilometer rijden waarvan zo'n 50 op de snelweg. Zou de sludge dan, als het goed zit, helemaal verdwenen moeten zijn denken jullie?

Ik zal morgen eens luisteren naar het blok als ik de olievuldop open heb.

Bedankt voor alle ervaringen en tips alvast in ieder geval!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”