Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 12 feb 2014, 20:45
Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
Beste leden,
Na me eigen eerst voor te hebben voorgesteld,wil ik gelijk jullie advies vragen. Op aanraden van een kennis kwam ik hier terecht omdat "ze hier alles weten":)
Mijn huidige BMW e46 316i van 2000 heeft wat kleine problemen waar ik niet uit kom maar de belangrijkste is het eerste probleem...
1) Mijn bmw voelt echt als een dweil aan met dagen als vandaag. Met een stevige bries op de snelweg rijd de auto als een golf 2 met 4 lekke schokbrekers. Het rare is alleen, de grip en de bochten zijn eigenlijk prima te doen. Maar vooral rechtdoor voelt de auto niet aan zoals hij zou moeten zijn.Hieronder even het gene wat er al aan gedaan is,
Nieuwe banden rondom 18 inch
Nieuwe draagarmen
Nieuwe hydro lagers/draagarmrubbers (Febri)
Nieuwe stabilisatorstang rubbers
Nieuwe stuurstangen
Nieuwe remblokken
Nieuwe schokbrekers achter
Nieuw "rubber blok" op de achteras??
Maar toch voelt de auto niet strak aan. Zeker als er wat wind staat is het niet prettig rijden. De auto heeft rondom 18 inch licht metaal 225/40-18 en een goede eibach verlaging set (alleen veren). Hebben jullie nog enig idee wat ik nog verder moet en kan controleren? Want de auto moet over een paar maanden mee op vakantie (700km) en dan wil ik het wel graag goed hebben.
2) De auto "bonkt" tijdens het schakelen. Het geluid is te re-produceren als ik bv 50 km/h rijd en dan , met licht vermogen op de aandrijflijn, de koppeling in te drukken en dan weer snel op laat komen. Dus op het moment dat ik de koppeling in druk gaan de toeren omhoog , daarna laat ik de koppeling weer snel opkomen en dan hoor je overduidelijk een bonk. Doe ik dit alles heel rustig dan hoor ik niks?! Suggesties?
En dan de laatste.
3) Het lampje van mijn airbag brand het grootste deel van de tijd , maar soms gaat deze even uit om vervolgens gewoon weer lekker aan te springen. Iemand een idee?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ben redelijk technisch maar geen volleerd automonteur. Gelukkig heb ik wel de beschikking tot een brug.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Mvg,
Daniel
Na me eigen eerst voor te hebben voorgesteld,wil ik gelijk jullie advies vragen. Op aanraden van een kennis kwam ik hier terecht omdat "ze hier alles weten":)
Mijn huidige BMW e46 316i van 2000 heeft wat kleine problemen waar ik niet uit kom maar de belangrijkste is het eerste probleem...
1) Mijn bmw voelt echt als een dweil aan met dagen als vandaag. Met een stevige bries op de snelweg rijd de auto als een golf 2 met 4 lekke schokbrekers. Het rare is alleen, de grip en de bochten zijn eigenlijk prima te doen. Maar vooral rechtdoor voelt de auto niet aan zoals hij zou moeten zijn.Hieronder even het gene wat er al aan gedaan is,
Nieuwe banden rondom 18 inch
Nieuwe draagarmen
Nieuwe hydro lagers/draagarmrubbers (Febri)
Nieuwe stabilisatorstang rubbers
Nieuwe stuurstangen
Nieuwe remblokken
Nieuwe schokbrekers achter
Nieuw "rubber blok" op de achteras??
Maar toch voelt de auto niet strak aan. Zeker als er wat wind staat is het niet prettig rijden. De auto heeft rondom 18 inch licht metaal 225/40-18 en een goede eibach verlaging set (alleen veren). Hebben jullie nog enig idee wat ik nog verder moet en kan controleren? Want de auto moet over een paar maanden mee op vakantie (700km) en dan wil ik het wel graag goed hebben.
2) De auto "bonkt" tijdens het schakelen. Het geluid is te re-produceren als ik bv 50 km/h rijd en dan , met licht vermogen op de aandrijflijn, de koppeling in te drukken en dan weer snel op laat komen. Dus op het moment dat ik de koppeling in druk gaan de toeren omhoog , daarna laat ik de koppeling weer snel opkomen en dan hoor je overduidelijk een bonk. Doe ik dit alles heel rustig dan hoor ik niks?! Suggesties?
En dan de laatste.
3) Het lampje van mijn airbag brand het grootste deel van de tijd , maar soms gaat deze even uit om vervolgens gewoon weer lekker aan te springen. Iemand een idee?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ben redelijk technisch maar geen volleerd automonteur. Gelukkig heb ik wel de beschikking tot een brug.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Mvg,
Daniel
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
1: zijn de banden op de juiste spanning ? Ik pomp ze iets te hard op 0,1 bar, de wegligging verbeterd dan bij mij.
2: Hardyschijf of ophangrubber van je differentieel , beide controleren.
3: Mat in je bijrijderstoel vervangen / eerst uitlezen om er zeker van te zijn.
2: Hardyschijf of ophangrubber van je differentieel , beide controleren.
3: Mat in je bijrijderstoel vervangen / eerst uitlezen om er zeker van te zijn.
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 12 feb 2014, 20:45
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
Bandenspanning is goed,ook een beetje mee gespeeld maar op 2,4/2,5 bar voelt ie het beste aan.
Hoe kan ik de harde schyf en rubbers controleren?
Mvg,
Daniel
Hoe kan ik de harde schyf en rubbers controleren?
Mvg,
Daniel
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
Het kan prima zijn dat je velgen een iets afwijkende ET waarde heeft. Mijn auto reageert op de wintervelgen ook compleet anders dan op de originele zomderbanden.
En B-keus banden hebben er ook invloed op kan ik uit ervaring zeggen.
En B-keus banden hebben er ook invloed op kan ik uit ervaring zeggen.
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
Ik heb er met mijn wagen (E39) momenteel ook last van. Vooral net de rukwinden. Heb echt alles al gecontroleerd en laten controleren, maar alles is nog in orde. Zal wel aan het weer liggen.
"Drive softly, but carry a big engine"
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
Even aanhaken op de voorgangers.
Het probleem met de rechtuitstabiliteit is kenmerkend voor achterwielaangedreven auto's. Bij de E46 is dit ook een bekend fenomeen. Bandenmaat, type en soort in combinatie met verlagingsveren etc. geven heftigere of minder hevige bewegingen. Je hebt waarschijnlijk ook last van spoorvorming in de weg waar de auto redelijk op reageert. Is na vervanging van de delen die je al noemt gewoon iets wat bij de auto hoort.
De bonk bij schakelen is ook zo iets. Laat inderdaad de cardanas en de ophanging van het differentieel controleren. Een klein beetje speling/slijtage in het differentieel en bak kunnen dit ook veroorzaken. Bedenk dat de motor voorin zit en de aandrijving achter. De hele koets werkt daardoor als klankkast voor dit soort geluiden die dan ook erger klinken dan ze zijn. Bij voorwielaandrijvers zit alles lekker compact onder de motorkap waardoor je het nauwelijks hoort.
Het laatste punt kan inderdaad de mat in de zitting zijn. Deze sneuvelen geregeld. Wel laten uitlezen of dit het is en niet een ander defect. Dan heb je twee opties: mat vervangen of bypass maken. Repareren kost je 100 euro materiaal en 2 uur knutselen (stoel moet ontkleed worden!). De andere laat de airbagcomputer weten dat er iemand op de voorstoel zit. Nadeel is dat de bijrijdersairbag dus altijd afgaat ook als er niet iemand zit. Afweging hierbij is dat als de airbag afgaat voor de bestuurder de auto waarschijnlijk ook total-loss is. Zo'n bypass is eenvoudig zelf te maken en kost ca. 50 cent materiaal en een 20 minuten knutselen.
Succes,
Rob
Het probleem met de rechtuitstabiliteit is kenmerkend voor achterwielaangedreven auto's. Bij de E46 is dit ook een bekend fenomeen. Bandenmaat, type en soort in combinatie met verlagingsveren etc. geven heftigere of minder hevige bewegingen. Je hebt waarschijnlijk ook last van spoorvorming in de weg waar de auto redelijk op reageert. Is na vervanging van de delen die je al noemt gewoon iets wat bij de auto hoort.
De bonk bij schakelen is ook zo iets. Laat inderdaad de cardanas en de ophanging van het differentieel controleren. Een klein beetje speling/slijtage in het differentieel en bak kunnen dit ook veroorzaken. Bedenk dat de motor voorin zit en de aandrijving achter. De hele koets werkt daardoor als klankkast voor dit soort geluiden die dan ook erger klinken dan ze zijn. Bij voorwielaandrijvers zit alles lekker compact onder de motorkap waardoor je het nauwelijks hoort.
Het laatste punt kan inderdaad de mat in de zitting zijn. Deze sneuvelen geregeld. Wel laten uitlezen of dit het is en niet een ander defect. Dan heb je twee opties: mat vervangen of bypass maken. Repareren kost je 100 euro materiaal en 2 uur knutselen (stoel moet ontkleed worden!). De andere laat de airbagcomputer weten dat er iemand op de voorstoel zit. Nadeel is dat de bijrijdersairbag dus altijd afgaat ook als er niet iemand zit. Afweging hierbij is dat als de airbag afgaat voor de bestuurder de auto waarschijnlijk ook total-loss is. Zo'n bypass is eenvoudig zelf te maken en kost ca. 50 cent materiaal en een 20 minuten knutselen.
Succes,
Rob
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
Mijn 325Ci is ook erg gevoelig voor wind. Ik merk het ook heel goed wanneer ik achter een vrachtwagen zit, dan voel je letterlijk de slipstream. En als ik een vrachtwagen inhaal en er staat wind van rechts wilt ie nog wel eens een serieuze klap van de wind krijgen. Wellicht zou je ook nog naar de uitlijning kunnen kijken?
Verder heb ik ook de "schakelbonk", en dan vooral in de lage versnellingen. Ik heb in meerdere (6 schat ik) E46's handbakken gereden of meegereden en ze hebben dit allemaal, van 316i tot en met 330i, zelfs eentje met slechts 50.000km op de teller. Ze hebben het ook allemaal eigenlijk even hard, dus ik denk dat dat toch echt iets van de auto zelf is.
Verder heb ik ook de "schakelbonk", en dan vooral in de lage versnellingen. Ik heb in meerdere (6 schat ik) E46's handbakken gereden of meegereden en ze hebben dit allemaal, van 316i tot en met 330i, zelfs eentje met slechts 50.000km op de teller. Ze hebben het ook allemaal eigenlijk even hard, dus ik denk dat dat toch echt iets van de auto zelf is.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
Die schakelbonk heb ik zelfs op mn automaatbak, ook alles laten nakijken, was allemaal gewoon prima.
Maar wel grappig dat er dus meer mensen zijn waarbij de auto zich soms als dweil gedraagt, dan lag het dus toch niet aan mij, maar deels aan de auto en deels aan het weer.
Vond t al apart allemaal.
Maar wel grappig dat er dus meer mensen zijn waarbij de auto zich soms als dweil gedraagt, dan lag het dus toch niet aan mij, maar deels aan de auto en deels aan het weer.
Vond t al apart allemaal.
Bayerische Motoren Werke
92' E36 320i Coupe, Diamantschwarz metallic -> Sold
00' E46 330CiA Executive, Titansilber metallic -> Sold
94' E34 540iA sedan, Diamantschwarz metallic -> Sold
92' E36 320i Coupe, Diamantschwarz metallic -> Sold
00' E46 330CiA Executive, Titansilber metallic -> Sold
94' E34 540iA sedan, Diamantschwarz metallic -> Sold
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
@Horikachi;
Zeker bij de kickdown of terugschakelen rond een snelheid van 120? Dat had mijn 320Ci ook en dat vond ik uitermate irritant...
Zeker bij de kickdown of terugschakelen rond een snelheid van 120? Dat had mijn 320Ci ook en dat vond ik uitermate irritant...
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
Nope ik heb t alleen tussen schakelen van 1 naar 2 zo af en toe, en bij afremmen tot stilstand, dat ie m zegmaar, "losgooit" ofzo.
Bayerische Motoren Werke
92' E36 320i Coupe, Diamantschwarz metallic -> Sold
00' E46 330CiA Executive, Titansilber metallic -> Sold
94' E34 540iA sedan, Diamantschwarz metallic -> Sold
92' E36 320i Coupe, Diamantschwarz metallic -> Sold
00' E46 330CiA Executive, Titansilber metallic -> Sold
94' E34 540iA sedan, Diamantschwarz metallic -> Sold
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
Inzake punt 1. Ik had ook een slechte rechtuit stabiliteit gehad. Mijn hydro lagers zaten niet ver genoeg op de draagarmen gemonteerd. Nadat ze wel goed waren gemonteerd weer een perfecte rechtuit stabiliteit, bij wind of geen wind.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
In youtube kan je veel DIY's vinden.
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 12 feb 2014, 20:45
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
Vanavond gaat de auto de brug op. Nog tips waar ik zeker naar moet kijken? En de hydrolagers kunnen er toch niet , niet ver genoeg opzitten? Die hebben toch een vast positie?
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
De draagarm zat bij mij niet ver genoeg in de hydrolager. Die moest er verder in worden gedrukt. Mij is verteld dat daar wel een bepaalde positie voor is. Ik weet niet precies welke. Misschien kan iemand dat nog aangegeven die daar wel info over heeft.
Succes.
Succes.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
Een auto hoort zich niet als een dweil te gedragen. Zeker een BMW niet. Alle ophangspunten goed (laten) controleren.
Als je een goed adres wil moet je naar Lammert van de Meulen.
En dat bonken herken ik niet. Mijn auto heeft het in elk geval niet. Heb wel onlangs de guibokoppeling vervangen omdat er wat speling op kwam.
Nieuwsgierig wat je ontdekt vanavond.
Als je een goed adres wil moet je naar Lammert van de Meulen.
En dat bonken herken ik niet. Mijn auto heeft het in elk geval niet. Heb wel onlangs de guibokoppeling vervangen omdat er wat speling op kwam.
Nieuwsgierig wat je ontdekt vanavond.
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d