Het filter zit aan de bestuurderskant halverwege de auto. Verwijder eerst de hondertwintigduizend boutjes van de bodembescherming en verwijder die. Verwijder vervolgens de iets minder boutjes van de zijkant van de plastic plaat onderop de zijkant. Verwijder ze aan 1 kant, zodat je de plaat open kunt trekken in de langsrichting. Hij hoeft er niet helemaal af.
Eenmaal los, kan je hem naar beneden trekken en zie je een langgerekte filter zitten. Hij zit vast met een 40mm torx aan een steun die met een 10mm moertje aan de bodem vast zit. De achterkant zit vast met een grote aansluiting met een borgklem, aan de voorkant alleen een slangeklem.
Leg wat doeken of papier klaar, verwijder de 10mm moer en draai vervolgens de slangeklem los. Wurm de slang van het filter en vang de diesel op. Je kunt het dopje van het nieuwe filter gebruiken om de oude af te sluiten.
Trek nu het oude filter naar je toe, en gebruik eerst een schroevendraaier en daarna een tangetje om de borgklem van de achterkant te verwijderen. Trek hem er helemaal uit, daarna kan je het filter helemaal los halen. Er komt nog flink wat diesel uit. Draai de torx los, en trek de beugel er af.
Zet het nieuwe filter met de achterkant vast met de borgpen, schuif de steun van de voorkant over het filter en schroef hem vast. Daarna de slang met de klem op zn plek hangen.
Nu mag je die negenentachtig bouetjes weer terug zetten. Uiteraard zal hij nog even stotteren bij starten.
Succes en een laatste tip: gebruik plastic handschoenen
