voorstellen en gelijk een vraagje.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
john potappel
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 feb 2014, 23:22

voorstellen en gelijk een vraagje.

Bericht door john potappel » 02 mar 2014, 22:19

Goedendag allemaal.

Ik zal mezelf even voorstellen, mijn naam is John Potappel en afkomstig uit stavenisse.
Een goede 3 weken geleden heb ik een bmw e61 535d van 2005 aangeschaft, eerst anderhalf jaar een jeep grand cherokee gereden en ik weet nu al dat ik nooit meer van bmw terug naar iets anders ga, het rijd zo lekker.

Nu mijn vraagje, mensen die ik ken en die ooit wel eens in een 535d gereden hebben en die nu ook een rondje in de mijne gedaan hebben zeggen allemaal dat hij lang zo snel niet is dan een andere 535d. Ik reed gisteren achter mijn vader en die heeft een 530d uit 2002, we verlaten de rotonde volgas en mn vader hield mij gewoon bij met zn 193 pktjes. :s . Volgens mij klopt hier iets niet. Ik ben al een tijdje op dit forum en op andere aan het lezen en zodoende aan de slag gegaan. ik heb alle vacuumslangetjes vervangen en gelijk ook allebei de drukveranderingselementen en het electroventiel van de turbos. Maar het is nog niet opgelost. Het verbruik is ook nogal hoog vind ik, 1 op 7,8 en mijn voet is helemaal niet zwaar. Ik zou graag willen weten of de 3 vacuumpotjes van de waste gates samen moeten trekken als ik de auto start, dat doen ze namelijk niet. de grote vacuumpot helemaal bovenaan doet het wel. Ook heb ik mijn wervelkleppen vervangen door blanking plates want die schijnen wel eens af te breken.

Ik zal proberen om nog wat fotos te posten, tot nu toe nog niet gelukt maar komt vast goed.

groeten john

Gebruikersavatar
Ray_530d
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 mar 2013, 18:11

Re: voorstellen en gelijk een vraagje.

Bericht door Ray_530d » 02 mar 2014, 22:59

Hey John,

Ik heb ook wel eens het vermoeden gehad dat mijn 535d te langzaam optrok,
Ik ben heel erg zuinig op mijn auto en extra voorzichtig dat ik eigenlijk bijna nooit hard weg trek, maar ik heb laatst een bezoekje gebracht aan een ander forumlid en samen een stukje gereden met de zijne en de mijne maar het verschil viel wel mee. Bij mij was het waarschijnlijk de voorzichtigheid met het gaspedaal ;-)

Maar als het alleen onderin is , kan het aan je kleine turbo liggen of verstuivers als ik het goed heb , ik weet niet of je een roetfilter hebt maar deze kan ook vol zitten. En er is ook vermogens verlies bij het regenereren.

Misschien kan je de auto door iemand laten uitlezen of eventuele fouten ?

Er zijn vast meer forum leden die er veel meer vanaf weten en je meer bruikbare tips kunnen geven.

Groeten Ray

john potappel
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 feb 2014, 23:22

Re: voorstellen en gelijk een vraagje.

Bericht door john potappel » 02 mar 2014, 23:21

Bedankt voor je reactie ray

Ik had toch eigenlijk het idee dat ik wel heel wat sneller weg moest zijn dan mijn vader.
Het roetfilter is al een x vervangen en de i drive geeft aan dat deze nog 110000 km mee kan.
Ik heb zelf het vermoeden het drukveranderings element niet aangestuurd word en daardoor de waste gate open blijft staan. De auto is uitgelezen maar geeft niks geen fout codes aan. De turbodruk onder het rijden is ook bijna 3 bar als ik het gas helemaal in trap.

Groeten john

Gebruikersavatar
Ray_530d
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 mar 2013, 18:11

Re: voorstellen en gelijk een vraagje.

Bericht door Ray_530d » 02 mar 2014, 23:35

dat is een lastige , misschien dat iemand anders hier een antwoord op heeft.

Ik heb even gekeken naar de verschillen qua vermogen en koppel maar er moet duidelijk verschil zijn.

Heb je op papier dat het roetfilter is vervangen , want ze resetten de i-drive zo .... Hebben ze bij mij ook gedaan , maar die van mij gaat er op korte termijn toch uit.

was de auto niet aan het regenereren ?

En had je dit probleem al voordat je de wervelkleppen hebt verwijderd?

gr ray

john potappel
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 feb 2014, 23:22

Re: voorstellen en gelijk een vraagje.

Bericht door john potappel » 03 mar 2014, 07:28

Ik dacht dus ook dat er wel duidelijk verschil moet zijn.
Het verbruik ligt bij mij ook wel erg hoog vind ik, wat haal jij als je gewoon normaal rijd?
Ik heb dat roetfilter niet op papier staan, kun je mij uitleggen hoe ik er achter kom dat hij vol zit? En hoelang gaat zo een roetfilter mee?
Voordat ik de wervelkleppen er uit had was het idd ook al zo.

Gebruikersavatar
Ray_530d
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 mar 2013, 18:11

Re: voorstellen en gelijk een vraagje.

Bericht door Ray_530d » 03 mar 2014, 07:49

Ik rijd meestal kleine stukjes ongeveer 1 op 10 bij normaal rijden.

Ik heb wel eens gehoord dat veel verbruik door het roetfilter kan komen

Over het roetfilter zijn veel verhalen , als je altijd snelweg rijd gaat deze langer mee,
Maar korte stukjes zijn niet best vandaar dat ik hem laat verwijderen en dan ben ik ook van het regeneren af

Als de auto veel regenereerd dat kan iets te maken met het roetfilter dat vol zit

Heb je de auto met garantie gekocht ?

john potappel
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 feb 2014, 23:22

Re: voorstellen en gelijk een vraagje.

Bericht door john potappel » 03 mar 2014, 18:50

Die 1op 10 haal ik lang niet, en dan rij ik ook niet eens korte stukje.
Ik zou heel graag van iemand willen weten wat de werking percies is van de compresso bypas plate en de waste gate valve? Wanneer gaan ze open of wanneer dicht?

Tzal ooit wel goeikomme is te hopen.

Edgar1234

Re: voorstellen en gelijk een vraagje.

Bericht door Edgar1234 » 03 mar 2014, 19:32

Mijn 535d heeft heel wat nieuwe onderdelen gehad het laatste half jaar.
Oa, nw turbo's, LM meter, gasklephuis, swirl laten verwijderen, roetfilter leeggehaald en softwarematig uitgeschakeld.. Getuned naar 330pk..
Qua verbruik merk ik het heel erg. Als ik echt stevig rij, optrekken en snelheden van 200 rij... Dan zit ik op 1:11...
Echt veel zuiniger dan 1:13 met normaal rijden lukt trouwens niet.

En snel is hij zeker!

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: voorstellen en gelijk een vraagje.

Bericht door Knakkel » 03 mar 2014, 20:20

john potappel schreef:Die 1op 10 haal ik lang niet, en dan rij ik ook niet eens korte stukje.
Das niet goed. De 535 is een auto die je toch behoorlijk moet onderhouden wil je hem top hebben.
Zeker als je hem stevig rijdt.
Edgar1234 schreef:Mijn 535d heeft heel wat nieuwe onderdelen gehad het laatste half jaar.
Oa, nw turbo's, LM meter, gasklephuis, swirl laten verwijderen, roetfilter leeggehaald en softwarematig uitgeschakeld.. Getuned naar 330pk..
Kijk, dat bedoel ik ... en lees mijn topic maar eens door...

Dus warom de jouwe een hoog verbruik heeft, is niet 1 2 3 aan te wijzen, veelal een combinatie van ...
Het wastegate-verhaal zet ik even in een pm, anders is het zo topic-vervuilend :duim:
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Gebruikersavatar
Mooggie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 22 sep 2007, 15:48
Locatie: Lisse

Re: voorstellen en gelijk een vraagje.

Bericht door Mooggie » 03 mar 2014, 21:11

Als je denkt dat je wagen wellicht wat te weinig vermogen heeft zou je eens wat metingen kunnen doen.

Volgens de website ww.zeperfs.com zouden dit ongeveer de prestaties moeten zijn.

0 - 60 3,4
0 - 80 4,6
0 - 100 6,6
0 - 120 8,9
0 - 140 11,6
0 - 160 15,3
0 - 180 19,8
0 - 200 25,3

Vroeger had je ook nog de website www.einszweidrei.de (bestaat helaas niet meer) met technische data uit Duitse autotests en daar kwamen soortgelijke waarden uit.

Film voor de grap anders eens een 100-160. Thuis het filmpje even bekijken met een stopwatch erbij en dan zou je op de ca. 8,7 sec uit moeten komen om een redelijk normaal vermogen te hebben.

Voor wat betreft je verbruik is 1:7,8 niet echt normaal lijkt me. Kijk je naar de website www.spritmonitor.de dan ligt het gemiddelde bij 55 wagens 535d op 9,07 l/100 km ofwel 1:11,0.
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Gebruikersavatar
530-Driver
Berichten: 104
Lid geworden op: 15 feb 2014, 21:52
Locatie: Friesland

Re: voorstellen en gelijk een vraagje.

Bericht door 530-Driver » 03 mar 2014, 21:26

Mijn oom kon onze 530D bij houden met een 523I uit 1997 met 4 ton op de teller.. Dachten dat de kracht zo hoorde omdat we uit een Volvo kwamen met 300pk maar bleek dus dat alle 6 verstuivers stuk waren :S
BMW 530D E61, 2005
Toyota Avensis 1.6 VVT-I 2000
Honda Civic EJ9 1999

Ex: S60 2.5R AWD verkocht bij 235.0000km 08/12 - 02/14
Ex: S60 2.4 140pk 2002 Ingeruild bij 343.000km 05/11 - 08/12
Ex: Laguna 1800 automaat 2003 Ingeruild bij 162.000km 08/08 - 05/11

john potappel
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 feb 2014, 23:22

Re: voorstellen en gelijk een vraagje.

Bericht door john potappel » 16 mar 2014, 18:42

Zo, daar ben ik eindelijk weer. Ik heb intussen de auto een grote beurt gegeven, de thermostaten vervangen, en het roetfilter verwijdert. Het verbruik is inmiddels al heel erg verbeterd, het is nu gemiddeld 1 op 10 en daar ben ik tevreden mee. Het blijft ook prachtig om het gaspedaal onderin te trappen als je nog maar 19 bent. Weet iemand misschien wie of waar ik het roetfilter uit kan laten coderen? Ik heb hier wel wat over gelezen op het forum maar het is me nier helemaal duidelijk. Ik ben nog van plan om mijn auto te laten chippen, kunnen jullie mij hier misschien raad in geven waar ik dat moet laten doen? Maar eerst zal ik ook nog eens de waardes nakijken of mijn auto die 25 seconden tot de 200 wel haalt.

Gebruikersavatar
Ray_530d
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 mar 2013, 18:11

Re: voorstellen en gelijk een vraagje.

Bericht door Ray_530d » 09 apr 2014, 20:22

Ik heb wel eens gehoord dat leiden een goede tuner zit.

Weet alleen zijn naam niet meer

Gr

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: voorstellen en gelijk een vraagje.

Bericht door Patrickk » 09 apr 2014, 21:08

19 jaar en dan al een 535D? pittig.......
Bij mijn vader hebben ze het roetfilter schoongemaakt en de egr op minimale uitslag geproggameerd.
Dit is bij Tunx gedaan. Verbruik is van gemiddeld 1:10 naar 1:12 gegaan
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”