Waar om te denken? Het is een 320i coupe van eind 1996 met gereviseerde handbak en nieuwe koppeling en drukgroep, Auto is voorzien van M onderstel , waar om te denken bij verkoop van dit vanos blok en aankoop en installatie van een 2.8 ?
Is dit " plug en play " of remmerij aanpassen of kabelboom/computer? Of meerdere zaken zoals brandstoftoevoer etc? Of nog tal van zaken die ik over het hoofd zie?
Is een geswapte 320 met een 2.8 ook sneller met behoud van 320 versnellingsbak met optrekken of top? Ten opzichte van normale orginele 328?
Iemand ervaring hiermee? Alvast bedankt
320 swappen naar 328
Re: 320 swappen naar 328
Ik doe nu die ombouw ... Nouja nu, ben er al even mee bezig. Ik zat met een Dme probleem maar dat is inmiddels opgelost.
Afhankelijk van waar de 2,8 uitkomt moet je het 1 en ander aanpassen. 528 en 728 past niet ff snel. Verder is het belangrijk om te achterhalen of je auto voorzien is van Ews en welk type. Ik heb wel een M52 blok maar geen Ews. Met wat truukjes kan je het Ews wel omzeilen. Verder zou (als je al een m52 blok hebt) de bak moeten passen. Je diff is waarschijnlijk een 3,43 en dat zorgt ervoor dat je waarschijnlijk een lagere top dan met het bijbehorende diff (2,93) hebt maar wel sneller optrekt. (hoeft niet sneller te zijn want je moet meer schakelen!) Je remmen zijn op de geventileerde schijven achter na hetzelfde. Brandstofpomp is ook hetzelfde dus dat maakt de ombouw wat makkelijker.
Wil je het simpel houden: M52b20 eruit> M52b28 (uit een E36) erin. Doe je het op de goede manier: Motor, bak, cardan, diff, steekassen en de achterste remschijven verwisselen/vervangen. Als je dan toch bezig bent kan je gelijk de ophangingpunten van het diff verstevigen.
Afhankelijk van waar de 2,8 uitkomt moet je het 1 en ander aanpassen. 528 en 728 past niet ff snel. Verder is het belangrijk om te achterhalen of je auto voorzien is van Ews en welk type. Ik heb wel een M52 blok maar geen Ews. Met wat truukjes kan je het Ews wel omzeilen. Verder zou (als je al een m52 blok hebt) de bak moeten passen. Je diff is waarschijnlijk een 3,43 en dat zorgt ervoor dat je waarschijnlijk een lagere top dan met het bijbehorende diff (2,93) hebt maar wel sneller optrekt. (hoeft niet sneller te zijn want je moet meer schakelen!) Je remmen zijn op de geventileerde schijven achter na hetzelfde. Brandstofpomp is ook hetzelfde dus dat maakt de ombouw wat makkelijker.
Wil je het simpel houden: M52b20 eruit> M52b28 (uit een E36) erin. Doe je het op de goede manier: Motor, bak, cardan, diff, steekassen en de achterste remschijven verwisselen/vervangen. Als je dan toch bezig bent kan je gelijk de ophangingpunten van het diff verstevigen.
One life, live it!
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 15 mar 2014, 15:40
- Locatie: Hoensbroek (heerlen)
Re: 320 swappen naar 328
ik zit ook aan z,n zwap te denken dus ik volg je !
Re: 320 swappen naar 328
Hey
Heb deze swap ongeveer een maand geleden gedaan bij mijn eigen 320.
Als je een complete motor overkoopt zorg dan dat je op zijn minst hebt ;
- motor met alle componenten en bijbehorende kabelboom
- DME computer, ecu en sleutel met chip (eventueel contactslot)
- radiateur (328 is groter dan 320)
- Visco koppeling (koelventilator)
-passende luchtfilter en lmm ( verschil diameter 320 en 328
- uitlaat vanaf spruitstuk tot einddemper ( 320 is na middendemper enkelpijps 328 dubbel )
Qua brandstof hoef je niks aan te passen dit is allemaal plug en play
- schakelstang van 328 (mocht je de bak overzetten) 328 bak is groter.
Motorsteunen kun je overzetten.
Over de versnellingsbak : zelf rij ik nu met 320 bak en diff, kan aanraden om diff van 320 te houden aangezien deze korter vertand is. MAAR bij mij was het geval dat de 328 bak een andere aansluiting op cardan as heeft dan de 320 bak. Aangezien het vaker gebeurd dat een 320 diff het opgeeft met 328 motor misschien verstandig om hele aandrijflijn om te zetten.
Remmen etc is origineel 320 voldoende, hoewel een paar geventileerde schijven geen slechte investering zijn.
Let op : mocht je net zoals mij een Engelse motor in een EU e36 bouwen, computers zijn omgedraaid ( Engels rechts EU links) kabelboom van de originele motor dus eerst omzetten.
Ga ervan uit dat we hier gewoon over een m52b20 spreken met obd2,
Van obd1 naar obd2 nog geen ervaring.
Ik hoop dat dit verhaal een beetje helpt,
Mochten er nog vragen zijn hoor ik t graag
Heb deze swap ongeveer een maand geleden gedaan bij mijn eigen 320.
Als je een complete motor overkoopt zorg dan dat je op zijn minst hebt ;
- motor met alle componenten en bijbehorende kabelboom
- DME computer, ecu en sleutel met chip (eventueel contactslot)
- radiateur (328 is groter dan 320)
- Visco koppeling (koelventilator)
-passende luchtfilter en lmm ( verschil diameter 320 en 328
- uitlaat vanaf spruitstuk tot einddemper ( 320 is na middendemper enkelpijps 328 dubbel )
Qua brandstof hoef je niks aan te passen dit is allemaal plug en play
- schakelstang van 328 (mocht je de bak overzetten) 328 bak is groter.
Motorsteunen kun je overzetten.
Over de versnellingsbak : zelf rij ik nu met 320 bak en diff, kan aanraden om diff van 320 te houden aangezien deze korter vertand is. MAAR bij mij was het geval dat de 328 bak een andere aansluiting op cardan as heeft dan de 320 bak. Aangezien het vaker gebeurd dat een 320 diff het opgeeft met 328 motor misschien verstandig om hele aandrijflijn om te zetten.
Remmen etc is origineel 320 voldoende, hoewel een paar geventileerde schijven geen slechte investering zijn.
Let op : mocht je net zoals mij een Engelse motor in een EU e36 bouwen, computers zijn omgedraaid ( Engels rechts EU links) kabelboom van de originele motor dus eerst omzetten.
Ga ervan uit dat we hier gewoon over een m52b20 spreken met obd2,
Van obd1 naar obd2 nog geen ervaring.
Ik hoop dat dit verhaal een beetje helpt,
Mochten er nog vragen zijn hoor ik t graag
Re: 320 swappen naar 328
Is dit geen mooie motor voor je? viewtopic.php?f=676&t=41331
Geen ews en plug and play op een vroege e36.
Voordeel is dat die al een M50 inlaat heeft + een chip op maat.
Je kan je bak en aandrijflijn behouden, alleen het diff wisselen naar een "groothuis" een kleinhuis kan dat vermogen niet aan.
Geen ews en plug and play op een vroege e36.
Voordeel is dat die al een M50 inlaat heeft + een chip op maat.
Je kan je bak en aandrijflijn behouden, alleen het diff wisselen naar een "groothuis" een kleinhuis kan dat vermogen niet aan.
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: 320 swappen naar 328
Ik hoop dat hij onderhand wel klaar is, dik een halfjaar later :p
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem