Olielek..
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56
Olielek..
Hallo jongens,
Ik heb gisteren heel toevallig gemerkt dat mijn auto olie lekt!! Dit heb ik kunnen zien omdat ik een dag had stil gestaan op de oprit en toen ik het verplaatst had zag ik de lek en zelfs de sporen van dat ik naar achter ben gereden. Ik heb onmiddelijk de olie gecontroleerd en het was op de bovenste streep van "minimum". Heb een thuisgaragist gebeld en hij zei tegen mij dat dat echt het minimum is en als het daaronder zou gaan dat het gevaarlijk zou zijn dus heb ik maar een liter bij opgekapt wat ik eig nooit doe want het is nog 8000km tot volgende oliewissel/onderhoud en normaal hoefde ik ertussen NOOIT extra bij te kappen maar goed heb het maar gedaan aangezien het noodzakelijk was.
De olielek op de grond is meer aan de kant van de chauffeur... . Die thuisgaragist zei bij de E60's dit aanwijzingen kunnen zijn dat de "Turbo" kapot aan't gaan is... : kan iemand dit bevestigen?? Hij zei dat het een ziekte is.
Heeft iemand ervaringen met deze aanwijzingen van olielekken??
Ps: gisteren gaf hij die een paar secondjes weer een "elektronica storing" probleem aan na ik een 100km had gereden maar dan was het weer weg en auto is gewoon normaal blijven rijden. Laatste tijd doet hij het weleens zo'n "electronica storing" aangeven maar uiteindelijk gebeurt er niets. Ik zeg dit omdat het mss iets te maken kan hebben met een eventuele begin van stukken met turbo ofzo? Kan dat?
Ik heb gisteren heel toevallig gemerkt dat mijn auto olie lekt!! Dit heb ik kunnen zien omdat ik een dag had stil gestaan op de oprit en toen ik het verplaatst had zag ik de lek en zelfs de sporen van dat ik naar achter ben gereden. Ik heb onmiddelijk de olie gecontroleerd en het was op de bovenste streep van "minimum". Heb een thuisgaragist gebeld en hij zei tegen mij dat dat echt het minimum is en als het daaronder zou gaan dat het gevaarlijk zou zijn dus heb ik maar een liter bij opgekapt wat ik eig nooit doe want het is nog 8000km tot volgende oliewissel/onderhoud en normaal hoefde ik ertussen NOOIT extra bij te kappen maar goed heb het maar gedaan aangezien het noodzakelijk was.
De olielek op de grond is meer aan de kant van de chauffeur... . Die thuisgaragist zei bij de E60's dit aanwijzingen kunnen zijn dat de "Turbo" kapot aan't gaan is... : kan iemand dit bevestigen?? Hij zei dat het een ziekte is.
Heeft iemand ervaringen met deze aanwijzingen van olielekken??
Ps: gisteren gaf hij die een paar secondjes weer een "elektronica storing" probleem aan na ik een 100km had gereden maar dan was het weer weg en auto is gewoon normaal blijven rijden. Laatste tijd doet hij het weleens zo'n "electronica storing" aangeven maar uiteindelijk gebeurt er niets. Ik zeg dit omdat het mss iets te maken kan hebben met een eventuele begin van stukken met turbo ofzo? Kan dat?
Re: Olielek..
De turbo zit aan de bijrijderskant,maar als die het aan het begeven is dan merk je het vaak wel.
Bij de bestuurderskant waar het vaak goed vettig is bij de diesels zijn de asjes van de wervelklepjes die ingelopen zijn . Kleppendeksel pakking zou ook kunnen maar verder schiet mijn zo niks te binnen.
Bij de bestuurderskant waar het vaak goed vettig is bij de diesels zijn de asjes van de wervelklepjes die ingelopen zijn . Kleppendeksel pakking zou ook kunnen maar verder schiet mijn zo niks te binnen.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56
Re: Olielek..
Ik heb paar foto's genomen voor in't geval het mss wat tips zou kunnen opleveren:bmw530i schreef:De turbo zit aan de bijrijderskant,maar als die het aan het begeven is dan merk je het vaak wel.
Bij de bestuurderskant waar het vaak goed vettig is bij de diesels zijn de asjes van de wervelklepjes die ingelopen zijn . Kleppendeksel pakking zou ook kunnen maar verder schiet mijn zo niks te binnen.
Dit is de chauffeurskant:
Dit is passagierskant:
Zoals jullie kunnen zien.. "geen gebrek" aan gelekte olie hé???
Re: Olielek..
Onder de gehele motor zit normaal een plaat, met alleen een luik voor het aflaten van de olie. Olie kan niet door de de plaat en gaat dan ook héél waarschijnlijk uitkomen aan het luik.
Is bij mij ook het geval. Check onder de auto dan zal het snel duidelijk zijn.
Ik heb olieverlies aan de blankingplates van de wervelkleppen en aan ik dacht uitgang van de turbo. Beide zijn gemakkelijk te controleren. Het verhelpen hiervan staat nog op mijn to do lijstje. Is relatief onschuldig.
Is bij mij ook het geval. Check onder de auto dan zal het snel duidelijk zijn.
Ik heb olieverlies aan de blankingplates van de wervelkleppen en aan ik dacht uitgang van de turbo. Beide zijn gemakkelijk te controleren. Het verhelpen hiervan staat nog op mijn to do lijstje. Is relatief onschuldig.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56
Re: Olielek..
Hey Tom,tom_il schreef:Onder de gehele motor zit normaal een plaat, met alleen een luik voor het aflaten van de olie. Olie kan niet door de de plaat en gaat dan ook héél waarschijnlijk uitkomen aan het luik.
Is bij mij ook het geval. Check onder de auto dan zal het snel duidelijk zijn.
Ik heb olieverlies aan de blankingplates van de wervelkleppen en aan ik dacht uitgang van de turbo. Beide zijn gemakkelijk te controleren. Het verhelpen hiervan staat nog op mijn to do lijstje. Is relatief onschuldig.
Bedankt voor je reactie maar wat moet ik onder de auto checken of zien?? Je weet ik ben niet zo technisch dus heb ook geen put of brug voor onder de auto te kruipen. Daarom ga ik eind komend week men auto aan die thuisgaragist geven zodat hij eens tegoei kan zien. Hij heeft een put in zijn garage en werkt full time aan auto's thuis.
Jij zegt dat uw beiden olielekken makkelijk controleerbaar zijn.. kun je uitleggen hoe dan?? En hoe kan olieverlies onschuldig zijn?? Ofwel moet je maar blijven inkappen want met te weinig olie rijden weet je ook wel wat schade dat je kunt veroorzaken hé...
Re: Olielek..
Kijk gewoon onder je wagen, je zal snel zien waar de plaat zwarter is, daar komt de olie uit. Grote kans dat dit de plaat in het midden is waar de olie afgelaten word.
Olieverlies aan de turbo ga ik oplossing door een nieuwe dichting te steken. Is een veelvoorkomend probleempje.
Deze aan de wervelkleppen wat ook zeer veel voorkomt weet ik nog niet zeker, misschien dmv vloeibare dichting of eventueel een nieuwe O-ring.
Beide lekken zijn opgemerkt tijdens mijn laatste onderhoud.
Olieverlies is alleen vervelend maar schadelijk is het niet, zolang er voldoende in is. Je zal sowieso een waarschuwing krijgen op je scherm als deze echt te laag is.
Olieverlies aan de turbo ga ik oplossing door een nieuwe dichting te steken. Is een veelvoorkomend probleempje.
Deze aan de wervelkleppen wat ook zeer veel voorkomt weet ik nog niet zeker, misschien dmv vloeibare dichting of eventueel een nieuwe O-ring.
Beide lekken zijn opgemerkt tijdens mijn laatste onderhoud.
Olieverlies is alleen vervelend maar schadelijk is het niet, zolang er voldoende in is. Je zal sowieso een waarschuwing krijgen op je scherm als deze echt te laag is.
525d E61 2007 pre-LCI
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: Olielek..
Als je gaat wachten tot het olielampje gaat branden ben je al veel te laat...En dan nog maar te zwijgen of de sensor goed zn werk doet..
Re: Olielek..
Klopt voor de oliedruk. Maar de olie niveau sensor heeft nog marge anders is hij nutteloos. Maar idd beter niet op wachten.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56
Re: Olielek..
Jongens.. ben vandaag naar een "plaatselijke garage" gegaan die zowat aan alle merken wat werkt en ook onderdelen verkoopt maar het is dus GEEN BMW dealer(stealer). Hij heeft aan de onderkant alles losgemaakt en gekeken of de schroef van de olieuitlaatklep goed vast stond en hij stond muurvast dus dat was al zeker niet de oorzaak. Voor de rest was er zoveel olie overal dat ik op aanraden van hem men auto naar de auto carwash heb gebracht voor een "bodemwash" en daarna heb ik langs boven in de motorkap linkse en rechtse kant van de motor goed afgespoten.
Eénmaal terug in de garage auto terug de brug op zagen we dat de bodem niet echt goed proper was waardoor hij met een oliereinigingsproduct(3 spuitbussen waren nodig) het zelf goed proper heeft gemaakt. Daarna moest ik zo'n 20minuutjes wat rondrijden en dan terug naar hem gaan zodat hij perfect kon zien waar de lekken eventueel zouden zijn... .
Hij heeft het onmiddelijk gezien en dat is:
1. aan de Turbo wat aan de buitenkant aan een schroef
2. aan de onderkant en zijkant van de versnellingsbak
3. en last but not least.. zat er ook wat olie in de dikke darm die vanuit de turbo komt.
Dus je ziet het is niet aan 1 plaats alleen!!
Ivm de versnellingsbak zei hij dat het enorm werk is voor het los te maken alles vervangen terug erin met nieuwe olie enzo dus serieus wat werk(lees kosten) dus dat laat hij aan mij over wat ik ermee doe en ik ga na een tijd wel zien.
Ivm de turbo zei hij dat dat aanwijzingen zijn dat binnnenkort wss de turbo kapot gaat gaan want hij zei dat er niet maar een beetje olie in die leiding mag zitten en volgens hem is dat beetje teveel. Ik weet ook niet wat ik hiermee moet doen.
Conclusie en de goedkoopste oplossing: een product "olielek" van "Wynn's"... hij zei dat het veel kans heeft dat het de lek van de versnellingsbak kan dichten maar die van de turbo was hij niet zeker.. .
Wat zijn jullie meningen hierover?
Heb naar een grote BMW service gebeld en hun zeggen dat op deze km's(225.000) dat het wat normaal is hoor dat die hier en daar wat lekt. Hun zeiden zelfs dat het mss zelfs vloeistof van de airco kan zijn die onderaan drupt, zich mengt met de olie die er ligt en op de grond valt zodat ik ga denken dat het alleen maar olie is.
Graag jullie meningen heren..
Eénmaal terug in de garage auto terug de brug op zagen we dat de bodem niet echt goed proper was waardoor hij met een oliereinigingsproduct(3 spuitbussen waren nodig) het zelf goed proper heeft gemaakt. Daarna moest ik zo'n 20minuutjes wat rondrijden en dan terug naar hem gaan zodat hij perfect kon zien waar de lekken eventueel zouden zijn... .
Hij heeft het onmiddelijk gezien en dat is:
1. aan de Turbo wat aan de buitenkant aan een schroef
2. aan de onderkant en zijkant van de versnellingsbak
3. en last but not least.. zat er ook wat olie in de dikke darm die vanuit de turbo komt.
Dus je ziet het is niet aan 1 plaats alleen!!
Ivm de versnellingsbak zei hij dat het enorm werk is voor het los te maken alles vervangen terug erin met nieuwe olie enzo dus serieus wat werk(lees kosten) dus dat laat hij aan mij over wat ik ermee doe en ik ga na een tijd wel zien.
Ivm de turbo zei hij dat dat aanwijzingen zijn dat binnnenkort wss de turbo kapot gaat gaan want hij zei dat er niet maar een beetje olie in die leiding mag zitten en volgens hem is dat beetje teveel. Ik weet ook niet wat ik hiermee moet doen.
Conclusie en de goedkoopste oplossing: een product "olielek" van "Wynn's"... hij zei dat het veel kans heeft dat het de lek van de versnellingsbak kan dichten maar die van de turbo was hij niet zeker.. .
Wat zijn jullie meningen hierover?
Heb naar een grote BMW service gebeld en hun zeggen dat op deze km's(225.000) dat het wat normaal is hoor dat die hier en daar wat lekt. Hun zeiden zelfs dat het mss zelfs vloeistof van de airco kan zijn die onderaan drupt, zich mengt met de olie die er ligt en op de grond valt zodat ik ga denken dat het alleen maar olie is.
Graag jullie meningen heren..
Re: Olielek..
Doorrijden en vaker pijlen
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56
Re: Olielek..
Hahaha!! Dat is wel heel makkelijk gepraat.. . Tja zo doorrijden maar tot waar en wanneer??Kuupertie schreef:Doorrijden en vaker pijlen
Re: Olielek..
De olie in de dikke darm van de turbo, is normaal. Dit heeft elke turbodiesel na verloop van tijd.
Deze olie komt waarschijnlijk uit de carterventilatie, en niet omdat de turbo aan het kapotgaan is.
Kapotte turbos hebben inwendig speling, en fluiten harder dan normaal. Als ze heel erg speling hebben hangt er ook een rookwalm achter je aan en heb je minder vermogen, dus dat merk je wel.
De lekkage rond de versnellingsbak zou ik meer in de gaten houden, kan een krukaskeerring zijn.
Deze olie komt waarschijnlijk uit de carterventilatie, en niet omdat de turbo aan het kapotgaan is.
Kapotte turbos hebben inwendig speling, en fluiten harder dan normaal. Als ze heel erg speling hebben hangt er ook een rookwalm achter je aan en heb je minder vermogen, dus dat merk je wel.
De lekkage rond de versnellingsbak zou ik meer in de gaten houden, kan een krukaskeerring zijn.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56
Re: Olielek..
Probleem van versnellingsbak is, zoals je ook zult weten.. , enorm veel werk(lees kosten). Is niet op 1 2 3 eruit en terug erin. Wat zou er eig juist moeten gebeuren dan?? Dichtingen veranderen ofzo?Knakkel schreef:De olie in de dikke darm van de turbo, is normaal. Dit heeft elke turbodiesel na verloop van tijd.
Deze olie komt waarschijnlijk uit de carterventilatie, en niet omdat de turbo aan het kapotgaan is.
Kapotte turbos hebben inwendig speling, en fluiten harder dan normaal. Als ze heel erg speling hebben hangt er ook een rookwalm achter je aan en heb je minder vermogen, dus dat merk je wel.
De lekkage rond de versnellingsbak zou ik meer in de gaten houden, kan een krukaskeerring zijn.
Re: Olielek..
Je weet niet wat er lekt, het kan best zijn dat er boven iets lekt (kleppendeksel) en dan naar beneden loopt tot aan de versnellingsbak. Of lekt de versnellingsbak zelf?
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56
Re: Olielek..
Ja dat is waar maar ik heb het zelf gezien dat de schroeven die vastgemaakt zijn aan de buitenkant van de versnellingsbak bedekt waren met vers olie NA we alles proper hadden gemaakt dus ja.. .Knakkel schreef:Je weet niet wat er lekt, het kan best zijn dat er boven iets lekt (kleppendeksel) en dan naar beneden loopt tot aan de versnellingsbak. Of lekt de versnellingsbak zelf?