320D automaat - probleem bij wegrijden na koude start

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
CRS320D
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mar 2014, 14:02

320D automaat - probleem bij wegrijden na koude start

Bericht door CRS320D » 09 apr 2014, 08:35

Sinds kort ben ik eigenaar van een erg prettige BMW 320D automaat uit 2004. Ik vind het een erg fijne auto en heb er sinds aankoop nu ongeveer 1500 km mee gereden.

Vanochtend had de auto erg veel moeite met wegkomen van z'n plek na de koude start. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Hij stond in de D en heb een paar keer voorzichtig gas gegeven, maar hij kwam niet weg. (Normaal begint hij eigenlijk meteen te rollen als ik hem in de D zet, zoals het hoort bij een automaat.) Toen even in de R en weer in de D en hij reed weg. Daarna probleemloos naar m'n werk gereden (80km). De automaat schakelt verder boterzacht.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik had al wel op m'n lijstje staan om de automaatolie een keer te laten vervangen. Misschien maar wat eerder een afspraak inplannen?
Laatst gewijzigd door CRS320D op 09 apr 2014, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: 320D automaat - probleem bij wegrijden na koude start

Bericht door Jeremy » 09 apr 2014, 08:46

Ik heb bij mijn vorige 320Ci automaat de automaat laten spoelen (effectief alle olie vervangen dus) bij 188.000km. Dit was nog nooit eerder gedaan en de olie was koffiezwart. Na het wegrijden had dit onmiddelijk het effect dat de auto minder zwaar voelt wanneer die koud was. Ik heb dus alleen maar goede ervaringen met het spoelen van de automaat eigenlijk. Het kan in mijn ogen geen kwaad en als de olie in jou automaat nog niet geheel vervangen is en hij meer dan 150.000km heeft gelopen zou ik dit toch wel doen. Er zijn verhalen dat auto's nog goed schakelen na 400.000km met de oude olie maar ik vind dat, net als je motorolie, dit gewoon vervangen moet worden in de loop van de tijd. Kwaad kan het in ieder geval niet. Wel schijnt het reinigingsmiddel wat ze gebruiken erg sterk te zijn, wat wellicht wel gevolgen kan hebben voor de bak. Deze auto heeft inmiddels 206km op de teller, welke de automaat probleemloos heeft gelopen.

Wil je het dus echt goed doen zou ik bijvoorbeeld naar ZF in Delfgauw of Dortmund gaan. Deze halen de automaatbak uit elkaar, vervangen wat slijtagemiddelen, doen er nieuwe olie in en resetten waar nodig.

CRS320D
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mar 2014, 14:02

Re: 320D automaat - probleem bij wegrijden na koude start

Bericht door CRS320D » 09 apr 2014, 09:01

Bedankt. Dit was ik inderdaad ook al van plan. De auto heeft nu 245.000 km gelopen ongeveer. Geen idee of de automaatbakolie al een keer vervangen is, vandaar dat het bij mij op de to do lijst staat.

CRS320D
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mar 2014, 14:02

Re: 320D automaat - probleem bij wegrijden na koude start

Bericht door CRS320D » 09 apr 2014, 09:23

Ik zie trouwens dat ik dit topic in het verkeerde forum geplaatst heb. Ik heb een E46, geen E36 :D

Gebruikersavatar
Dcreator
Berichten: 6692
Lid geworden op: 22 jan 2011, 22:35
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 320D automaat - probleem bij wegrijden na koude start

Bericht door Dcreator » 10 apr 2014, 21:55

Ik verplaats hem even voor je! :)

Kan gebeuren!

Gebruikersavatar
martinus83
Berichten: 618
Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
Locatie: Noord-brabant

Re: 320D automaat - probleem bij wegrijden na koude start

Bericht door martinus83 » 15 apr 2014, 11:30

CRS320D schreef:Bedankt. Dit was ik inderdaad ook al van plan. De auto heeft nu 245.000 km gelopen ongeveer. Geen idee of de automaatbakolie al een keer vervangen is, vandaar dat het bij mij op de to do lijst staat.
Al iets laten doen aan de bak(olie)?..

CRS320D
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mar 2014, 14:02

Re: 320D automaat - probleem bij wegrijden na koude start

Bericht door CRS320D » 15 apr 2014, 12:11

Ik heb een afspraak staan om volgende week dinsdag de bak te laten spoelen.
Ik heb gekozen voor Tunex, omdat ik hier veel positieve verhalen van kon vinden. ZF in Dortmund heb ik overwogen, maar omdat ik een GM bak heb, vond ik dit tricky. Bovendien scheelt het ruim 200 euro en aardig wat tijd. Ik ga er van uit dat de jongens bij Tunex ook weten wat ze doen.

CRS320D
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mar 2014, 14:02

Re: 320D automaat - probleem bij wegrijden na koude start

Bericht door CRS320D » 23 apr 2014, 07:55

Gisteren bij Tunex geweest. Prima bedrijf! Vlotte service, nette wachtruimte en behulpzaam personeel.
De automaat schakelt merkbaar soepeler en de auto lijkt minder lui. Hij reageert directer wanneer ik wil inhalen of bij tussensprintjes en schakelen gaat bijna ongemerkt (terwijl ik daarvoor nog wel eens een aarzeling voelde).

Helaas was vanochtend de klacht bij wegrijden na koude start nog niet opgelost. Hij had toch wel even moeite om wakker te worden. :yaw:
Er werd mij gisteren wel verteld dat het soms even duurt voordat je verbeteringen volledig merkt. Kan dat kloppen? Of is dat onzin?

Zweetsok
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 jun 2011, 14:58

Re: 320D automaat - probleem bij wegrijden na koude start

Bericht door Zweetsok » 29 mei 2014, 08:24

Mijn 320D heeft hetzelfde, maar alleen bij een koude start.

Het enige wat ik hieraan doe, is bij een koude start de bak in D zetten, 5 seconden blijven staan met de rem erop, en dan komt hij vanzelf.

Ik heb het idee dat de olie op een of andere manier gezakt is, en de pomp eerst de bak moet vullen om effectief te worden, de rest van de dag heb ik nooit ergens last van.

CRS320D
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mar 2014, 14:02

Re: 320D automaat - probleem bij wegrijden na koude start

Bericht door CRS320D » 29 mei 2014, 19:31

Het probleem is bij mij ook nog niet weg. Maar ik heb er ook wat op gevonden.
Als ik de bak in z'n handmatige stand zet (dus eerst naar DS en dan naar 1 of 2), dan rijdt hij eigenlijk vrijwel direct van z'n plek. Bak weer terug in de D en niks aan de hand.

Hij heeft het echt alleen als hij helemaal koud is. De oplossing doet vermoeden dat het iets van een elektronische storing is, maar omdat hij het alleen heeft als hij helemaal koud is, snap ik er eigenlijk niks meer van. Maar buiten dat, schakelt hij super soepel en is er verder niks aan de hand. Ik heb me er maar bij neergeleged.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”