Lambda monitor sensor vervangen?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
boeier43

Lambda monitor sensor vervangen?

Bericht door boeier43 » 10 nov 2008, 22:43

Beste DIY-ers,
Ben in het bezit van een 318i exe saloon bouwjaar 8/2000 en 147000 km.
Wagen rijdt fantastisch. Echter heb de afgelopen 3 weken het volgende probleem.
3x keer is in de display het motor lampje gaan en blijven branden (oranje)
2x in de garage foutcode laten uitlezen fout P0170 (Bank1 kraftstoffbemessungssytem Fehlfunktion of Fuel Trim Bank1 Malfunction) na elke uitlezing is de fout gereset en een paar honderd km weggebleven.
Deze week weer het lampje aangegaan. Weer laten uitlezen maar nu door wegenwacht ook weer foutcode P0170 en laten resetten. Opmerking van de ww dat het zeer waarschijnlijk de 02 sensor c.q. de lambda monitor sensor is die defect is danwel niet goed werkt. Het is niet de Lambda sonde want dan zou de wagen schokkerig en onregelmatig lopen en daar is geen sprake van. Het kan ook een slechte contactmaking zijn in de connector van de O2 sensorbedrading onder de wagen. De sensor bevindt zich in de uitlaat na de Lamda sonde. Een nieuwe sensor kost ca 137 euro exclusief montage.Is echter eenvoudig zelf te doen.
De wegenwacht heeft de fout gereset en tot op de dag van vandaag geen lampje meer maar you never know.
Volgens de ww kun je trouwens gewoon mee doorrijden. Maar ik vind het zeer onbevredigend.
Heeft iemand zo'n zelfde probleem??? Graag reactie.
Groet Boeier 43

SpeedyMuffle

Re: Lambda monitor sensor vervangen?

Bericht door SpeedyMuffle » 03 dec 2008, 14:05

Wij hadden precies het zelfde probleem, het lampje is voor het eerst gaan branden, maar het bleek idd van de lambda sonde te komen. Toen is ie gereset en daarna is ie nog zon 2 a 3 keer terug gekomen. Maar als jouw lambda sensor kapot zou zijn, dan vind er geen terugkoppeling meer plaats, oftewel dan krijg de ECU geen informatie wat betreft de kwaliteit van de verbranding. Dus de ECU kan de verbranding niet in de gaten houden en dan gaat de motor dus waarschijnljik onregelmatig lopen of soms stotteren. Aangezien dit niet het geval is bij jou en mij, kan het niet anders zijn dat de lambda sensor een waarde heeft gemeten die niet gunstig is voor de uitlaat gassen. Waarschijnlijk is deze waarden onder de 0.2V of boven de 0.9V gekomen. Dan wil hij nog wel is een signaaltje sturen dat er iets aan de hand is, maar dit hoeft niet te betekenen dat er iets mis is.

Gegroet koen

boeier43

Bericht door boeier43 » 06 dec 2008, 01:25

Hai Koen bedankt voor je reactie,
Heb weer het MIL lampje gekregen en heb vervolgens een Maxi diag EU702 van Autel aangeschaft.
Heb daarmee de ECU uitgelezen fout code was P0171 oftewel " Fuel Trim, Bank1 too lean " te arm mengsel dus de sensor geeft de ECU wel informatie.
Verder geen enkele foutcode uitgelezen. Vervolgens gereset en alles weer ok.
Motor loopt zonder stotteren of happeren met MIL aan of uit. En vandaag 5/12 weer MIL aan wederom met foutcode P0171 en gereset lange rit gemaakt en MIL kwam niet meer terug maar het blijft onbevredigend.
Wie kan hier nog iets zinnigs aan toevoegen???
Laatst gewijzigd door Farl op 13 jul 2009, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 06 dec 2008, 11:23

Hallo,

als het mengsel te arm is zou dat kunnen komen doordat er teveel lucht bij komt. En dat zou door een vacuum-lek kunnen komen.

Heb je de slangen als eens allemaal gecontroleerd? Ik heb hetzelfde probleem (motor lampje aan/uit) en had een slang gescheurd (ook 318i, zie foto, ik moest de interieurfilterbehuizing weghalen om erbij te komen)
Afbeelding
Nu is het lampje al weer een tijdje uit bij mij.

Dit was mijn tijdelijke reparatie: :-)
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Heb een uitlees/wijzig computer besteld om ook mijn fouten uit te kunnen lezen (en om de instellingen van m'n auto ook meteen zelf te kunnen wijzigen)

boeier43

Bericht door boeier43 » 07 dec 2008, 10:57

Heb de slangen gecontroleerd en inderdaad op de exact dezelfde plek als je foto aangeeft is mijn slang gescheurd!!!!
Slang tydelijk even ingekort omdat het vandaag zondag is maar morgen even een nieuwe slang halen bij de boys van BMW
En het probleem is opgelost ;D

Verschrikkelijk bedankt voor je reactie

Fred Boeier43

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 07 dec 2008, 13:55

Graag gedaan!!!

boeier43

Bericht door boeier43 » 09 dec 2008, 11:39

Vervangen slangset carterventilatie/waterslang
Het pollenfilter verwijderen
De draadboom uit de kabelgoot aan de voorzijde van het pollenfilterhuis verwijderen.
Het pollenfilterhuis verwijderen
Daarna het gehele pollenfilterhuis (4 boutjes) verwijderen.
Koelwater opvangen.
Oude slangen verwijderen
De slangset bestaat uit 2 slangen:
1. carterventilatie slang
2. waterslang (denk aan 2 slangklemmen 18-24mm)

De slangen aansluiten tussen cylinderkop/kleppendeksel en voet van het inlaatspruitstuk.

Kosten slangset bij BMW euro 28,00 incl BTW :D

St-ed

Bericht door St-ed » 06 jan 2009, 22:04

Heb ook deze melding. Ook laten uitlezen: sondevewarming cilinderrij, verbrandingsuitschakeling, verbrandingcilinders waren o.a. de foutmeldingen. Ge-reset daarna tijd(week of 3) rondgereden en vanavond weer de melding gehad. Maar nu kwam er uit de uitlaat een verschrikkelijke walm(wit/grijs)en houd ook in.

Wat kan dit nu zijn? ik lees verschillende mogelijke oorzaken: pakking, sonde, zuigerveren e.d.

wat te doen??

Erwin

Ronald323ci

Bericht door Ronald323ci » 15 jul 2009, 12:42

Hallo kan iemand mij helpen,

Heeft er iemand ervaringen met het vervangen van lamda sensors, mijn 323 uit 2000 geeft aan dat de lamda sensors adoption limit meten.

Ik weet dat dit vaak duidt op een vacuüm lek, nu heb ik het slangetje van de brandstofgalerij al vervangen en een nieuwe carterventilatie klep gemonteerd en alles nagelopen met remmenreiniger opzoek naar een lekje. Niks gevonden.

Wanneer ik de auto uitlees zie ik het lampje ooit pas na 100 km aangaan en soms gaat het dan ook weer vanzelf uit. Heeft iemand dit ook ooit meegemaakt en was toen zijn lamda sensor stuk?

Ik heb de lamda sensors ook al aan de computer gehad maar op dat moment gaf hij aan dat ze goed waren.

320driver

Bericht door 320driver » 15 jul 2009, 14:07

Dit hoeft dus echt niet altijd te duiden op een vacuumlek, ik had hetzelfde met ook deze errorcode (02 Sensor adaption limit). BIj controle bleek m'n lmm (lucht massa meter) defect te zijn en die is dus vervangen, ook is een lambdasonde vervangen want die gaf de verkeerde waarden. Er was geen sprake van een vacuumlek volgens de monteur..
Lmm is heel belangrijk mbt het meten van de uitlaatgassenwaarden en als die de verkeerde waarden doorgeeft krijg je foutmeldingen en gaat het mm lampje aan.
Een nieuwe lmm kost ongeveer € 245,-- ex btw bij de dealer.

Suc6

Ronald323ci

Bericht door Ronald323ci » 22 jul 2009, 11:11

Hallo,

De luchtmassameter is doorgemeten en geeft de goede waardes door? Wat mij wel opvalt is dat de motor koud raar aanslaat en dan op het begin een beetje bokt.

Mvg, Ronald

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”