Zwarte pluimen, stappenplan?
Zwarte pluimen, stappenplan?
Ik heb inmiddels al veel topics gelezen (wel en wee topic o.a.) om te kijken hoe ik de zwarte pluimen die mijn 320D geeft kan verhelpen. Toch mis ik een beetje een overzicht of stappenplan.
Het (bekende) probleem is als volgt: de auto rookt zwart, vooral wanneer de motor koud is of lang op constant toerental gereden heeft, zoals bijv. lange stukken op de cruise control. Als hij eenmaal goed warm is en ik geef een keer goed gas, dan komt er een flink zwarte rookwolk, waarna hij daarna veel minder rookt. De turbo is ongeveer 5000km geleden vervangen. Verder verbruikt de auto geen olie en is het brandstofverbruik een hele acceptabele 1:17.
Inmiddels heb ik het volgende gedaan, tot nu toe zonder echt resultaat:
- EGR gereinigd. (Deze was niet eens zo heel vies.)
- Nieuw luchtfilter.
Volgende elementen om te checken / te vervangen:
- Turbo breather (Al heb ik gelezen dat ze vanaf een bepaald modeljaar een breather hebben gemonteerd die niet vervangen hoeft te worden. Mijn auto is van 2004.)
- Pressure Converters
- Luchtslangen checken op lekken/valse lucht (tips iemand?)
Mis ik nog elementen die het zwart pluimen zouden kunnen veroorzaken?
Bedankt vast voor alle hulp.
Het (bekende) probleem is als volgt: de auto rookt zwart, vooral wanneer de motor koud is of lang op constant toerental gereden heeft, zoals bijv. lange stukken op de cruise control. Als hij eenmaal goed warm is en ik geef een keer goed gas, dan komt er een flink zwarte rookwolk, waarna hij daarna veel minder rookt. De turbo is ongeveer 5000km geleden vervangen. Verder verbruikt de auto geen olie en is het brandstofverbruik een hele acceptabele 1:17.
Inmiddels heb ik het volgende gedaan, tot nu toe zonder echt resultaat:
- EGR gereinigd. (Deze was niet eens zo heel vies.)
- Nieuw luchtfilter.
Volgende elementen om te checken / te vervangen:
- Turbo breather (Al heb ik gelezen dat ze vanaf een bepaald modeljaar een breather hebben gemonteerd die niet vervangen hoeft te worden. Mijn auto is van 2004.)
- Pressure Converters
- Luchtslangen checken op lekken/valse lucht (tips iemand?)
Mis ik nog elementen die het zwart pluimen zouden kunnen veroorzaken?
Bedankt vast voor alle hulp.
Re: Zwarte pluimen, stappenplan?
Misschien zit je roetfilter vol/verstopt?
Ik had dit ook toen ik nog met een roetfilter reed, volgens mij hoopt roet zich daar gewoon op... tot je het gas een keer goed intrapt
Nu het roetfilter er onder uit, en geen last meer
Ik had dit ook toen ik nog met een roetfilter reed, volgens mij hoopt roet zich daar gewoon op... tot je het gas een keer goed intrapt
Nu het roetfilter er onder uit, en geen last meer
E46 320D sedan
E36 328I cabrio
Re: Zwarte pluimen, stappenplan?
Dat klinkt ook als een goeie. Is daarvan ook ergens een how-to te vinden hier?
Re: Zwarte pluimen, stappenplan?
Kijk, nu val ik door de mand als diesel-leek. Via Google kom ik erachter dat ik dit moet laten doen en ik dit niet zelf kan, omdat het softwarematig uitgeschakeld moet worden? Hoor graag tips!
Re: Zwarte pluimen, stappenplan?
Als een injector niet meer nevelt dan gaat hij ook overmatig zwart roken.
Verbruik gaat licht stijgen maar is bijna niet merkbaar.
Verbruik gaat licht stijgen maar is bijna niet merkbaar.
Re: Zwarte pluimen, stappenplan?
Hoe is dit te controleren?
Re: Zwarte pluimen, stappenplan?
http://www.youtube.com/watch?v=2XZ8Vvrtwdw
Dit geeft een goede indruk
Je kan ook kijken of het beter word na een flesje injector cleaner in de diesel te gooien (niet te vaak doen = agressief)
Dit geeft een goede indruk
Je kan ook kijken of het beter word na een flesje injector cleaner in de diesel te gooien (niet te vaak doen = agressief)
Re: Zwarte pluimen, stappenplan?
Goeie tip. Ik ga kijken of ik dat ergens kan kopen hier.
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Zwarte pluimen, stappenplan?
Van welk bouwjaar is de auto en wat is de kilometerstand?
Re: Zwarte pluimen, stappenplan?
De auto is van eind 2003 en de kilometerstand nu ongeveer 245.000.
Re: Zwarte pluimen, stappenplan?
Vinnie_86 schreef:http://www.youtube.com/watch?v=2XZ8Vvrtwdw
Dit geeft een goede indruk
Je kan ook kijken of het beter word na een flesje injector cleaner in de diesel te gooien (niet te vaak doen = agressief)
Wil ik ook nog doen, alleen welke merken zijn goed? Forte is lastig verkrijgbaar...
E46 320D sedan
E36 328I cabrio
Re: Zwarte pluimen, stappenplan?
beetje dure oplossing,
maar je kan m een keer laten uitlezen en dan kijken wat de correctiewaarden zijn van de injectoren.
Wijken deze te veel af dan kan dat een paar dingen betekenen (die de motor laten roeten):
- afwijkende compressie (heb t zelfde blok, maar deze blokken zijn oerdegelijk/sterk)
- versleten/kapotte injector.
Als niks helpt van wat jij al gedaan hebt of wil gaan kan bovenstaande een oplossing zijn.
Maar motor kan ook gaan roeten door een minder werkende/versleten pomp (of 1 vd pompen).
ECHTER met deze kilometerstand EN als na een paar keer gasgeven het roeten minder wordt (de mijne had dat ook) zou ik me nog geen zorgen maken. Tenzij de motor constant flink gaat roeten.
Mijn 4 injectoren (1600,-) zijn in februari vervangen en de motor roet totaal niet meer.
(310k km op de teller inmiddels)
Succes met je zoektocht!!.
maar je kan m een keer laten uitlezen en dan kijken wat de correctiewaarden zijn van de injectoren.
Wijken deze te veel af dan kan dat een paar dingen betekenen (die de motor laten roeten):
- afwijkende compressie (heb t zelfde blok, maar deze blokken zijn oerdegelijk/sterk)
- versleten/kapotte injector.
Als niks helpt van wat jij al gedaan hebt of wil gaan kan bovenstaande een oplossing zijn.
Maar motor kan ook gaan roeten door een minder werkende/versleten pomp (of 1 vd pompen).
ECHTER met deze kilometerstand EN als na een paar keer gasgeven het roeten minder wordt (de mijne had dat ook) zou ik me nog geen zorgen maken. Tenzij de motor constant flink gaat roeten.
Mijn 4 injectoren (1600,-) zijn in februari vervangen en de motor roet totaal niet meer.
(310k km op de teller inmiddels)
Succes met je zoektocht!!.
M.v.g.
Dave
'74 1602 Sahara beige, ong 150pk. (funmobiel)
'01 E46 320D Touring Executive. (daily drive)
Dave
'74 1602 Sahara beige, ong 150pk. (funmobiel)
'01 E46 320D Touring Executive. (daily drive)
Re: Zwarte pluimen, stappenplan?
Ik heb gisteren een fles injectorreiniger in de tank gedaan. Hopelijk levert dat in eerste instantie wat resultaat op.
Dit weekend ga ik alle slangen controleren waar eventueel valse lucht aangezogen kan worden. Ook ga ik dan de swirl flaps verwijderen (niet dat dat er iets mee te maken heeft, maar goed).
Volgende week ben ik bij Tunex om de automaat te laten spoelen. Zij hebben aangeboden dat ze ook de EGR buiten werking kunnen stellen. Misschien dat dat ook nog een idee is?
Dit weekend ga ik alle slangen controleren waar eventueel valse lucht aangezogen kan worden. Ook ga ik dan de swirl flaps verwijderen (niet dat dat er iets mee te maken heeft, maar goed).
Volgende week ben ik bij Tunex om de automaat te laten spoelen. Zij hebben aangeboden dat ze ook de EGR buiten werking kunnen stellen. Misschien dat dat ook nog een idee is?
Re: Zwarte pluimen, stappenplan?
egr afsluiten KAN helpen.
echter als je al filters, slangen, enz enz hebt vervangen dan is t gewoon 'slijtage' denk ik.
Als je slangen gaat controleren trek dan even een inlaatslang die van turbo komt eraf.
Daar mag een klein olie film laagje in aanwezig zijn, dan kan je de turbo ook (voor bijna 100%) uitsluiten.
Je bent i.i.g. goed bezig!!
echter als je al filters, slangen, enz enz hebt vervangen dan is t gewoon 'slijtage' denk ik.
Als je slangen gaat controleren trek dan even een inlaatslang die van turbo komt eraf.
Daar mag een klein olie film laagje in aanwezig zijn, dan kan je de turbo ook (voor bijna 100%) uitsluiten.
Je bent i.i.g. goed bezig!!
M.v.g.
Dave
'74 1602 Sahara beige, ong 150pk. (funmobiel)
'01 E46 320D Touring Executive. (daily drive)
Dave
'74 1602 Sahara beige, ong 150pk. (funmobiel)
'01 E46 320D Touring Executive. (daily drive)
Re: Zwarte pluimen, stappenplan?
Ik had het probleem ook en er is na het uitlezen ontdekt dat de "Hogedruk" sensor vanhet brandstof toevoer kapot was. Na het vervangen (Totaal 250) was het rook probleem opgelost.