manueel schakelen, gevoelige koppeling

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
jayzero
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mar 2013, 13:56

manueel schakelen, gevoelige koppeling

Bericht door jayzero » 08 mei 2014, 17:42

Ik heb sinds kort mijn 2de e60, een 520i van 2004. enkele bmw's daarvoor had ik er eentje van 2003 ook een 520i e60.
wat mij opvalt is bij het manueel schakelen bij deze auto's dat de koppeling de wagen snel laat schokken of schudden.
hebben al deze wagens dat of heb ik dat toevallig nu enkel bij deze 2.

het is niet dat ik niet kan rijden want ik doe enkel korte afstanden en ik schakel al 8 jaar en als carrosseriehersteller rij ik vaak met andere wagens rond en bij andere merken heb ik dat schokken een pak minder.

ik veronderstel dat dit wel een goed teken is omdat een koppeling die niet snel zal laten schudden eerder versleten gaat zijn dan nieuw...

in ieder geval hoorde ik graag eens een mening van julie.

bmw530i
Berichten: 877
Lid geworden op: 23 jul 2011, 21:35

Re: manueel schakelen, gevoelige koppeling

Bericht door bmw530i » 08 mei 2014, 20:49

Lijkt mijn het rubber van de aandrijving naar achter.
Of toch een koppeling die aan het op gaan is of verbrand.
Maar is toch lastig te zeggen zonder het zelf gevoeld te hebben.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d

jayzero
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mar 2013, 13:56

Re: manueel schakelen, gevoelige koppeling

Bericht door jayzero » 08 mei 2014, 21:42

op gaan kan niet want hij voelt zeer direct aan met de motor.

soms schok ik ook niet omdat mijn koppel/gas pedaal op het juiste moment wordt ingedrukt of losgelaten. die rubber weet ik zelf niet wat dat is, vangt deze schokken op?

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: manueel schakelen, gevoelige koppeling

Bericht door AdE39 » 08 mei 2014, 23:09

Hallo beste BMW vrienden,

het kan komen, omdat het twee massa vliegwiel gemonteerd is, en dat er enige slijtage aan het beginnen is, dit met betrekking tot de beide druk veren die in het systeem gemonteerd zijn.
Men kan het systeem wel controleren, maar dan moet men wel weten hoe, de specialist weet precies hoe, de dealer natuurlijk ook.

Verder dient men ook rekening te houden met de CDV of te wel de Clutch Delay Valve!
Deze kan de koppeling behoorlijk beïnvloeden.
Dat merkt u het beste bij het laten opkomen van de koppeling.
Nog meer gaat u het merken bij het achteruit rijden met een aanhanger, de motor zal nog eerder stil vallen, u voelt zich nu net een beginnend bestuurder, en u kunt zich werkelijk doodschamen!

Haal dat rot klepje er dan tussen uit!
De CDV klep, die zit net voor de werk cilinder gemonteerd op de versnellingsbak.
Klem de olie leiding dicht met het speciale gereedschap of, met enig respect met de griptang.
Het CDV klepje demonteert u gewoon, en de rest van de leiding, dat monteert u gewoon zo weer op de werk cilinder van de koppeling.
U zult best enig verschil dienen te merken, als de CDV klep is verwijderd!

Deze verwijdering van de CDV klep is al op meerdere fora beschreven.
Ik vind überhaupt de gehele koppeling gewoon FC Knudde, zeker en vooral met het twee massa vliegwiel!

Afgelopen zomer heb ik dus bij de Golf 4 TDI van onze dochter, dat hele domme zooitje van het twee massa vliegwiel verwijderd, en ik heb een geheel nieuw en dus gewoon een normaal vliegwiel gemonteerd met de gewone koppeling set.
De Golf 4 schakelt en rijd dus echt een heel stuk beter, de koppeling werkt echt soepeler, wat een wereld van een verschil!

Ik heb dus al zitten kijken, of er voor mijn E39 met de M54B25 motor een dergelijke set beschikbaar is van het merk Sachs, want dit merk heb ik bij de Golf 4 gemonteerd van onze dochter, wat rijdt die Golf nu weer erg lekker. zonder dat domme twee massa vliegwiel!
Gezien de kosten, dan is men echt veel beter af, zonder het twee massa vliegwiel.
Een twee massa vliegwiel is al net zo prijzig, dan het gehele systeem van Sachs bij elkaar, en dan heb ik wel het vliegwiel, de koppeling plaat en de drukgroep met het druklager.
Bij het twee massa vliegwiel systeem, dan komt de drukgroep en het druklager en de koppeling plaat er nog bij!
Tel uit uw winst!

Nu nog even uitzoeken, is er voor onze BMW ook een dergelijk systeem, zonder dat domme tweemassa vliegwiel en de rest van de zooi!
Ik heb het dus nog niet gezien!
Zo worden we steeds lekker op grote onkosten gejaagd, heeft u het ook in de smiezen? :bang:

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: manueel schakelen, gevoelige koppeling

Bericht door tom_il » 09 mei 2014, 05:40

Wat dan met de trillingen die het 2 massa vliegwiel opvangt. Staat dit wel op een 6 cilinder in lijn ?

CDV halve hoor je idd veel problemen mee! Afkoppelen blijkt niet altijd de verbetering te brengen die men hoopt te hebben.
525d E61 2007 pre-LCI

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: manueel schakelen, gevoelige koppeling

Bericht door AdE39 » 09 mei 2014, 20:40

Hallo beste Tom,

Ja, de 6 in lijn heeft dus ook dat tweemassa vliegwiel. Tenminste, ik denk dat u dat bedoelt, beste Tom.
Of bedoelt u dat er de normale vliegwielen nog te monteren zijn, volgens mij is dat wel het geval.
Als ik u verkeerd begrepen heb, beste Tom, dan mag u mij daar gerust op attenderen, dat vind ik echt niet storend :duimen:
Ik vind het tweemassa vliegwiel echt ondingen, geef mij maar een gewoon vliegwiel, net wat ik afgelopen zomer bij de Golf TDI heb geplaatst, het rijd echt veel directer en beter, en helemaal zonder trillingen.
Dat was met dat tweemassa vliegwiel wel anders, dat reed echt als een spons.

Dan nog de enorme besparing in de prijs van de onderdelen.
Een twee massa vliegwiel, dat koste al even € 600,00 incl. BTW. Ja dat zijn dus de VW prijzen!
Bij de BMW E61 met de N52 525i motor, kost dit twee massavliegwiel € 500,00 ex BTW. Excl. koppeling set.

Maar even terug komende bij de Golf.
Voor € 389,00 had ik dus wel een heel compleet koppeling set, met het gewone vliegwiel inclusief.
En alles origineel, het merk Sachs dus.
Sachs is dus een onderneming die een dochter onderneming is van ZF, en die kennen we dus allemaal.

Stel, als mijn koppeling versleten is, dan zal ik als het echt mogelijk is, ook een normaal vliegwiel monteren.
Het scheelt dus in de kosten, en ik vind een normaal koppeling set met normaal vliegwiel echt beter rijden.

Het verwijderen van de CDV, dat koppelt beter, en iets directer, uit de eigen ondervinding.
Al met al, als er een normaal vliegwiel en een normaal koppeling set is gemonteerd, en dit zonder dat CDV ventiel, dan weet ik dat het een goed schakelend en echt geen hikkende auto meer is.
Ik vind dit systeem niet echt lekker rijden, en vooral niet in zijn achteruit met een aanhanger of een caravan.
Het is net als of dat CDV ventiel een soort van vertraging is, het reageert nooit direct, maar een fractie later dus.
In het begin had ik zo iets van, kan ik nu wel rijden of kan ik het niet, het leek wel of ik meer gas moest geven om achteruit te rijden of de oprit op, en het is dus ook zo, je gast meer met dit systeem. Het directe is er dus niet.
Na het verwijderen van dat CDV ventiel, was het gassen ook verdwenen, de koppeling werkt dus directer, en dat vind ik veel fijner. Het leek wel, alsof de koppeling werd tegen gehouden, om de koppeling los te laten.

Een normaal koppeling set met een normaal vliegwiel, dat hoeft niet te trillen, ik heb er tenminste nooit last van gehad, want toen ik auto ging rijden, toen bestond dit soort systeem niet eens.
Ik rijd dus al 40 jaar, en dat is al een aardig tijdje.

Elke verandering of verbetering, dat is niet altijd een verbetering, het kan zelfs een terug gang zijn zelfs.
Dat is eigenlijk net zo, sinds de intrede van de kunststoffen rommel aan de auto's, dat is kapot of het gaat kapot.
Vooral in de wintertijd! :bang:

Maar een ieder heeft er zo zijn ervaringen mee, de een vind dit beter, de ander weer het normale systeem, dat blijven we immers toch houden.

Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: manueel schakelen, gevoelige koppeling

Bericht door tom_il » 09 mei 2014, 20:54

Die 2 masssa vliegwielen worden toch niet gemonteerd zonder reden. Het is om trillingen/vibraties in de aandrijflijn op te vangen. Net zoals er soms extra balansassen gemonteerd worden. Op mijn vrouw hare focus hebben wij het vliegwiel stuk gehad. Dit was te merken door een rammelend geluid tijdens het starten, in de koppeling was niks te merken. Blijkt vooral een euvel te zijn op audi's en vw's en veel minder bij BMW.
Vind thet trouwens moeilijker met BMW's om schokvrij te schakelen. Ook het koppelingspedaal is zo hard. Rij zelf met een automaat.
525d E61 2007 pre-LCI

bmw530i
Berichten: 877
Lid geworden op: 23 jul 2011, 21:35

Re: manueel schakelen, gevoelige koppeling

Bericht door bmw530i » 10 mei 2014, 01:17

Hmm vreemd mijn ervaring is geheel anders.
Ik heb bij mijn e46 het cdv verwijderd en kreeg daardoor juist dat klapperen al koppelde hij wel fijner.
Dubbelmassa vliegwiel is ervoor om schokken en stoten op te vangen.
Ik heb hem ook kapot gehad op mijn golf gti met 325pk maar dat lag aan het hoge koppel kreeg idd herrie bij stationair en een rare brom rond de 130 km h.
Het zijn dure dingen als ze kspot gaan maar verbeteren wel het rij genot
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: manueel schakelen, gevoelige koppeling

Bericht door AdE39 » 10 mei 2014, 01:51

Hallo beste Tom,

Hartelijk dank voor uw reactie, en daar zit de kneep, het schokvrij schakelen van de BMW, de oorzaak ligt dus in het 2 massavliegwiel, en zeker in dat CDV ventiel.
Ik moest in het begin erg wennen, aan dit systeem, bij het weg rijden, wat een getril en gerammel, of zelfs stil vallen. Dan keek ik mijn vrouw aan, en zei, ik moet rijlessen gaan nemen, denk ik, we moesten dan beiden even lachen, hahaha. Of een automaat gaan rijden :duimen:
Ik wist even niet goed te doseren met het gas en de dosering van de koppeling, bij het weg rijden, maar nu gaat het dus goed, dat was even een gewenning dus.
Dat had ik destijds nooit zonder het 2 massavliegwiel en het CDV ventiel.
Ik heb dus ook een aantal A6-sen gehad, diesels dus, en daar had ik dat niet bij, erg typisch dus.
Het zal komen door het hogere koppel denk ik, nu rijd ik dus de benzine versie, want ik rijd niet zoveel meer, slechts 4.000 km/jaar basis.

Nee, de BMW's die ik heb gereden destijds hadden dus ook het 2massavliegwiel niet, en reden derhalve ook lekkerder dan de E39 met de M54B25 motor die ik nu bezit.
Deze reden zeker zo trillingvrij als de E39, ik vind dat 2 massa gedoe allemaal onzinnig en duurder, indien het defect geraakt. Het maakt derhalve de auto ook weer enkele kilo's zwaarder, zo gaat dat ook met alle zuinigheids aspecten. Ik vind dus ook dat al de Micro electronica ook geen enkel plus punt hebben tot beter en zuiniger rijden.
De 2.5 liter motoren van die tijd, die gebruikten net zoveel benzine als de E39 die ik nu rijdt.

Daarom zei ik dus ook, al de z.g.n vernieuwingen en verbeteringen, dat zijn geen verbeteringen, enkel maar zorgen tot meer storingen.
Neem nu het uitlezen, soms kan een storing niet eens uitgelezen worden, dat is de nukkigheid van de Micro electronica.
Alles wat er niet is gemonteerd, dat kan nooit defect gaan!
Hoe meer men gaat toevoegen, hoe meer storingen en defecten men creëert.
Ik zal dan ook niet beweren, dat de auto's van tegenwoordig beter zijn als die van die tijd, want dat is niet zo, vind ik.
Zoals ik dus al zei, de montage die ik heb verricht bij de Golf, dat heeft geleid tot de verbetering van het gedrag van de Golf, het koppelgedrag is niet meer zoals een spons, maar directer, zonder de vertraging van de koppeling, en dat is zeker erg goed merkbaar. En trilling, die is er dus niet.

Als het 2 massavliegwiel defect gaat, dan zal dit vaak goed merkbaar zijn, als een van de 2 veren defect is, of verzwakt is, dan merkt men dit door de aanslag die er plaats vind, want er is meer ruimte om een reactie te geven. Dat is net zoals bij een defecte schokdemper, de extra ruimte geeft ook meer ruimte om te reageren, dus dat gaat met gebonk, want de demping is gedeeltelijk of geheel weg.
Nee, het is voor mij geen goed plan om dit systeem terug te gaan monteren als het niet echt nodig is.
Ik vind het geen verbetering.

Ik heb dus ook met de A6 jaren gereden, welliswaar de diesels, en daar had ik weinig klachten over.
grotere en sterkere motoren die hebben dus ook een sterker koppeling set gemonteerd gekregen, daarom hebben ze dit voorzien van een hydraulische koppeling.
Ik heb ook een aantal grote Fords gereden, met de V8 en V6 motoren, en hier had men dus nog een koppeling met een kabel, en die koppelden ook niet zo zwaar, zelfs mijn vrouw hoorde ik daar niet over praten.
We waren dit gewoon gewend, denk ik.

Maar ik moet er wel bij zeggen, en dat is slecht een herhaling, ik vond de auto's zonder het 2 massavliegwiel lekkerder en beter rijden dan met dat 2 massavliegwiel. Je moet bij het minste en geringste meer koppeling gebruiken en meer gas geven om te parkeren en achter uit te rijden met een aanhanger, anders valt hij stil, de motor slaat dus af. dat euvel is geheel verdwenen, door het vervangen van dat 2 massa systeem en het verwijderen van het CDV ventiel.

Ik vond de auto's van die tijd beter en betrouwbaarder dan die van nu, met al die moderne rommel die men heeft gemonteerd, toen had meen geen computers nodig om een storing te verhelpen, dat was gewoon 1 + 1 = 2.
Nu kunnen er wel tientallen oorzaken aanwezig zijn, en die oorzaken, die kosten immers vaak erg veel geld, en dat is zo erg jammer.
Ik zei onlangs nog tegen mijn vrouw, als deze BMW versleten is, dan koop ik een oudere terug, en het liefst zonder al die onzin er op.
Het startte en het reed altijd toen, nooit geen problemen gehad.
Als ik deze E39 een week of 8 niet heb gebruikt in de winter tijd, dan start hij dus niet zonder hulp start.
De accu zit dan net onder de 10 Volt, en dan gaat de startmotor klikken.
De accu is nieuw en doorgemeten, geen lekspanningen en de koud start is gewoon goed, als de motor wel heeft gedraaid. Dat was destijds nooit het geval. Dit word dus veroorzaakt door al die toevoegingen, die de moderne tijd met zich mee heeft gebracht.
Helaas, nou ja, eigenlijk is dit niet zo, maar ik heb dus mijn auto niet wekelijks nodig, die staat soms wel 10 weken stil te staan, hij zou onderhand wel wortel kunnen gaan schieten, dat zou best een hele mooie boom kunnen zijn, hahaha, hopelijk gaat hij dan vruchten geven, in de vorm van wat BMW-tjes.

We zullen het helaas mee moeten doen, beste Tom, wij hebben dit niet in de hand.
We kunnen wel trachten om alles weer naar onze eigen hand te zetten, door onze eigen, tja up-dates zal ik het niet noemen, of eigenlijk wel, maakt niet uit eigenlijk.
We kunnen het wel weer maken zoals we het willen hebben, dat zal de juiste verwoording zijn, denk ik.
Er is genoeg verkrijgbaar, om alles te beïnvloeden.
Zolang de veiligheid maar is gewaarborgd, dat is het aller belangrijkste.
Het is dus ook mooi, als men zelf veel kan aan de auto, zoals alle reparaties en onderhoud, je steekt vaak aardig wat geld in de pocket. En, het is een hele mooie hobby om het allemaal te doen.

Maar het komt allemaal weer goed.

Met vriendelijke groet,
Ad

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: manueel schakelen, gevoelige koppeling

Bericht door AdE39 » 10 mei 2014, 03:28

Hallo beste BMW530i

Bij die GTI, daar zou ik dus een gewoon vliegwiel in hebben gemonteerd, met een race koppeling, dan zou er geen enkel probleem meer geweest zijn, met betrekking van het vermogen.
Deze set kan dat gewoon hebben, daar is het immers op gemaakt.

Dat zie ik dus ook bij de verder door gevoerde vermogens bij de M serie BMW's.
Daar monteren ze dus ook dit systeem, ik heb het dan niet over een toevoeging van 50 tot 100 pk ,maar dan praten we over veel meer vermogen.

Ik ken een Audi fanaat via een Audi forum, hij heeft een S3, en daar heeft hij het vermogen in zitten, van 350 PK.
Het is dus eigenlijk standaard een 1.8 motor met normaal gesproken 180 PK, dezelfde motor als bij de TT.
Hij heeft eigenlijk nooit geen problemen met de koppeling gehad, en hij peert er erg vaak tussen uit, met de S3.
Wat is dat ding toch erg snel, daar verslikken zich heel erg veel dikke snelle bakken zich werkelijk in.

Ik weet dat we een aantal hele goede tuners hebben in ons land, die weten precies wat er mogelijk is.
Ik kom deze wel eens tegen op de fora, waar ik vaak op vertoef, erg mooi om te zien, wat zij doen en kunnen.


Terug komende op de CDV en het 2 massavliegwiel.
Nee, ik beleef het echt anders, directer met het koppelen, vooral bij het achteruit rijden met een aanhanger, dat is zeker goed merkbaar.
Ik heb dus geen geklapper, of wat dan ook, zonder dat CDV ventiel.
Het 2 massa gedoe, ik vind het niet zo fijn, geef mij maar een normaal vliegwiel, en trilling, dat heb ik nog nooit gehad met de normale koppeling set.
De een vind dit systeem beter en een ander vind het normale systeem beter.

Ik zelf heb het liefst een auto, zonder al teveel poespas, gewoon alles wat benodigd is dient er op te zitten, maar meer ook niet. Het heeft geen toegevoegde waarde voor mij, het is enkel maar gewicht mee slepen, en extra onkosten, als het defect gaat, en het gebruikt door de gewicht toename weer extra brandstof.
Want alle onnodige toevoegingen, dat zijn allemaal extra uitgaven, want het gaat ook extra defect, en geeft veel meer kans op storingen.
Gewoon Old Skool dus, geen extra poespas, maar net hetgene wat er nodig is, het klink dus ouderwets, maar dat mag gerust van mij zo genoemd worden.

Als de koppeling van mijn E39 aan vervanging toe is, dan zal ik net zo lang bezig blijven, tot ik een normaal vliegwiel heb, en ik weet gewoon dat het verkrijgbaar is, en anders is het misschien nog wel te gebruiken van een ander en ouder type BMW.
Maar dat zou ik even moeten bekijken.
Ik heb in het verleden al meer dan genoeg dergelijke dingen vervangen en verwisseld, bij diverse auto merken.
Bij BMW ging dit ook altijd erg goed, en misschien met het vergelijken en nameten, is dit waarschijnlijk nog steeds mogelijk.

Het is immers een hele mooie hobby, en een hele mooie uitdaging, ik heb in het verleden dus erg veel aan auto's en zware voertuigen gewerkt en gerepareerd, mogelijkheden zijn er nog voldoende.
Het is dus al ruim 45 jaar mijn hobby, ik hoop het nog een aantal jaren vol te mogen en te kunnen houden.

Nu is het tijd om de twee meter bak op te gaan zoeken, slapen dus!

Ik wens u allen ook veel hobby genoegen met de auto.

Met vriendelijke groet,
Ad

bmw530i
Berichten: 877
Lid geworden op: 23 jul 2011, 21:35

Re: manueel schakelen, gevoelige koppeling

Bericht door bmw530i » 10 mei 2014, 10:09

Ik denk dat het cdv verwijderen bij iedere auto andes uitpakt heb het al twee keer gedaan, dus gewoon proberen niet goed gewoon terug zetten.
Dubbel massa vliegwiel moet de auto fijner laten koppelen als het versleten is zou je ivm de kosten een vast vliegwiel kunnen pakken en dat is dus ook sterker als een dubbelmassa.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: manueel schakelen, gevoelige koppeling

Bericht door AdE39 » 10 mei 2014, 12:36

Hallo beste BMW530i,.

Hartelijk dank voor uw reactie

Daar heeft u helemaal gelijk in.

Ik zou dus ook niet eerder dat 2massavliegwiel gaan vervangen, voor dat het set versleten is, of defect is.
Maar voor mij hoeft men dit nooit te monteren, ik ben er niet van onder de indruk.
Met het achteruit rijden met de caravan of een grote aanhanger, dan gaat de koppeling lopen jutteren, en ik moet meer gas er op houden om de motor niet te laten afslaan, dit is al gedeeltelijk verholpen door het demonteren van het CDV ventiel.

Ja, het is erg goed mogelijk, dat bij het verwijderen van het CDV ventiel, dat dit wel eens anders kan uitpakken, dat kan erg goed wezen zelfs. Dat kan zelfs ook verschil uit maken van merk of het type auto.

Het is ook geen groot karwei, even de rubberen leiding afknellen, met het speciale tooltje, en het CDV ventiel verwijderen of monteren. De leiding nippel kan zo na het verwijderen in de hulp cilinder gemonteerd worden op de bak. En hoeft er slechts even ontlucht te worden. Andersom natuurlijk precies net zo, bij de montage van het CDV ventiel.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”