startproblemen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Naomipie

startproblemen

Bericht door Naomipie » 23 mei 2014, 00:52

Hallo,
Ik heb sinds een aantal maanden startproblemen met mijn BMW 318 i
Als ik de auto start gaat de toerenteller alle kanten op en valt hij vanzelf uit. Als ik dan de 2e keer start doet hij het wel gewoon. Het begon ineens en toen deed hij het een paar weken normaal, en ineens werd het steeds erger.
Laten uitlezen, komen geen errors naar boven.
Bij de garage dachten ze dat het de ontluchtingsklep was, omdat het steeds was als ik de auto had volgetankt, als de tank wat leger was deed hij het gewoon. Dus de ontluchtingsklep vervangen.
Hierna dacht ik dat het probleem was opgelost, hij deed het weer een aantal weken goed, ook na het voltanken.
Nu 2 weken geleden was er weer hetzelfde probleem, terwijl de tank 3 kwart vol zat. Hier niks mee gedaan, mee blijven rijden en 2 weken niks aan de hand.
Nu vandaag ineens 2 x dat hij weer die startproblemen had. Terwijl de tank ook niet helemaal vol zat. Naar de garage gegaan, monteur wist niet zo 1 2 3 wat het kan zijn, maar hij zei dat het misschien kon liggen aan de benzine, dat ik altijd euro 95 tank en dat hij het misschien beter zou doen op euro 98.. Dus dat moet ik eerst proberen.
Ik heb zelf niet het idee dat het hieraan ligt want de auto rijdt al jaren op 95, en de meeste mensen die ik ken met BMW tanken ook gewoon 95..

Heeft hier iemand enig idee wat dit kan zijn??? Misschien moet ik naar de BMW garage, alleen ik wil het liever door mijn eigen monteur laten bekijken omdat die BMW dealer zo ongelooflijk duur is...

Bedankt alvast !
Groetjes Naomi

Jeremy

Re: startproblemen

Bericht door Jeremy » 23 mei 2014, 11:43

Heb je 'm nu wel uitgelezen na de laatste problemen? Voor mij gaat dit richting de nokkenas- of krukassensor welke een beetje rot begint te worden, waarvan de bekabeling slecht is of het een slechte aansluiting maakt.

Bij de E46 past het motormanagement de verbranding aan naar het octaangehalte van de brandstof en zal zo dus steeds de optimale verbranding hebben. Verder kan ie zelfs op euro 93 lopen dus dat mag het probleem niet zijn. Buitenom dat is euro 98 nauwelijks meer verkrijgbaar in Nederland. Voor zover ik weet heeft alleen BP euro 98. V-Power van de Shell is bijvoorbeeld ook euro 95 (of 97) met betere additieven, maar omdat het geen 98 of hoger is mag dit niet verkocht worden als 98.

Mijn tip; lees 'm nu nog een keer uit en laat deze sensoren controleren.

Succes! :duim:

Oh en je kunt meer antwoorden op je vragen verwachten als je je eventjes voorstelt hier, wordt altijd erg gewaardeerd.

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 23 mei 2014, 11:56

Klinkt niet als een nokkenassensor. probleem lijkt wel elektronisch te liggen. Maar is toch lastig als er niks uitkomt met uitlezen.

Verder zou je je misschien ook even voor kunnen stellen.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Naomipie

Bericht door Naomipie » 23 mei 2014, 16:43

Bedankt voor de tips. Heb hem na de laatste keer niet laten uitlezen omdat de monteur dus zei dat ik 98 moest tanken en dan kijken hoe het gaat. Nu is mn tank nog halfvol dus heb dat nog niet gedaan. Vandaag overigens geen problemen start normaal :/ Ik ga zo even terug naar de garage om deze dingen te bespreken. . Ik heb me proberen voor te stellen maar.krijg steeds een foutmelding! Thanx in elk geval

skyhigh

Bericht door skyhigh » 23 mei 2014, 19:02

Ik heb ook raar probleempje met starten.
Als ik de auto start in de eerste seconden hoor je een zware brom vanuit onder de stoel (althans daar lijkt het te zitte) voel ook beetje getril. Heb een 316. Iemand een idee?
Heb soms ook dat als Ik lang op cruise rij of lang stationair staat dat de auto watpruttelt of zo lijkt het. Geen storingen!

Naomipie

Bericht door Naomipie » 24 mei 2014, 23:07

Ok ben net naar de garage geweest. Het is een beetje raar, maar eerst waren de startproblemen dus alleen bij een volle tank. Nu is de ontluchtingsklep vervangen en nu is het steeds alleen bij een drie kwart volle tank..
De monteur denkt dat het misschien de brandstoffilter is omdat dat schijnbaar ook te maken kan hebben met de niveaus in de tank ofzoiets. Dus dat gaat hij eerst proberen nu en dan even kijken hoe het weer verder gaat..
Groetjes!

Naomipie

Bericht door Naomipie » 29 mei 2014, 14:06

Hallo allen,

De brandstoffilter is vervangen en tot nu toe geen startproblemen meer gehad!! Dus waarschijnlijk lag daar toch het probleem, alhoewel de filter pas in november vervangen was (van Bosch), deze zal wel niet goed geweest zijn dan..
Groetjes!!

Naomipie

Bericht door Naomipie » 07 jun 2014, 23:51

Nou ik heb te vroeg gejuiched. Vandaag weer hetzelfde probleem.. Word gek van die auto!!! :(

dw70

Bericht door dw70 » 08 jun 2014, 18:33

als ik dit zo lees:

-is de storing er alleen maar als de tank voller is dan de helft op de meter.

Dan zit er een probleem tussen het opvoeren van de benzine vanuit de 2e tank naar het brandstofsysteem.

Het verhaal van 95/98 octaan proberen kun je vergeten. Die tijd is al lang voorbij. Je BMW slikt gewoon 95 en moet normaal ermee rijden.

En met kreten van: "wordt gek van die auto" moet je op een BMW forum natuurlijk niet voor de dag komen. Het BMW forum kan er ook niks aan doen dat je auto een storing heeft.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Naomipie

Bericht door Naomipie » 08 jun 2014, 22:25

Hallo,
Nee gisteren en vandaag gebeurde het terwijl mijn tank een kwart vol was.
En met die kreet bedoel ik dat ik gek word van die auto, omdat ik iedere keer denk dat het is opgelost en blijkt het weer zo te zijn, ondertussen ook weer 200 euro verder, maar goed. Bedoel natuurlijk niet dat het BWM forum er iets aan kan doen, dat zou een beetje raar zijn he hahaha
Groetjes

rob75

Bericht door rob75 » 09 jun 2014, 19:56

Als ik het zo lees heb je een elektrisch probleem. Als de toerenteller opeens raar uitslaat, dan is er iets mis met het signaal dat deze krijgt van de ECU (inspuitcomputer). Het kan natuurlijk heel goed zijn dat hierdoor ook het starten niet goed gaat. Daarnaast kan de aansturing van de brandstofpomp dus ook mis gaan.
Op zich zou dit storingen moeten geven die je kunt uitlezen, maar soms ook niet.

Ik snap dat je er "gek" van wordt, aangezien dit lastige problemen zijn om op te sporen.

Succes,
Rob

dw70

Bericht door dw70 » 10 jun 2014, 12:53

het vol - 3/4 vol tank verhaal doet er dus niet toe. Een toevalstreffer om het zo maar te noemen.

Dan ga ik ook met Rob mee. Het vreemd uitslaan van de toerenteller is een hint.

Het uitlezen van fouten kan door middel van de DME. Maar een beschadigde DME slaat niet zijn eigen storing op.
Dat is nu eenmaal "te mooi om waar te zijn".

De DME moet uit elkaar: controleren op vochtsporen, kortsluiting en andere defecten.

Je brandstofpomp wordt o.a. vrijgeschakeld door je DME m.b.v. het brandstofrelais.

Nu start een auto wel eens moeilijk op loeihete dagen. Dan is volgas (niet pompen maar volgas houden) starten nog altijd de enige optie als uit zichzelf aanspringen helemaal niet lukt.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Naomipie

Bericht door Naomipie » 10 jun 2014, 17:51

Ok bedankt voor alle tips!het is idd nu gewoon willekeurig wanneer hij wel of niet gelijk goed start. Nu was het weer met een volle tank. Het is echt alleen bij starten dat die dan een raar geluid maakt en de toerenteller op hol slaat. Als.ik het uitzet en weer voor de 2e keer start doet hij het wel gewoon. En hij loopt dan verder ook gewoon goed stationair en rijdt goed. Heb nu op aanraden van een vriend een fles injector reiniger erin gegooid kijken of dat wat doet.. en anders idd weet verder zoeken... :(

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 10 jun 2014, 17:56

Bij starten trek je wel een hoop stroom weg. Kan het niet zo zijn dat ergens sluiting inzit of je accuspanning wegzakt.

(ik gooi algemeen een balletje op, misschien dat iemand hier iets van kan zeggen)
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

dw70

Bericht door dw70 » 10 jun 2014, 17:56

dat is het hem nou juist. De mijne en miljoenen andere toerentellers doen geen vreemde zaken....nooit niet.

En bij het starten wordt een DME gereset. Dus na 2x of meerdere malen reset gaat het wel goed.
En dat is niet goed.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”