Mijn ouders hebben nu ongeveer een jaar een X3 in hun bezit van bouwjaar 2005 met automaat (3L benzine).
Na een x aantal maanden reden ze er minder vaak mee, nog 1 a 2x per week een rit van 40 a 50km. Vanaf toen stond de BMW eigenlijk altijd met een lege accu als ze de auto weer wilde pakken na een week stilstaan.
Hiervoor is de BMW naar een garage geweest die helaas niks konden ontdekken

M'n broer heeft laatst de accu opgemeten en deze kwam toen niet boven de 11,7 uit (ook niet na starten en gas geven).
Gisteren heb ik hem nog opgemeten (hij heeft toen wel aan de lader gezeten omdat ze anders bang waren niet hier te kunnen komen) en toen kreeg ik de waardes:
- 12,56 (auto uit)
- 13,76 (auto gestart)
- 13,84 (gas erbij)
Die van mij begon met 12,76 en als die gestart is dan kwam ik op 14,02 uit.
Nadat m'n broer gemeten had dachten we eerst dat het aan de dynamo zou liggen (maargoed dat zou die garage ook wel moeten ontdekken). Wat ook opmerkelijk is, is dat de BMW gisteren niet direct startte (pas de 2e x) terwijl we gisteren toch prima waardes hadden zou je denken. M'n vader heeft nog naar BMW specialist D van E (Ede) gebeld (op ons advies) maar die gaven aan dat er meerdere BMW's daar staan met zo'n laadpunt...lijkt me toch niet de bedoeling??
Binnenkort willen ze de BMW nog een x naar die garage brengen om nog 24u aan een apparaat te hangen om lekstroom te ontdekken.
Graag jullie mening/advies welke stappen nog ondernomen kunnen worden om dit te verhelpen of heeft iemand dit wellicht ook al meegemaakt (type/model BMW maakt niet uit)?
Mogelijke verdachten:
- Dynamo
- Startmotor
- Lekstroom
Thanks alvast!

Aanvulling van m'n broer:
Bij aankoop had de auto een probleem dat de accu leegliep door het navi systeem (dit gaf de verkoper aan). Uiteindelijk is er afgesproken dat deze vervangen zou worden bij de verkoop. En als ik op deze problemen google
zie ik dat wanneer je navi systeem een probleem heeft deze de auto "uit slaapstand" kan halen, waardoor de accu leeg kan lopen. Wat daar ook bijstaat is dat in dat geval een half uur nadat de auto is afgesloten vanaf buiten eens naar het P-lampje van de automaat gekeken moet worden. Als deze nog aan is is de auto nog niet in slaapstand wat al wel had gemoeten. Bij mijn vader is het P lampje gewoon uit (zelfs direct na het op slot
schieten).