318i n42 uitgelezen en errors, hulp nodig

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

318i n42 uitgelezen en errors, hulp nodig

Bericht door blitzyj » 04 jul 2014, 14:19

Beste forumleden,

Reed laatst op de snelweg en het rode batterij lampje ging ineens aan / uit. Ben vervolgens wel nog naar huis kunnen rijden, maar nu blijft het rode batterij lampje altijd branden. Heb hem dus net met INPA uitgelezen en kreeg de volgende errors:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

1) De eerste error snap ik, de nokkenassensoren ga ik vervangen, doe ook gelijk de uitlaat sensor vervangen. Voor welke nokkenassensor kan ik het beste gaan? Zag op realoem dat de OEM €100 per sensor is, maar op ebay.de 20 euro voor een febi nokkenassensor is deze net zo goed? Hoor graag van jullie de ervaringen.
Er staat trouwens engine temperature 139.5 graden, is dit een normale temperatuur voor de motor?

2) De tweede error heeft te maken met de alternator? Accu wordt dus niet meer bijgeladen? Ze hebben me wel laatst een nieuw spanrol op de alternator gezet.

3) Ik neem aan dat de communication error bij error 3 te maken heeft met error 2?

Hoor graag van jullie! Alvast mijn dank!

Groet,
Pascal

Gebruikersavatar
Turmalin
Berichten: 408
Lid geworden op: 10 jun 2012, 10:28

Re: 318i n42 uitgelezen en errors, hulp nodig

Bericht door Turmalin » 04 jul 2014, 19:22

Via Inpa even je laadstroom uitlezen. Als die te laag is zoeken in de dynamo of laadstroom circuit.
Ik zou dat eerst oplossen zodat het lampje uit is en dan alles resetten en weer gaan rijden. Dan zie je daarna wel of de andere errors terugkomen.
Eerst probleem zoeken en dan onderdelen vervangen (niet andersom, je bent geen BMW dealer toch? ;) )
Bij het plaatsen van die spanrol kan er best iets mis gegaan zijn. Veelstoringen ontstaan niet maar worden gemaakt.
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d

rob75
Berichten: 1003
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: 318i n42 uitgelezen en errors, hulp nodig

Bericht door rob75 » 04 jul 2014, 21:53

Als ik het zo zie sluit ik me bij mijn voorganger aan.
Te zien aan je uitleesrapport is de km-stand ca. 240.000 km? Geen rare leeftijd voor dynamo om ermee te stoppen.
Mogelijk is de spanningsregelaar defect (met daarin de koolborstels). Die is los te vervangen.
Om het heel snel te doen, meet de spanning op je accupolen met een multimeter als de auto met iets verhoogd stationair draait. Moet ca. 13,5 tot 14,5 volt aangeven. Zo niet, dan spanningsregelaar/dynamo defect.

Succes,
Rob

blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

Re: 318i n42 uitgelezen en errors, hulp nodig

Bericht door blitzyj » 05 jul 2014, 08:31

Bedankt voor jullie reacties, ik ga vandaag eens meten. Ik laat jullie nog iets weten

blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

Re: 318i n42 uitgelezen en errors, hulp nodig

Bericht door blitzyj » 05 jul 2014, 09:29

Net even gemeten, op 1500 rpm ging accu spanning steeds meer inzakken. Tijdens deze test had ik alle elektronische gerei aangezet. Hoe kan ik uitsluiten dat het de dynamo is en niet de accu die het loodje heeft gelegd?

rob75
Berichten: 1003
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: 318i n42 uitgelezen en errors, hulp nodig

Bericht door rob75 » 05 jul 2014, 09:58

Kun je de auto starten met de eigen accu? Als dat lukt dan zal die nog wel goed zijn. Opladen gebeurt nog wel een beetje dus helemaal leeg staan doet deze dan niet.
Wat meet je aan spanning? Als dit onder de 12V komt, dan is je accu overleden. Blijft deze net boven de 12V (12,2 of 12,3) dan is je accu goed.

Groet,
Rob

blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

Re: 318i n42 uitgelezen en errors, hulp nodig

Bericht door blitzyj » 05 jul 2014, 10:57

Dank voor je hulp Rob. Spanning loopt terug naar zelfs 7v, daarna met hulpaccu starten. kan dit door dynamo komen of mag accu nooit onder 12v komen? Kan me voorstellen dat als de dynamo het niet meer doet, dat de spanning van de accu dan inzakt.

Groet,
Pascal

rob75
Berichten: 1003
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: 318i n42 uitgelezen en errors, hulp nodig

Bericht door rob75 » 05 jul 2014, 12:45

Bij een goed werkende dynamo mag de spanning niet onder de 8V komen, dan gaat het lampje aan.
Normaal gesproken zal de laadspanning wel rond de 13V moeten liggen ook als de accu defect is. Of je moet een kortsluiting in de accu hebben, maar dan krijg je nog andere rare dingen.
Als je een acculader hebt, kun je die ook gebruiken en kijken of de accu zijn lading vasthoudt.

Succes,
Rob

blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

Re: 318i n42 uitgelezen en errors, hulp nodig

Bericht door blitzyj » 05 jul 2014, 19:56

spanning kwam dus niet hoger dan 12V, heb een nieuwe accu geprobeerd, maar bij 1500 rpm nog steeds geen 13V te zien. Zodra ik groot licht en airco aanzet zakt spanning in naar 11,4V.
Via INPA weer uitgelezen en kreeg weer error: generator communication. Heb vervolgens bekabeling doorgemeten en was ook niks te vinden, ik ga de dynamo vervangen heb hem er net even uitgehaald. Als ik hem een zwiep geef is er geen spanningsverandering te meten op de polen van de dynamo. Koolborsteltjes zijn ook wat versleten zo te zien, heb even een paar fotos gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rob75
Berichten: 1003
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: 318i n42 uitgelezen en errors, hulp nodig

Bericht door rob75 » 05 jul 2014, 21:59

Je hebt zo te zien een Bosch dynamo. Op de werkbank meet je daar niets aan, zoals je al hebt ondervonden.

Wat je kunt meten is de weerstand via de sleepringen, die een paar Ohm moet zijn. Geen 0 en ook geen oneindig. In beide gevallen is de spoel defect.

De koolborstels hebben een minimumlengte van 5 mm, dus die van jou zitten zo te zien op het randje.

Oplossing: hele nieuwe dynamo (ruildeel) of alleen spanningsregelaar vervangen. Dan ook de sleepringen weer netjes glad maken.

Succes,
Rob

blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

Re: 318i n42 uitgelezen en errors, hulp nodig

Bericht door blitzyj » 06 jul 2014, 10:47

Klopt is een Bosch, spoel is nog 2.5 ohm. Hoor trouwens wel een ratel bij de rotor als ik hem rond zwiep, zit verder geen speling van poelie naar rotor. Denk dat ik voor een nieuwe ga, via hun:
http://www.ebay.de/itm/Lichtmaschine-11 ... 417050935a

Koolborsteltjes op de spanningsregelaar waren nog 6mm. Dank voor de info Rob!

blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

Re: 318i n42 uitgelezen en errors, hulp nodig

Bericht door blitzyj » 11 jul 2014, 17:32

heb inmiddels de nieuwe erin gezet, maar bij hoge rpms nu een huilend geluid en verbrande geur, spanning is nu wel 14,2V als motor draait. Heb ff een filmpje gemaakt:



Merk wel dat de poelie niet lang meer uitdraait, dus na een zwiep maar een paar omwentelingen, bij de oude bleeft ie langer uitdraaien.. ik ga morgen zowiezo even contact opnemen met autotech.

De poelie wordt ook zeer warm, dus denk dat de v snaar over de poelie slipt?

Gebruikersavatar
patjuh1978
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 jun 2014, 15:37
Locatie: Zeewolde

Re: 318i n42 uitgelezen en errors, hulp nodig

Bericht door patjuh1978 » 11 jul 2014, 20:34

Niet te strak gespannen met het opnieuw terugzetten van de dynamo ?

streamline
Berichten: 1832
Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35

Re: 318i n42 uitgelezen en errors, hulp nodig

Bericht door streamline » 11 jul 2014, 21:44

Dan is waarschijnlijk de vrijlooppoulie die niet functioneert zoals het zou moeten, die hoort namelijk niet warm te worden.

weet daar nog wel een goed adres voor. Die reviseren je dynamo, is beter dan een ding van ebay oid wat vaak afkomstig is uit China.

http://www.startenenladen.nl

blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

Re: 318i n42 uitgelezen en errors, hulp nodig

Bericht door blitzyj » 12 jul 2014, 00:18

Dit is een gereviseerde valeo.. ga morgen eens contact opnemen met het bedrijf waar ik deze heb gekocht. Is dit makkelijk op te lossen het probleem van vrijloop poulie ofwel controle hierop? Bedankt voor info.

Gr Pascal

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”