Koplamp indicatie brand niet op dash, ook SES melding

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
kimmyk

Koplamp indicatie brand niet op dash, ook SES melding

Bericht door kimmyk » 26 jul 2014, 23:46

Hallo,

Vandaag mijn 325i Touring opgehaald, het was de enige die ik in een lange tijd voorbij zag komen die alles had wat ik zocht, zoals Automaat, Benzine, Leder en Schuifdak. Ik heb hem dus aangekocht.

Helaas zag ik onderweg dat de indicatie voor de verlichting (aan/uit) niet functioneert en dat er een Service Engine Soon melding op het dash staat (Amerikaanse versie).

Dit laatste leek mij (en dat verkocht de garage als zodanig ook aan mij) weinig boeiend omdat mijn Audi A6 dit ook om de zoveel KM aangeeft. Nu blijkt dat bij BMW toch net even iets anders te zijn dan een indicatie voor onderhoud. Mijn nieuwe auto heeft een zo goed als perfecte history, dus het leek mij ook zeker zeker probleem. Maar nu baal ik toch eigenlijk wel na het uitgebreid Googlen en de garage is hier 200+ km vandaan, dus daar ga je niet zomaar even langs.

Weet iemand de NL benaming voor die melding zodat ik even verder dan zoeken? Ik weet dat het laten uitlezen zo goed als een must is ommeer info te krijgen en dat het echt van alles kan zijn. Ik heb de ljst met Engelstalige codes gezien, maar wilze ook graag in NL zien.

Iemand een garage in Den Haag / Scheveningen aan te raden die het kan uitlezen, behalve de dealer?

Bij voorbaat dank, toch een beetje een kater van de aankoop terwijl dit juist een plezier had moeten worden;/

Groet.

rob75

Re: Koplamp indicatie brand niet op dash, ook SES melding

Bericht door rob75 » 27 jul 2014, 12:56

Het SES lampje geeft toch aan dat er iets niet in orde is. Waarschijnlijk iets met het emissiesysteem (uitlaatgasregeling). Kan iets onschuldigs zijn, zoals lang stilgestaan en nu weer rijden. Uitlezen kan ook bij een universeel garagebedrijf.

Voor het stads- en dimlicht is in het dashboard geen lampje aanwezig. Alleen grootlicht heeft een indicatielampje. Bovenin in het midden van het instrumentenpaneel.

Groet,
Rob

kimmyk

Bericht door kimmyk » 27 jul 2014, 18:10

Dank Rob,

Vreemd dat daarvoor geen lampje is, bij mijn Audi was dit wel, erg handig alsje niet zeker weet of je licht aan is.
In dit plaatje zie je die icoontjes ook (onverlicht) linksonder:
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=xo46 ... 9Uxd7FyvIU

Is dat alleen bij/voor foutmeldingen?

Klopt het ook dat deze E46 Touring geen achter mistlamp heeft? Kan het met geen mogelijkheid vinden.

SES:
Ik ga morgen even laten uitlezen, hier in de buurt kost dat 35euro, goed te doen.

Justin Case

Bericht door Justin Case » 27 jul 2014, 19:11

Die icoontjes zijn inderdaad voor foutmeldingen (als er een lampje stuk is)

Amerikaanse uitvoeringen hebben inderdaad vaak geen mistachterlicht.
Nederlandse modellen hebben altijd een mistacherlicht, dus ook de touring.

kimmyk

Bericht door kimmyk » 27 jul 2014, 20:14

Justin Case schreef:Die icoontjes zijn inderdaad voor foutmeldingen (als er een lampje stuk is)

Amerikaanse uitvoeringen hebben inderdaad vaak geen mistachterlicht.
Nederlandse modellen hebben altijd een mistacherlicht, dus ook de touring.
Dank je. Vreemd (en jammer).

Ook gek van dat mistlicht, ze worden tenslotte allemaal op dezelfde plek gefabriceerd en bij de import (terug) naar EU is het toch ook weer goedgekeurd. Waarom zit het er dan überhaupt op zou je bijna denken;-)

Joostb

Bericht door Joostb » 27 jul 2014, 21:06

Vreemd van het mistlicht.

Bij mn vorige werkgever haalden we soms wel eens pickups uit de USA. Voor goedkeuring in nederland moest er gewoon een mistachterlamp op zitten die ook werkt. Dus werd dat er altijd naderhand geïnstalleerd.

Als de regels niet in tussentijd zijn veranderd moet jou touring gewoon zijn voorzien van een mist achterlicht, maar is eventueel zo naderhand te maken hoor.
BMW 520i touring (G31) M-sport 2019

kimmyk

Bericht door kimmyk » 27 jul 2014, 21:49

Mijn auto is van de eerste eigenaar, ik heb al zijn papieren inclusief alle rekeningen (inclusief aankoopbewijs uit 2001 in Dollars), ook zijn RDW invoer in 2008 en alle keuringsbewijzen sindsdien.

Misschien gaat het wel synchroon met de ver-schijners voor, dat heb ik eigenlijk niet gecheckt maar ik zie geen apart mistlicht achter of een knop in de auto.

kimmyk

Bericht door kimmyk » 28 jul 2014, 12:43

Ok, ik heb de auto laten uitlezen. Er kwam uit:
F5 (bank1) en F6 (bank2) , secundair luchtsysteem, doorvoer te klein.

Zou kunnen duiden op valse lucht bij een koude start. Is gereset en nu kijken of het terugkomt, dan laten maken.
Gelukkig niets ernstigs;-)

Helaas kon met de apparatuur van de garage niet de Miles in KM en de Fahrenheit in Celcius gewijzigd worden. Ik start even een nieuw draadje om te kijken of iemand het hier kan.

wiren

Bericht door wiren » 28 jul 2014, 15:58

Doet je secundaire pomp het wel? (Blaast ie bij een koude start). Kan ook een elektrisch ventiel zijn (check valve) maar ik weet niet of dit op je motor zit.
Misschien dat je hier wat aan hebt: http://www.youtube.com/watch?v=HgvtCI21Aio

Joostb

Bericht door Joostb » 28 jul 2014, 21:13

Ik start even een nieuw draadje om te kijken of iemand het hier kan.
haal een goedkope BMW scanner, kun je zelf alles aanpassen naar Celcius en KM/H. Plus je kunt ook je auto uitlezen en andere zaken. Zeer gebruiktsvriendelijk.

Waarschijnlijk de kosten die je voor het uitlezen hebt betaald had je al zo'n scanner kunnen kopen, zie ebay.

Je mag ook altijd even langskomen in het mooie Twente, met 10 min gefikst, maar ik raad aan zelf zo'n ding te kopen voor enkele tientjes

kimmyk

Bericht door kimmyk » 28 jul 2014, 21:30

Joostb schreef:
Ik start even een nieuw draadje om te kijken of iemand het hier kan.
haal een goedkope BMW scanner, kun je zelf alles aanpassen naar Celcius en KM/H. Plus je kunt ook je auto uitlezen en andere zaken. Zeer gebruiktsvriendelijk.

Waarschijnlijk de kosten die je voor het uitlezen hebt betaald had je al zo'n scanner kunnen kopen, zie ebay.

Je mag ook altijd even langskomen in het mooie Twente, met 10 min gefikst, maar ik raad aan zelf zo'n ding te kopen voor enkele tientjes

Ik heb maar 35 euro betaald en dat is goed te doen. Schoenmaker blijf bij je leest, is best op mij van toepassing. Wat spelcomputers flashen en ombouwen vind ik leuk, maar mijn BMW vern**ken doe ik liever niet;-)

In mijn andere draadje over dingen aanpassen gaf ik reeds aan dat de dealer zegt dat het eigenlijk niet kan, geloof ik niet echt, maar wat ALS de auto inderdaad stopt met werken?

Edit: ik ga wel al die mensen even onthouden die in het Oosten wonen en dit aanbieden, mocht ik het nog willen als ik weer naar mijn vader in Emmen ga;-)

Joostb

Bericht door Joostb » 28 jul 2014, 21:36

Je hebt dus al zo'n scanner?

Met dat ding kun je in principe niets verkeerd doen. Aansluiten, openen en in een van die schermpjes (IKE dacht ik uit mn hoofd) kun je de dingen aanvinken en klaar.

Afbeelding

kimmyk

Bericht door kimmyk » 28 jul 2014, 21:37

Nee nee heb ik niet, ik bedoelde dat ik 35 euro heb betaald voor het uitlezen.

Joostb

Bericht door Joostb » 29 jul 2014, 16:31

Nouja met de BMW scanner kun je niets kapot maken of zo, dus aansluiten dat ding, KM/H aanzetten en klaar (ook kun je diverse andere dingen aan klikken) :duim:

Laat je niet bang maken door de dealer.

kimmyk

Bericht door kimmyk » 29 jul 2014, 16:44

Ik zal eens een link opzoeken met het product, sowieso leuk om alles te kunnen uitlezen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”