Stuurgedrag te neutraal?
Stuurgedrag te neutraal?
Wie heeft de zelfde ervaring?
Als je rechtuit wilt op de snelweg (lange rechte weg), dan moet je je stuur licht naar links sturen... echter niet altijd maar vaak... dus soms ook niet. Het valt me verder op dat als je het stuur loslaat dat de auto dan wel rechtdoor blijft rijden. Als je vervolgens het stuur een tikje scheef naar links of rechts zet, en dan het stuur loslaat, dan gaat de auto ook weer recht door, maar dan iets naar links of resp. rechts.
Kortom: de auto lijkt goed te sporen, maar het stuur centreert zichzelf niet echt. Het voelt ook heel licht in het middelpunt, alsof er flinke speling op zit. Maar een kleine stuurcorrectie resulteert wel en bewegingen. Hmm... ik weet niet of het zo duidelijker wordt...
Ik merk in ieder geval duidelijk verschil tussen een e90 en een mini qua stevigheid van het sturen (in mijn e46 gaat het sturen erg licht t.o.v. een e90 bijv.). De E90 centreert dus voor mijn gevoel beter (dus als het stuur loslaat dan schiet het stuur weer recht, ipv iets links of rechts gedraaid te blijven). Herkent iemand dit?
Kan dit gedrag komen door een te neutrale afstelling / uitlijning? Vooral het gebrek aan centreren van het stuur is ergerlijk. Kan dit afgesteld worden bij het uitlijnen? Of is hier iets anders aan de hand... bijvoorbeeld een versleten stuurhuis o.i.d.?
Als je rechtuit wilt op de snelweg (lange rechte weg), dan moet je je stuur licht naar links sturen... echter niet altijd maar vaak... dus soms ook niet. Het valt me verder op dat als je het stuur loslaat dat de auto dan wel rechtdoor blijft rijden. Als je vervolgens het stuur een tikje scheef naar links of rechts zet, en dan het stuur loslaat, dan gaat de auto ook weer recht door, maar dan iets naar links of resp. rechts.
Kortom: de auto lijkt goed te sporen, maar het stuur centreert zichzelf niet echt. Het voelt ook heel licht in het middelpunt, alsof er flinke speling op zit. Maar een kleine stuurcorrectie resulteert wel en bewegingen. Hmm... ik weet niet of het zo duidelijker wordt...
Ik merk in ieder geval duidelijk verschil tussen een e90 en een mini qua stevigheid van het sturen (in mijn e46 gaat het sturen erg licht t.o.v. een e90 bijv.). De E90 centreert dus voor mijn gevoel beter (dus als het stuur loslaat dan schiet het stuur weer recht, ipv iets links of rechts gedraaid te blijven). Herkent iemand dit?
Kan dit gedrag komen door een te neutrale afstelling / uitlijning? Vooral het gebrek aan centreren van het stuur is ergerlijk. Kan dit afgesteld worden bij het uitlijnen? Of is hier iets anders aan de hand... bijvoorbeeld een versleten stuurhuis o.i.d.?
Re: Stuurgedrag te neutraal?
Heb hetzelfde meegemaakt na de wagen te laten uitlijnen. Wanneer je rechtdoor rijdt moet je het stuur 10-15° naar links draaien. Ik heb het tot op heden nog niet opgelost. Je kan naar het schijnt ook gewoon je stuur eraf halen en een paar graden rechter op de naaf zetten. Anders terug laten uitlijnen.
Ik ken dit probleem ook, bij mij waren het de draagarm rubbers daar heb ik nieuwe stuggere rubbers tussen gezet
Mijn draagarmrubbers zijn zo'n 10.000 km geleden vernieuwd, bij een recente controle waren ze nog stug genoeg. Maar wat ik vooral vervelend vind is dat er niet overduidelijk een 0-punt in het stuurgedrag zit, m.a.w. je hebt niet het gevoel dat de auto als een blok op de weg ligt. Bij een richel over de weg of oneffenheden kunnen de voorwielen links en rechts "wegschieten"... je moet dus je stuur steeds blijven vasthouden (voor je gevoel in ieder geval).
225/45 17"Marc 320d schreef:Wat voor maat banden heb je eronder zitten ?
Dit is dus precies de reden dat ik mijn draagarmen, silentblocks, veren en schokbrekers ga vervangen.
Waarom dat allemaal? Wanneer ga je het doen en waar? Weet je zeker dat je hiermee de problemen oplost? Is het niet gewoon een kwestie van goed uitlijnen (daar hoop ik zelf tenslotte op). Maar hou ons op de hoogte, ik ben reuze benieuwd!Stefan schreef:Dit is dus precies de reden dat ik mijn draagarmen, silentblocks, veren en schokbrekers ga vervangen.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Volgens mij moet de auto een tikkie naar rechts 'trekken'
Dit is volgens mij uit veiligheids overwegingen gedaan, zodat er bij bv bewusteloosheid/slapen de auto niet naar de linker rijbaan kan glijden.
Je komt dus vrijwel altijd in de rechter berm terecht.
Dit is volgens mij uit veiligheids overwegingen gedaan, zodat er bij bv bewusteloosheid/slapen de auto niet naar de linker rijbaan kan glijden.
Je komt dus vrijwel altijd in de rechter berm terecht.
Hmmmm, niet echt...
De auto trekt standaard iets naar rechts omdat de weg doorgaans afloopt naar rechts. Op de A1 heb je echter van Amersfoort naar Apeldoorn een stuk waar de weg afloopt naar links. Dat is best irritant rijden.
Met genoemde maat zou je dat probleem sowieso minder moeten hebben dan bijv. met de standaard 15"velgjes. Iets naar rechts is wel normaal, maar een dood gevoel wat minder. Dat kan inderdaad komen als de veren een beetje slap beginnen te worden en de schokbrekers even zo. De auto gaat zich dan eerst 'zetten' voordat er daadwerkelijk beweging in komt (vergelijk het met een Renault haha).
De silentblocks kunnen er zeker mee te maken hebben. Maar vaak gaat dat ook gepaard met een nerveus remgedrag vanaf hoge snelheid. (bij de E36 waren de M3 blocks vol rubber, terwijl dat bij de normale versie niet was. De M3 rubbers maakten daar echt een groot verschil!)
Uitlijning kan er ook wel degelijk mee te maken hebben, maar toch wel in mindere mate. De as heeft een naloopt t.o.v. het stuurpunt. Om die reden trekt de auto recht. Met meer caster zal dit bijv. verder verbeteren. Maar de sporing kan absoluut een goed deel aan invloed hebben. Echter zal ook hierbij de auto of nerveus of zoekerig worden.
Ik zou beginnen met een check van de ophangingsdelen, daarna uitlijnen. Goede kans dat je daarmee al genoeg wint en tevens zijn dat de goedkoopste dingen om te proberen.
De auto trekt standaard iets naar rechts omdat de weg doorgaans afloopt naar rechts. Op de A1 heb je echter van Amersfoort naar Apeldoorn een stuk waar de weg afloopt naar links. Dat is best irritant rijden.
Met genoemde maat zou je dat probleem sowieso minder moeten hebben dan bijv. met de standaard 15"velgjes. Iets naar rechts is wel normaal, maar een dood gevoel wat minder. Dat kan inderdaad komen als de veren een beetje slap beginnen te worden en de schokbrekers even zo. De auto gaat zich dan eerst 'zetten' voordat er daadwerkelijk beweging in komt (vergelijk het met een Renault haha).
De silentblocks kunnen er zeker mee te maken hebben. Maar vaak gaat dat ook gepaard met een nerveus remgedrag vanaf hoge snelheid. (bij de E36 waren de M3 blocks vol rubber, terwijl dat bij de normale versie niet was. De M3 rubbers maakten daar echt een groot verschil!)
Uitlijning kan er ook wel degelijk mee te maken hebben, maar toch wel in mindere mate. De as heeft een naloopt t.o.v. het stuurpunt. Om die reden trekt de auto recht. Met meer caster zal dit bijv. verder verbeteren. Maar de sporing kan absoluut een goed deel aan invloed hebben. Echter zal ook hierbij de auto of nerveus of zoekerig worden.
Ik zou beginnen met een check van de ophangingsdelen, daarna uitlijnen. Goede kans dat je daarmee al genoeg wint en tevens zijn dat de goedkoopste dingen om te proberen.
Ik heb exact hetzelfde als wat jij hebt. Ik had een tijdje geleden ook al een topic geopend over het stuurgevoel van m'n coupé! Ik vond het vrij licht, maar toen ik goed ging opletten, ervaarde ik dat vooral in het middengebied en bij wat hogere snelheden. Als ik wat verder instuur of in stadsverkeer rijdt, stuurt ie perfect.
Uitlijning had geen baat, dus ik ben verder gaan zoeken:
1. Eerst dacht ik dat het speling was op de stuurkogels. Deels waren die ook wel versleten, dus spoorstangen compleet vervangen. Geen merkbaar resultaat.
2. Veren + dempers zijn vervangen voor een AC schnitzer verlagings-pakketje. Wegligging werd wel iets steviger, maar de klachten zijn nog steeds exact hetzelfde.
Dus volgens mij kan het bij mij alleen nog maar aan de silent blocks of de draagarmen liggen?
Maar wat is er bij jou precies vervangen Davi? De draagarmen zelf, of alleen de silentblocks?

Uitlijning had geen baat, dus ik ben verder gaan zoeken:
1. Eerst dacht ik dat het speling was op de stuurkogels. Deels waren die ook wel versleten, dus spoorstangen compleet vervangen. Geen merkbaar resultaat.
2. Veren + dempers zijn vervangen voor een AC schnitzer verlagings-pakketje. Wegligging werd wel iets steviger, maar de klachten zijn nog steeds exact hetzelfde.
Dus volgens mij kan het bij mij alleen nog maar aan de silent blocks of de draagarmen liggen?
Maar wat is er bij jou precies vervangen Davi? De draagarmen zelf, of alleen de silentblocks?
Hij is 2 mnd geleden uitgelijnd. Er zit speling op de fusee en de orginele veren en schokbrekers zijn na 180000 km wel aan vervanging toe.
Davi schreef:Waarom dat allemaal? Wanneer ga je het doen en waar? Weet je zeker dat je hiermee de problemen oplost? Is het niet gewoon een kwestie van goed uitlijnen (daar hoop ik zelf tenslotte op). Maar hou ons op de hoogte, ik ben reuze benieuwd!Stefan schreef:Dit is dus precies de reden dat ik mijn draagarmen, silentblocks, veren en schokbrekers ga vervangen.
Alleen de blocks voor zijn vervangen, en ik denk de houder van die blocks die vastzitten aan de "wielkast" zeg maar. De draagarmen zijn zeker niet vervangen.hanse46 schreef:
De silent blocks dus. Maar misschien dat je draagarmen dan wel de beste tijd hebben gehad. Daar zitten 2 rubbers in geperst, als die niet goed meer zijn krijg je ook een wazig weggedrag.
-
Je kunt het beste even teruggaan naar de garage waar je hem hebt laten uitlijnen. Ze kunnen bij het uitlijnen namelijk gewoon van onder de auto je stuur rechtzettenJussi schreef:Heb hetzelfde meegemaakt na de wagen te laten uitlijnen. Wanneer je rechtdoor rijdt moet je het stuur 10-15° naar links draaien. Ik heb het tot op heden nog niet opgelost. Je kan naar het schijnt ook gewoon je stuur eraf halen en een paar graden rechter op de naaf zetten. Anders terug laten uitlijnen.