BMW E46 330CiA resonantie vanaf ongeveer 100 km/h en hoger.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
RobbertDols

BMW E46 330CiA resonantie vanaf ongeveer 100 km/h en hoger.

Bericht door RobbertDols » 24 sep 2014, 13:21

Beste BMW vrienden,

Sinds vorige week ben ik eigenaar van een BMW 330CiA uit 04-2002 en het is mij opgevallen dat, wanneer ik een snelheid van 100 km/h of hoger een 'golvende' resonantie hoor. Met golvend bedoel ik dat het geluid middels een interval opkomt en weer wegebt. Hoe harder ik rijd hoe korter de interval wordt. Het geluid is niet heel hard, maar doordat het een hele lage, diepe toon heeft, stoort het me wel.
Overigens heb ik géén trilling in het stuur en zijn de banden alle vier vervangen door een andere set en hierdoor is het probleem t.o.v. de vorige set niet veranderd.
De auto heeft 190.000 km gelopen.
Voor zover ik de locatie van het geluid kan vaststellen, komt het geluid vanuit de voorzijde van de auto, dus niet van achter.
Bij 163.000 km is de olie en het filter van de automaat vervangen. De bak zelf schakelt heel soepel op en af en de motor vertoont ook voldoende trekkracht.

Voordat ik allerlei onderdelen ga aanschaffen om bepaalde zaken proefondervindelijk te vervangen, ben ik benieuwd of iemand deze symptomen herkent en weet waar dit aan ligt?

Ik sta open voor alle suggesties :)
Dankjewel!

Martin280967

Re: BMW E46 330CiA resonantie vanaf ongeveer 100 km/h en hog

Bericht door Martin280967 » 24 sep 2014, 22:43

Ik herken het probleem, heb het ook ooit s gehad, weet niet meer wat voor auto t was maar tis knap irritant.
Het kan het vliegwiel zijn die trilt en daardoor resoneert, de uitlaat, alhoewel het resoneren dan ook bij stilstand moet optreden. Wat ook nog zou kunnen aangezien het een automaat is, de koppelomvormer van je bak. Die zit tegen het vliegwiel aan en wil ook nog wel eens stuk gaan.
Het probleem zal toch echt bij de motor vandaan komen, ik hoop dat er geen grote reparaties te wachten staan,
een echt goeie 330 is moeilijk te vinden omdat het toch auto's met pk's zijn die graag gebruikt worden.
Suc6! :duim:

Jeremy

Bericht door Jeremy » 25 sep 2014, 00:12

Probeer de bak anders eens in neutraal te zetten als je 100+ rijdt. Wel even voor de zekerheid je rem aantikken zodat de pook vrij komt, al kan je geloof ik altijd naar z'n neutraal. Ook even goed opletten op je stabiliteit want je verliest er wat van omdat je ineens geen aandrijving meer hebt. Wat je in feite doet is de "koppeling" intrappen. Wel eens geprobeerd in een wat snellere bocht? Dan voel je dat je auto een ander moment krijgt. Wel op eigen risico natuurlijk. ;) :whistle:

Mocht het dan weg zijn dan weet je dat het ergens in de automaat zit. Is het er dan nog steeds, dan is het iets anders.

Ook zou het het wiellager of iets ergens in de aandrijflijn kunnen zijn die een beetje zoemt, maar ik weet niet of dit overeenkomt met deze symptomen.

HaraldDols
Contacteer:

Bericht door HaraldDols » 25 sep 2014, 13:41

Bongiorno broertje!
Niet dat je mij even belt :P
Ik heb het op meer plekken gelezen. Ik zou inderdaad even het trucje van 320CiE46 proberen om de automaatbak uit te sluiten. Voel je het dan niet meer, dan kan het in de koppelomvormer zitten, maar ook nog steeds in de aandrijflijn (denk aan hardy-schijven of een krukasrubber/lager). Die kan zich onder kracht van de motor anders gaan gedragen dan, wanneer de automaat in neutraal staat.
Wiellager zou je ook moeten kunnen horen als zijnde knarsend, dus dat zal het niet zijn denk ik. Dan zou je overigens namelijk ook gehobbel moeten voelen op bijvoorbeeld een nieuw stuk asfalt rechtdoor. Probeer dat eens. Dat is simpel(er) te verhelpen namelijk.

Daarnaast kan het ook iets heel simpels zijn als een hoedenplank die niet helemaal lekker vastzit of een door de jaren heen losgetrilde schroef achter een deurpaneel. Ligt eraan waar je het geluid vandaan hoort komen.

Bel me vanavond anders effe!

Salut!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”