Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Hallo allemaal,
Ik heb mijn auto na aankoop direct een grote beurt gegeven. Het enige wat nog rest is bougies. Olie en filter zijn inmiddels vervangen. Ik merk dat hij soms slecht start. Startmotor slaat aan maar het duurt wat langer voor de auto start. Daarnaast valt het me op dat tijdens het rijden ik soms een lichte schok voel. Alsof de motor "overslaat". De auto is inmiddels uitgelezen door BMW. Het enige wat daar uit kwam was een defecte brandstof druk sensor die inmiddels al is vervangen.
Zou dit aan de bougies/bobine kunnen liggen? Heeft iemand hier ervaring mee? Tips?
Details van mijn auto:
BMW 520i automaat
Bouwjaar: 2008 (LCI)
Motortype: N43
Alvast bedankt!
Groeten,
Rob
Ik heb mijn auto na aankoop direct een grote beurt gegeven. Het enige wat nog rest is bougies. Olie en filter zijn inmiddels vervangen. Ik merk dat hij soms slecht start. Startmotor slaat aan maar het duurt wat langer voor de auto start. Daarnaast valt het me op dat tijdens het rijden ik soms een lichte schok voel. Alsof de motor "overslaat". De auto is inmiddels uitgelezen door BMW. Het enige wat daar uit kwam was een defecte brandstof druk sensor die inmiddels al is vervangen.
Zou dit aan de bougies/bobine kunnen liggen? Heeft iemand hier ervaring mee? Tips?
Details van mijn auto:
BMW 520i automaat
Bouwjaar: 2008 (LCI)
Motortype: N43
Alvast bedankt!
Groeten,
Rob
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Even een korte update, hopelijk kan iemand me op weg helpen:
- Bougies vervangen;
- Accu vervangen en ingeleerd;
Auto bevat geen enkele foutmelding meer. Toch start hij geregeld slecht. Ik merk dat hij nog steeds overslaat bij lage snelheden.
De dealer geeft me de volgende opties:
- Hogedruk pomp mogelijk defect, kosten 760 euro
- Bobines zijn met een terug roep actie al ooit vervangen (en geeft geen storing bij uitlezen).
- Paar tanken Shell V-Power erin.
- Verder geen idee......
Kan iemand me op weg helpen? Ik ben inmiddels de weg kwijt.....
- Bougies vervangen;
- Accu vervangen en ingeleerd;
Auto bevat geen enkele foutmelding meer. Toch start hij geregeld slecht. Ik merk dat hij nog steeds overslaat bij lage snelheden.
De dealer geeft me de volgende opties:
- Hogedruk pomp mogelijk defect, kosten 760 euro
- Bobines zijn met een terug roep actie al ooit vervangen (en geeft geen storing bij uitlezen).
- Paar tanken Shell V-Power erin.
- Verder geen idee......
Kan iemand me op weg helpen? Ik ben inmiddels de weg kwijt.....
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Shell v-power zou ik er niet ingooien.
Als ik het goed begrijp heeft de dealer een diagnose gesteld?
Als ik het goed begrijp heeft de dealer een diagnose gesteld?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Een diagnose wil ik het niet eens noemen. Ik heb teveel variabelen om te weten wat het is. Bij het uitlezen is er verder dus niets uit gekomen. Ik ga niet zomaar een hogedrukpomp vervangen. Ik wil eigenlijk stapsgewijs erachter komen wat er precies defect is.
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
enig idee hoe oud de brandstoffilter is? Als deze wat ouder is zeker vervangen. Bougiekabels zou ik ook vervangen.
F31 320DA en E88 120i cabrio
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Waar zit het brandstof filter precies? Ik vermoed dat een of meerdere injectoren verstopt zitten. Wellicht een combinatie met brandstof filter vervangen en injectoreren laten reviseren/reinigen.
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Hoi,
Is er al wat meer bekend? Het lijkt erop dat ik hetzelfde heb.. Ook een 520i LCI uit 2009, deze schokt af en toe
Is er al wat meer bekend? Het lijkt erop dat ik hetzelfde heb.. Ook een 520i LCI uit 2009, deze schokt af en toe
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Brandstof filter kost een paar tientjes. Meen dat die onder de tank zit. Auto omhoog krikken en ergens moet je hem zien. Net voor het rechter achterwiel.
INjectoren reinigen is niet goedkoop. Je kan een fles Forte injector cleaner erin gooien op een halve tank.
INjectoren reinigen is niet goedkoop. Je kan een fles Forte injector cleaner erin gooien op een halve tank.
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Ik heb er vanochtend wynns injector cleaner ingegooid op halve tank. Even afwachten maar. Of is forte beter en waar kan je dit dan halen?
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Brandstof filter zit onder de bestuurder zelf. Panelen verwijderen aan onderzijde wagen en dan direct onder de bestuurder aan de rand van de wagen. Kan niet missen.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Klinkt bij mij wel als of het een probleem met brandstof inspuiting is.
Ofwel hij krijgt soms te weinig brandstof zodat hij niet aanslaat of een of meerdere injectors zijn niet goed waardoor hij druppelt en dan bij koude motor verzopen is door een druppel brandstof in de cilinder.
Als een injector tijdens het rijden ook niet zuiver inspuit of druppelt gaat hij ook overslaan.
Probleem met bobines zou ook niet ondenkbaar zijn. Vaker voorkomend probleem bij deze motoren.
Het blijft echter gissen met dit soort problemen.
Ofwel hij krijgt soms te weinig brandstof zodat hij niet aanslaat of een of meerdere injectors zijn niet goed waardoor hij druppelt en dan bij koude motor verzopen is door een druppel brandstof in de cilinder.
Als een injector tijdens het rijden ook niet zuiver inspuit of druppelt gaat hij ook overslaan.
Probleem met bobines zou ook niet ondenkbaar zijn. Vaker voorkomend probleem bij deze motoren.
Het blijft echter gissen met dit soort problemen.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Wat een ellende. Nadat ik een jaar of twee geleden een injector heb vervangen begint het probleem weer van voor af aan. Vorige week merkte ik al dat de auto onrustig loopt zodra hij net is gestart. Na een minuut of 10 rijden verdwijnt het schokken en loopt hij weer rustig. Vervolgens uit laten lezen. Injector test geeft aan dat ze alle vier vervangen moeten worden. Vanmorgen gaf de boordcomputer zelfs aan: motorstoring, vermogensverlies. Ik ben er helemaal klaar mee. 4x 285 euro, en de vraag is hoe lang ze dan weer mee gaan.
Heeft iemand anders meer verstand van deze injectoren? Ik heb een N43 blok. Kunnen ze worden gereviseerd? Hoe zit het met de revisie nummers van injectoren? Zijn ze ergens anders goedkoper te krijgen?
Alle info is welkom.
Heeft iemand anders meer verstand van deze injectoren? Ik heb een N43 blok. Kunnen ze worden gereviseerd? Hoe zit het met de revisie nummers van injectoren? Zijn ze ergens anders goedkoper te krijgen?
Alle info is welkom.
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Auto verkopen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
De N43 motor is heel erg gevoelig voor goed onderhoud. Liever te vroeg dan te laat!
over de injectoren:
De N43B20A motor is een direct ingespoten motor welke met een gelaagde verbranding werkt. Hij doet bij normaal gebruik een voor inspuiting, een hoofd inspuiting en een na inspuiting. De Piezo injectoren werken op een spanning van boven de 80 volt en zorgen voor een perfect gerichte "spray" brandstof in de verbrandingsruimte. Deze "spray" moet in contact komen met de vonk van de bougie om te ontbranden, gaat dit mis doordat de spray te druppelig is omdat de injector is versleten of spuit hij net naast de bougie dan zal de verbranding niet goed op gang komen.
Het gevolg kan zijn dat er koolaanslag in verbrandingsruimte ontstaat wat weer voor een ongecontroleerde verbranding kan zorgen. De oorzaak van een verkeerd injectorbeeld zou vervuiling en slijtage kunnen zijn. Normaal als je een injector vervangt, doe je ze allemaal, ze zijn dan immers allemaal even oud. Een reiniger toevoegen aan je tank kan hier een deel van oplossen, mits de vervuiling niet al te sterk is. Forte of B&G zijn hierbij aanraders.
Wat andere zaken welke je zou kunnen nalopen:
Het stalen leidinkje van de EGR naar de motor. Deze is vrij dunwandig en kan lek raken waardoor je valse lucht aanzuigt. Er is een vernieuwd leidinkje voor welke iets dikker is.
Controleer eens of je inlaattraject wel schoon is. De EGR vervuild je inlaatkleppen behoorlijk en aangezien het een DI motor is worden ze niet door brandstof gereinigd. hierdoor kan de motor minder lucht aanzuigen en slecht gaan lopen.
De oliedop. De carterventilatie zuigt behoorlijk, het rubber in de oliedop moet voorkomen dat de motor valse lucht aanzuigt. Controleer eens of deze niet hard is geworden. (draai de dop maar eens los als de motor loopt, zul je zien dat hij bijna afslaat)
Ik heb zelf ook een 520i LCI met de N43 motor, ik heb de inlaat laten reinigen en tank alleen euro 98 (minder kans op detonatie door de hoge compressieverhouding van deze motoren). Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit een stotter heb. Wat ik wel doe is de bougies iedere 40.000km vervangen, ze zijn dan al behoorlijk versleten en kunnen ellende gaan veroorzaken als ze blijven zitten, zoals stotteren.
over de injectoren:
De N43B20A motor is een direct ingespoten motor welke met een gelaagde verbranding werkt. Hij doet bij normaal gebruik een voor inspuiting, een hoofd inspuiting en een na inspuiting. De Piezo injectoren werken op een spanning van boven de 80 volt en zorgen voor een perfect gerichte "spray" brandstof in de verbrandingsruimte. Deze "spray" moet in contact komen met de vonk van de bougie om te ontbranden, gaat dit mis doordat de spray te druppelig is omdat de injector is versleten of spuit hij net naast de bougie dan zal de verbranding niet goed op gang komen.
Het gevolg kan zijn dat er koolaanslag in verbrandingsruimte ontstaat wat weer voor een ongecontroleerde verbranding kan zorgen. De oorzaak van een verkeerd injectorbeeld zou vervuiling en slijtage kunnen zijn. Normaal als je een injector vervangt, doe je ze allemaal, ze zijn dan immers allemaal even oud. Een reiniger toevoegen aan je tank kan hier een deel van oplossen, mits de vervuiling niet al te sterk is. Forte of B&G zijn hierbij aanraders.
Wat andere zaken welke je zou kunnen nalopen:
Het stalen leidinkje van de EGR naar de motor. Deze is vrij dunwandig en kan lek raken waardoor je valse lucht aanzuigt. Er is een vernieuwd leidinkje voor welke iets dikker is.
Controleer eens of je inlaattraject wel schoon is. De EGR vervuild je inlaatkleppen behoorlijk en aangezien het een DI motor is worden ze niet door brandstof gereinigd. hierdoor kan de motor minder lucht aanzuigen en slecht gaan lopen.
De oliedop. De carterventilatie zuigt behoorlijk, het rubber in de oliedop moet voorkomen dat de motor valse lucht aanzuigt. Controleer eens of deze niet hard is geworden. (draai de dop maar eens los als de motor loopt, zul je zien dat hij bijna afslaat)
Ik heb zelf ook een 520i LCI met de N43 motor, ik heb de inlaat laten reinigen en tank alleen euro 98 (minder kans op detonatie door de hoge compressieverhouding van deze motoren). Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit een stotter heb. Wat ik wel doe is de bougies iedere 40.000km vervangen, ze zijn dan al behoorlijk versleten en kunnen ellende gaan veroorzaken als ze blijven zitten, zoals stotteren.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Bedankt voor de waardevolle informatie Thijs!
Ik ga de injectoren laten vervangen. Heeft iemand ervaring met het reinigen van deze injectoren? Ik zie dat dat ook mogelijk is. Kost 50 euro per verstuiver.
http://www.tcautotechniek.nl/testen-van ... njectoren/
Ik ga de injectoren laten vervangen. Heeft iemand ervaring met het reinigen van deze injectoren? Ik zie dat dat ook mogelijk is. Kost 50 euro per verstuiver.
http://www.tcautotechniek.nl/testen-van ... njectoren/