Beste,
Sinds dat ik mijn BMW heb, heb ik eigenlijk n beetje het gevoel dat ie niet helemaal perfect loopt.
Als bij stilstand het auto stationair draait voel ik meestal de motor kantelen. Sinds kort heb ik een nieuwe DISA klep laten plaatsen sindsdien heb ik wel het gevoel dat het beter is geworden verder is de nokkenas sensor vervangen, olie, bougies, carterontluchting-klep, inlaatspruitstuk het bovenste gedeelde is opnieuw afgedicht.
Toen ik de auto kocht was dat wel extreem, kon je ook goed aan de pook knop zien deze ging heel onrustig trillen dat is nu ook weg maar je blijft het wel voelen.
Toen ik hem laatste week van de garage heb gehaald werd me verzekert dat deze M44 motor in uitstekende staat is en voor een 318is super loopt en wat denk je de volgende dag ging het mis.
Stap mijn auto in ( auto was koud ) rij weg van thuis, het eerste stoplicht staat op rood ik trap de koppeling en hij viel meteen uit. De toerenteller ging naar beneden en klaar. Kon hem zonder problemen opnieuw starten maar dan bleef mijn toerentellen altijd tussen de 500 rpm en 1000 rpm pendelen. Dat heeft ie twee dagen gedaan en dan liep die weer normaal. Dus twee dagen weer lekker cruisen en niks aan hand kom ik van werk even naar huis zet dat auto op de parkeerplek 10 minuten later wil ik weer wegrijden. Ik draai de sleutel blijft ie opeens stationair op 1500 toeren hangen. Sinds vandaag ook weer weg geen last van niks rijd weer als n nieuwe auto.
Uitlezen helpt helaas ook niet komen geen relevante foutcodes alleen eergister stond de tankventilatie wel opgeslagen deze code gewist vandaag weer uitgelezen is niet terug gekomen.
Het enigste wat ik concludeer is een fluitend / huilend geluid tijdens het gas geven je hoort het zowel stationair als ook tijdens het rijden. Of dat normaal is weet ik niet heb hem zo gekocht maar heb wel het idee dat dit geluid ietsjes harder is geworden.
Dus mocht hier een specialist op het forum zitten ik ben over elke hulp dankbaar
318is M44 probleemkindje???
- bimmer-jeroen
- Berichten: 569
- Lid geworden op: 06 jul 2010, 17:57
- Locatie: Brucht
Re: 318is M44 probleemkindje???
deze klacht heb ik ook wel eens gehad en nog af en toe wel.
Ook met de M44.
het kantelen gevoel komt omdat een IS een hoog toeren motor is en met stationair draaiende motor een behoorlijke vooronsteking heeft. Nu regelt de DME dit wel bij maar je blijft het voelen is gewoon motor karakteristiek doe je niets aan...
het pendelen en verhoogt toerental komt uit je stappenmotor dit is een regelklepje op je gasklephuis. Deze blijft wel eens iets hangen waardoor je motor ``valse`` lucht trekt via die klep. Een keer schoonmaken wil wel eens helpen.
Sucses
Ook met de M44.
het kantelen gevoel komt omdat een IS een hoog toeren motor is en met stationair draaiende motor een behoorlijke vooronsteking heeft. Nu regelt de DME dit wel bij maar je blijft het voelen is gewoon motor karakteristiek doe je niets aan...
het pendelen en verhoogt toerental komt uit je stappenmotor dit is een regelklepje op je gasklephuis. Deze blijft wel eens iets hangen waardoor je motor ``valse`` lucht trekt via die klep. Een keer schoonmaken wil wel eens helpen.
Sucses
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 21 mei 2014, 23:57
Re: 318is M44 probleemkindje???
Nou die stappenmotor heb ik al eens op verdacht vervangen voor dat ik deze verschijnsel kreeg. Heeft toen geen verbetering gebracht maar slechter ging hij toen ook niet lopen.
Wat mij beetje stoort en dan ben ik ook best n mierenneuker ( wil het altijd perfect hebben ) is gewoon dat kantelen van die motor. Het is nu paar weken terug toen had ik een stuurwiel gekocht van een gozer in Rotterdam. Die had ook zo een 318is M44 dat ding liep gewoon zacht en rustig als n 6 pitter.
Nou had ik dit verhaal ook maar op mijn werk gedaan en een collega van mij had dat ook af en toe sporadisch gehad bij zij E46 318i 118PK en is er ook bijna 2 jaar mee rond gereden. Toen heeft ie een gozer in Den Haag gevonden die heeft dat ding live uitgelezen naar een dag onderzoek bleek het luchtmassameter te zijn en de carterontluchting. Hij had toen deze twee onderdelen vervangen en sindsdien nergens meer last van.
Verder rijd die mijne ook prima niet dat hier misverstanden opkomen hab vol vermogen en auto is ook zuinig en alles.
@ bimmer-jeroen herken jij ook zo een huilend ( fluitend ) geluid tijdens het optrekken. Gewoon maar radio en airco uitzetten en maar luisteren zou ik echt even willen weten of dat normaal is.
Wat mij beetje stoort en dan ben ik ook best n mierenneuker ( wil het altijd perfect hebben ) is gewoon dat kantelen van die motor. Het is nu paar weken terug toen had ik een stuurwiel gekocht van een gozer in Rotterdam. Die had ook zo een 318is M44 dat ding liep gewoon zacht en rustig als n 6 pitter.
Nou had ik dit verhaal ook maar op mijn werk gedaan en een collega van mij had dat ook af en toe sporadisch gehad bij zij E46 318i 118PK en is er ook bijna 2 jaar mee rond gereden. Toen heeft ie een gozer in Den Haag gevonden die heeft dat ding live uitgelezen naar een dag onderzoek bleek het luchtmassameter te zijn en de carterontluchting. Hij had toen deze twee onderdelen vervangen en sindsdien nergens meer last van.
Verder rijd die mijne ook prima niet dat hier misverstanden opkomen hab vol vermogen en auto is ook zuinig en alles.
@ bimmer-jeroen herken jij ook zo een huilend ( fluitend ) geluid tijdens het optrekken. Gewoon maar radio en airco uitzetten en maar luisteren zou ik echt even willen weten of dat normaal is.
- bimmer-jeroen
- Berichten: 569
- Lid geworden op: 06 jul 2010, 17:57
- Locatie: Brucht
Re: 318is M44 probleemkindje???
Dat is dynamo ruis. Dan hoor je je diodes in je boxen terug. Een revisie dynamo plaatsen (of als je een zware geluidsinstallatie hebt een ontstoorder plaatsen.) heb je de radio uit en heb je ut nog dan moet je het toch ergens anders zoeken multi riem rolletjes?
Die van mij fluit heel heel zacht als de auto koud is en veel stroom vraagt. 100% dat ut mijn dynamo is.
Zijn je motorsteunen nog wel goed?
beweging van je pook kan ook verergert worden door speling in je schakelmechaniek.
bijgeluiden zijn lastig op te sporen. Ik zit zelf met een trilling in m`n stuur tussen 110 en 130 en heb vanalles al geprobeerd (ben ook automonteur)
Die van mij fluit heel heel zacht als de auto koud is en veel stroom vraagt. 100% dat ut mijn dynamo is.
Zijn je motorsteunen nog wel goed?
beweging van je pook kan ook verergert worden door speling in je schakelmechaniek.
bijgeluiden zijn lastig op te sporen. Ik zit zelf met een trilling in m`n stuur tussen 110 en 130 en heb vanalles al geprobeerd (ben ook automonteur)
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 21 mei 2014, 23:57
Re: 318is M44 probleemkindje???
Hallo bedankt voor je reactie,
Als de Radio uit staat heb ik het ook. Maar het is constant aanwezig zodra je gas geeft ( bij stilstand of bij het optrekken ) Maar als het alleen maar de riem is ben ik wel blij.
Alle anderen verschijnsel zijn tot nu terug gekomen hij loopt op eens ook erg goed dat schudden is ook zo goed als niet meer te voelen. Dus die reparatie van die DISA klep lijkt wel geholpen te hebben was ook duur zat.
Zou dat eventueel ook met die temperatuur verschil te maken kunnen hebben, dat bijvoorbeeld die LMM anders op geageerd of zo dat ding is immers ook al 17 jaar jong. Ik had ook altijd zo n puffen uit het uitlaat gedeelde dat is nog niet helemaal over maar wel erg verbetert.
Bobine is ook nieuw origineel BOSCH
Als de Radio uit staat heb ik het ook. Maar het is constant aanwezig zodra je gas geeft ( bij stilstand of bij het optrekken ) Maar als het alleen maar de riem is ben ik wel blij.
Alle anderen verschijnsel zijn tot nu terug gekomen hij loopt op eens ook erg goed dat schudden is ook zo goed als niet meer te voelen. Dus die reparatie van die DISA klep lijkt wel geholpen te hebben was ook duur zat.
Zou dat eventueel ook met die temperatuur verschil te maken kunnen hebben, dat bijvoorbeeld die LMM anders op geageerd of zo dat ding is immers ook al 17 jaar jong. Ik had ook altijd zo n puffen uit het uitlaat gedeelde dat is nog niet helemaal over maar wel erg verbetert.
Bobine is ook nieuw origineel BOSCH